Évek óta nem jelentek meg statisztikai adatok a magyar autólopások márkák szerinti megoszlásáról. Az ORFK-nál kellett ugyan futni néhány kört, de elég egyszerűen megkaptuk.
Maga a lopási lista is érdekes. Első a Volkswagen - sejteni lehetett, hogy a német népautó ott lesz az élmezőnyben, de ez a megingathatatlan vezető pozíció már elég durva. Pedig nemcsak 2003 és a tavalyi év, de az idei első öt hónap legtöbbet lopott autója is Volkswagen volt. 2003-ban 1378, 2004-ben 1177, idén januártól május elejéig 261. Ha az utóbbi számot elosztjuk néggyel és megszorozzuk tizenkettővel, elvileg megkapjuk a 2005-re esedékes ellopott Volkswagenek számát (783 db.), de a tolvajok helyében inkább nem nyilatkozunk.
2004 ezüstérmese az Opel. Még egy német autó, mondhatnánk, de inkább azt mondjuk, az Opelnél komolyan belép a tömegfaktor. A tavaly ellopott 871 Opel inkább arra intő példa, hogy ne vonjunk le elhamarkodott következtetéseket a bruttó számokból, mert míg az 1177 Volkswagent 234 131 Magyarországon futó márkatársból választották, Opelből jóval nagyobb lehet a merítés. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint Magyarországon tavaly az autótolvajok összesen 374 390 Opel közül meríthettek.
Így már látszik, hogy lopási szempontból az Opel valójában/fajlagosan sokkal ritkábban lopott autó, mint a Volkswagen. Egy magyar Volkswagen-tulajdonos matematikai esélye, hogy adott évben ellopják az autóját, fél százalék, egy opelesé mindössze 0,23. Tehát minden kétszázadik VW-t ellopják, mindenki vigyázzon, hányadik helyre parkol.
A Suzukinál megint csak a tömeghatás érvényesül. A lopáslista bronzérmesét tavaly 864-szer lopták el. Elsősorban az esztergomi termelés miatt van nálunk 286 593 Suzuki, a megfelelő számtani művelet után pedig láthatjuk, hogy az alacsony átlagéletkorú (5 év) Suzuki-állomány egy-egy tagjának 0,3 százalék esélye van arra, hogy ellopják, kicsit nagyobb, mint egy Opelnek.
Francia autót is lopnak, ami engem kicsit meglepett. Akár elismerés is lehet a Renault-nak, hogy 2003 után (706 db) 2004-ben is szorgalmasan lopták a tolvajok (692 db). 2004-ben egy Renault eltűnési esélye majdnem akkora, mint egy Volkswagené: 0,42 %. Idén is már 268 lopást jelentettek be.
Jézusom, megvan még a Nivám?! - jutott eszembe az 5. helyezettre pillantva. Bizony, a Lada még olimpiai versenyben is bőven pontszerző, bár új Ladák igen csekély számban érkeznek az országba. A régieket viszont lopják alkatrésznek, nekem is ajánlottak már zsír ezerötös motort húszezerért. Ladám esélye, hogy az évi 571 sorsára jusson, megegyezik az Opelek eltűnési esélyével: 0,23 százalék, de ez engem nem nyugtat meg, rakattam is bele jó riasztót (a magyar Lada-állomány 2004-ben 246 515 lelket számlált).
Csak hatodik, valójában azonban igazi sláger az Audi. 356-ször döntött úgy a károsult, hogy az elkövető kicsontoztatása helyett inkább a rendőrséghez fordul. A magyar Audi-populáció a többi toplistáshoz képest csekély, hiszen a KSH csak 47 616-ről tud, így az Audikra tekintélyes, 0,74 százaléknyi veszély leselkedik. Audiból idén már 106-ot loptak el.
Ellencsapás
Az autólopás elleni eszközök széles skálájáról olvashat a Kapcsolódó rovatunkban (jobbra, fent, zöld) található linkekre kattintva.
Még egy őskövület következik a donorosztályról; ma már az Audi honfitársa, a Trabant (352 db). Olyan olcsón tényleg nem lehet alkatrészt utángyártani, hogy gazdaságosabb legyen, mint húszezerért lopatni egy komplett autót. Trabantosoknak tehát különösen megéri néhány rejtett kapcsolót telepíteni az autóba.
Nemcsak Louis Renault, de Armand Peugeot is büszke lenne, ha presztízsként élné át az effajta toplistás szereplést. Olimpián már nem érne pontot a 7. helyezés, de Forma-1-ben még igen. 2004-ben 99 902 magyar Peugeot-ból 339-et loptak el, 0,33 százalék esélye van tehát egy Peugeot-nak, hogy a következő elektronikai hiba más tulajdonost bosszantson.
A német autók közül a Skodák túlélési esélyei a legjobbak: 307 darabbal még bekerült a márka a tíz nagy közé, de Magyarországon 2004-ben nem kevesebb, mint 163 002 Skodát tartottak nyilván. A magyar Skodák átlagéletkora 12 év, sok lehet tehát az alkatrésznek lopott régi, de még ezek is csak annyira rontják le a számot, hogy a Skoda esélyessége a legjobb legyen az élmezőnyben: Skodrit 0,18% eséllyel lopnak el.
A Fiat se sokkal rosszabb befektetés, Fiatunkat 0,2% eséllyel tulajdonítják el.
