Barack Obamáról − nem mint demokrata párti amerikai politikusról, hanem mint egy 48 éves, színes bőrű amerikai magánemberről − viszonylag keveset tudunk. Aki egy kicsit tájékozottabb, talán tisztában van vele, hogy feleségét, Michelle-t 1992-ben vette el, és hogy két lányuk született, a most 11 éves Maila és a 8 esztendős Sasha. Talán nem meglepő fordulat, hogy Obama kosárlabda-rajongó, és ha a rossz szokásairól kell beszámolni, akkor az alkalmankénti dohányzást szokták felemlegetni. Ja, és kedveli az autókat.
Bár azért nem olyan mértékűek autós addikciói, mint legnagyobb ellenfele feleségének. Ugyanis a republikánusok elnökjelöltjének, John McCain-nek a neje, Cindy az autósportok egyik legelvetemültebb ágát, a driftet űzi. Ráadásul a McCain család garázsában minimum 13 autó parkol, köztük − minő szentségtörés! − két külföldi kocsi is. Persze nem valószínű, hogy a konzervatív jelölt Volkswagenje és Hondája miatt maradt alul a választásokon. Viszont azért sokat elárul a amerikai választópolgárok ilyen irányú érzékenységéről, hogy Obama a szavazatokért folytatott harc kezdetekor lecserélte eco-politikailag legkevésbé sem korrekt Chrysler 300C-jét egy Ford Escape Hybridre.
Igen, Illinois állam szenátora, a környezetvédelem élharcosa egy lóerőben és nyomatékban dúskáló, 5,7 literes, V8-as Hemi motorral szerelt, 20 liter körül fogyasztó és kissé gangszta stílusú verdával furikázott. Aztán a kampány kezdetekor nagy csinnadratta közepette eladta ezt a kocsit, és egy hibrid hajtású Ford Escape-re váltott. A Chryslerre pedig egy élelmes befektető csapott le, aki Obama elnökké választásának hírére az ebay-en hirdette meg az immár elnöki exautót. A 100 ezer dollártól induló licit végkimeneteléről nincsenek információink, de elképzelhető, hogy az elnöki pedigré nélkül csupán nagyjából 15 ezer dollár értékű kocsi nem kelt el ennyiért. A hirdetés mindenesetre még most is fönt van az aukciós oldalon.
Obama azonban a hibrid Ford Escape-nek és a vezetés élményének is jó darabig kénytelen lesz búcsút inteni, hiszen új foglalkozásához sofőr és limuzin is jár. Nem is akármilyen limuzin. Az egyedi gyártású, hosszított Cadillac páncélozott, és vegyi támadásoknak is ellenáll.
Az új elnöki limuzin
A 2008-as elnöki limót a legújabb Cadillac modellek formavilágához igazították, de senkinek ne legyenek illúziói: ennek az autónak semmi köze a sorozatgyártmányokhoz, bár hivatalosan a DTS típusjelzést viseli. A gyártó korábban kiadhatta a jármű műszaki paramétereit, de most − alighanem nemzetbiztonsági okokból − mélyen hallgatnak arról, milyen alkatrészekből áll az erősen páncélozott, sok tonnás sztreccslimó. Így csupán a korábban szárnyra kelt pletykákból sejthető, hogy a GM 2500-as sorozatú óriás-pickupjából származik az alváz, a hajtáslánc és a futómű jelentős része. Úgy tudjuk, az elnöki autót 6,6 literes, V8-as Duramax turbódízel motor mozgatja, méghozzá hatalmas tömege, illetve a Goodyear által szállított defektbiztos gumiabroncsok teherbírása miatt legfeljebb 96 km/h sebességgel. Az elnök védelméről páncélzat gondoskodik, amely aknák és kisebb gránátok ellen is védelmet nyújt, állítólag még nagyobb mértékben, mint a korábbi elnöki limuzinok. A páncélzat vastagsága szintén titok, de sokat elárul, hogy az ajtók több mint húsz centi vastagok.
