Kínai autó, muhaha, gondolhatnám, ha nem egy olyan számítógépen írnám ezt, aminek a Tervezték Kaliforniában, összeszerelték Kínában felirat áll az alján.
Dehát az autó az mégiscsak más! Nem holmi számítógép vagy telefon, amit másfél évente kidobunk. Az autónak nemzeti karakter kell, lehetőleg sok évtizedes, lehetőleg győzelmektől gazdag versenymúlttal díszítve. Ha Alfa Romeót veszünk, nem egy dobozért és négy kerékért adjuk a pénzünket, hanem mert ott bújik a bőre alatt Tazio Nuvolari. Avantgárd francia autókat akarunk, könnyű, sötétzöld, szerethetően beázó angolokat, gyilkos ezüst németeket , és így tovább, ad infinitum.
És a lekvár-futóműveiért és újrafelhasznált Big Mac dobozokból készült belsőiért Európából olyan szívesen lenézett Amerika? Egyszerűen nem lehetne róla beszélni az autó nélkül. Mit gondolt a képzelt amerikai a hatvanas évek elején, ahogy a duzzadó króm mögül kikandikálva megpillantott egy Toyotát vagy egy Hondát? Akkora motorral, ami Amerikában egy banánt nem zúzna péppé a turmixgépben. Talán hogy fiam, a rendes autóban V8 van elöl, hajtás hátul, és két tonna krómacél a kettő között, majd gurgulázva elhajtott. Aztán eltelt negyven év, és idén a Toyota lesz a legnagyobb autógyártó a világon. Ráadásul úgy, hogy az amerikai autógyárak adósságához át kell állítani a Kínában gyártott zsebszámológépet tudományos üzemmódra. Hogy elférjen az összes számjegy, mínuszjellel az elején. A japán autógyárak meg gyakorlatilag pénznyomdák.
És ne legyenek illúzióink: a következő hullám a kínai autó lesz. Már ma is ciánnal meghintett szívként állna le a világgazdaság, ha elöntené a víz a Gyöngy-folyó deltáját , a kínai ipar közepét. És ma még hivatalosan kommunisták! Mi lesz, ha a rendszer összecsomagol és eltűnik? És másfél milliárd ázsiai munkamorállal bíró ember szív még a mainál is nagyobbat a laissez-faire kapitalizmus levegőjéből?
Egyszerű. Övék lesz a világ. Fel lehet rá készülni, még épp van idő.
A mostani kínai autókon még lehet vigyorogni, mert nagyrészt nyugati autók szolgai másai, viccesen lekopírozott logókkal és ad hoc használt stílusjegyekkel, de a japánok is így kezdték. És hiába szerepel még ma is egy japán autóról szóló cikkben többször a lélektelen jelző, mint az Odüsszeiában a leleményes, ez valójában senkit nem érdekel. Ha a kínaiak csak fele olyan jól meg tudják csinálni, amit a japánok megcsináltak, mindnyájan kínai autóval járunk majd egy-két évtized múlva. Tízszer annyian vannak, tele nyersanyaggal és hellyel, és már most is ők gyártják az összes vackunkat.
Addig is, amíg a telefonkönyvből kinézett kínai nyelvtanárra vár, hogy felvegye a nyilván foglalt telefonját, készítettünk egy kis határozót a kínai autókhoz. Valahol köztük van a jövő Toyotája.
Beijing Automobile Works
Próbálja meg kimondani helyesen:
Angol neve ellenére a kínai kommunizmus közepén, 1958-ban alakult, eredetileg katonai járműveket gyártott. 1984-ben közös vállalatot hozott létre az amerikai AMC-vel Beijing Jeep Corporation (BJC) néven. Négy évvel ezelőtt ültem is egy BJC-ben, olcsó volt és jobban rázott, mint orvhalászott pontyot a kettőhúsz. De anyámmal, apámmal és öcsémmel együtt átjutottunk vele egy meredek, korallba vágott úton.
A logóról
Gyanús Mercedes-Benz-nyúlás, vastag csillagszárakkal.
BYD Auto
Próbálja meg kimondani helyesen:
Kína BMW-je? Vagy inkább Kína Mercedese? És ha hozzáképzeljük, hogy 2003-ban a cég elődjét egy mobiltelefonelem-gyártó vette meg? A 2006-os Pekingi Autószalonon bemutatott, hátrahajtható keménytetős BYD F8 lámpája az előző generációs Mercedes-Benz C osztály milliméterre pontos mása. A logó viszont az elképzelhető legarcátlanabb BMW-nyúlás. Lehet hogy ők úgy vannak a német kocsikkal, mint mi a kínai kajával?
