Tesztjeiben persze nemcsak az A-oszlop vastagságát, hanem minden, a kitekintés szempontjából fontos kritériumot megvizsgál a német autóklub. Erre adnak egy összpontszámot, ami öt részértékelési eredmény átlagából jön össze: a körkörös kilátás mellett a közvetlenül az autó előtt és mögött lévő terület beláthatóságát, valamint a külső és belső tükröket is külön értékelik. A végeredmény szempontjából számítanak még a kitekintést javító extrák (kanyarfényszóró, fűthető külső tükrök, tolatókamera vagy parkolóradar) is. Az A-oszlop miatti kitakarás csupán egy részeredmény ebben az összetett értékelésben. De lássunk néhány konkrét autót.
Alfa Romeo Mito Kitekintés: 3,3 pont
A sportos formájú olasz kocsi tervezésekor a praktikus szempontok kicsit háttérbe szorultak. Előre a magasra húzott műszerfal, hátra a túl magasan kezdődő szélvédő akadályozza a kilátását. Viszont legalább a hátsó fejtámlák lesüllyeszthetők, amikor nincs rájuk szükség. Felár ellenében pittyegő tolatóradar is kapható hozzá, ami parkoláskor nyújt segítséget. Elég vastagok az első és oldalsó oszlopai, nagy részt takarnak ki a látómezőből. De még ennél is pocsékabb a helyzet hátra-oldalirányba, a C-oszlop ugyanis olyan vaskos, hogy az ókori görög templomok is megirigyelnék.
Audi A4 Kitekintés: 2,2 pont
Átlagosnál jobb eredményt ért el az ADAC kitekintésvizsgálatában az új Audi A4-es, de túl vastag tetőoszlopai miatt ez se tökéletes. Nem segíti a vezetőt az alacsony üléshelyzet sem, ami miatt különösen a kocsi hátsó sarkait látni rosszul. Valamelyest javít ezen a problémán a felár ellenében kapható első-hátsó tolatóradar, sőt, akár tolatókamera is rendelhető az Audi kis limuzinjához. A hátsó fejtámlák használaton kívül ebben is lesüllyeszthetők. Fénytechnikában kifejezetten modern az A4: elöl oldalanként 14 LED ég folyamatosan, ami markánssá teszi az autót. Jó pont, hogy a hátulról jövők vakító világításának hatására a belső visszapillantó automatikusan besötétedik, viszont a külső tükrök fűthetősége ilyen vételár mellett már lehetne alapfelszerelés. Szintén feláras a kitűnő, kanyarfényszóróval is kiegészített bixenon világítás.
BMW 5-ös sorozat Kitekintés: 2,4 pont
Nem éppen panorámaterasz, de egész jól kilátni a BMW limuzinból. Oldalra és hátrafelé zavarják a kilátást a vastag tetőoszlopok és a hátsó fejtámlák is − utóbbiak miatt a belső tükör sem ér túl sokat. Ehhez is kapható első-hátsó érzékelőkkel rendelkező, a rutinozást képpel és hanggal egyaránt segítő parkolóradar. Sajnos kicsit túlbuzgó a rendszer, már akkor aggódva visít, amikor még bőven volna hely a manőverezéshez. Jó pont jár a fűtött külső tükrökért, amelyek opcionálisan elsötétednek. Húzós felárért zseniálisan működő kanyarfényszórós, a kereszteződésbe is bevilágító bixenonos lámparendszer rendelhető a BMW-hez. Szintén hasznos extra a távfényszóró automatikus kapcsolója.
Chevrolet Aveo Kitekintés: 3,2
Elég pocsék eredménnyel zárta ezt az ADAC-tesztet a dél-koreai Chevy kisautója. Különösen hátrafelé tekintve érezheti úgy az Aveo vezetője, hogy vastag függönyt húztak az orra elé. Széles oszlopok − elsősorban a leghátsók − lógnak bele a képbe, de a magas kalaptartó, valamint a legalsó állásában is túlzottan fent lévő hátsó fejtámlák is akadályozzák a kilátást. Ráadásul gyári parkolóradar nem kapható a kocsihoz. Előrefelé valamivel jobb a helyzet, bár a vastag tetőoszlopok még itt is zavaróak lehetnek. Viszont a lapos motorháztetőnek hála legalább a közvetlenül az Aveo előtti történésekről tiszta képet kap a vezető.
