Ki kivel van?
Nem elég, hogy egy-egy tulajdonosi körnek több brand van a kezében, még részesedésük is van idegen cégeknél, sőt egymás cégeiben is. Szövevényes a rendszer, de nagy vonalakban azért egész jól átlátható.
2007 tavaszán cikkáradattal bombáztak minket. Ha akartuk, ha nem, meg kellett tudnunk, hogy a Toyota a General Motorst maga mögé utasítva átvette a megtisztelő a világ legnagyobb autógyártója címet. A GM 1931 óta tartó hegemóniájának 2007 első három hónapjának eladási statisztikái vetettek véget: míg az amerikai illetőségű mamut szánalmas 2,26 millió kocsit adott el világszerte, a japánok majdnem százezerrel többet, 2,35 milliót.
Ennek a hírnek azonban az ég adta világon semmi jelentősége, semmilyen üzenete, semmilyen használható darabkája nincsen számunkra, ráadásul több szempontból is nonszensz. Egyrészt egy cég nagyságát gyakorlatilag lehetetlen megállapítani, ha valaki mégis megpróbálja, nem abból fog kiindulni, hány darabot ad el a termékeiből. Ezeknél az óriáscégeknél rengeteg vállalati összefonódás van, nincs a földön ember, aki pontosan meg tudná ítélni, mekkora, vagy pontosabban fogalmazva mennyit ér a Toyota vagy a GM. Az ilyen mamutok értékét felbecsülni szokták, a becslések szerint pedig már 2005-ben is a Toyota volt a legnagyobb – a japán óriásnak összesen 522 leányvállalata van.
Másrészt a cégek profitja, bár nyilvánvalóan összefüggésben van az eladási statisztikáikkal, ezer más dologtól is függ, tehát nem feltétlenül csinál több pénzt a legnagyobb a másodiknál vagy a harmadiknál. A GM-nek évek óta komoly gazdasági problémái vannak az Amerikában talán túlságosan is erős szakszervezetek követelései miatt. Súlyos a nyomás, a vezetőség nyilván boldogan cserélné el az első, de még a második helyet is egy szakszervezet nélküli álomvilágért; ilyen azonban csak a Távol-Keleten van.
Mivel a minőség nem függ össze szorosan a mennyiséggel, így mi, fogyasztók nem nagyon tudjuk, mit kezdjünk az információval. Igazából nekünk tökmindegy, de tulajdonképpen nekik is; bárki is legyen a világ legnagyobb autógyártója, kitörölheti a fenekét a hangzatos címmel. Vagyis csak majdnem. A reklámokban jól hangzik, az emberek szeretik, ha valami a legszebb, legjobb, legnagyobb, vagy a legfehérebbre mos.
Annál érdekesebb, hogy a brandek kinek a fennhatósága alá tartoznak. Ismerjük a Volkswagent, el tudjuk helyezni az autógyártók képzeletbeli ranglétráján, ezért pontosan tudjuk, mire számíthatunk, ha bekebelez egy másik gyártót. Láttuk, mit csinált a Volkswagen-csoport a Skodával vagy a Seattal. Biztosak lehetünk benne, ezek az autók egészen másképp néznének ki ma, ha a Ford vagy mondjuk a PSA teszi rá a kezét a gyárakra.
Vegyük először a legnagyobbakat. A Toyota, teljes nevén Toyota Motor Corporation öt márkát forgalmaz világszerte. A Toyotát, a Lexust és a Daihatsut nem kell bemutatni, a teherautókat és buszokat gyártó Hino, valamint az amerikai Toyota, a Scion azonban kevéssé ismert Európában. Ezzel azonban távolról sincs vége, a Toyotának a Subarut – és még egymillió mást – gyártó Fuji Heavy Industriesban, de az Isuzu Motorsban és a Yamaha Motorsban is van érdekeltsége.
A General Motorsnál sokkal szélesebb a paletta, ha egy márkát hirtelen nem tud hová tenni, nyugodtan vágja rá, hogy a GM-é, elég jók az esélyei, hogy ráhibázzon. Értelemszerűen a kezükben van az amerikai autómárkák jelentős része, övék a Buick, a Cadillac, a Chevrolet, a GMC, a Hummer, a Pontiac és a Saturn is, de olyan patinás európai márkákat is megvásároltak, mint a Saab, az Opel és az angol Opel, a Vauxhall, valamint övék az ausztrál Opel is, a Holden, meg persze a koreai Daewoo, bocsánat, Chevrolet.
