Épülés és leépülés – Ford, Mazda, Volvo, Jaguar
A Ford honlapja már a betűtípus megválasztásával sugallja, örökre leszámoltak a világi hívságokkal, a drága szájt-rajzolókkal. A kezdőoldal belefér az 1024×768-ba: 3 banner, néhány érthetetlen képpel illusztrált menüpont, egy regisztrációhoz kötött (vagyis magam tárom ki postafiókom a spam előtt) játék, ennyi. A járművek címszó alatt ott vannak a szokásos oldalnézetű autók (elölről úgysem tudnánk megkülönböztetni őket).
Kiválasztva a nekünk tetszőt, eljuthatunk a prospektushoz: Mondeo 5,1 megabájt. Nyomdai minőség, ajánlás a korlátlan sávszélességű internetes szerződés megrendeléséhez. Az árlista kisebb és zagyvább, fekvő és álló lapok kombinációja, hadd zavarodjon össze a frissen beszerzett vállalati színes nyomtató. Mert monitorról szinte lehetetlen olvasni. Egyébként használható, talán ha a márkakereskedő-kereső sem lenne ennyire analóg, még szeretném is.
A Mazda mintha ugyanezt a mintát követné, a fantáziadús modellpalettát nem sikerül átvinni digitális formátumba. Praktikus viszont, vagyis nincs túl sok akadálya a katalógusbúvárkodásnak. Talán a kettéosztott árlisták nem indokoltak, különösen a kétféle teljesítményszintű RX-8-asnák furcsállom. Meg azt, hogy a mazda.hu döglött, kell elé a www.
A Volvóval való ismerkedés rosszul indul, mert ugye kettő van belőle: haszonjárműves és személyautós. Nekünk utóbbi kell, ahhoz viszont a „cars” szócskát illesszük a márkanévhez. Látogatásunkat azonnal megszakítja egy hosszan ecsetelt környezetvédelmi akció. Becsülettel elolvastuk, mehetünk a kiválasztott autóra, ott pedig kattintsuk a közösített műszaki adatokat és árlistát, a többi úgyis körítés, amit százszor hallottunk. Majdnem olyan jól használható, mint az Opel hasonló terméke. Rögtön az elején elborzadva konstatálom, a csúcsmodellhez, az új S80-hoz valóban van kétliteres szívóbenzines és turbódízel, önnönmaguk kifigurázására.
Ilyen csúfság a következő márkával, a Jaguarral csak nem fordul elő. Az viszont igen, hogy egy méltatlan márkaképviselet évek óta a „Honlapunk jelenleg fejlesztés alatt van” kezdősorral alázza a patinás angol bútordarabot . Bár máshol is ezt kerestem: egy kattintás, árlista és műszaki adatok egyben. A fejlettség jegyében legalább pdf-ben, megmondom őszintén, excelt vártam.
A Ford a középréteg autója, szerény honlapjától nem fog eltántorodni a luxust csak a tv-sorozatokban látó vásárló. A Mazda ugyanezen hagyományok mentén halad. A Volvo megőrizte individualizmusát, semmi köze az anyacég online képviselőjéhez. Ez nem baj, miért kéne egybemosni - más társadalmi rétegnek készülnek. A Jaguar a Ford kínos eltévelyedése, nincs is gyári képviselet, és ez erősen meglátszik a kiszolgáláson, eladott darabszámon, vevőelégedettségen. Szerencsére honlapjuk sem akar hamis illúziót kelteni.
Franciák, bár a dizájn nem utal rá – Citroën, Peugeot
A Citroën honlapja nem lenyűgöző, de kezelhető. Némi egérkoptatás árán műszaki adatokhoz és árlistához is hozzájutunk, mondjuk épp a legdrágább C6-os táblázatánál a logó kínosan széteső és túl aprók a betűk. Nem szívesen lennék titkárnő, ha a főnök arra kér, vigyem már be hozzá kinyomtatva. Azon is csodálkozom, hogy a kezdőlapon a képek nem kattinthatók, így a főhelyen trónoló új C5-öst valahol alul, apró betűs szöveggel fedezhetjük fel.