A logóról
Otthon is könnyen elkészíthetjük: jelöljük ki a BMW-logó felét, és Photoshopban adjuk ki a Flip Horizontal parancsot. Kész is van!
Brilliance
Na, itt már lehet kezdeni rettegni. A gyártó Zhonghua szedánját nem más, mint Giorgetto Giugiaro tervezte (aki néhány évtizeddel ezelőtt például a Lamborghini Espadát ), a gyártáshoz pedig a BMW adott műszaki segítséget. Nem is merül ki ennyiben az együttműködés: a Brilliance hármas és ötös BMW-ket gyárt licenc alapján a kínai piacra.
A logóról
Megelőzte őket a BYD! Annyira, hogy a gyárnak nincs is külön logója. A Zhonghuának viszont van saját, leginkább emlékezetből rajzolt, lekerekített Maserati.
Friss: Dániel olvasónk szerint Lancia, ami a Maseratival együtt nézve tényleg kiadja a Zhonghuát, szépen.
Chang’an Motors
Próbálja meg kimondani helyesen:
Közös cégei vannak külföldi gyártókkal, 1991 óta létezik a Chang’an Suzuki (teherautókat gyárt, valamint az Altót és a Swiftet), 2001 óta pedig a Chang’an Ford, ami Focusokat, Fiestákat és Mondeókat gyárt CKD-csomagok után. A CKD (Complete, Knocked Down) azt jelenti, hogy az autót valahol legyártják, aztán darabokban átszállítják a célországba, ahol összeszerelik és a helyi piacon eladják: így nem kell utána vámot fizetni. A Chang’an 2005-ben bemutatta első saját autóját, a CM8-at, ami egy magas, pici, aprókerekű egyterű.
A logóról
Leginkább Acura- Toyota hibrid, némi űrhajós-fallikus, sőt, Star Trekes hangulattal megdobva.
Changhe
Próbálja meg kimondani helyesen:
Szintén kínai-japán koprodukció, a Suzukival közösen gyártja a Bertone-tervezte Changhe-Suzuki Idealt, ami a Kia Picanto-Chevrolet Matiz kategóriában szerepel és Kínán kívül Dél-Amerikában is forgalmazzák. Másik autójuk a tréfás nevű Friend (barát), amit Mexikóban a még tréfásabb Fuga néven árulnak: apró minibusz 1,1-es és 1,3-as motorral. Hét embernek! Csodálatos a weboldaluk: a pisai ferde toronyt kerülgetik rajta szárnyaló hangjegyek és flashmadarak.
A logóról
Nincs túlcifrázva, egyszerű tipográfiai játék, viszont látszólag eredeti. Brávó!
Friss: :hitacs olvasó szerint Hyundai és hát tényleg. Amikor ázsiai ázsiainak farkasa.
Chery
Próbálja meg kimondani helyesen:
Kínai termékek géppel fordított használati utasításához hasonlóan rögtön elgépeléssel indít: Cheerynek (vidám) készült, aztán lemaradt egy e, és úgy hagyták. De hosszú í-vel, csíri-nek ejtendő, nem cseri-nek. A Chery a legnagyobb kínai autógyár, 1999 óta létezik, de tavaly már 350 ezer autót adtak el. Kisautójuk, a Chery QQ a Chevrolet (régen Daewoo) Matiz pontos mása, ezért a Daewoo be is perelte, amit annak Chevrolet-vé alakulása után a General Motors folytatott, persze nagyrészt reménytelenül. Malcolm Bricklin zűrös hátterű amerikai üzletember akarta a QQ-t Amerikában is árulni, de a GM a nyilvánvaló másolt dizájn mellett a Chevy és a Chery nevek között hasonlóságot is meglebegtette, így végül nem lett belőle semmi. Azóta viszont a Fiattal és a DaimlerChryslerrel tárgyalnak. A Fiattal motorok beszállításról, a DC-vel meg arról, hogy a Dodge márka alatt áruljanak Amerikában kisautókat. Előbb-utóbb összejön.
A logóról
Viszonylag pofátlan Infiniti-nyúlás.
Dadi
Próbálja meg kimondani helyesen:
Régebben ők is katonai járműveket gyártottak, 1988-ban készült első polgári járművük, egy SUV. Kis gyártó, évi 30 ezer autóval, de a másolást szinte tökélyre viszik a Baoding Dadi City Leading SUV-val, ami egyszerűen egy BMW X5. Viszont ezerszer viccesebb neve van.
A logóról
A Chrysler/Dodge 1963 és 1993 közötti Pentastarja, körbe helyezve és egy kicsit megbolondítva. A BMW-vesék mellett különösen dezorientáló.