A Volkswagen-csoportot jól ismerjük, de lehet, hogy nem elég jól. Az Audi, Volkswagen, Skoda és Seat tulajdonosának a kezében ugyanis olyan kivételes autómárkák is vannak, mint a Bugatti, a Bentley és a Lamborghini. Nagy kérdés, veszítettek-e a patinás luxus- és sportautók a hírnevükből azért, mert mindenféle Skodákkal és Volswagenekkel emlegetik együtt őket. Valószínűleg legalább annyian vesztették el a bizalmukat ezekben az autókban, mint ahányan pont a Volkswagen-csoport miatt kezdtek el hinni bennük. Bár a tulajdonos azonos, és bizonyos modelleknél tényleg ugyanazt a vasat kapjuk, ha Skodát, Seatot, Volkswagent vagy Audit veszünk, nem kell megijedni, a luxusautó luxusautó marad. A kamion meg kamion: a Scania is a VW-é.
Maradjunk továbbra is Németországban. A BMW AG mindössze három brandet birtokol, a BMW-t, a Minit és a Rolls-Royce-ot, viszont mindhárom nagyon exkluzív. A Mercedes tulajdonosának, a Daimler AG-nek – 2007-ig Daimler-Chrysler, ekkor váltak meg a Chryslertől – már valamivel szövevényesebb a hálózata. Az autómárkáit jól ismerjük, van ugyebár a Mercedes, a Smart meg a Maybach, de tulajdonosok két óriási kamiongyárban is, az egyik a Japánban székelő Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, a másik az amerikai székhelyű Freightliner LLC, aminek a nevét a Chrysler eladása után Daimler Trucks North America LLC-re változtatták. (Csak a teljesség kedvéért: a Mitsubishi autógyár nem a Daimler AG hanem a japán Mitsubishi Motors Corporation kezében van, a Daimlernek pedig maradt 19,9% részesedése a Chryslerben, miután elváltak).
Európában még egy mamut van, a Fiat S.p.A. A Fiat, Alfa, Lancia hármas tartozik hozzájuk, ez vélhetően mindenki számára egyértelmű, és talán a Maserati meg a Ferrari is. Ahogy a Seatot sem azonosítják a Bentleyvel, nyilván itt sem jelent gondot a Fiat a Ferrarinak, a dolog árnyoldala, hogy a Ferrari-rokonság ellenére is nehéz egy Fiattal igazán nagyot villantani. Az újjáéledő Abarthot is ők jegyzik. A szerb illetőségű Zastava sorsáról most tavasszal írt alá szándéknyilatkozatot a szerb kormánnyal az olasz cég. A Fiat is gyárt kamiont, övék az Iveco.
A legizgalmasabbakon túl vagyunk, ami kimaradt, a táblázatban megtalálják. A nem olyan nagy franciákat, az egyre növekvő koreaiakat meg a kínai mamutokat, és persze az indiai Tata Motorst, aki a Jaguar és a Land Rover felvásárlásával állt bosszút az angol gyarmatosítókon. De hogy az élet annyira ne legyen egyszerű, egy-két tényt még citálnék a végére. Egyrészt a teljesség igénye hajt, másrészt a számok fehéren-feketén bizonyítják, milyen sok az összefonódás, mennyire nem jelent semmit, mennyire megfoghatatlan a világ legnagyobb autógyártója titulus.
A Volkswagen AG részvényeinek 30,9%-a a Porsche tulajdonában van. A Nissan és a Renault kereszttulajdonlásban van, a Nissan 15%-át birtokolja a Renault részvényeknek, a Renault pedig 44,3%-át a Nissan részvényeknek. Bár a Mazdákat a Mazda Motor Corporation gyártja, a Ford is részesedik a javakból; 33,9%-át birtokolják a részvényeknek. A Hyundainak 38,67%-a van a Kia Motorsnál.
