G-Merci- és Hummer-klónok keletről

2004.05.21. 08:01

Lada Niva, UAZ 469 - a szovjet időkből származó ex-katonaiterepjárók évtizedekig uralták az orosz piacot. Kiöregedett sztárok, akik még ideig-óráig tartják státuszukat, mielőtt végleg eltűnnének a süllyesztőben. Az orosz gyártók a túlélés lehetőségeit keresik.

Toyota RAV4, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Honda CR-V, Mercedes-Benz G - az összkerékhajtású járművek nemzetközi sztárjai az orosz piacon nem rúghatnak labdába. Túl drágák, túl kifinomultak, és ezért nem meglepő, hogy a 2003-as eladási statisztikában csak a futottak még kategóriába kerülhettek be. Persze nemzetközi főcímek harsogják, hogy a kalinyingrádi Avtotor évi néhányszáz Hummer H2 és Chevrolet Tahoe összeszerelésére kötött szerződést a General Motorsszal, azonban a főleg a magas vámtételek szülte döntéstől a helyi terepjárópiac nem fog radikálisan átalakulni.

A Chevrolet Niva rövid pályafutása alatt felforgatta a piaci szegmenst. A Chevrolet Niva (szántóföld) fejlesztésének oroszlánrészét az AvtoVAZ végezte, és a 2123 kódjelzésű típust az eredeti, 2121 Niva utódjának szánta. A kilencvenes évek végére megroggyant orosz autóipari óriás azonban egymagában képtelen lett volna befejezni a tervezési munkálatokat. Végül az Európai Újjáépítési- és Fejlesztési Bank segítségével, többéves tárgyalások után bírta rá a General Motorst, karolják fel a Niva-projektet.

A GM nehezen állt kötélnek, végül 2001 szeptemberében jött létre a megállapodás és 2002 szeptemberében dobták piacra a Chevy Nivát, amelynek exportja idén indul. A Chevrolet Niva mellett gyártásban maradt az eredeti Lada Niva is, amelynek létezik ötajtós változata, sőt a Niva-padlóvázra kínálnak - igaz, évi alig ezerdarabos szériában - egy összkerékhajtású kisbuszt is. A VAZ leányvállalatai gyártanak pickupot, nagykerekű terepjárót és buggyfelépítményű Niva-variánsokkal egészítik ki a képet. Úgy tűnik, idén először több Chevrolet Niva készül, mint Lada Niva, utóbbi 2006-ban végleg eltűnik a kínálatból.

De akkor sem maradnak megfelelő jármű nélkül a spártai terepjárók kedvelői. A Magyar Néphadsereg kedvenc parancsnoki járműve címet is kiérdemlő UAZ 469 kései utódjának típuslapján ugyan egyre rejtélyesebb számjelzések tűnnek fel, de az összefoglalóan 3150-es sorozatnak nevezett terepjáró erősebben tartja pozícióját, mint a Lada Niva. 2003-ban több mint 28 000 darabot gyártottak Uljanovszkban, de a típus összeszerelése Ukrajnában, sőt Kubában és Vietnamban is megkezdődött. 2003 októberében jelent meg az UAZ 315195 Hunter, amely a gyár szerint kívül-belül megújult, bár ember legyen a talpán, aki erre felfigyel.

Középtávon az UAZ komoly problémákkal küzd. Bár a Hunterrel ideig-óráig fenn lehet tartani a látszatot, de elég egyetlen pillantás a műszaki adattáblázatra, hogy tudjuk, valódi versenyhelyzetben karburátoros vagy Euro-2 dízelmotoros autó nem a biztos jövő záloga. Ráadásul az UAZ is megpróbálkozott egy utódmodellel, a 3160 Simbir azonban hatalmas buktának bizonyult. A hazánkban is kedvelt UAZ kisteherautók és kisbuszok jövője hasonlóan reménytelen - a közel 45 éves konstrukció alapvető megújítása meghaladná a cég pénzügyi képességeit.

Ebben a helyzetben az UAZ tulajdonosa, a Szeversztal acélipari konszern egyrészt a fejlődő országok piacát célozta meg, másfelől a színfalak mögött gőzerővel keres megfelelő nemzetközi partnert. 2006-ra készül el 50 millió dolláros beruházással az UAZ vadonatúj, évi 50 000 autó előállítására alkalmas üzemcsarnoka, ahol akár nívós, bevált külföldi konstrukció is készülhet.

Az UAZ és a Lada ismert nevek, az orosz terepjárópiac legújabb üdvöskéje, a Derways már kevésbé. Hadzsi-Murat Derev és testvérei Karacsáj-Cserkesszia régióban az elmúlt néhány évben textilgyárat és vodkalepárlót is működtettek. Mindig egy Mercedes-Benz G-osztályú terepjáróról álmodtak, végül úgy döntöttek elkészítik a helyi változatot. A megfelelő szakértőket Togliattiban találták meg, végül a Derways Cowboy névre keresztelt alkotás sorozatgyártása ez év elején indult a Mercury-2 új üzemében.

A Derways Cowboy alvázát a román Aro szállítja, motorválasztékában kétliteres Euro III-as Peugeot dízel is szerepel. A Cowboy legfőbb vetélytársa, a Chevrolet Niva kétségkívül elegánsabb és összeszedettebb benyomást kelt, de ez a helyi piacon kevéssé számít. Az Aro terepezési képességei elismertek, ráadásul a Nivához jelenleg egyetlen, 1,7 literes benzinmotor kapható, amely csak az Euro II-es normát teljesíti.

Szállongó hírek szerint az Izs, amely nálunk a nyolcvanas években puttyonyos Moszkvics postásfurgonok készítőjeként volt ismert, és újabban Lada-összeszerelőként is jeleskedik, szeretne kikanyarítani egy szeletet a terepjárótortából. Az Izh Oda nevű borzasztóan olcsó, de katasztrófálisan csapnivaló családi autójuk főbb műszaki elemeire szeretnék 2005-re elkészíteni a "Lada Niva méltó utódját".

Mi a helyzet az ősatyával, a szovjet hadsereget motorizáló nyizsnij novgorodi GAZ-zal? Mostanában inkább a Gazelle/Sobol kihaszonjármű-családra koncentrálnak, miközben próbálják a halódó Volga személyautó-családot életben tartani. Emellett nagy nehezen jutott pénz egy Hummer-klón kifejlesztésére. A Tiger elnevezésű Cummins turbódízel motorral szerelt monstrum a legfrissebb hírek szerint elnyerte a Védelmi Minisztérium illetékeseinek tetszését, sőt egyes afrikai országokból is jeleztek érdeklődést. A Tiger soha nem fogja a GAZ 69 sikerszériáját megismételni, de 69 000 dolláros darabonkénti árával értékes bevételt jelent az egykor szebb napokat látott GAZ számára.