Barack Obama először épp ma, az elnöki beiktatás utáni díszmenetben használhatja új autóját.
Obama biztosan nem fog unatkozni sem új limuzinjának hátsó ülésén, sem a Fehér Ház híres ovális irodájában. A külpolitikai gondok, a gazdasági válság és persze az amerikai autóipar helyzete ad majd neki tennivalót bőven. A CNN ágazati szakértői összegyűjtötték, hogy az amerikai autógyártás megmentése érdekében új hivatalában mit tegyen és mit ne. Íme.
− Vegye fontolóra egy irányított csődvédelmi eljárás lehetőségét. Könnyen lehet, hogy ez az autógyártók egyetlen lehetősége hiteleik újratárgyalására, és jobb feltételű megállapodások kivívására kereskedőikkel és a szakszervezettel (UAW).
− Ne írja elő az autógyártóknak, hogyan irányítsák az üzletet. Igaz, a három detroiti az utóbbi időben kevés dolgot csinált jól, amit több milliárd dolláros veszteségeik is mutatnak. Viszont az évek során megtanultak néhány dolgot arról, hogyan kell autókat eladni. De az persze nem árthat, ha kordában vannak tartva, és megakadályozzák néhány öngyilkos szokásukat, mint a ráfizetéses flottaeladásokat, a rossz hitelek kihelyezését és lízingelt autók szabott áras visszavásárlását.
− Tegye könnyebbé az autógyártók számára az életet, úgy, hogy mindenhol egységes szabályozásokat vezet be. Például az összes államra érvényes fogyasztási és károsanyag-kibocsátási normák sokat segíthetnek szemben a mai gyakorlattal, amikor is Kalifornia és még néhány állam önállóan és durván szabályoz.
− Ne üljön föl minden önjelölt zseni feltalálónak, aki azt állítja magáról, hogy a hátsó udvaron megalkotott egy rendszert, amely Amerikát függetleníti a kőolajtól. Elég az elektromos Tesla gondjait megnézni, vagy azt a módszert, amely egy csomó pénzért konnektorba dugható hibridet varázsol a Toyota Priusból. Ha ezek a megoldások jól működnének, az autógyártók már rég bevezették volna őket.
− Ne felejtse el, hogy autókat fejleszteni és gyártani bonyolult, összetett üzlet, amelyhez több ezer alkatrész és sok száz beszállító szükséges. Ráadásul kell több millió jó becslés is arról, hogy a vevők valójában mit szeretnének. Ja, és nem mellesleg ez a fejlesztési folyamat legalább öt évig tart, és modellenként körülbelül egymilliárd dolláros befektetést jelent.
− Ne válasszon kedvenceket. A Ford talán megpróbálja elhitetni magáról, hogy nincs olyan nagy bajban, de ez valószínűleg csupán átmeneti helyzet. És hiba volna a Chryslert magára hagyni csak azért, mert egy magánbefektetői csoport a tulajdonosa. Valódi tulajdonosai nyugdíjalapok, a bukása pedig igazi hús-vér emberek munkanélküliségét vonná maga után. Pont, mint a másik kettő esetében.
− Vessen ki magasabb jövedéki adót az üzemanyag után. Ez az ötlet, amely az USA-ban valaha tökéletes politikai képtelenség volt, egyre inkább elkerülhetetlennek látszik. Nemrég még a New York Times is lehetséges megoldásként emlegette. Miközben az üzemanyag ára teljesen kiszámíthatatlanul változik, ez a legbölcsebb, legbiztosabb módja annak, hogy az amerikaiakat kis fogyasztású kocsik vásárlására kényszerítsék.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
Nehéz időkben mutatkozik meg egy vezető igazi nagysága. Az amerikai gazdaság állapotának tükrében Obamának megvan a lehetősége arra, hogy az elmúlt fél évszázad legjelentősebb hatású elnökévé nője ki magát. Az amerikai autóipar megmentése pedig jelentős mértékben hozzájárulna ehhez. Kívánjunk neki amerikai módra sok sikert: God bless the President!