Ezeket a mamutokat nem kezelhetjünk önálló entitásokként. A szálak millió irányba ágaznak el, a pénzeket egyfolytában rakosgatják jobbról balra, cégek állnak össze és esnek szét. Nem tudhatjuk pontosan, mit hoz a jövő, hogyan formálódik ez az állandóan változó katyvasz, hányan maradnak állva. Lehet, hogy a végén itt is csak ketten lesznek majd, mint a kólabizniszben. Egy dolog azonban biztos, mostanában egy autógyár egymagában nem lesz képes megállni a lábán, ha nagy szériában akar termelni, valakihez csatlakoznia kell.
Márka | Eredeti nemzetisége | Tulajdonviszonya | Piaca | |
---|---|---|---|---|
1. Toyota Motor Corporation (Japán) | ||||
Daihatsu | Japán | Leányvállalat | Globális, kivéve Észak-Amerika | |
Hino | Japán | Leányvállalat | Ázsia Csendes-óceán, Kanada, Dél-Amerika | |
Lexus | Japán | Részleg | Globális, kivéve Dél-Amerika Chile nélkül | |
Scion | Japán | Részleg | USA | |
Toyota | Japán | Részleg | Globális | |
2. General Motors Corporation (USA) | ||||
Buick | USA | Részleg | Észak-Amerika, Kína | |
Cadillac | USA | Részleg | Globális | |
Chevrolet | USA | Részleg | Globális | |
Daewoo | Dél-Korea | Leányvállalat | Ázsia, Európa, Dél-Amerika | |
GMC | USA | Részleg | Észak-Amerika, Közelkelet | |
Holden | Ausztrália | Leányvállalat | Ázsia Csendes-óceán, Közelkelet | |
Hummer | USA | Részleg | Globális | |
Opel | Németország | Leányvállalat | Európai kontinens, Dél-Afrika | |
Pontiac | USA | Részleg | Észak-Amerika | |
Saab | Svédország | Leányvállalat | Globális | |
Saturn | USA | Leányvállalat | Észak-Amerika | |
Vauxhall | Anglia | Leányvállalat | Anglia | |
3. Ford Motor Company (USA) | ||||
Ford | USA | Részleg | Globális | |
Lincoln | USA | Részleg | Észak-Amerika, Közelkelet | |
Mercury | USA | Részleg | Észak-Amerika, Közelkelet | |
Troller | Brazília | Leányvállalat | Dél-Amerika | |
Volvo | Svédország | Leányvállalat | Globális | |
4. Volkswagen Group (Németország) | ||||
Audi | Németország | Leányvállalat | Globális | |
Bentley | Anglia | Leányvállalat | Globális | |
Bugatti | Franciaország | Leányvállalat | Globális | |
Lamborghini | Olaszország | Leányvállalat | Globális | |
Scania | Svédország | Leányvállalat | Globális | |
SEAT | Spanyolország | Leányvállalat | Európa, Latin-Amerika, Dél-Afrika | |
Škoda | Csehország | Leányvállalat | Globális, kivéve Észak-Amerika | |
Volkswagen (cars) | Németország | Leányvállalat | Globális | |
Volkswagen | Németország | Leányvállalat | Globális | |
5. Honda Motor Company (Japán) | ||||
Acura | Japán | Részleg | Észak-Amerika, Kína | |
Honda | Japán | Részleg | Globális | |
6. PSA Peugeot Citroën (Franciaország) | ||||
Citroën | Franciaország | Leányvállalat | Globális, kivéve Észak-Amerika | |
Peugeot | Franciaország | Leányvállalat | Globális, kivéve USA és Kanada | |
7. Nissan Motors (Japán) | ||||
Infiniti | Japán | Részleg | Észak-Amerika, Közelkelet, Tajvan, Korea, Nyugat-Európa | |
Nissan | Japán | Részleg | Globális | |
8. Chrysler LLC (USA) | ||||
Chrysler | USA | Részleg | Globális | |
Dodge | USA | Részleg | Globális | |
Jeep | USA | Részleg | Globális | |
9. Renault S.A. (Franciaország) | ||||
Dacia | Románia | Leányvállalat | Európa, Latin-Amerika, Ázsia, Afrika | |
Renault | Franciaország | Részleg | Globális, kivéve USA és Kanada | |