Citroën C4 Kitekintés: 2,8 pont
Nem brillírozott az ötajtós Citroën C4-es sem az ADAC-teszt kitekintés fejezetében. Előrefelé jók a kilátások benne, és a tetőoszlopok sem rabolnak túl sok teret a látómezőből. Nincs gond a hátsó fejtámlákkal se, ezeket egész mélyre lehet tolni, ha nincs rájuk szükség. Viszont a motorháztető végét nem látja a vezető, a belső tükörben alig látni valamit, ráadásul a műszerfal erősen tükröződik a szélvédőben. Plusz pontot ér az automatikusan sötétedő belső tükörlap, a xenon fényszóró és az hangjelzéssel figyelmeztető tolatóradar.
Fiat 500 Kitekintés: 2,7 pont
Egy újabb helyes kis olasz következik a listán, a kortárs cukiság csúcsa, az 500-as Fiat. Formájánál elsősorban arra ügyeltek a tervezők, hogy a régi Ötszázast minél inkább felidézzék vele, a körkörös kilátás nem volt elsődleges szempont. Két okból kritizálja erősen az ADAC: pici a belső tükör és vastag a C-oszlop, ami miatt hátrafelé alig látni valamit. Dicséretet érdemel viszont a magas üléspozíció, a fűtött külső visszapillantó, a lenyomható hátsó fejtámla és a feláras parkolóradar. A meredek motorháztető miatt tisztán látni az autó csinos orra előtti utat.
Ford Mondeo Kitekintés: 2,6 pont
Az új Modeo sem lett a kitekintés bajnoka, bár szégyenkeznie sem kell az eredménye miatt. Előrefelé egész jól kilátni belőle, de oldalt bezavarnak a vastag B-oszlopok, míg hátrafelé az emelkedő övvonal. Süllyeszthető hátsó fejtámla a Mondeóhoz is jár, felárért pedig első-hátsó szenzorokkal szerelt parkolássegítő kapható hozzá. A belső tükör automatikusan sötétedik, a külsők pedig fűthetők. Pazar fényt adó, kanyarkövető bixenon lámpák rendelhetők a nagy Fordhoz, de nem lehet őket a kereszteződésbe bevilágítással kombinálni. Hiba, hogy az első szélvédő vékony fűtőszálai sötétben megcsillanva zavarják a sofőrt, és a műszerfal tetején lévő légbeömlők is tükröződnek a szélvédőn.
Honda Civic: Kitekintés: 3,5 pont
Űrhajónak jó volna, magaslati kilátónak csapnivaló az aktuális Civic karosszériája. Különösen hátrafelé látni belőle keveset, a C-oszlopok extrém vastagra sikerültek. A hátsó szélvédőt kettészelő légterelő jelentősen csökkenti a belső tükör használhatóságát. Tolatóradart csak a gyári kiegészítők között találni, az extralistán nem. A vezetőoldali ablaktörlő lapát túl nagy felületet hagy vizesen. Előretekintve már javul a helyzet, a rövid orr jól érezhető. A külső tükrök elég nagy felületűek, de vadul kicsinyítenek, ami zavaró lehet. Xenon fényszóró kapható a kompakt Hondához.
Mazda2 Kitekintés: 3,0 pont
Hiába fogták fogyókúrára, a tetőoszlopok vastagságából nem adott le a Mazda2, ami miatt nem túl jó belőle a kilátás. Különösen a C-oszlop lett dagadt, de az A-oszlop tövébe helyezett visszapillantók háromszöge is sokat kitakar a látómezőből. Parkolássegítőt vagy xenonlámpát nem nagyon kapni a kis Mazdához. Van viszont fűthető külső tükre, és a kis karosszéria sarkait is egész pontosan meg lehet becsülni a vezetőülésből. További jó pont, hogy a hátsó fejtámlái is letolhatók.