A 2004-es lista
darabszám Magyarországon | ebből ennyit loptak el | ||
1. | Volkswagen | 234 131 | 1177 |
2. | Opel | 374 390 | 871 |
3. | Suzuki | 286 593 | 864 |
4. | Renault | 163 774 | 692 |
5. | Lada | 246 515 | 571 |
6. | Audi | 47 616 | 356 |
7. | Trabant | 124 746 | 352 |
8. | Peugeot | 99 902 | 339 |
9. | Skoda | 163 002 | 307 |
10. | Fiat | 136 363 | 286 |
A kevésbé gyakori autók közül elég nehéz bekerülni a leglopottabb 10 közé. A Toyota (76 797) vagy a Daewoo (72 901) a három tárgyalt évben nem tudott bejutni az élmezőnybe. A Citroennek 67 570-as darabszámával idén már sikerült; citroenesek is keressék fel autóvillamossági szerelőjüket, riasztósukat, mert idén elloptak már 107-et.
Sokkal nagyobb bravúr a Mercedes 2003-as 8. helyezése, ami egy 44 ezres populációjú márkánál igazán dicséretes, így abban az évben a Mercedes még az Audi halállistás 0,74 százalékát is túlszárnyalta (0,78). A puszta tény, hogy valamilyen típust nem jegyzik a leggyakrabbann lopottak között, távolról sem jelenti, hogy az autó biztonságban volna. A lopás ellen védekezni mindenképpen érdemes, mondjuk az autó árának 1-2 százalékát kitevő összegért.
A megoldás
Hiába vagyunk a hárommillió autótolvaj országa, a helyzet távolról sem reménytelen, de legalábbis van megoldás. A rendszerváltás utáni évek folyamatos lopásélversenyzője, a BMW az ezredfordulóra nyom nélkül eltűnt a tolvajok toplistájáról. BMW-t ma már nem azért nem lopnak, mert bűnözők és jóhiszemű orgazdák kevésbé szeretnének olcsón ilyenhez jutni. A BMW-k rosszhiszemű eltulajdonítása már világszinten olyan aggasztó méreteket öltött, hogy a dél-afrikai szóvicc szerint például a márkanév a Break My Window (törd be az ablakom) rövidítése.A gyár 1995 óta csak az EWS lopásgátló szisztémával felszerelt autókat hoz forgalomba. Az EWS lényege nagyjából annyi, hogy az autó elektronikai rendszerében minden mindennel összefügg, így bármilyen beavatkozás elindíthatatlanná teszi a BMW-ket. A forgalmazó 2003-as sajtóközleménye és az ORFK adatai szerint az EWS rendszer 8 és fél éve alatt összesen 37 olyan BMW-t loptak el Magyarországon, amit az (akkori) forgalmazó, a Wallis Motor értékesített - ez az időszakban 3607 autót jelent.
Ezek felét bizonyítottan úgy vitték el, hogy a slusszkulcsot is ellopták. BMW-t lopni tehát trélerrel kell. Vagy okosan: a tárgyidőszakban ellopott 140 BMW-ből 103 szürkeimportban került az országba, és bizony előfordulhat, hogy ilyenkor az eladó nem adja át a gyári BMW-khez járó mind a négy kulcsot.
A tanulság tehát, hogy mindenképpen érdemes (lenne) már a gyárban hatékony lopásgátló rendszert fejleszteni.
Egy majdnem károsult
Tisztelt Szerkesztőség!A "Melyik autót mennyire lopják?" című cikkükhöz kapcsolódóan elmesélném Önöknek saját történetemet:
Tulajdonosa vagyok egy BMW 530D-nek ((E39) 3 éves). Azt autó nagyon szép állapotban van és nagyon jól felszerelt. Az elmult 4 hétben három alkalommal próbálták eltulajdonítani, hál' istennek sikertelenül, Nekem viszont kb.: 500.000 Ft kárt okoztak.
Az első alkalommal voltak talán a legprofibbak, akkor éjszaka a saját (budai kerületben levő) társasházi zárt(!) udvarunkból próbálták eltulajdonítani a gépkocsit. A felkészültségükről csak annyit, hogy első lépcsőben megmérgezték a kutyánkat (szerencsére túlélte) utána a zárbetét kihúzásával - amelyet rendkívül szakszerűen végeztek, egy karcolást sem csináltak az ajtón - bejutottak a kocsiba. Ott lebontották a kesztyütartó alatt a műszerfal alsó borítását. Ezenkívül a motortérben is lehútak egy vastag levegőcsövet a jobb első lámpánál. Idáig jutottak az autóval, ugyanis a gps védelem miatt elmentek.
Miután ez történt beszéltem BMW-k elektronikájában jártas szerelőkkel. Sokan közülük állították, hogy ez a történet így értelmetlen. Hosszas utánjárással azt sikerült kiderítenem, hogy amennyiben több elektronikai dolgot kicserélnek az autóban és ezekhez hoznak egy összetanított kulcsot gyujtáskapcsolóval együtt, a BMW is viszonylag könnyen elvihető. Az egész művelet egy "szakembernek" kb. 15 percébe kerül.
Ezek után kb. 10 nappal késöbb - éjszaka - a Lónyai utcában "próbáltak rá" az autómra akkor is a gps központból hívtak, hogy riaszt a BMW, de mire oda értem senki nem volt sehol, csak az autó ott ahol hagytam.
Rá következő napon szintén az udvarunkból éjszaka lelopták a kocsim komplett elejét, a lökhárítót és a hozzá kapcsolodó dolgokat parkradar, lámpamosó, ködlámpa, rendszám stb...
Ezek után a gépkocsit beadtam egy kereskedésbe javításra és eladásra. Azért döntöttam így, mert akármilyen jó is egy BMW (legalább is ez a típus nekem nagyon-nagyon bevált mindenféle szempontból) nem ér annyit, hogy ejszakánként ne aludjak; mégha az ellopástól talán sikerül(t) is valamennyire megvédenem, az ellen, hogy részenként ellopják sajnos nincs mit tenni!
Köszönettel és üdvözlettel:
egy "megtört" BMW tulajdonos