Samsung | Dél-Korea | Leányvállalat | Ázsia, Dél-Amerika | |
10. Hyundai Motor Company (Dél-Korea) | ||||
Hyundai | Dél-Korea | Részleg | Globális | |
11. Fiat S.p.A. (Olaszország) | ||||
Abarth | Olaszország | Leányvállalat | Globális, kivéve USA és Kanada | |
Alfa Romeo | Olaszország | Leányvállalat | Globális, kivéve USA és Kanada | |
Ferrari | Olaszország | Leányvállalat | Globális | |
Fiat | Olaszország | Részleg | Globális, kivéve USA és Kanada | |
Iveco | Olaszország | Leányvállalat | Globális, kivéve Észak-Amerika | |
Lancia | Olaszország | Leányvállalat | Globális, kivéve Észak-Amerika | |
Maserati | Olaszország | Leányvállalat | Globális | |
Zastava | Szerbia | Leányvállalat | Globális | |
12. Suzuki Motor Corporation (Japán) | ||||
Maruti Suzuki | India | Leányvállalat | India, Közelkelet, Dél-Amerika | |
Suzuki | Japán | Részleg | Globális | |
13. Daimler AG (Németország) | ||||
Freightliner | USA | Leányvállalat | Észak-Amerika, Dél-Afrika | |
Fuso | Japán | Leányvállalat | Globális | |
Maybach | Németország | Részleg | Globális | |
Mercedes-AMG | Németország | Részleg | Globális | |
Mercedes-Benz | Németország | Részleg | Globális | |
Smart | Németország | Leányvállalat | Nyugat-Európa, Délkelet-Ázsia, Észak-Amerika, Dél-Afrika | |
14. Mazda Motor Corporation (Japán) | ||||
Mazda | Japán | Részleg | Globális | |
15. Kia Motors (Dél-Korea) | ||||
Kia | Dél-Korea | Részleg | Globális | |
16. BMW AG (Németország) | ||||
BMW | Németország | Részleg | Globális | |
MINI | Anglia | Részleg | Globális | |
Rolls-Royce | Anglia | Leányvállalat | Globális | |
17. Mitsubishi Motors Corporation (Japán) | ||||
Mitsubishi | Japán | Részleg | Globális | |
18. AvtoVAZ (Oroszország) | ||||
Lada | Oroszország | Részleg | Oroszország, Finnország, Svédország | |
VAZ | Oroszország | Részleg | Oroszország, Kelet-Európa | |
19. Fuji Heavy Industries (Japán) | ||||
Subaru | Japán | Részleg | Globális | |
20. Tata Motors Limited (India) | ||||
Hispano | Spanyolország | Leányvállalat | Európa | |
Jaguar | Anglia | Leányvállalat | Globális | |
Land Rover | Anglia | Leányvállalat | Globális | |
Tata | India | Részleg | India, Dél-Afrika | |
Tata Daewoo Commercial Vehicle | Dél-Korea | Leányvállalat | Dél-Korea | |
21. Isuzu Motors (Japán) | ||||
Isuzu | Japán | Részleg | Globális | |
23. First Automobile Works (Kína) | ||||
Besturn | Kína | Leányvállalat | Kína | |
Hongqi | Kína | Részleg | Kína | |
Xiali | Kína | Leányvállalat | Kína | |
FAW-Audi | Kína | Leányvállalat | Kína | |
FAW-Volkswagen | Kína | Leányvállalat | Kína | |
25. Dongfeng Motor Corporation (Kína) | ||||
Dongfeng Honda Automobile Company | Kína | Leányvállalat | Kína | |
Dongfeng Motor Company | Kína | Leányvállalat | Kína | |
Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile | Kína | Leányvállalat | Kína | |
33. Shanghai Automotive Industry Corporation (Kína) | ||||
MG | Anglia | Leányvállalat | Anglia | |
Roewe | Kína | Részleg | Kína | |
SsangYong | Dél-Korea | Leányvállalat | Dél-Korea | |
Nanjing Automobile (Group) Corporation | Kína | Leányvállalat | Kína | |
SAIC-GM-Wuling Automobile | Kína | Leányvállalat | Kína | |
Shanghai GM | Kína | Leányvállalat | Kína | |
Shanghai Volkswagen Automotive | Kína | Leányvállalat | Kína |