7. Hatalmat a népnek!
Legyen egy telefonszám, ahova azonnal be lehet jelenteni bármilyen
közlekedési jellegű problémát, főleg az értelmetlen helyen lévő
táblákat.
Meg a szabálytalan, agresszív rendőröket. Meg ímélcím, a
fotóknak. És dokumentálódjon minden bejelentés és kapjunk
visszajelzést a bűnös bűnhődéséről, és a probléma elhárításáról.
8. Csak indokolt leintést!
Rendőr ne állíthasson meg bárkit közlekedési ellenőrzésre szúrópróbaszerűen, mert semmi értelme. Csak azt vehesse ki, aki láthatóan szabálytalan: hiányzik az érvényes műszakit jelző matrica, irdatlanul füstöl az autó, öli a fákat; hiányzik az öv, nem ég a lámpa, átment a piroson, tilosban parkolt, ilyesmi. Ne legyen már egész napos látszatmelózás az út szélén a mi pénzünkből. Meg az Önökéből.
Állítólag a lakosság is támogatja a véletlenszerű rutinellenőrzéseket. Mi úgy hisszük, ez jobbára a lakosság azon részére igaz, amely nem közlekedik autóval-motorral. Gyors piackutatásunk eredményeként hét fiúból hét helyteleníti ez, öt lányból kettő szintén, egynek nincs véleménye, kettő pedig úgy véli, ez az egyetlen módja az elharapódzó ittas vezetés megakadályozásának. Egyikük szerint ő maga is simán beülne több pohár bor után az autóba, ha tudná, hogy nem állítják meg.
Statisztikailag tehát egyértelműen
a szabad, konkrét ok nélküli ellenőrzés ellen vagyunk,
legtöbbünk akkor sem vezetne részegen, ha nem félne a rutinkontrolltól.
És Ön mit gondol?
Igenis tessék becsatolni!
Sokan gondolják úgy, hogy az öv bekötése magánügy, ha meg akarok halni, hadd halhassak má' meg, senkinek semmi köze hozzá. Meg hogy majd a bordám eltörik, az öv meg beleszúrja a szívembe, ahogy a szomszéd vejének a nővérének az anyósával is történt, hatvannyócban. Egy pici gondolat a témához: ha mondjuk az utas nincs bekötve, és meghal, akkor a pilóta durván súlyosabb büntire számíthat, gondatlanságból elkövetett emberölés, ilyesmi. Ha a karambolban meghal a vétkes bekötetlen pilóta, a vétlen ellenfél élete végéig rosszat fog álmodni. Szóval tessék csak bekötni és beköttetni azt az övet, ha rosszul járnak, jobban járnak. Igenis meg lehet szokni.
9. Óttassák föl a pilácsot!
Az országúton nálunk kötelező a tompított fény használata. Máshol nem, nálunk igen. Ha 100 autóból 24 nem kapcsolja fel a világítást (reggel megszámoltam befelé az 1-es főúton), lehet tippelni, a 76-tal, vagy a 24-gyel fognak esetleg szembeelőzni. És azon is el lehet gondolkodni, hogy szürkületkor 10 világító szembejövő után a tizenegyedik, esetleg amúgy is szürke autót észreveszi-e az a Ford Transit-os, aki huszadik órája jön mondjuk Párizsból.
Legyen tehát rendőri akció világítás-felkapcsoltatásra, de ne néha, hanem mindig. A rendőr, aki ma mondjuk reggel 8-tól 10-ig mindenkit leint és belenéz a forgalmiba, majd jó utat kíván, inkább csak azt intse le, aki nem világít (mondom: 100-ból 24 ma reggel). Csináljon egy fotót a vaksi autóról, egyszer figyelmeztesse a sofőrt, aki kerüljön be egy adatbázisba és második alkalommal automatikusan csengesse a sok ezer forintot.
10. Lássuk, mivel vádolnak!
Az intézkedő rendőr
adjon egy példányt a jegyzőkönyvből, hadd lássuk, mivel vádol.