Mercedes A-osztály Kitekintés: 2,5 pont
Szinte csak dicsérő szavakkal jellemezte a Mercedes A-osztályt kitekintés szempontjából az ADAC. Egyedül a vastag tetőoszlopok miatt kaptak a stuttgartiak dorgálást, amelyek különösen kereszteződésben kanyarodáskor (A-oszlop) és sávváltáskor vagy tolatva parkoláskor (C-oszlop) zavaróak. Utóbbi problémára részben megoldást nyújt a hanggal és LED-es fényekkel jelző parkolássegítő. Egyébként a magas vezetőülésből jól belátni az autó sarkait és a forgalmat egyaránt. Extrák tekintetében is erős az A Merci: fűtött külső visszapillantó felár ellenében automatikus sötétedéssel, valamint bixenon fényszórók fordulóvilágítással kaphatók hozzá. Viszont a dinamikus kanyarlámpa nem elérhető a legkisebb csillagoshoz.
Nissan Qashqai Kitekintés: 3,1 pont
A mostanában oly menő crossoverek között akad jobb és rosszabb kilátó is, a Qashqai gyenge közepes. Negatívan befolyásolják az eredményt a nagyon vastag tetőoszlopok, elsősorban az A és a B, valamint a rosszul belátható hátsó traktus. A vezetőülésből nehéz a karosszéria sarkait megsaccolni, és xenonlámpa sem jár a Qashqaihoz. Viszont tolatáskor sokat segít a hátsó kamera képe, amit a központ kijelzőre vetítenek. Ez a hasznos kis kütyü még segédvonalakkal is támogatja a manőverezést, kár, hogy a kamera könnyen bepiszkolódik és nagyon érzékeny a külső fényforrásokra. Plusz pontot hoz a Qashqainak a magas vezetőülés és a nagyméretű, fűthető külső tükrök.
Opel Astra Kitekintés: 2,9
Aki szeret minden helyzetben tisztán látni, annak nem az Opel Astra lesz a kedvence, bár nem is rossz az autó. Hátrafelé a kilátást vastag C-oszlopok és nem lesüllyeszthető fejtámlák korlátozzák. Előre jól kilátni a kocsiból, bár azt elég nehéz megtippelni a vezetőülésből, hogy hol a motorháztető vége. Fűthető, nagyméretű külső tükreivel is szerez jó pontokat az Astra, felár ellenében pedig kanyarodó xenon fényszórók vagy hanggal jelző tolatóradar is kapható hozzá.
Peugeot 207 Kitekintés: 2,9 pont
Hiába az izgalmas formaterv, kitekintés szempontjából a kis Peugeot csak átlagos unalmas. Legalábbis az ADAC ezekkel a jelzőkkel illeti a karosszéria sarkainak beláthatóságát, a szériában fűthető külső tükrök képét és a közvetlenül a kocsi mögötti terület érzékelhetőségét. Használaton kívül dicséretesen mélyre tolhatók a hátsó fejtámlák, és praktikus a fény hatására elsötétedő belső visszapillantó, valamint a rövid és meredek orr. Különösen klassz dolog, hogy beforduláskor kiegészítő fényszóró felkapcsolásával a 207-es bevilágít a kereszteződésekbe, viszont sajnos xenonlámpa nem jár hozzá.
Renault Mégane Kitekintés: 2,5 pont
Főleg hátrafelé rosszul belátható a kacsaseggű Mégane karosszériája, pedig az autó mindent megtesz, hogy vezetőjét segítse a tájékozódásban. A vastag C-oszlopokat például teljesen lesüllyeszthető hátsó fejtámlákkal próbálja kompenzálni. Előrefelé is zavaró lehet a túl széles A-oszlop, viszont a lapos, ezért jól belátható orr javít az összképen. Az extrák között a szokásos tételeket találjuk: fűtött külső, sötétedő belső tükrök, xenonos világítás és csipogós tolatóradar.
