Kicsik sok extrával

2005.02.18. 14:42

Sokáig bizonytalan volt, mi kell jobban az új első autóra vágyó európai fogyasztónak: egy igen olcsó, azaz 8 ezer eurós árat épp hogy súroló, de dögös kisautó, vagy mindegy milyen és mekkora, de ennél is legalább 1-2 ezer euróval kevesebbe kerüljön.

Az autópiaci szakértők tudják a választ. Szerintük inkább az első, főképp az EU nyugati vidékein, de nemsokára földrajzi különbségek nélkül, azaz a keleti végeken is. Ezért meri a Renault egy szalonba vinni a Modus-t és a Logan-t. A Modust a fiatalabb európaiaknak címezték, a Logant a nem olyan fiatal kelet-európaiaknak.

Az autóipar az utóbbi években a biztonsági és kényelmi extrákról szól. És ezeket nem feltétlenül 20 ezer euróért kell biztosítani, mert a vásárló fillérekért utazik repülőgéppel, 200 kilométeres sebesség felett a vonattal, azaz nem biztos, hogy a vándorok nagy, erős és gyors autókat akarnak. Ilyet azok választanak, akiknek annyi pénze van.

A miniautók alapmodelljei régebben nem kényeztették el az autósokat. Ha egy Fiat Cinque- vagy Seicentóra gondolunk, spártai megoldások ötlenek az eszünkbe, gyenge utasvédelem és kényelem. Nem sokkal más a helyzet az újabb minik esetében sem: egy Matiz vagy Twingo minimálisan oldotta a problémát, ahogy képtelen erre egy Suzuki Alto vagy egy Hyundai Atos is.

A miniautó amúgy a kisebb termetű távol-keletiek gyártói hobbija lett, az európai követők tábora nem népes, jószerével a Fiat Panda neve ugrik még be sokaknak. Miniautót gyártani ugyanis nem túl jó üzlet. Iparági becslések szerint a haszonrés a bekerülési ár 1-2 százaléka. A gyártók szerint ugyanis a mai nyugat-európai költségszint mellett ennél többre nem lehet számítani. Lényegében akkor érdemes vele foglalkozni, ha a gyártónak vannak jobb haszonkulccsal kihozható modelljei is. No meg ha a piacon eszeveszett kereslet mutatkozik iránta. Ha utóbbinak vannak jelei, akkor van egy harmadik lehetőség: feltupírozni a miniautót, azaz olyasmiket rakni bele alapszinten, ami már-már hozza az alsó közép kategóriában megszokott erényeket. Ezekkel ugyanis felhúzható az ár. Továbbá célszerű olyan olcsó gyártási körülményeket teremteni, ami még nem szégyen. Így vált vonzóvá a minikocsis terveket dédelgető gyártók számára a kelet-európai bérszínvonal, így jelöltetett ki ilyen autók gyártására több ország a térségben. A beruházások már az új minigeneráció megjelentetése előtti órában tartanak. Az új feltörekvő gyártók bevallják, hogy a haszonrés egy csapásra kétszerte nagyobb, az apró forinton alapulva már csak az a feladat, hogy mennyiségeket öntsenek a piacra. Az európai miniautó-térkép teljesen átrajzolását akarja a francia-japán közös vállalkozás - írja cikke címében az amerikai Business Week, arról elmélkedvén, mi várható, ha a Peugeot-Citroen a Toyotával közös csehországi üzemükből elindítja a 100-100 ezer azaz összesen 300 ezer darabos gyártókapacitást a tavasszal.

A lap azt sugallja, nem leselkedik rájuk piaci veszély. Nem azért, abszolút jól felkészültek a miniautós kalandra, vagy mert olyan bérekért dolgoznának itt az emberek, amelyek jóval elmaradnak a dél-koreai pénzektől, hanem a Renault Modusának piaci debütálását leszámítva alig kell ellenfelekkel megverekedniük.

A Fiat Panda kerül majd nehéz helyzetbe 8 és félezer eurós árával. A potenciális vásárlóközönség megvan, mert mindig is megvolt a megfizethető árú autókra. A francia és a japán páros mindeközben rendkívül gazdaságossá teszi együttműködését a beszállítási és logisztikai rendszerek kölcsönös előnyeit kihasználva.

A közös beruházás csak fele kockázatnak tűnik - az is. Az autók rizikója a piaci kereslet rizikója mellett pedig csak annyi, hogy ne formálják át a két gyártó, a PSA és a Toyota eddig jól alakított imázsát.

Az idei évben a Volkswagen is megpróbálkozik Fox nevű miniautójával, amit költségkímélésre gondolva Brazíliából indít a világpiacra. Érdekes lesz egy év múlva megfigyelni a harcba szállt gyárak üzleti helyzetét. A Toyota és a Peugeot-Citroen jobb gazdasági alapokról indul a csatába, a Volkswagen már gondokkal küzd, a Fiat pedig szokás szerint válsággal. A miniautós kalandok állandósíthatják a fejlődés mai állapotát, de ki is lendíthetik valamerre.