Ha mégis perre viszik a dolgot, érdemes jó ügyvédet fogadni. Vagy egy olcsót. Vagy jót és olcsót. Ebben több jogvédelmi szolgáltatást nyújtó szervezet is segítségünkre lehet. Az egyik a DAS , ahol éves átalánydíj ellenében vállalják a reálisan megnyerhető jogi ügyeink intézését adott személlyel és adott autóval kapcsolatban. Ez az átalánydíj az illetéket is beleértve minden felmerülő költséget magában foglal, így a DAS által kijelölt ügyvéd és a műszaki szakértők díját is.
Másik lehetőség a Magyar Autóklub ügyvédi szolgáltatásainak igénybevétele, ahol közlekedéssel kapcsolatos ügyeikben a klubtagoknak a tanácsadás ingyenes, és megbízás esetén mérsékelt díjtételek mellett vehetik igénybe az ügyvédi szolgáltatást. Ezen konstrukció előnye az átalánydíjassal szemben, hogy ha nincs problémánk, nincs költségünk sem. Komolyabb ügyek esetén azonban mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.
Az említett jogi szolgáltatások igénybe vehetők minden esetben, így személyi sérüléssel járó baleseteknél és a szabálysértési eljárásoknál is. Jó tudni, hogy nyolc napon túl gyógyuló személyi sérülés okozásakor vétséget, tehát bűncselekményt követünk el. Ilyenkor azonnal célszerű ügyvédhez fordulni, mivel a bírósági tárgyalás szinte elkerülhetetlen.
Minden személyi sérüléssel járó esetben már valódi, tapasztalt helyszínelők végzik a nyomrögzítést a kötelező rendőri intézkedés keretein belül, ami alapján általában sokkal tisztább kép rajzolódik a bíróság elé, mint a járőrök rajzaiból. Ilyenkor fokozottan érvényes a szabály: senki egy tapodtat sem mozdulhat. Amíg a helyszínelők meg nem érkeznek és engedélyt nem adnak a helyszín elhagyására, ne mozdítsuk el autóinkat. A személyi sérülés komoly dolog.
Sokan azt hiszik, az ügyvéd minden esetben a felelősség alól próbál meg felmenteni minket, pedig néha már az is nagy dolog, ha enyhíthet a kiszabott büntetésen. Gyakran sikerül például a jogosítvány bevonására tett intézkedést elkerülni, vagy a jog által lehetőségként kínált, de igen ritkán alkalmazott kategória-elvételre enyhíteni, ami annyit jelent, hogy egy hivatásos sofőr teherautóval tovább végezheti munkáját, amíg személygépkocsival elkövetett szabálysértése miatt a B kategóriáját visszavonták.
A szabálysértéseknél, például egy vélt vagy valós tiltott helyen várakozásnál is rendkívül érdekes az eljárás menete. Fontos ismerni és megfelelően alkalmazni az ezzel kapcsolatos tudásunkat, így ha nem is gyorsan, de könnyen nyertesei lehetünk egy jogosan sérelmezett helyzetnek. Abban az esetben például, amikor a Közterület Felügyelet szab ki számunkra bírságot, nincs módunk fellebbezni, csupán a rendőrségi feljelentés megtétele után.
Ha úgy érezzük, nekünk van igazunk és a címünkre kiérkező csekken nem fizetjük be a bírság összegét, a közterület megteszi a feljelentést, melyhez csatolja a helyszínen készült fényképet és az eset leírását. Ez alapján a rendőrség megküldi nekünk az adatbekérő lapot, aminek visszaküldése után rövidesen megérkezik a határozat, melyet az ügyben illetékes előadó hoz meg. Ezzel szemben már élhetünk kifogással, amit a rendőrkapitányság a bíróságnak továbbít, akik a határozatot általában helybenhagyják.
Érdekes módon szabálysértésről szóló törvény szerint 30 napon belül köteles a szabálysértési hatóság eljárni és döntést hozni, kivéve, ha a törvényben meghatározott és nevesített intézkedésre, mint pl. áttétel, eljárás felfüggesztése stb. nincs szükség. A bíróságoknak erre mégis szinte korlátlan idő áll a rendelkezésükre, 3-6 hónap alatt mégis meg szokták tenni. Ha ezután megszületik a helybenhagyó határozat, nekünk már csupán nyolc (8!) napunk van, hogy tárgyalást kérjünk, amin jó ügyvéddel az esetek többségében enyhítés vagy az eljárás megszüntetése is elérhető. Így hát érdemes végigvárni azt az egy-másfél évet, amíg a bürokrácia kerekei átfordulnak. Általában nem járunk rosszul.