Skoda Fabia Kitekintés: 3,3 pont
Az új Skoda Fabia nagyjából úgy mozog a forgalomban, mint periszkóp nélküli tengeralattjáró a nyílt óceánon: kilátástalanul. Ennek oka, hogy a vezetőülésből csak sejteni lehet a kocsi orrát, hátrafelé pedig nagy felületeket takar ki a vastag C-oszlop és a nem lesüllyeszthető fejtámlák együttese. Nem éppen ideális tulajdonságok egy városi autóhoz, az eredmény is ennek megfelelően rossz. Pedig a külső visszapillantó nagy és fűthető, ráadásul opcióként dinamikus kanyarlámpa vagy külön felkapcsolódó kereszteződésvilágítás is elérhető a kis Skodához.
Suzuki Swift Kitekintés: 2,8 pont
Jön a mi autónk, bár túlzottan büszkék nem lehetünk rá. Körkörösen átlagos a kilátás a Swiftből, ami a legtöbb konkurensénél azért jobb eredmény. Az oldalsó és hátsó történésekből sokat kitakarnak a vastag tetőoszlopok, ráadásul tolatóradar vagy xenon fényszóró nem nagyon rendelhető a kis Suzukihoz. Viszont legalább a karosszéria sarkait jól látni benne, és a hátsó fejtámlák is nagyon előzékenyek, mert jó mélyre csúsztathatók.
Suzuki SX4 Kitekintés: 2,8 pont
Kisebb testvéréhez hasonló eredményt ért el a nagyobbik esztergomi autó. Az SX4 annyiban nyújt többet a Swiftnél, hogy magasabb üléspozíciója miatt a sofőr jobban átlátja a forgalom történéseit. A körkörös kilátás se rossz, főleg előrefelé, de a vastag B- és C-oszlop azért zavaró, mint ahogy a túl magasra ívelő popsi miatt behatárolt hátsó nézet is. A hátsó fejtámlák ebben a Suzukiban is alacsonyra tolhatók, a külső visszapillantók nagyok és fűthetők, viszont a belső tükör aprócska.
Toyota Auris Kitekintés: 3,2
Aurissal tolatni kicsit olyan, mint bekötött szemmel fogócskázni: nem a látvány, hanem a hangok után megy az ember. A bazi nagy C-oszlopok és a mini hátsó szélvédő miatt rossz hátrafelé a kilátás. A csipogással jelző parkolóradar kötelező extra. Előre ugyan valamivel jobb a helyzet, a kissé megemelt üléshelyzet előnyös, és az ablaktörlő is nagy területen töröl, de a szélvédő túl magasan lévő alsó éle miatt nem látni a kocsi elejét. Fűthető külső, sötétedő belső tükrök és xenonlámpa: ez mind elérhető az Aurishoz, az Executive szinten ráadásul szériában.
Volvo S40 Kitekintés: 2,7 pont
Elég rossz eredménnyel zárta az ADAC kitekintéstesztjét az S40, pedig kapható hozzá parkolóradar, bixenon fényszórók akár kanyarlámpa funkcióval is, és persze magától sötétedő belső visszapillantó. A kudarc oka a rosszul belátható karosszéria. Szörnyen vastag B-oszlopok, alig sejthető sarkok, és nem ledönthető hátsó fejtámlák akadályozzák a jobb kilátást.
VW Golf VI Kitekintés: 2,5 pont
Kitekintés ügyében még az új Golf sem eminens tanuló, plusz és mínusz pontokat is gyűjtött gazdagon. A dorgálás különösen a széles C-oszlopokért jár. Viszont a kompakt karosszéria sarkait egész jól meg lehet becsülni egy Golf vezetőüléséből. Előrefelé ráadásul olyan jó a kilátás, hogy még egész közeli és alacsony tereptárgyakat is könnyű észrevenni. A belső tükör automatikus vakításmentessége feláras, a külsők fűthetősége viszont széria a Comfortline Golfokon, ahogy az első-hátsó parkolóradar is.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a cikk blogposztján!
És az Ön autója milyen? Mint egy tank, aminek keskeny lőrésén alig látni ki, de kit érdekel, hiszen átmegy mindenen? Vagy olyan, mint a körétterem az Eiffel-torony tetején? Magas és csupa üveg, simán átnéz a környezete felett? Írja meg nekünk személyes tapasztalatait, vagy vitatkozzon az ADAC-tesztek eredményeivel a cikk blogposztján!