Ha különösen bizalmatlan, az üzemanyag fogyását is nyomon követheti. A gyári indikátorral csak annyit, hogy hirtelen változásokat (tankolás/megcsapolás) rögzítik. Ha buherálná a szintmérőt a sofőr, ki lehet cselezni pálcás figyelőkével. Ugyanazt tudja, mint az eredeti, csak eldugható, nehezebben manipulálható. Az igazán dörzsölt tolvajok ellen készült az átfolyós műszer, ahol a tankból távozó és a résolaj-csövön oda visszatérő üzemanyagot egyaránt ellenőrzik. Ja, ha csak spórolni akar, szóljon előre a sofőrnek, amennyiben viszont le akarja buktatni, rakassa be titokban. Ahogy hallottam, az egyik megrendelő igen elégedetlenül nyilatkozott a tucatnyi kamionjába épített eszközről. Azt mondta, utálja a kitalálóját, mert kiszámolta, tíz év alatt hány millió forinttal rövidítették meg a sofőrjei.
További csemegék még a raktér hőmérsékletét figyelő érzékelők és a leakasztást észlelő kapcsoló. Utóbbi akkor jó, ha a pótkocsit nem csak félamatőr módjára ki akarják fosztani, hanem vinnék cakompakk. Az előbbit viszont a hűtött árut fuvarozók kedvelik. El is romolhat (ritkán) a Thermo King, de ennél lényegesebb, hogy naplózható, miszerint a Budapest-Madrid úton végig a megadott hőmérséklettartományban utazott a kényes rakomány. Fő a bizalom, még jobb az ellenőrizhetőség. Talán mert egyesek feleslegesnek érezték a kompresszort járatni, és összesen kétszer indították be, egyszer Nizzánál, hogy meg ne büdösödjön, egyszer meg a végcél előtt 200 kilométerrel, hogy jó legyen az állaga?
Kontrollpszichózis - folytatás
Egykori kollégám egy ismert német multinacionális cégnél dolgozott. A szereléstechnikai szakmában Magyarországon egyik piacvezető vállalat alkalmazottjaként céges személyautón rótta a néhány kerületből álló területét. Nagyjából 20-30 perce volt egy kuncsaftra, mivel tíznél is több jutott egy napra. Sokan dolgoznak a cégnek, nehéz kordában tartani a kereskedőcsordát. Így hát bevezették a GPS-követőrendszert. És ha már elköltöttek rá egy csomó pénzt, a benti csoportvezetők nem is voltak restek lógni a monitoron és a telefonon, ha valami visszásságot tapasztaltak.Mindezzel nincs is semmi baj, amennyiben a versenyképes fizetésért a maximumot várják. Igen ám, ez a multi máshogy gondolkodott. Úgy vélte, minimálbérért és a felcsillantott jutalékért valahogy nem elég szorgalmas, ahhoz képest sűrűn cserélődő gárdát pusztán a szigorú ellenőrzéssel stabilizálja és serényebb munkavégzésre kényszeríti. Tévedtek. Még rövidebb idő telt el a belépés és a távozás között, még hígabb lett a mezőny. Azóta nincs követőrendszer. A fizetésekről nem tudok, a kolléga sem alkalmazottja már a cégnek.
Érdekes lehet még tudni, kik használják a Secret Control saját, hazai fejlesztésű rendszerét. Ilyen a Határőrség Országos Parancsnoksága, a Mol, több dohányforgalmazó, néhány áramszolgáltató. Mindnél a szállított áru értéke vagy a végzett tevékenység indokolja a felügyeletet. Nem kell magyarázni, miért fontos látni, merre van a határőr Nivája, melyik távvezeték mellett szerel éppen a villanyszerelő, hová fordulnak be 20 köbméter 98-as benzinnel.
Még színesebb a magánzókból álló vevőkör. A műhelynek helyet adó félreeső, macskaköves külvárosi zsákutcában minden elképzelhető autó előfordult már a húszmillió feletti kategóriából. Terepjárók, sportkocsik, limuzinok egyaránt kaptak már ilyet. Ó, hogyne, egy Maruti is. Valahogy mégsem ezzel indul a referencialista. Főleg a tolvajok ellen rendelik a sokszor hangos riasztó nélkül szerelt rendszereket. Ha már dolgozott vele a szakmunkás, érje némi meglepetés, amikor pár méterrel később bólint egyet az autó és megáll.
Van még a bizalmatlan főnöknél is rosszabb: a gyanakvó élettárs vagy apuka. Aki azért kéri a követést, hogy lássa, merre jár a szeme fénye. Visszaél-e a bizalommal és a tengernyi pénzzel, amit odaadott neki, hogy ne unatkozzon annyira? Tényleg a műkörmöshöz megy már a héten harmadszor, vagy unja az ő Mackókáját, és azzal a kis taknyos volt iskolatársával hetyeg? Valóban a csoporttársnál készül a vizsgára a kislánya, netán azzal a tetovált motorossal találkozik megint, pedig megmondta neki, hogy soha többé, a diploma előtt?
Kár lenne a követőrendszerben létében erkölcstelenséget keresni. Legyen ilyen minden cégautóban, lovagoljon ezen minden főnök. Ha közben versenyképes, tisztes megélhetést biztosító fizetést ad. Többet, mint a konkurens, aki nem szól azért, ha megáll sofőrje egy frissítőre a benzinkúton. Ellenőrizzék csak nyugodtan a csapodár barátnőt vagy barátot. Ha pénzért vásárolta, és mindketten szabad akaratukból vállalták a közösséget, ez is belefér.
Figyelem!
Figyelem! A képek illusztrációk, nincs tudomásunk arról, hogy a járművekben van-e műholdas követőrendszer.