A drágább modellekben viztartály, főzőlapos-hűtős konyha, fürdőkabin és légkondicionáló is megtalálható - mindez 2-3 millió forintos áron -, a felmérések szerint a magyarok mégis idegenkednek a lakókocsival történő világjárástól.
Az európai országokban tavaly mintegy százezer ,,guruló lakást" értékesitettek, Magyarországon ötven újat és közel ötszáz használtat. Paradox módon mégis itthon, Nagyorosziban működik Közép-Kelet-Európa legnagyobb lakókocsi-összeszerelő üzeme.
A német Knaus-Son cég 1993-ban hozta létre magyarországi vegyes vállalkozását - tájékoztatta a totalcart Botka József kereskedelmi igazgató. Az első években ezer darabos termelés igazi felfutása 1997-től számitható, amikor 2000 lakókocsit gyártottak, az idei terv pedig 4000 darabos összeszerelést irányoz elő. Az üzemben két műszak alatt 240 alkalmazott napi 20 lakókocsit állit elő, igy a volumennövekedés bérmunkaértéke várhatóan 1 milliárd forint lesz az idei évben.
A kereskedelmi vezető elmondta, hogy az alkatrészek túlnyomó többsége az anyacég partnereitől érkezik, egyszerűen nem találtak állandó jó minőséget garantáló hazai beszállitókat, s ennek tudható be, hogy a felhasznált magyar anyagok értéke csak 5 százalék körül mozog. A késztermék 50 százaléka német nyelvterületen talál gazdára, 40 százalékát a hollandok vásárolják, a többi zömét a dél-európai országokba szállitják. Francia nyelvterületen igen erős konkurenciával kell megküzdeniük, noha az ottani üdülni vágyók szintén igen magas arányban nyaralnak lakókocsiban.
A hazai visszafogott kereslet - az ötven újat természetesen a nagyoroszi üzem szállitotta - magyarázata Botka szerint az, hogy mig Nyugat-Európában a lakókocsis üdülés kifejezetten a középréteg körében népszerű, nálunk ez a társadalmi sáv nem elég tehetős. A hazai vásárlók zöme olyan kalandvágyó gazdagok köréből kerül ki, akik azt is megengedhetik maguknak, hogy viseljék a vontatásból és a téli tárolásból adódó nem csekély többletköltséget, miközben nyilvánvalóan nem a szállodaárakon akarnak spórolni. Az anyagiakon túl tehát mentalitás kérdése, hogy ki vásárol ,,guruló lakást". Egy ilyen vontatmánnyal ugyanis száguldozni sem lehet, majd harminc kilométerrel kilométerrel kevesebbet lehet megtenni óránként, mint nélküle. Egyéb költségei egy saját tulajdonú lakókocsinak - éppen az idényszerű használat miatt - nem magasak: három évente kell vizsgáztatni, külön rendszámot kap és súlyadót is kell fizetni utána, ami az átlag fél tonnás önsúly esetében nem számottevő. A lakályos vontatmány éves felelősségbiztositása 300 forintba kerül, cascót viszont nem szivesen vagy nagyon drágán kötnek rá a biztositók, mert az etéren többnyire gyakorlatlan vezetők sűrűn törik-zúzzák az amúgysem túl szilárd felépitményt. Vontatás közben a legismertebb veszélyforrás az oldalirányú kilengés, vagy erős fékezés nyomán előforduló borulás - ez a drágább modelleknél már stabilizátorral, illetve folyadékos fékkel bizonyos határig megelőzhető.