Négyfokozatú automata váltó. Tolatóradar vagy még több zsé ellenében a világ leglogikusabb tolatókamera-installációja, amely a belső tükörben mutatja a kocsi mögött lapuló, ütközőromboló akadályokat. 18 colos alufelnik, hogy a fogorvosoknak is legyen miből megélniük. Ilyen szárny, olyan krómcsík, egyedi fényezés, tolótető, oldalsó díszkopoltyú, színes, vicsori maszk, foszforeszkáló üléshuzat – ezektől a dolgoktól sziszegni kezd az ember agyában a lefújószelep. Összkerékhajtás, az mondjuk nincs, de minek is, nemigen láttam én még a mezőn elakadt Nissan Qashqait, Suzuki SX4 4x4-et sem. Olyan helyekre nem crossoverrel megy az ember, hanem UAZ-zal, Land-Roverrel. Még inkább Zetorral vagy gumicsizmában.
Valamennyi közül kedvencem az extrás csúcshifi. Már az alapverzióé is fogad USB-be dugott MP3-lejátszót, és hat hangszóróval, plusz egy műszerfalba süllyesztett mélynyomóval zenél (112 W). Eggyel feljebb minden funkció kormányról vezérelhetővé válik. A topkivitelnél pedig piros LED-ek veszik körbe az immár nyolc hangszóró közül (van egy külön mélynyomó a csomagtartóban is) az ajtóba szerelteket (az összteljesítmény 315 watt), s e LED-ek a zenére villognak, fényerejük beállítható. Parasztvakítás, de jó. Ha feleennyi idős lennék, innentől pirosan vibráló hangszórókkal álmodnék. Így viszont inkább abban reménykedek, hogy a Soul kifut a gyártásból addigra, mire a nagyobbik fiam 12 év múlva nagykorú lesz. Mert egy Soulra szerintem a mai boy-racerek ki fogják csikarni a szüleik pénzét, ha emiatt el kell adni a lakást, akkor is. Hát ezért okoz majd nagy riadalmat a magas, divatos izéautók körében a Soul. Mert ezekben a zűrös időkben is eladható lesz.
Mi van a név mögött?
Angolul a soul lelket jelent, amerikaiasan ejteni úgy kell, hogy az ember kicsit elkanyarítja a „szól” ó betűjét, de közel sem annyira, hogy u-nak hallatsszon, épp csak leheletnyit. Dél-Korea fővárosa pedig Szöul, amit angolul Seoulnak írnak, és pont úgy ejtenek, mint a „soult”. Koreai lélek, lelkes koreai, no meg nyilván még sok egyéb, színes magyarázatot találhatunk az új Kia nevére, mindenesetre a Soul önmagában is megállja a helyét. A koreaiak pedig − amúgy mellékesen − nyilván örülnek, hogy a kiváló autó miatt ezentúl gyakrabban veszi ajkaira a világ fővárosuk nevét, méghozzá pozitív felhanggal.
Sajnos a Soul a magyar nyelvbe egyszerűen csak „szól”-ként jön át, elmarad belőle az amerikai fülnek fontos apró hajlítás. Szöult pedig szöulnak mondjuk, ahogy oda van írva, ö-vel, meg u-val. A szójáték megbukik népünk ajkán, kár érte, de azért nem olyan nagy veszteség.
A sajtótájékoztatón azonban volt előadó, aki ezt nem akarta tudomásul venni. Elhangzott egyszer a Kia Szöul (sic!), oké, elszólás, mindannyian emberek vagyunk, ha valaki túl sok időt tölt a koraiak marketinggépezetében, csak megbotlik egyszer a nyelve. A másodikra már harminc újságíró felfigyelt. A harmadikra ötven. A negyediknél kuncogás a hátsó sorokban, az ötödiknél határozott derültség szerte a teremben, a tizennegyediknél már Karinthy-s méreteket öltött a fejek vörösödése. Aztán szerencsére átvette a mikrofont egy koreai kiás ember, megemlékezett arról, hogy Dél-Korea és Magyarország között éppen húsz éve jött létre a hivatalos diplomáciai kapcsolat. És még nagyobb szerencse, hogy az izgés-mozgás láttán nem sütötte el: Auer... mit mozgolódik maga, mint egy sajtkukac? Mert akkor mindannyian ott vesztünk volna.
Nagyon mellényúlni pedig senki nem fog vele: a mechanika a C’eedé, tehát alaposan kipróbált, statisztikákban bizonyított elemekből épül fel. Hely pedig van benne bőven – a Soul teljesen új padlólemezre épül, ami a közeli jövő Kiáinak is alapul szolgál majd. A 4,1 méteres hossz nem tűnik talán soknak, de az ülései elég meredekek, ezért hely van benne rendesen, igaz, 340 liternyi csomagtartó tényleg jelzi – ez a kocsi nem a nagycsaládosoknak készült, hanem azoknak, akik még bulizni járnak hétvégenként. A menetpróbáján már túl vagyunk, tesztautót pedig rövidesen kapunk. Addig is, ássák ki a kiás Népítéleteket, mondjuk a Soullal rokon C’eedéit , hátha még jobban megjön az étvágyuk.