Álruha, álnév, fejlett digitális kémtechnika: a Totalcar-kommandó feltárta a titkot, vajon a piacvezető a legjobb? Csillogó üvegpaloták, közlékeny, de nem feltétlenül őszinte értékesítők és ellenőrzésképpen ajánlatok a soványabb marketingbüdzsével rendelkező képviseletektől. Olvasson szenzációs kedvezményekről!
Erős reklámértéke van, ha azt állítjuk magunkról, hogy mi vagyunk a legnagyobbak, legerősebbek, minket szeretnek a legjobban az ügyfelek. Természetesen márkánként több (ön)jelölt is akad; mi, naiv vásárlók, a legmeggyőzőbb cégleírásnak, filozófiai számvetésnek hittünk. Hadd bizonyítsanak a melldöngetők. Úgyis uborkaszezon van, ráérnek velünk alkudozni.
Ne higgyük, hogy a reklámok nem hatnak. Minél hangosabban méltatlankodunk egyes hirdetések bárgyúságán, annál jobban megragad bennünk. "........ Opel, a szerviz szuper." A médiából tóduló autóreklám táptalajra lel, legyen a célpont mániákus autóimádó vagy havi egyszeri kocasofőr. A nép meg követi a hívó szót, mint csorda a kolompot.
Mi sem vagyunk rezisztensek, de van egy bizonyított módszerünk. Ezt tovább tökéletesítve, személyesen nyomultunk be a kereskedésekbe. Előtte sokat gyakoroltuk a kulcsmondatot, a hízelgés csimborasszóját: "Úgy tudjuk, önöké a legnagyobb magyarországi márkaképviselet." Az ettől megnyílt munkatársak a kezünkből ettek, és könnyes szemmel sorolták sikereiket. Tovább fokoztuk a bátorságukat: "Azért jöttünk, mert biztosak vagyunk benne, hogy itt kapjuk a legjobb feltételeket." Sejthetik, senki sem válaszolta erre, hogy "á, ez csak részben igaz, mert...".
Az előkészület és a gyakorlat
Két rátermett kollégánk vetette magát az autóvásárlás dzsungelébe. Minden percük megkomponáltan zajlott. Nem tréfa a vesékbe látó értékesítőkkel szembeállni. Hosszasan mérlegelték, mire lesz szükségük. Jármű, képrögzítő, hangfelvevő, fapofa, vagyis általános, de nem feltűnő érdeklődés az autók iránt. A helyváltoztatáshoz használhatták volna a szerkesztőség erre a célra tartogatott Aston Martin DBS-ét, a Volvo P1800-ast, esetleg a Batmobilt. Helyette a legjobb mimikrit garantáló Suzuki Swiftet választották. A mindenkori úti célt analóg, papíralapú térképen követték, nehogy a műholdas helymeghatározók jelentése nyomán a másik fél felkészüljön a behatolásra. Gondoskodni kellett olyan univerzális ruházatról, amivel elhitethető, hogy 2-7 millió forint között fizetőképesek. Az öltözék rejtette ráadásul a nagy érzékenységű diktafont (nehogy egy pici gondolatát is elveszítsék a kikérdezetteknek).
1. számú ügynök: Jack; fedőneve: Váradi Attila. Technikai segédeszközök: Suzuki Swift 1,3, Olympus VN-480PC digitális diktafon. Feladat: személyes adatgyűjtés, minél szélesebb körű információ az adott szervezet stratégiájáról. Különleges képességek: rezzenéstelen arccal szedi ki a legféltettebb titkokat, nem riad vissza a folyékony hazudozástól, mestere a hallgatónak tetsző szavaknak.
2. számú ügynök: N.D.; fedőneve: Kovács Péter. Technikai segédeszközök: Nikon digitális fényképezőgép, teleobjektívvel, 1 GB-os memóriakapacitással. Feladat: képi adatrögzítés, külső megfigyelőpontokról, illetve - életét kockáztatva - az objektumban. Különleges képesség: láthatatlan ténfergés, roppanó izületnek álcázza az exponálás zaját.
