Szalon nélkül is negyedével többet adtak el a tervezettnél, ma délelőtt azonban megnyílt az ország első smart szalonja. A csupa kisbetűvel írt autó-nemecsek tehát Magyarországon is sikerre számíthat.
Külföndön a nehézkes kezdetek után már nagy
siker, Olaszországban 30 ezer, Németországban több, mint 46 ezer
smartot adtak el a mai napig. A jó eredmények valószínűleg az autó
formája miatti "irreális" döntéseknek köszönhetők, de a smart
mellett jelentős környezetvédelmi érvek is szólnak. Magyar
becslések szerint Budapesten napi átlagban közel félmillió autó
közlekedik másfél személlyel, így a legtöbb nagyvárosi autósnak
bőven elég lenne a kétszemélyes kisautó.
Ugyanakkor a magyar statisztikák szerint
egyelőre 5 százaléknál is alacsonyabb a második családi kisautót
fenntartó háztartások száma. A francia ADEMA környezetvédelmi
ügynökség vizsgálata szerint a smart
a forgalomban lévő 3643 típus közül a legkevésbé
környezetszennyező, 6 literes fogyasztás mellett
kilométerenként 118 gramm széndioxid-kibocsátással. A dízel
változat adatai még kedvezőbbek: 3.4 liter gázolaj és 90 gramm
co2/km.
|
A smart sikerének titkát a forgalmazó a variálhatóságban (is) látja: a motor-karosszéria-felszereltség-színkombinációk már most is 900 különböző változatra adnak lehetőséget. A smartok köre tovább bővül, még idén kapható lesz a luxusgokart-szerű crossblade, ajtók és tető nélkül. Jövőre jön a smart roadster, két év múlva pedig a Mitsubishivel közösen fejlesztett négyajtósban kínozhatjuk a hátsó utasokat.
A 2.5 méter hosszú smart-tal parkolni is könnyű, akár két autó közé ferdén beállva is elférünk. Igaz, a budapesti elszállító gyakorlat szerint nem a forgalmat zavaró, hanem a könnyen elszállítható autókat kell eltávolítani. Mindenesetre egy kisautó sokkal nagyobb, egy VW Polo például majdnem másfél méterrel hosszabb. A smart méretei lényegesen közelebb állnak egy kispolszkihoz, ami hosszában 3054 mm, bő féllel nagyobb. Tengelytávja viszont 28 centiméterrel rövidebb (smart: 1812, 126p: 1840 mm), bár kételyeink enélkül sem voltak a smart technikai felsőbbrendűségét illetően.
Új autószalont nyitni kockázatos vállalkozás, a forgalmazó gyakorlatilag nem is épített semmi újat, csak a már meglévő, Kárpát-utcai központ bemutatótermében alakítottak ki külön smart-üzletrészt. A smart Centerben értékesítésen kívül szervizelés, szaktanácsadás, tartozékok és relikviák árusítása és tesztvezetési lehetőség is lesz.
2002. a magyar smart-forgalmazás tesztéve: a vidéki Mercedes-dílerek egyelőre közvetítői szerepet töltenek be, megfelelő érdeklődés esetén szóba kerülhet az országos hálózat kiépítése is.
|
sajtófotók:
|