Írjuk át a KRESZ-t!

2005.12.21. 08:36

7. Hatalmat a népnek!

Sebesség

Legyen egy telefonszám, ahova azonnal be lehet jelenteni bármilyen közlekedési jellegű problémát, főleg az értelmetlen helyen lévő táblákat. Meg a szabálytalan, agresszív rendőröket. Meg ímélcím, a fotóknak. És dokumentálódjon minden bejelentés és kapjunk visszajelzést a bűnös bűnhődéséről, és a probléma elhárításáról.

8. Csak indokolt leintést!

Rendőr ne állíthasson meg bárkit közlekedési ellenőrzésre szúrópróbaszerűen, mert semmi értelme. Csak azt vehesse ki, aki láthatóan szabálytalan: hiányzik az érvényes műszakit jelző matrica, irdatlanul füstöl az autó, öli a fákat; hiányzik az öv, nem ég a lámpa, átment a piroson, tilosban parkolt, ilyesmi. Ne legyen már egész napos látszatmelózás az út szélén a mi pénzünkből. Meg az Önökéből.

Állítólag a lakosság is támogatja a véletlenszerű rutinellenőrzéseket. Mi úgy hisszük, ez jobbára a lakosság azon részére igaz, amely nem közlekedik autóval-motorral. Gyors piackutatásunk eredményeként hét fiúból hét helyteleníti ez, öt lányból kettő szintén, egynek nincs véleménye, kettő pedig úgy véli, ez az egyetlen módja az elharapódzó ittas vezetés megakadályozásának. Egyikük szerint ő maga is simán beülne több pohár bor után az autóba, ha tudná, hogy nem állítják meg.

Sebesség

Statisztikailag tehát egyértelműen a szabad, konkrét ok nélküli ellenőrzés ellen vagyunk, legtöbbünk akkor sem vezetne részegen, ha nem félne a rutinkontrolltól. És Ön mit gondol?




Igenis tessék becsatolni!

Sokan gondolják úgy, hogy az öv bekötése magánügy, ha meg akarok halni, hadd halhassak má' meg, senkinek semmi köze hozzá. Meg hogy majd a bordám eltörik, az öv meg beleszúrja a szívembe, ahogy a szomszéd vejének a nővérének az anyósával is történt, hatvannyócban. Egy pici gondolat a témához: ha mondjuk az utas nincs bekötve, és meghal, akkor a pilóta durván súlyosabb büntire számíthat, gondatlanságból elkövetett emberölés, ilyesmi. Ha a karambolban meghal a vétkes bekötetlen pilóta, a vétlen ellenfél élete végéig rosszat fog álmodni. Szóval tessék csak bekötni és beköttetni azt az övet, ha rosszul járnak, jobban járnak. Igenis meg lehet szokni.

9. Óttassák föl a pilácsot!

Az országúton nálunk kötelező a tompított fény használata. Máshol nem, nálunk igen. Ha 100 autóból 24 nem kapcsolja fel a világítást (reggel megszámoltam befelé az 1-es főúton), lehet tippelni, a 76-tal, vagy a 24-gyel fognak esetleg szembeelőzni. És azon is el lehet gondolkodni, hogy szürkületkor 10 világító szembejövő után a tizenegyedik, esetleg amúgy is szürke autót észreveszi-e az a Ford Transit-os, aki huszadik órája jön mondjuk Párizsból.

Sebesség

Legyen tehát rendőri akció világítás-felkapcsoltatásra, de ne néha, hanem mindig. A rendőr, aki ma mondjuk reggel 8-tól 10-ig mindenkit leint és belenéz a forgalmiba, majd jó utat kíván, inkább csak azt intse le, aki nem világít (mondom: 100-ból 24 ma reggel). Csináljon egy fotót a vaksi autóról, egyszer figyelmeztesse a sofőrt, aki kerüljön be egy adatbázisba és második alkalommal automatikusan csengesse a sok ezer forintot.

