Külön környezetvédelmi kedvezményt a turbós autóknak (feltöltő!), hiszen minden nagy gázra tölteni kezd a turbó, mi mással, mint PM10-zel teli levegővel, de tényleg rengeteggel (nagyjából annyi plusz levegő kell a turbósnak, amennyivel több benzint fogyaszt), amit aztán bravúrosan megtisztít a légszűrő, a leömlőbe került gázokat pedig szépen átfésüli a katalizátor.
A közlekedés azért is növeli a szálló por koncentrációját, mert a sok autó nem hagyja leülepedni a szemcséket. Meg persze a gumik és fékbetétek kopása sem tesz jót a levegőnek. Ezért fontos, hogy kevés autó legyen, de az nagy – kevés porzás, maximális hatékonyság. Természetesen érdekes, hol húzzuk meg a határvonalat: mi az a hengerűrtartalom, ami felett már szmogriadókor is közlekedhetne valaki. A három liter talán már elég hatékony, ebbe az én igen alacsony PM10-emissziójú, 3,4 literes Toyotámmal már bele is esnék. Ráadásul a legborongósabb napokon is láthatnánk-hallhatnánk a legszebb orgánumok közé tartozó V6-os Alfákat, V8-as Ferrarikat .
Szmogriadókor a lehető legrosszabb taktika kizárni a páros vagy páratlan rendszámúakat – cseppet sem tükröz differenciáltabb gondolkodást, mint a szőnyegbombázás vagy a fűnyíró-elv. Tehát páros-páratlan elfelejt, környezetvédelmi osztály alapján osztogatott matrica szintén, hiszen azt CO, CO2, NO2 alapján osztogatják, és a világon semmi köze a szálló porhoz, ami a leggyakrabban lépi át az egészségügyi határértéket. Leszámítva természetesen a DPF nélküli dízeleket, melyeket épp ezért pontoznak le, és hát tényleg, szmogriadó esetén mit keresne már az úton bármilyen, részecskeszűrő nélküli dízel?
Vezényeljék inkább környezetvédelmi őrjáratra a városok összes Hummerét és V8-as nagyvasát, hiszen egy big block, vagy egy szolid, 6,2-es Cadillac Escalade környezetvédelmi szempontból felér hat egyliteres Suzukival. Tudjuk, hogy egy ötvenéves bükkfa évi egy tonna port képes megkötni, de honnan a fenéből akasszunk le hirtelen több ezer daliás bükkfát?
Melyekből amúgy is 29 kéne, hogy feldolgozzák egy ilyen modern Avensis által évi tízezer kilométeres városi közlekedés során termelt két tonna szén-dioxidot. És persze a bükkfa nem úgy köti meg a port, hogy fotoszintetizál belőle valamit – egyszerűen csak megtapad az 1500 m2-nyi felületen, aztán az eső lemossa, bele a talajba. Ilyen alapon tehát Kóbor János is megköti a port. A fejlődés szerencsére nem is a fásítás irányába megy, az önkormányzatoknak a parkfenntartás puszta költség, míg az ún. ingatlanfejlesztés során értékesített telkek költségvetési bevételt jelentenek, a beépítetlen zöldterület elsumákolása pedig zsíros vesztegetési pénzeket. Egyre kevesebb hát a magas, lombos fa.
A PM10-zel legsúlyosabban szennyezett városok (2004)
Kairó
(169 mikrogramm/köbméter)
Delhi
(150)
Kalkutta
(128)
Tianjin, Kína (
125)
Chongqing, Kína
(123)
Kanpur, India
(109)
Lucknow, India
(109)
Dzsakarta, Indonézia
(104)
Shenyang, Kína
(101)
(_)
Budapest, Teleki tér, január 12 14.00.
(76,0)
Nagy, hörgő V8-asok viszont szerencsére vannak. Megnyugtató, hogy városainkban egyre több az erősen felhúzott, lefúvószelepéből is tiszta, pormentes levegőt tüsszögő Subaru Impreza STI és Mitsubishi EVO. Legyen hát a szmogriadó a benzin és a nagy köbcenti ünnepe, egyfajta pályanap, egyfajta jutalomjáték azoknak, akiket nem kizárólag a kapzsiság vezérel, amikor autót választanak.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a cikk blogposztján !
Meg lehetne aztán húzni a vonalat 4 liternél is, akkor jól járnának azok az audisok, akik nem a V6TDI-vel akarták megfogni a pénzt. És persze lehet rinyálni, hogy az autók nem termelik, hanem épp ellenkezőleg: fogyasztják az oxigént, de a szállóporos szmogriadók nem a szén-dioxidról szólnak, és ha célirányosan tiltunk ki a forgalomból egy csomó autót, a belvárosi ősfák valósággal zihálva kapkodnak majd a szén-dioxidért.
Páros-páratlan?! Az isten szerelmére, legyünk már egy kicsit környezettudatosabbak!
A Szálló Por (PM10 és PM2,5) egészségügyi kockázatai
(Az index számok az egy köbméterben található mikrogramm értékeket jelölik )
EEA levegőminőségi index | Élettani hatás | Veszélyességi szint a részecskék mérettípusai szerint* | |
---|---|---|---|
PM2.5 (Finom por) | PM10 (Durva por) | ||
0 - 50 | Jó | Nincs | Nincs |
51 - 100 | Elfogadható | Nincs | Nincs |
101 - 150 | Érzékenyek számára egészségtelen | A szívelégtelenséggel vagy légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek, kisgyermekeknbak jelent rizikót. | Asztmások, vagy más egyéb légzőszervi bántalmakkal élők számára jelent veszélyt, hosszas kint tartózkodás esetén. |
151 - 200 | Mindenki számára egészségtelen | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a hosszas tartózkodás. A szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek és kisgyermekek számára jelent kiemelt kockázatot. | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a hosszas tartózkodás. Asztmásoknak, szívproblémákkal, illetve légzőszervi betegséggel élőknek, az időseknek és kisgyermeknek jelent kiemelt kockázatot. |
201 - 300 | Erősen egészségkárosító | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a kültéri tartózkodás. A szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek és kisgyermekek számára jelent kiemelt kockázatot. | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a kültéri tartózkodás. Asztmásoknak, szívproblémákkal, illetve légzőszervi betegséggel élőknek, az időseknek és kisgyermeknek jelent kiemelt kockázatot. |
301 - 500 | Veszélyesen káros | A szennyezett területen lévő zárt épületek elhagyása fokozott kockázatott jelent mindenki számára. Szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élők, valamint az idősek és kisgyermekek tartózkodjanak zárt helyen. | A szennyezett területen lévő zárt épületek elhagyása fokozott kockázatott jelent mindenki számára. Asztmával, szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élők, valamint az idősek és kisgyermekek tartózkodjanak zárt helyen. |
*A "szálló por" részecskeméret szerint két
csoportba bontható:
– Legfeljebb 2.5 mikrométer átmérőjű részecskék (PM2.5)
– Legfeljebb 10 mikrométer átmérőjű részekcskék (PM10)
A budapesti levegő aktuális értékelése, vagy legalábbis az előző napok adatai itt olvashatók .