Van remény a túlélésre, de valaki nagy békát fog még itt lenyelni. A jövőről a Saab szóvivőjét, Eric Geerst kérdeztük egy telefoninterjúban. Zárójelben jegyezzük meg a válaszok után, mi mit tudunk.
TotalCar: Kik a legesélyesebb vevőjelöltek jelen pillanatban? Van-e közöttük állami vállalat? És kockázatitőke-befektető? Mi lenne, ha kínai vagy indiai kézbe kerülne a Saab?
Eric Geers: Egyelőre nem mondhatom meg, most 6-8 érdekelt fél van, befektetési cégek, autós vállalatok egyaránt, de a kilétük szigorú üzleti titok. Egyébként bármi lehetséges. Egy ázsiai befektetőnek nyilván nagy érték lenne a Saab márkakereskedői hálózata, a cég birtokában levő technológia. (A Hyundai, a Renault, a BMW, az indiai Tata és a kínai Geely mind szóba került eddig.)
TotalCar: Mekkora az adósságállomány, kik a legnagyobb hitelezők?
Eric Geers: Ezt sem fejthetem ki még, az újrastrukturálási folyamat miatt pláne nem. Mindenesetre az újrastrukturálási folyamat alatt a beszállítók felé alkalmazott, korábbi 60 napos fizetési határidőnk azonnali lett, ami a gyakorlatban 3-6 napot jelent – ezt elég nehéz kigazdálkodni, de bírjuk tartani. (A GM felé 9,6 milliárd dollárról tudunk.)
TotalCar: Pontosan mit árul a GM, amikor azt mondja, eladja a Saabot?
Eric Geers: A csomag eddigi biztos része a logó, a modern gyáregység Trollhättanban, az általunk bejegyzett, nem kevés szabadalom (a GM-mel most folynak az egyeztetések, hogy a vitatottak közül melyik kié), a védjegy, a know-how és a kutatási-fejlesztési (R&D) központ. Mivel az újrastrukturálás jelenleg zajlik, és ez a folyamat háromtól tizenkét hónapig eltarthat, csak a végén lehet pontosan felmérni, mennyit ér. De most is folyamatosan dolgozunk, hogy kivágjuk a Saab-részeket a General Motorsból. Amíg ezek a folyamatok véget nem érnek, hitelekre szorulunk. Bő egy hónappal ezelőtt az EIB-hez (European Investment Bank, Európai Befektetési Bank) fordultunk 500 millió eurónyi kölcsönért. Ha ezt megkapjuk – és szerintem meg fogjuk –, a Saab kellően tőkeerős, vadonatúj termékek bevezetése előtt álló cég lesz.
TotalCar: Képes lenne-e egyedül fennmaradni a Saab?
Eric Geers: Ha lenne egymilliárd dollárunk, abból meg tudnánk valósítani a saját, már meglevő, három évvel ezelőtt megfogalmazott és igen jó üzleti tervünket. Amennyiben ez sikerülne, a válaszom igen lenne. De a jelenlegi helyzetben a Saabnak pénzügyileg erős tulajdonosra van szüksége. A GM nem az.
TotalCar: Milyen új modellekre számíthatunk a közeljövően?
Eric Geers: A korábbi négyéves tervünk vége felé közeledünk, eddig minden a számításaink szerint történt. Rövidesen bemutatjuk a 9-3X-et, majd év vége felé érkezik a teljesen új 9-5-ös, 2010 szeptembere táján a Mexikóban gyártandó 9-4X crossover is megjelenik, persze ha minden rendben megy. Sokfelé felbukkantak kémfotók a 9-5-ösről, sőt, a 9-4X-ről is – ne higgyenek azoknak, az autók teljesen mások lesznek. Távlati terveinkben szerepel egy 9-3-asnál olcsóbban gyártható, kisebb modell is, de előtte még a 9-3-ast is megújítjuk. 9-7-es luxuslimuzinra azonban senki ne számítson. Ha nyereségesek akarunk lenni, a jövőben 130 ezernél több autót kell előállítanunk Trollhättanban. Tavaly 93 ezerre rúgott a mennyiség (és Európában nyereségesek is voltunk, csak az USA-beli eladások alapján nem), a Saab hosszú távú biztonságához egészséges 150 ezres darabszám optimális esetben 2011-ben teljesülhet, de ehhez nagyon sok csillagnak kellene együttállnia.
TotalCar: Hogyan áll a svéd közönség a Saab jelenéhez, jövőjéhez?
Eric Geers: Svédország máshogy működik, mint a többi ország. Errefelé úgy vélekednek: kicsi az ország, nem kellene nekünk ennyi nyűg, tartanak ettől a sok ipartól. Amikor a Gripen lezuhant, az volt az általános vélekedés, hogy nem is kellene az országnak repülőt gyártania, az lenne a legegyszerűbb. Mostanában minden nap a hírekben vagyunk a Volvóval együtt, annyira azért nem drukkolnak nekünk. Pedig – ezt nem szabad elfelejteni – az autóipar Svédország teljes foglalkoztatásának a 15 százalékát adja.
TotalCar: Amikor hasonló hírek röppentek fel az Opelről, a kereskedőknek volt egy olyan ötletük, hogy összedobják a pénzt, és megmentik a márkát. Nincsenek-e ilyen tervei a Saab-dealereknek?
Eric Geers: Mindenféle tervek születtek már a Saab megmentésére, érdemes ellátogatni a www.rescue-saab.com-ra…
TotalCar: Az új modellek mellett és a bioetalonos motorok után milyen új technológiákra számíthatunk a Saabtól?
Eric Geers: Az elmúlt egy év autószalonjain már mindenki láthatta a 9-X Biohybrid autónkat, szerepelt a 105 g/km szén-dioxid-kibocsátású 9-X Air is. Az ilyen irányú fejlesztések Svédországban zajlanak. És nem felejtettük el a változó kompressziójú motort sem – ha nem is teljes egészében, de egyes megoldásaival találkozhat a közönség már a közeli jövő Saabjaiban is. És hogy küszöbön álló újdonságot is mondjak: rövidesen bevetjük a 180 lóerős, 1,6 literes benzinmotorunkat.
Most ott tartunk, hogy ha a Saabnak sikerül pár hónapot kihúznia új tulajdonos nélkül, sokkal pirospozsgásabb lesz, mint most, mert a karnyújtásnyira levő fejlesztéseket felgyorsították. Úgy tűnik, a hitelek meglesznek és kitartanak addig, és az új tulajdonos egy hosszú távon könnyen nyereségessé tehető cégbe ruház. Ehhez azonban át kell vészelni a következő két évet – aki tehát a svéd autógyártó megvételét fontolgatja, tegyen félre egy kis zsét 2011-ig.
Véleményüket mondják el a blogposztban.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide , autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!