10 éves a Skoda Magyarországon. Legalábbis a legújabb kori forgalmazás tekintetében. A cseh márka az európai autógyártás történetének legnagyobb fejlődését produkálta az elmúlt évtizedben.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A posztkommunista időszak magyarországi
forgalmazása 1992 június közepén kezdődött, ami a gyár történetében
többszörösen is mérföldkő. Ekkor kezdődött a
Felicia
forgalmazása, egy évvel a VW és a Skoda házassága után. A Skoda
lett a VW konszern 4. márkája, összesen két típussal (
Favorit, Forman),
egyféle, 1.3-as motorral.
Az első, Volkswagen-kooprodukcióban készült Skoda ("VW
System"), a Felicia Magyarország harmadik legnépszerűbb új autója
lett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A következő nagy lépés 1997-ben következett: bevezették az
Octaviát, mellyel a Skoda egyrészt új kategóriába lépett, másrészt
elfogadtatta magát a "nyugati" autók között. A gyár döntése utólag
helyesnek bizonyult, az eladások igazolták a civilizációs
törekvéseket, és az Octavia jó alapot teremtett a Fabia piaci
bevezetéséhez.
![]() |
|
![]() |
![]() |
2000-re a Fabia már egyérteműen nyugati autóként startolt,
és míg az Octavia esetében a szakma folyamatosan rácsodálkozott,
hogy jé, egy normális, korszerű Skoda, a Fabia már úgy lett
sikeres, hogy senki nem várta az ellenkezőjét. A Skoda kisautója
jelentette az igazodást a VW konszern közös
padlólemez-stratégiájához: a Felicia még a Favorit padlólemezével
készült, a Fabiát már a Polo padlólemezére építik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
2001-ben megjelent a Fabia kombi és lépcsős
hátú változata, majd a Skoda
újra ugrott egy kategóriát, vagy talán kettőt is: a 2002-ben
bemutatott Superb a Volkswagen Passat hosszított padlólemezére
épül, és akkora a hely a hátsó ülésen, mint két másik autóban. A
Superb sikere a
kategóriájában talán még az Octaviát és a Fabiát is felülmúlja:
eddig 150 autót adtak el, és ha így megy tovább, az évi közel
400-as tervet is túlteljesítik.
A sajtótájékoztatón bejelentették a Skoda új kezdeményezését, vagy mondjuk úgy, akcióját. A statisztikai adatok szerint Magyarországon 140 ezer Skoda fut, de ebből csak 45 ezer fiatalabb 10 évnél. A tapasztalatok alapján a Skoda-tulajdonos hűséges típus, ezért remélik, hogy az egy hónapig tartó akcióval be tudják csalogatni a szalonokba a régi Skodák tulajdonosait.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Maga az akció persze kicsit szomorú, hiszen a
12 évnél idősebb, akár lejárt műszakijú Skodákat 150 ezer forintos
áron számítják be, ha valaki Fabia Classic-ot vagy Sedant vásárol.
Ez még vidám, az már kevésbé, hogy
az öreg vasakat egy fémhulladék-megsemmisítő cég veszi át.
Az újrahasznosítás konkrét formája már az illető cég dolga, de
valószínűleg nem lesz az öreg Skodákból a sajtótájékoztatón látott
karosszériatörmelék-tolltartó.
A Skodatemetésnél lényegesen vidámabb téma, hogy a jégkorong világbajnokság támogatása után a Skoda az idei tornász világbajnokságot is szponzorálja. Szilvásy György, a nemrég beiktatott közigazgatási államtitkár (és a tornaszövetség elnöke) kétszeresen is örült: végre nem a tisztogatásokról kérdezik, miközben aláírják a támogatói szerződést. És a debreceni sportcsarnok építését sem állítják le.
A tornász világbajnokság legeredményesebb magyar szereplőjének egy darab Skoda Octaviát ajánlottak fel, örökbe (az ilyen felajánlások gyakran csak egy éves használatra szólnak). A legeredményesebb magyar a papírforma szerint Csollány Szilveszter lehet, és az érző lelkű szponzor még arra is gondolt, nehogy arany-elvárásokkal nyomasszák a kiváló tornászt: bronzéremre is megkapja, feltéve, hogy egy másik magyar nem nyer ezüstöt vagy aranyat.
A Skoda ma 79 országba exportál, így természetesen nemcsak a kelet-európai piacon, hanem Nyugaton is komoly értékesítési fellendülést értek el. A cég évi 350 milló koronás forgalmával a teljes cseh export 10 százalékát adja.
|