10. Lássuk, mivel vádolnak!

Sebesség

Az intézkedő rendőr adjon egy példányt a jegyzőkönyvből, hadd lássuk, mivel vádol. Így elkerülhető, hogy valamikor az intézkedés és az ügy előadó elé kerülése között a rendőr személyes ellenszenve okán (tudunk példát mondani) mindenféle, utólag már bizonyíthatatlan be nem csatolt övek, szemtelenkedések, mentődoboz-hiányok kerüljenek.


11. Kétkerekűeket a buszsávba!

Sebesség

A motorkerékpár és a segédmotoros kerékpár mehessen a buszsávban! Úgyis ott mennek, és miért is ne mehetnének, legyen hát ez legális.









12. Kétkerekűeket a leállósávba!

Sebesség

Lásd fent. Még ősszel, szezon végén kiszedtek az M1-M7 közös bevezetőjéből, mert a vánszorgó sort jobbról kerültem, a leállósávban. Elkérték a papírokat, megnézték, visszaadták, mondták, hogy legközelebb ne. Mondom: de hát tök logikus, inkább bent törjem a tükröket a sorok között, életveszélyben? Mondja: majd ha a KRESZ-ben benne lesz, hogy dugóban mehessen a motoros, akkor mehetek. Legyen hát benne!

13. Ki az autókkal a sarkokról!

Sebesség

Aki a szűk belvárosi utcák kereszteződésében parkol, akadályozza a kilátást és balesetveszélyt teremt, büntettessék alaposan. És mindig. A világítás ellenőrzéséhez hasonlóan gyorsan, fájdalommentesen és hatékonyan lehetne rendőrködni az értelmetlen ad-hoc közúti ellenőrzés alól felszabadított közegeknek.




14. Támogattassék a car-pooling!

Sebesség

Ez is önkorlátozás. Egyes leterhelt utakon, például a Budapestre bevezető főutakon hétköznap csúcsban (mondjuk 7-től 10-ig) csak az mehessen a belső sávban, aki ketten vagy többen van. Erre is van példa a világ nálunk motorizáltabb részein, némi kamerázással az ellenőrzés is megoldható.




15. Gyorsabb szabálysértési eljárást!

Sebesség

Van egy rokonom, aki elnézett egy jobbról jövő teherautót a stoptáblánál. Amikor telibe kapta őket a Peugeot Boxer, nem halt meg, és barátnője sem, de nem rajta múlott. Ez összeadódott némi folyamatban lévő gyorshajtásokkal. Egy évig(!) várt a büntire (jogsibevonás, pénz), közben sikeresen megmagyarázta magának, hogy voltaképp nem is volt hibás, a büntetésnek pszichológiailag nincs eredménye. És közben vígan vezetett.

Mi lenne, ha a hatóságnak a szabálysértési feljelentés után mondjuk 15 nappal kötelezően ítéletet kéne hoznia? Ha pedig kicsúszik az időből, a delikvens megúszta, kész, majd legközelebb.

16. Nem tudjuk, hogy akarjuk-e

Sebesség

Nem szigorúan KRESZ, de közlekedés: bizonyos vélekedések szerint jó lenne, ha megszűnne a mostani, mindenkit szívató kötelező biztosítás intézménye, a díjat be kellene építeni a benzinárba. Minden évben pályázatot írna ki az állam, az egyes kategóriákban nyertes biztosító viheti a boltot, és minden közlekedő a lefutott kilométerek, tehát a károkozás eshetősége szerint fizetne. Csak mert a komenizmusban is így volt, még nem biztos, hogy rossz.

Legalábbis egyesek szerint. Mások úgy vélik, ez hülyeség, jó, ahogy van; ha nem lenne személyenként fizetett, bónusz-máluszos kötelező, mindenki bátran törne-zúzna. Erre az egyesek némi, 5-10% önrészt javasolnak. Önök szerint jó, ahogy van, vagy nem?

Cikkünkre csaknem 300 olvasói levél érkezett, kiegészítésekkel, módosításokkal. Összerendezzük, rendszerbe foglaljuk őket és hamarosan közöljük a folytatást. Köszönjük a javaslatokat és az aktivitást! Terveink szerint a Végső Dokumentumot kinyomtatjuk és elküldjük valami miniszternek, kormányfőnek, vagy hasonlónak.