Ugyanígy érdemes a jótállási jogainkat is érvényesíteni új autónk visszatérő hibáival kapcsolatban. Jótállási és szavatossági kötelezettsége az értékesítőnek, és rajta keresztül az importőrnek csak akkor van, ha a hiba a teljesítés időpontjában már megvolt. De vigyázzunk, a törvény kimondja, hogy ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, a kötelezett mentesül a szavatossági felelősség alól.
Szerencsére azonban azt is kimondja, hogy bizonyításig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt. Hogy a kijavítás vagy kicserélésre tett kísérleteink sikeresek legyenek, újfent érdemes jogi védelemhez fordulni és ekképp törekedni a megállapodásra. A pertárgyértékre jutó illeték tízmilliós autónál 600 000 forint. Amíg nem muszáj, nem kell befizetni.
Utolsó és legveszélyesebb helyzet a banki hitel. Ez már a szerződéskötés pillanatától mint egy pallos lebeg a az autótulajdonos feje felett. Olyannyira veszélyes dolog, hogy hazánkban 2004 februárjában megalakult a Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete nevű civil szervezet, ahol jogászok próbálnak segíteni a bajba jutottak népes táborán. Az ő tanácsaik alapján elmondható, hogy aki teheti, ne vegyen hitelre autót, még ha őrültként néznek is rá a szalonban.
Ha pedig mégis hitelre venne, casco nélkül semmiképp se tegye. Lopás vagy gazdasági totálkár esetén ugyanis a bankok azonnal felmondják a szerződést, így a fennmaradó tőkét rövid időn belül ki kell egyenlíteni. Ez pedig a ma már tíz éves futamidővel elérhető hiteleknél 2-3 év után még szinte az autó újkori árának felel meg. A kárt eltitkolni nem lehet, mivel a biztosítónak jelentési kötelezettsége van a bankkal szemben. A casco pedig az Eurotax alapján fizet, ami a személygépkocsi három éves korában már milliókkal is eltérhet az új kori ártól. Hát ezt a különbözetet kell önnek kifizetnie a szerződés megszűnése után. Hiába szeretné tovább fizetni a törlesztést, a hitelintézetek nem engednek.
Ha pedig még a biztosítóval is pereskednie kell, a szerződésben kikötött, általában 20% fölötti késedelmi kamattal számolnak, míg a bíróság legjobb esetben is csak a 7%-körüli banki alapkamatot ítéli meg önnek a biztosítóval szemben, amennyiben ön lesz a 2-3 éves és 2-300 000 forintba kerülő huzavona győztese. De ha mondjuk a forgalmit is ellopták az autóval, még egy jó ügyvéd is csak kármegosztásig viheti az ügyet, így akár egy kisebb autó árát is el lehet bukni készpénzben. És ezt, ha nem fizet, a bankok minden rendelkezésükre álló eszközzel behajtják.
Más dolog, ha az autó egyébként jó állapotú, de valaki nem fizeti rendesen a törlesztését. Ilyenkor a bank megpróbálja visszaszerezni és értékesíteni. Mindenki elképzelheti, milyen körülmények között és milyen áron. Az ügyfélnek az autó átadásáig jogában áll vevőt keresnie és találnia, aki ha az adott banknál lehetséges, átvállalhatja a hitelt, egyébként pedig kifizetheti a banknak a fennmaradó tartozást.
Ha a szerződő mégis bevinné a kijelölt telepre az autót, leadás előtt érdemes gépjárműszakértői véleményt csináltatnia róla, amiből egy másolatot a telepen is nyugodtan ott hagyhat. Az ilyennel rendelkező autókat sokkal ritkábban értékesítik jóval áron alul, valamint egy későbbi per folyamán is bizonyító erejű lehet egy ilyen papír az átadáskori állapotot illetően.
Egyszóval nem könnyű autóval közlekedni, de talán még nehezebb autó nélkül. Vigyázzunk, ne vállaljuk túl magunkat, és mindenre készüljünk fel. Ne legyünk naivak és legyen egy jó ügyvédünk is, de legalább tudjuk kihez forduljunk, ha jogi védelemre van szükségünk. És ismerjük fel, ha szükségünk van rá. Mert gyakran van.