Tartalékügynök: Daniel Craig, fedőneve: James Bond. Nem került bevetésre.
Azonos lapokkal – Reagroup Budapest, Renault Ház
A csábdal a honlapjukon: "Társaságunk az évek alatt az ország legnagyobb Renault márkakereskedőjévé vált, majd 2004. őszétől a Dacia márka forgalmazásával bővítettük termékpalettánkat. 2005. június 1-től a cég neve REAGROUP BUDAPEST Kft.-re változott, ezzel is kifejezve a REAGROUP cégcsoporthoz való tartozását." Vagyis közvetlenül a gyártól vásárolunk. A kedves értékesítő hölgy erről nem tud. Nem hagy szerencsére kétségek között vergődni: itt van a szomszédban a Renault magyar központja, és ez elegendő arra, hogy mindig olcsóbban vásárolhassanak, mint a többi márkakereskedő. Hálából szidom kicsit a (belső) konkurenciát, amivel még szimpatikusabbá válok.
Az Clio után érdeklődöm, klímával, dízelmotorral. Akciós felszereltségben, a Voyage csomagban 3 460 000 Ft, plusz metálfény. Jelzem, hogy azért vagyunk pont itt, mivel a fenti ígéretet be akarjuk vasalni: nosza, elő az alacsonyabb árral! A klíma nélküli alapváltozatig tud lemenni, az 150 ezer forint spórolás. Kérek még finanszírozási ajánlatot, kapok a mai napig életveszélyesen büdös prospektusokból, és elégedetten távozunk a kint csak látszólag lődörgő 2. ügynökkel.
Egy ajánlat nem ajánlat, így e-mail üzenetben megkeresek két Renault-kereskedést. Részletesen beavatom őket a választott típusra, az első ajánlattévő személyére és pontos árára vonatkozó információkba. A Baumgartner kivételével sehol sem találtam elektronikus levelezési címet. Valószínűleg ők a renitensek, mivel a Renault honlapján felkínált kapcsolatfelvétel a közvetlen kontaktust nem, csak a kereskedő választását biztosítja. Lassú és ostoba rendszer, ráadásul az importőrön keresztül. Hogy néz az ki, hogy egyből leírom, jobb árat akarok a gyári képviseleténél?
Pedig leírom, és a gödöllői Renault Békési meg is keres, de nagyon óvatosan, további kérdések feltételével. A Baumgartner - mint fent említem - renitens, de nem is válaszol az üzenetre. Sebaj, ha a hegy nem Mohamedhez: a csepeli szalonjukat keresem fel. Elmondom, amit a levélben is. Kis mérgelődés a részéről, hogy visszaélnek az importőrségükkel, aztán kiderül, hogy nem is, az ár esetünkben azonos, bárhová is menjek Clio Voyage 1,5D-t venni.
Átgondolhatja még egyszer – Opel Schiller
Hát igen, szép duma: "Ön tőlünk nem csak egy autót vásárol, hanem mindazt a szolgáltatási hátteret, amit cégünk nyújt. Minden átadott autó magán viseli cégünk védjegyét. Ez a filózófia (sic!) tette cégünket az ország egyik legdinamikusabban fejlődő és legnépszerűbb márkakereskedésévé, melyet több ezer elégedett ügyfelünk igazol '93 óta." Azért szabadjon vitatkoznom, mivel egykori munkaadóm cégautóit ők kezelték. És biza' nem mindig került bele, amit a számlára írtak. Késő bánat, tudom.
Viszont profi kereskedő, villámgyors kiszolgálás: a legrövidebb idő, 9 és fél perc alatt bementünk, autót választottunk, ajánlatot kaptunk és távoztunk. Astra Classic II 1,7D, Family és elektromos csomaggal (többek között klíma, ABS) 3 659 992 Ft.
Feltárulkozó vallomásunk a Dunához és a Szigethez megy. Utóbbi ránk se bagózik, előbbitől hívnak, és ultrapragmatikusak: 3,605 millió, holnap reggel mehetek 200 ezer foglalóval. Minek hosszasan tökölni: köll vagy nem köll? Igaza van.