A márkák versenyében 2008 egyértelmű győztese az Audi. Három típusa is kategóriaelsőséget szerzett, az A2, az A3 és az A6 egyaránt a legmegbízhatóbb modellnek bizonyult a vetélytársak között – legalábbis az ADAC-értékelés szabályai szerint. De pontosan mik is ezek a szabályok?
Így értékel az ADAC
A német autóklub azt vizsgálja, hogy a 2003 és 2008 között forgalomba helyezett autók közül tavaly Németországban milyen gyakran, illetve pontosan hány darab vált műszaki hiba miatt mozgásképtelenné. A táblázatok számai azt mutatják, hogy az adott évjáratú autók közül hány meghibásodás jutott ezer darabra. Azokat a modellcsaládokat értékelik, amelyeket nagyrészt változtatások nélkül gyártottak legalább három egymást követő évben, és legalább egy olyan esztendő volt az elmúlt hatból, amikor a németeknél több mint 10 ezer darabot adtak el belőle. Például ez az oka annak, hogy mondjuk a Dacia Logan hiányzik az értékelésből. Ha az egyik évben 7500 alá esett az adott típus forgalomba helyezéseinek száma, akkor azt az évet ennél a típusnál nem értékelik.
Minél jobb az adott típuscsalád különböző évek helyezéseiből elért átlageredménye, annál hátrébb, azaz annál jobb helyen található meg a végső értékelést mutató táblázatban. A színes hátterű részeredmények a ZÖLD-től (= megbízható) a PIROS-ig (= megbízhatatlan) az adott év és kategória jellemző számaiból alakulnak ki – tehát évenként eltérő lehet egy adott arányszám alatt az értékelési színezés. A típuscsaládok különböző átlagos futásteljesítményeiből adódó eltéréseket egy megfelelő bónusz/málusz szorzórendszer egyenlíti ki, ami azt is figyelembe veszi, hogy egyes meghibásodások teljesen függetlenek a futásteljesítménytől. Az ADAC meghibásodási statisztikája ISO 9001:2000 minősítéssel rendelkezik.
AZ Audihoz hasonlóan jó eredményeket ért el a másik két német prémiumgyártó, a BMW és a Mercedes. Utóbbi a C-osztállyal szerzett kategóriagyőzelmet, amiről több másik sok esetben épp csak lemaradt: erős az A- és B-osztály harmadik és második helye, az SLK és az ML ezüst-, az E-, valamint a V-osztály bronzérme. Viszont az is igaz, hogy a konszern törpeautó-márkája, a Smart igazi mostohagyerek. A Fortwo a minik között a második legrosszabb meghibásodási statisztikával végzett, és a Forfour sem vizsgázott sokkal jobban: a 32 fős mezőnyben a nyolcadik legrosszabb helyezéssel jutalmazták.
Hogy a cég kisautó divíziója is megbízhatóvá tehető, azt a BMW és a Mini példája mutatja, hiszen a bajor-brit kisautó a negyedik legjobb lett a továbbra is népes, 32 típusból álló mezőnyben. De a többi BMW is elég jól szerepelt: szintén negyedik az 1-es sorozat, harmadik a 3-as, második az 5-ös, és aranyérmes az X3, plusz a 3-as Coupé/Cabrio. Nem rossz mérleg, még akkor sem, ha a nagyobb SUV, az X5-ös kicsit gyengébb szereplését is figyelembe vesszük.
Sikersztorinak tekinthetők a Volkswagenek helyezései is. A Sharan és a T5 a nagyobb buszok között csinált egy páros befutót, míg a kisebbeknél második lett a Touran. Az ADAC szerint kategóriájuk harmadik legmegbízhatóbb autói a Touaregek és az Eosok, míg a Passat és a Golf család épp csak lemaradt a dobogóról. Még a Polo 7. helye is teljesen vállalható eredmény, különösen úgy, hogy a legrosszabb kategóriatárs a 32. helyezett Ford Ka lett. Ez a 32. hely még akkor is igaz, ha az ADAC fura, hátulról számolós táblázatában a Ka neve mellett az 1. helyezés áll – a németek most valami rejtélyes okból hátulról számolnak előre, a folyton lerobbanó kocsitól a legmegbízhatóbb felé.
