Nem lehetett elmenni a sűrített levegős installációk mellett sem. Két utat figyelhettünk meg. Egy teljesen puritán, de igen szemléltető rendszert, négy hidraulika munkahengerrel, nyitott főtengellyel, néhány kilométer levegőcsővel és egy gyönyörű vezérléssel. A képek magukért beszélnek. Látszik, hogy kezdetben úgy gondolták, szükség lehet a fékre, aztán biztos kipróbálták, és rájöttek, hogy a további fékfejlesztés okafogyott, a levegőelvonás kellően lassítja az autót.
A másik iskola, amikor meglévő motorokat levegősítenek, pontosabban nitrogénesítenek. Jelen esetben egy négyhengeres Kawasaki Zephyr blokkot és egy profi vázra szerelt Wartburg motort üzemeltettek szponzorált sűrített nitrogénnel. A kétütemű motor a gyertyák helyén kapta a levegőt, és tompítás nélkül pufogott ki, kellemes hanghatás kíséretében.
A szériaautó-átalakítások megdöbbentőek voltak. Nem is gondoltam, hogy léteznek valóban életképes megoldások a házi átalakításokra. Közúti forgalomban résztvevő, engedéllyel rendelkező autókat láthattam.
Nincs annál szebb, mint amikor az ember mellett teljesen hangtalanul suhan el egy Citroen Kacsa. Az autó napi használatban van, hatósugara egy töltéssel kb. 50 km. Az átalakítás minden részlete a hatósági engedélyeztetés szívatásaival egyetemben itt olvasható.
A villanyos Porsche 924-gyel mentünk egy kört a kijelölt pályán harmadikban. Nem érdemes lejjebb váltani, egyes fokozatban viszont driftelni is lehetne vele. Mindene eredeti, csupán a motorja villanyos. Vagyis kuplung és sebességváltó van. Semmi könnyítés, még a műszerfal is újra van bőrözve. A motor eredeti tömege kb. 160 kg volt, ugyanennyi akksi került előre, meg egy ötvenkilós motor. Később majd hátra szerelik az akksik egy részét, de most sietve készült el, még a benzintank is benne volt.
A motor kínai gyártmányú, autómeghajtásra készült, 11 kW-os. Hatósugara 120 km, maximális sebessége 90 km/ó. Itt az akksik ára dobja meg az átépítési költséget, jelen esetben kétmillió forinttal.
Volt egy néhai 1,4-es, gyönyörűen kivitelezett Tipo is, ami egy évig készült. Ilyen szép Tipót ritkán lát az ember. Az energiát 15 db hagyományos, savas akkumulátor biztosítja kis napelem-rásegítéssel. Hatótávolsága külső hőmérséklettől függően 15-50 km. Sík úton a végsebessége 60 km/ó. Konnektorról leggyorsabban (80%) 4 óra alatt, teljesen formázva 14 óra alatt tölthető fel.
Volt egy Kispolszki, aminek meghajtását két darab Il-18-as repülőgép indítómotorra bízták. Az autó annyira az utolsó pillanatban készült el, hogy a rajthoz állás közben még a kábelsarukat rögzítették. A kötelező kör után tuningcélból újra darabokra kapták az elektronikát, és veszett forrasztás és átkábelezés kezdődött. Öten görbedtek egy misztikus alkatrészhalom fölé.
Külsőleg nem látszott az autón, de a kézzel festett lemezek mögött igen profi elektromos kivitelezést láthattunk. Itt az akkumulátorok mellett kondenzátorok is segédkeztek, ami a pillanatnyi energiafelvételnél illetve a visszatöltésnél is jól jön.
Nem vártam végig a versenyeket, amit látni szerettem volna, láttam. Nagyon érdekes megoldásokkal találkoztam, viszont azt sajnáltam, hogy biodízel-bioetanol-metanol vonalon nem voltak nevezők. Sebaj, majd jövőre indulok az etanolosított Saabbal, sőt azt hiszem, vérszemet kaptam, és csinálunk egy biomotorkerékpárt is. De még az is az eszembe jutott, hogy egy villanyos Zaporozsec sem lenne rossz. Vagy bármi, csak flexelni lehessen.
Hazafelé megálltunk egy repcemező mellett szélkereket fényképezni.