Így elkerülhető, hogy valamikor az intézkedés és az ügy előadó elé
kerülése között a rendőr személyes ellenszenve okán (tudunk példát
mondani) mindenféle, utólag már bizonyíthatatlan be nem csatolt övek,
szemtelenkedések, mentődoboz-hiányok kerüljenek.
11. Kétkerekűeket a buszsávba!
A motorkerékpár és a segédmotoros kerékpár mehessen a buszsávban!
Úgyis ott mennek, és miért is ne mehetnének, legyen hát ez
legális.
12. Kétkerekűeket a leállósávba!
Lásd fent. Még ősszel, szezon végén kiszedtek az M1-M7 közös
bevezetőjéből, mert a vánszorgó sort jobbról kerültem, a leállósávban.
Elkérték a papírokat, megnézték, visszaadták, mondták, hogy legközelebb
ne. Mondom: de hát tök logikus, inkább bent törjem a tükröket a sorok
között, életveszélyben? Mondja:
majd ha a KRESZ-ben benne lesz, hogy dugóban mehessen a motoros,
akkor mehetek. Legyen hát benne!
13. Ki az autókkal a sarkokról!
Aki a szűk belvárosi utcák kereszteződésében parkol,
akadályozza a kilátást és balesetveszélyt teremt, büntettessék
alaposan. És mindig. A világítás ellenőrzéséhez hasonlóan gyorsan,
fájdalommentesen és hatékonyan lehetne rendőrködni az értelmetlen
ad-hoc közúti ellenőrzés alól felszabadított közegeknek.
14. Támogattassék a car-pooling!
Ez is önkorlátozás. Egyes leterhelt utakon, például a Budapestre
bevezető főutakon hétköznap csúcsban (mondjuk 7-től 10-ig)
csak az mehessen a belső sávban, aki ketten vagy többen van.
Erre is van példa a világ nálunk motorizáltabb részein, némi
kamerázással az ellenőrzés is megoldható.
15. Gyorsabb szabálysértési eljárást!
Van egy rokonom, aki elnézett egy jobbról jövő teherautót a stoptáblánál. Amikor telibe kapta őket a Peugeot Boxer, nem halt meg, és barátnője sem, de nem rajta múlott. Ez összeadódott némi folyamatban lévő gyorshajtásokkal. Egy évig(!) várt a büntire (jogsibevonás, pénz), közben sikeresen megmagyarázta magának, hogy voltaképp nem is volt hibás, a büntetésnek pszichológiailag nincs eredménye. És közben vígan vezetett.
Mi lenne, ha a hatóságnak a szabálysértési feljelentés után mondjuk 15 nappal kötelezően ítéletet kéne hoznia? Ha pedig kicsúszik az időből, a delikvens megúszta, kész, majd legközelebb.
16. Nem tudjuk, hogy akarjuk-e
Nem szigorúan KRESZ, de közlekedés: bizonyos vélekedések szerint jó lenne, ha megszűnne a mostani, mindenkit szívató kötelező biztosítás intézménye, a díjat be kellene építeni a benzinárba. Minden évben pályázatot írna ki az állam, az egyes kategóriákban nyertes biztosító viheti a boltot, és minden közlekedő a lefutott kilométerek, tehát a károkozás eshetősége szerint fizetne. Csak mert a komenizmusban is így volt, még nem biztos, hogy rossz.
Legalábbis egyesek szerint. Mások úgy vélik, ez hülyeség, jó, ahogy van; ha nem lenne személyenként fizetett, bónusz-máluszos kötelező, mindenki bátran törne-zúzna. Erre az egyesek némi, 5-10% önrészt javasolnak. Önök szerint jó, ahogy van, vagy nem?
Cikkünkre csaknem 300 olvasói levél érkezett, kiegészítésekkel, módosításokkal. Összerendezzük, rendszerbe foglaljuk őket és hamarosan közöljük a folytatást. Köszönjük a javaslatokat és az aktivitást! Terveink szerint a Végső Dokumentumot kinyomtatjuk és elküldjük valami miniszternek, kormányfőnek, vagy hasonlónak.