Az ADAC-hibastatisztika negatív szenzációit pár éve a japánok jelentik. Az nem meglepetés, hogy az Opel és a Ford, meg a francia autók többsége többnyire gyengén szerepel. Az viszont fura, hogy a korábban több kategóriaelsőséget zsebre vágó Toyota legjobb eredménye az Aygo ezüstje. A RAV4 a negyedik legjobb és a harmadik legrosszabb – hiába, ez egy kis kategória. Viszont azért valószínűleg nem énekelnek majd dicshimnuszt Toyotáéknál, hogy az Auris/Corolla páros csak az ötödik, míg az Avensis csak a hatodik legjobb eredményt érte el saját kategóriájában.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
Ennél is nagyobb csúfság, ami a Honda Civickel esett meg: ez lett a második legrigolyásabb autó a kompakt kategóriában, nála már csak a Peugeot 307 rosszabb. Leszerepelt még a Nissan Micra, ami az ötödik legrosszabb kisautó. Ahhoz sem igazán vagyunk hozzászokva, hogy a középmezőny hátsó traktusában tanyáznak a Mazdák, pedig a 2-es, 3-as, 5-ös és 6-os egyaránt csupán gyenge közepesen teljesít.
További részleteket, illetve az adott típusokra jellemző leggyakoribb meghibásodási okokat a kép formátumú táblázatokban talál. Kellemes böngészést hozzá.
Gond lehet az ADAC statisztikával?
Nem mindenki szerint jó vagy hasznos az ADAC meghibásodási statisztikája. Tény és való, hogy néhány esetben égbekiáltó különbségek vannak mondjuk az itt megjelenő eredmények és például a Népítélet statisztikája között. Elég csak egy pillantást vetni a Honda Jazz helyezésére az ADAC-nál, illetve az olvasóinknál: az eltérés több mint jelentős.
A német autóklubbal szemben az egyik legfőbb vád a patriotizmus, a hazai termékek előtérbe helyezése, propagálása szokott lenni. A német prémiummárkák idei dominanciája ezzel teljesen egybevág. A másik kritika az, hogy az import termékeket néha indokolatlanul rossz fényben tünteti fel. Ez mondjuk tetten érhető különleges töréstesztjeiken, ahol előszeretettel állítanak be francia vagy olasz kocsikat negatív példának, németeket pedig pozitívnak. Ez egyrészt valamelyest érhető, másrészt az autóklub sok esetben rácáfol az összeesküvés-elméletekre.
Itt vannak például a gumitesztek, ahol gyakran nyer francia (Michelin), japán (Bridgestone), amerikai (Goodyear) vagy olasz (Pirelli) márka, a hazai, azaz német Continentallal, Fuldával szemben. Aztán a meghibásodási statisztikának is voltak olyan évei – nem is olyan rég –, amikor toronymagasan vezettek a japánok, elsősorban a Toyota tarolt. A statisztikákat akkor is elkészítették és kiadták, pedig azzal inkább ártottak a saját autóiparuknak. Mint ahogy az idei, 2008-as jelentés sem túl jó reklám a Ford vagy az Opel egyes típusainak.
Ettől függetlenül meg kell említenünk azt is, hogy egyes vélemények szerint az autómárkák Assistance szolgáltatásai érezhetően befolyásolják a meghibásodási statisztika eredményeit. Amióta ezek elterjedtek, azóta fejlődtek ugrásszerűen a német prémiummárkák, miközben sok más forrásból hallani, hogy például az elektromos rendszerekkel náluk is akad probléma bőven.
Erre a felvetésre az ADAC szakértőinek az a válaszuk, hogy Németországban mára szinte minden márka kínál Assistance szolgáltatást új autójához, ezért ennek hatásai kiegyenlítődnek. Másrészt egy független felmérés szerint az ADAC-klubtagok állítólag baj esetén szívesebben hívják a sárga angyalokat, mint saját márkájuk zöld számos forró vonalát. Hogy ezt elhiszi-e vagy sem, azt mindenkinek a saját belátására bízom.
Nem csak az előbbiek miatt, de szerintem az ADAC meghibásodási statisztika eredményeinek elfogadása egyébként is hit kérdése. És mi ugyan szívesen hírt adunk a legfrissebb eredményekről, de nem vagyunk hittérítők.