Lenyomunk mindenkit, mint a bélyeget - súgta oda a FIAT elnöke a riporternek, majd kacsintott, és visszaült a saját asztaltársaságához. Most persze hazudtam, de akár így is történhetett volna, lévén a Cannes-ban, a sajtó elé tárt FIAT Stilo kommunikációs stratégia amolyan egészpályás letámadás a jobbik fajtából.
A FIAT négymillió potenciális vásárlót célzott meg Európában, az offenzívára 300 millió eurót különített el, így vélhetően reggelként Stilo-reklámzenével ébredünk, és Stilo-reklámokkal térünk nyugovóra. És ha bekapcsoljuk a hifit, még akkor is a Stilo jut az eszünkbe.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy olasz autót Cannes-ban bemutatni nem olyan
durva, mint a Buickot Afganisztánban, sőt, jelzésértéke van: az új
FIAT Stilo nemzetközi csapatmunka eredménye. A marketing terv
részleteit két nappal ezelőtt, szeptember 25-én ismertették a Côte
d'Azur fővárosában, mely kellő hírnévvel rendelkezik ahhoz, hogy az
újságírók kelletlenül elfogadják a bemutatóra szóló meghívást.
Négymillió potenciális vásárló
A FIAT Stilo apró forradalom a cég életében, megjelenése egyet jelent a Brava eltűnésével, és felébreszti az olasz reményeket, amelyek Európa meghódításáról álmodnak. Ehhez a gondolathoz igazodik az autót bevezető kommunikációs stratégia is. Legfőbb célja annak a négymillió európainak a meggyőzése, akik egységes csoportként lebegtek a konstruktőrök mindenre figyelő szemei előtt. A reklámkampány a nyitott ajtók elvén működik: a FIAT szeretné, ha a márkakereskedő és vásárló között hiperinteraktív lenne a viszony, plasztikusan szólva: ha bemegy egy vásárló a FIAT-szalonba, úgy menjen haza, hogy közben újraszámolja a család egész éves költségvetését.
Előre mutat
![]() |
|
![]() |
![]() |
Forward thinking - szól a szlogen és mutat a
logó, amely a cédék és a videók kijelzőire hajaz, amelyeken, ugye,
két nyíl mutatja a pörgési irányt. Itten azonban három nyíl van, az
utolsó piros, ez jelenti az újat, amely egyet jelent az autóval: a
szuperbiztos irány és jövő. A kulcsszavak: a dinamizmus, az
innováció és a minőség, és ezek ábrázolására törekszik valamennyi
reklámfilm, plakát és hirdetés. A stratégiában a lóvét kétfelé
osztották, az egyik felét kizárólag televíziós megjelenítésre
szánják, a többi marad a stabil reklámfelületek - napilapok,
magazinok, óriásplakátok - megvételére.
"this is the music of the Stilo, the music of technology"
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Stilo egyik reklámfilmjét New Yorkban
forgatták, ami csak kellemetlen véletlen, amelynek nincs, mert nem
lehet mellékíze. A filmben a "this is the music of the Stilo, the
music of technology" a fő motívum: a Stilo belhangjait varázsolják
koherens zeneművé. Az ablakemelő a basszus, és a műszerfal ütemes
dobolása adja a ritmust. A reklámfilm könnyed és humoros, azt az
életérzést közvetíti, mint maga az új modell: kívánatos élni, mert
mindenben van szeretnivaló, csak éppen meg kell találni.
Pípí
A másik film a mozaikszavak erejére bízza magát, ebből kovácsol humort, ami - valljuk meg - a Occupant Classification System, vagy az Electronic Stability Program esetében totális szakmai kihívás. Van azonban PP is, amelynek megfejtésére akár többfordulós versenyt is hirdethetnénk. Ha azonban ideírjuk, hogy a fődíj egy halom pelenka lenne, akkor valószínűleg mindenkinek beugrana, hogy a PP ugyanaz, mint a pípí, ami pedig a pipilés kora gyermekkorban használatos vicces szemantikai formulája. Hogy miként keveredik ki az olvasó ebből a bekezdésből, azt nem tudom, éppen azért nézze meg inkább a filmet, jegyezze meg a mozdulatsorokat, majd mesélje el barátjának, hogy ezt már láttam leírva is, de akkor nem értettem belőle semmit.
Csak ne lenne karácsony
![]() |
|
![]() |
![]() |
A plakátok és újságokban, magazinokban
megjelenő hirdetések tovább viszik a szlogent, viszont újabb
elemekkel is operálnak. Céljuk, hogy mindenkiben rögzítsék, a
fejlődés megállíthatatlan: minden az új generációra, az új
ötletekre épül. Éppen ezért a barlangrajzon feltűnő pálcikaember
golfmozdulatai pazar megoldásnak tűnnek, a három apró csecsemő
viszont már elcsépelt közhely a gondolat prezentálásához. Aki
azonban többet és többet, és még többet akar tudni az autóról,
annak ajánlott a Stilo internetes oldalain mászkálni, ott mindent
kézhez kap, az interaktivitást le sem lehet törölni a monitorról,
az információkat pedig a nagyagy merevlemezéről.
A Stilo összehangolt és részleteiben végletekig kidolgozott reklámkampánya megteszi a maga munkáját. A buli október elején indul, a különböző orgánumokban más és más időszakokban nyomják majd ezerrel az eltérő közegben közlekedőket megcélzó reklámokat. Így elkerülhetetlennek látszik, hogy karácsonyra ne vegyünk valamely családtagnak, akinek már nem tudjuk elviselni a "most figyelj, mindjárt jön" kezdetű mondatainak burkolt mondanivalóját.
