Legjobb, ha megnézünk egy motoros futárt, aki télen-nyáron kint van az utcán. Ő biztosan nem fogja az egészségi állapotát kockára tenni, hiszen a megélhetése függ attól, mit vesz fel. Ne dőljünk be az első napsugárnak, és hessegessük el a gondolatot, hogy: "Hurrá, végre nyár van!". A TotalCar két motoroslánya, Kati (Cat) és Ancsa (NaNa) ezennel megosztják az olvasóval petefészekgyulladás elleni praktikáikat.
Cat: Az egyszerűség - és az izgalom - kedvéért felülről lefelé sorolnám a ruhahalmazt, ami a hideg ellen szolgált védeni.
Arai FV-R bukósisakom zárt, ezért
nem fázott a fülem. 1380 g súlyával nem tartozik a
legkönnyebb bukók közé, de nagy sebességnél is csendes. Új
fejlesztésnek számító AdSis rendszere a plexicsere csavarokkal és
széthulló bizgerentyűkkel nehezített műveletét egyetlen - első
pillantásra kissé brutális - mozdulatra redukálta.
A kiépített szellőzőrendszer ellenére néha ki kellett nyitni a plexit, hogy ne párásodjon be, vagy ha már bepárásodott, akkor kilássak. Ezáltal menet közben fokozódott az orrfolyásom, de a váladékot felfogta a kendő, ami a nyakam védelmén kívül így még egy funkciót kapott. Egyébként a kendőben semmi pláne nem volt, természetes anyag jó nedvszívó képességgel, a budapesti légtisztaságnak megfelelő fekete színben.
Haladjunk lefelé: Harley-Davidson FXRG
termokabát kivehető termo belsővel és 11 db zsebbel, ezért soha nem
találok semmit benne. Új korában még vízálló volt, de mivel
kimostam egy-kétszer mosógépben,
mára már inkább csak páraálló. A kabát ujjain és vállrészén
kevlár szövésű anyagdarabok vannak. Ezek azonban szerintem
inkább a kabátot védik, mint a motorost.
A kabát alá magasnyakú pulcsit húztam, alatta egy motoros póló, szigorúan csak a design miatt. A sort legbelül Harley-s termo garbó zárta - EC2 Performance - , ami ilyen termoizé anyagból készül, és jó viselni, melegen tart tényleg. Szóval felül nem fáztam.
Alul a szépemlékű Suzuki DR250 motorom
kipufogója által kiégetett Out Door by Louis márkanevű,
többszörösen tesztelt vízállóságú termonadrágom viseltem.
Kivehető bélésű, térd és derékvédője és a bokáján
szigetelőszalag dizájn van. A lábaimra is felvettem a garbóhoz
hasonló Harley-s termonacit, ami igazából olyan, mint egy
jégeralsó. A biztonság kedvéért magamra erőltettem még egy
harisnyát is, bár e ruhadarabbal nem vagyok kibékülve, össze-vissza
csúszkál és különben is túl lányos.
Kiemelném a vesevédő fontosságát. A Motoline
márkájú, a derekam és egyéb belső szerveim védelmére használatos
eszköz neoprén anyagból készült, és a nyári nagy melegben sem
szoktam megfeledkezni róla. Zoknit is húztam a harisnyára, de ez
nem sok szót érdemel. H-D bőrbakancs szolgálta lábfejem mechanikai
védelmét, melegíteni ugyanis nem melegített. A kezemen bőr - ennek
megfelelően nem éppen vízálló -, H-D termo-kesztyű Thermolite
bélése gondoskodott hőszigetelésről. A Harley-nak van ennél
vastagabb, nagyobb hidegre ajánlott kesztyűje is, az enyém
csak olyan tavaszi-őszi, közepesen termo. Itt kezdődtek a
gondok is: Kiskunlacháza közepén úgy éreztem, hogy sikítanom kell,
már nem fázott, hanem fájt a kezem, de aztán elmúlt...a kezem...
NaNa:
Kabátom Bering márkájú, női fazon, 100%
vízálló, kicippzározható termo-alu béléssel, kivehető könyök, váll,
és hátprotektorral. Nap mint nap ezt a kabátot hordom,
télen egyszer sem fáztam benne, síelésnél is jó szolgálatot
tett. Azért motorozáshoz általában belerakom a protektorokat. Na
nem mintha valami nagyobb zakózásra számítanék, de csak melegít az
is.