A Peugeot még könnyebben kalauzol a redundáns üzenetek között: azonnal a típust választhatjuk. Ne ijedjünk meg, hogy 3 menüt kapunk, főleg ne tévedjünk a konfigurátorra vagy a minisite-ra, amikor ott a kibúvó a terhes kirándulások alól, a katalógus címszó segítségével. Külön van prospektus, árlista és műszaki adatlap – ez tetszik, ha kell a bullshit, az első az enyém, ha ár alapján döntök, a második, ha nincs egyébre szükségem, csak a teljesítményre a jövő évi adó kiszámításhoz, elég ezt néznem.
Ostoba begubózás - Nissan, Renault, Dacia
Az eklektikus modellpalettájáról híres Nissan erősen ráment a terepgyártó-imázsra. Kissé előzmény nélküli, mint a Toyotánál a versenyautó-téma, de legalább nagy a rácsodálkozás. Meg a távoli vágyakozás, mert brosúrához itt is adatokat akarnak kicsalni belőlünk. Ráadásul pl. a Tiida benne sincs a flottában. Kínosabb, hogy árlista sincs. Helyette a gyűlöletes konfigurátor, részletes tartalom, felszereltség leírása nélkül.
A Renault nem titkolózik ennyire, bár például a biztató személyautó árlista szöveg alatt az aktuális akciók ugranak fel. Ahol egy szó sem esik az opciókról, hanem a fantázianévvel kiegészített típusnevet látjuk. Járjunk utána, mi a fenét takar az a Kinétic meg Dinamique Plus. Egyébként az egész cikkötlet egykori tippadója a renault.hu volt, mert itt (és kiderült, másoknál több esetben) nem lehet közvetlen e-mail címet kicsikarni a rendszerből. Nem értik, hogy ezzel a lagymatag érdeklődés stádiumában lévőket nem hagyják közelebb jutni a márkához?
A Dacia koncepciója az árról szól, a Dacia honlapjának koncepciója az árat állítja előtérbe. Olyannyira, hogy sehonnan nem derül ki, mekkora a két modell, pedig még olyan lényegtelen adatokkal is terhelnek, mint a kormányfordulatok száma. Pedig kétségtelen, az ár után a méret lenne a legfontosabb. Az árazás/felszereltség kiválasztása itt is konfigurátoros, de szerencsére sokkal gyorsabb, mint a többinél, nem ugrálunk ablakról ablak, csak ikszelgetni kell azt a pár tételt.
Mindhárom márkánál mintha utálnák az ügyfelet, és ezért arra kényszerítik, hogy űrlapok kitöltésével szórakozzon. Hölgyek, urak, az Ikea vagy a Plus előtt sem állítanak meg kérdezőbiztosok, boldogok, hogy bemegyünk. Tessék szélesebbre tárni a kapukat az internetes barátkozás előtt.
Bonyolult címzés - Kia, Hyundai
A Kia frappánsan rövid nevét nem tudja kihasználni a gyors böngészésben. A kia.hu egy alapítványé, nekünk kell tudnunk, hogy a kiamotors a célunk. A honlap egyébként váratlanul fantáziadús, van árlista és műszaki tábla is.
Ügyeljünk viszont, ha a testvérmárkát, a Hyundait is felkeresnénk, mert náluk a –motors utótagú címet egy olyan kereskedés bitorolja, amely nincs is a hivatalos képviseletek között feltüntetve. A gyári honlap egyébként viszonylag elfogadható, kissé fantáziátlan, de nem gyűlölteti meg magát.
Részrehajló értékelés
Nekem, akinek kutya kötelessége naponta autós márkahonlapokat bújnia, minden, ami az információszerzést gátolja, nem jó. Ellenben ha a hosszas önméltatás mellett két kattintással látom is a gyorsulási adatot vagy a vételárat, azért hálás vagyok.
Az Opel, a Chevrolet és a Volvo hagy legkönnyebben hozzájutni az érdemi információhoz. A túloldalon a Nissan mizantrópiája szúr szemet, a VW-csoport sem kelt rajongást felesleges macerálásával. Bár marginális márkák, az, hogy nincs magyar Cadillac-honlap, se használható jaguar.hu, a vevők arcul csapása, az ő pénzükből vett glasékesztyűvel.