A versenyzők
Kategória neve | Jármű neve | Rajtszám | Sofőr | Csop.vezető |
Prototípus Kategória, 150 kg feletti | Wirecar | 1 | Tóth Krisztián | Willisits Miklós |
Prototípus Kategória, 150 kg feletti | JRET- Intermotor | 2 | Willisits Attila | Willisits Miklós |
Prototípus Kategória, 150 kg feletti | NITROMOBIL- Kísérleti Léghajtású Jármű | 3 | Vogel Miklós | Vogel Miklós |
Prototípus Kategória, 150 kg feletti | Hupercar II | 4 | Varga Jácint | Lőric Illés |
Prototípus Kategória, 150 kg feletti | Szabi Mobil | 5 | Léber Szabolcs | Léber Szabolcs |
Prototípus Kategória, 150 kg alatti | Szesocar | 6 | Dees Ádám | Szauter Ferenc |
Prototípus Kategória, 150 kg alatti | Pápamobile- Fuel Cell | 7 | Baki Zsolt | Czobor Imre |
Széria Autó Átalakítás Kategória | Fiat Tipo | 8 | Szirmay Zoltán | Szirmay Zoltán |
Széria Autó Átalakítás Kategória | Ev-sport Magyarország Autósport Egyesület Kispolski | 9 | Gál János | Gál János |
Széria Autó Átalakítás Kategória | Porsche 924 (CBV-001) | 12 | Kozma Benedek | Kozma Benedek |
Széria Autó Átalakítás Kategória | Citroen Kacsa | 13 | Kozma Éva | Kozma Benedek |
"Hobbi" Kategória | Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium, Cseri02 | 14 | Tompos Tamás | Tompos Tamás |
"Hobbi" Kategória | Antibringa H2 | 15 | Dr. Joó Antal | Dr. Joó Antal |
"Hobbi" Kategória | Antal | 17 | Horváth Bence | Horváth Bence |
Végeredmény
Eredmény | Jármű neve | Díj | Csapat tagjai |
"Hobbi" Kategória |
|||
1. helyezett | Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium: Cseri02 | bruttó 100.000 Ft | Balassa József, Pacsi Richárd, Tompos Tamás, Varga Gergő |
2. helyezett | Antibringa H2 | bruttó 75.000 Ft | Dr. Joó Antal |
Széria Autó Átalakítás Kategória |
|||
1. helyezett | Fiat Tipo | bruttó 150.000 Ft | Korcsok Erika, Szirmay András és Szirmay Zoltán |
2. helyezett | Porsche 924 | bruttó 100.000 Ft | Kozma Benedek, Kozma Éva, illetve Kozma Gábor |
3. helyezett | Citroen 2CV | bruttó 50.000 Ft | Kozma Benedek, Kozma Éva, illetve Kozma Gábor |
Prototípus Kategória, 150 kg alatti |
|||
1. helyezett | Pápamobil- Fuel cell | bruttó 150.000 Ft | Baki Zsolt, Czobor Imre, Kriston Ákos, Molnár Norbert, Soós Bálint, Szabó András László, Szabó Tamás |
2. helyezett | Szesocar | bruttó 100.000 Ft | Czeglédi Dávid, Deres Ádám, Gyömbér István, Homlok Péter, Molnár István, Paulovics László, Pócs Ervin, Pup Dániel, valamint Szauter Ferenc |
Prototípus Kategória, 150 kg feletti |
|||
1. helyezett | JRET-Intermotor: Wirecar | bruttó 200.000 Ft | Hanczvikli Ádám, Hanczwikli Jenő, Szabó Tamás, Kriston Ákos, Molnár Norbert, Nagy Viktor, Tóth Krisztián, Willisits Attila, Willisits Vilmos, valamint Zab Richárd |
2. helyezett | JRET-Intermotor: EPR08 | bruttó 100.000 Ft | Hanczvikli Ádám, Hanczwikli Jenő, Szabó Tamás, Kriston Ákos, Molnár Norbert, Nagy Viktor, Tóth Krisztián, Willisits Attila, Willisits Vilmos, valamint Zab Richárd |
3. helyezett | Hupercar II. | bruttó 50.000 Ft | Dr. Szénásy István, Dr. Varga Zoltán, Lőrincz Illés, Polák József, Szauter Ferenc, illetve Varga Jácint |
Különdíjak:
Inter Tan-ker Zrt. részéről a leginnovatívabb járműnek | Nitromobil: Kísérleti léghajtású jármű | netto 100.000 Ft | Kálmán Viktor és Vogel Miklós |
Inter Tan-ker Zrt. Részéről a legötletesebb járműnek | Antibringa H2 | nettto 100.000 Ft | Dr. Joó Antal |
Pannon Autóipari Klaszter részéről a hosszú távú verseny győztesének | JRET-Intermotor: EPR08 | Barcelonai tanulmányút | Hanczvikli Ádám, Hanczwikli Jenő, Szabó Tamás, Kriston Ákos, Molnár Norbert, Nagy Viktor, Tóth Krisztián, Willisits Attila, Willisits Vilmos, valamint Zab Richárd |
Allianz Hungária Zrt. | Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium: Cserni02 | Hungaroring tesztvezetés | Balassa József, Pacsi Richárd, Tompos Tamás, valamint Varga Gergő |