A kabátom amúgy nem a legmodernebb technológia, mivel az anyaga nem engedi át a párát (kifelé), de ilyen esetben a 20-30 000 Ft különbség megkönnyíti a döntést. Nem ajánlatos benne nehezebb fizikai munkát végezni, mert az könnyen a drága parfüm kárára válhat (lásd - szagold - a motoros postásokat).
A kabát alá még négy réteget vettem fel: pamut
body (Nagyon praktikus, mert nem csúszik ki a dereka a nadrágból,
bár, ha WC-re kell menni, okoz némi fejtörést. Mondjuk így
beöltözve amúgy is résen kell lenni. Mire az ember kicsomagolja
magát a termoruhából_), rövid ujjú trikó, hosszú ujjú garbó, végül
egy polár pulóver. Alul harisnya, aerobic nadrág (mivel nem
terveztük, hogy útközben bárhol levetkőzzünk, a fő szempont a
kényelem volt), és egy Bering termo-nadrág, pontosabban bélelt
esőnadrág, amit csak erre az alkalomra kértem kölcsön (a régit
eladtam a börzén ősszel, és még nem vettem meg az újat).
A csizmám nem kimondottan motoros fazon, de belül szőrme bélése van. Azért a harisnyára még egy zoknit is húztam. Ezenkívül egy IXS márkájú vesevédőt is felvettem a kabát alá a biztonság kedvéért, egy sima fekete kendőt tekertem a nyakamba, hogy ne fújjon be a szél, és egy Bering polár gallért húztam az arcomra (mivel a sisakom nyitott - ugye).
Mielőtt elfelejteném, a nyitott bukóhoz szemüveg is dukál. Bár az én sisakomon van plexi, a vakító napsugarak ellen napszemüveggel védekezem, mint oly sokan mások. Egyébként a mostani szemüvegemre egy biciklis boltban akadtam rá. Amellett, hogy nagyon jól felfekszik az arcra, így nem fúj be sehol a szél, természetesen ez is narancssárga. A biztonság kedvéért persze egy sárga plexis "éjjellátót" is zsebre raktam - ki tudja, mikor keveredünk haza.
Az öltözékem az időjárásnak megfelelő volt, nem állítanám, hogy nem fáztam. Különösen a kezem akart egyfolytában lefagyni. Bár ha azt veszem, hogy most gépelés közben is közel azonos érzéseim vannak, lehet, hogy a hiba az én készülékemben van. A szemüvegem a maszk miatt folyton bepárásodott. Ilyenkor fel kellett nyitni a plexit, amitől viszont az orrom fagyott le, és akaratomtól függetlenül valami lé kezdett folyni belőle, ami egyenletesen szétterült az arcomon.
A kabátra nincs különösebb panaszom. Ennyi idő után megszoktam, hogy a mellkasomon sokkal jobban érzem a hideget motorozás közben, mint bárhol máshol, de ez azért van, mert ott ér legnagyobb felületen a szél. Persze újabban olyan kabátokat gyártanak, amiben elöl is van egy hajlékony protektor. Csak feltételezem, hogy nem a hasra eséstől kell megvédenie.
A kölcsönnadrág külön téma.
Az már biztos, hogy így nem adhatom vissza. Az első
megállásnál vettem észre, hogy a szára ráégett a kipufogóra.
Mondjuk eredetileg is túl bőnek találtam, de mivel a motorok
legtöbbjén ugyanoda esik a kipufogó, a gyártók gondolhatnának arra,
hogy ezen a részen egy hőálló réteget varrjanak az anyagra. Mivel a
nadrágot úgyis megtartom, marad a Cat által is alkalmazott módszer.
Már meg is vettem az X-way nevű, textilbázisú, vízálló, erős ragasztószalagot, ami 50 mm széles és fekete (bár az ezüstnek is megvan a feelingje). Amúgy ez a ragasztó jó szolgálatot tesz bizonyos gyorsszervizek elvégzésénél, vagy a csomagok rögzítésénél is, úgyhogy javaslom, hogy a szerszámkészlet mellett mindenki vigyen magával ilyet is.