Ügyvezetői ámokfutás

2001.04.20. 09:39

Példátlan dolog történt a magyar autókereskedelemben: egy forgalmazó cég, a Porsche Hungária igazgatója gyakorlatilag elküldte a francba egy autósújság olvasóit, egyszersmind meglehetősen bunkó megjegyéseket tett a lap - egyébként német - kiadóigazgatójára.

Az Autó Magazin a Motor-Presse Stuttgart által kiadott több mint 40 autósújság közé tartozik, és az azonos kiadó által kiadott Autó Piaccal együtt piacvezető a magyar autósújságok között.

A lap minden évben részletes olvasói felmérést végez a Magyarországon kapható autómárkákról, és mivel az olvasó hagyományos levelezőlapon sokkal kevésbé szívesen szavaz, mint például egy internetes szavazógépen, kisorsolnak egy autót is, tavaly egy Lancia Lybrát, idén egy Opel Corsát.

 
   
    A képre kattintva teljes Autó Magazin cikk olvasható

A felhívásra az utóbbi két évben körülbelül 10-10 ezer szavazat érkezett. Az értékelést és elemzést Dietmar Metzger írja, és mivel hasonló volumenű közvéleménykutatás Magyarországon nem készül, ő tart előadásokat a magyar kereskedőknek a legújabb piaci trendekről.

A 2000-es év értékelése Porsche Hungária-szempontból minden eddiginél kedvezőtlenebbre sikerült - történetesen egyetlen kategóriában sem nyertek a Volkswagen Csoport autói. Így aztán Szórád József, a PH igazgatója úgy érezte, itt a pillanat, hogy elmagyarázza az Autó Magazin olvasóinak, és az elemzést készítő Dietmar Metzgernek, hogyan is kellett volna szavazni, de legfőképpen értékelni.

Szórád levelén sokat lehetne élcelődni, de egyrészt vannak terjedelmi korlátaink, másrészt ennyire magas labdára nem szívesen mozdul az ember. Az Olvasónak azonban feltétlenül ajánljuk a Szórád-levél tanulmányozását.

Megér majd néhány szociológiai elemzést, hogyan gyógyult meg a rendszerváltást követő évek-beli gengsztermobil, a BMW imidzse, és hogyan lett belőle a nyugatihoz hasonló vásárlóközönség (sztársebész, bróker, vállalati vezető) autója. Ebben nem kis szerepe lehet, hogy a bajorok megoldották a lopás elleni védelmet, a meglehetősen bika EWS ellenszerét a tolvajok egyelőre nem találják.

A BMW imidzsének javulásával párhuzamosan romlott az Audi társadalmi megítélése: egyre több alvilág-közelinek mondott személyiség ült át Audiba, elsősorban valamelyik A6 és A8 változatba. Az sem tesz jót egy márka presztízsének, ha a nép tehetségtelen államhivatalnokokat lát Audival halálos balesetet okozni, majd egy-két hét makogás után lemondani.

Általában véve ha elég sok nagytestű, kopasz férfi használja, könnyen le lehet lakni egy autómárkát, és bár minden kopaszt megillet az ártatlanság vélelme, tisztességes üzletember inkább kopaszmentes imidzset vásárol.

Szórád József a következő, finom iróniával átszőtt mondattal nyit:
"Nagy örömünkre szolgált, hogy végre magyar nyelvű cikket olvashattunk az Ön tollából. Ez azért is tiszteletre méltó, mert legutóbbi tárgyalásunkkor a magyar nyelv ilyen magas szintű ismerete nem volt lemérhető."

Az Autó Magazin válasza:
"A cikk szövegét ugyanaz a szakfordító ültette át magyarra, aki 1997-ben az azonos alkalomból készült, szintén D.M. által írt cikket, mely így kezdődött: "Magyarország és az Audi viszonya igaz szerelemnek tűnik..."

Dietmar Metzger, a magyar Motor Presse igazgatójának felesége magyar, ezzel együtt valóban nem tud annyira magyarul, hogy Petőfi nyelvén cikkeket írjon. Ezt nem is várja tőle senki; az Autó Magazin és az Autó Piac elég sok német anyagot vesz át, így fordítói kapacitás van náluk gazdagon.

Hogy Szórád miért nincs tisztában a "presztízs" és az "eladási statisztika" szavak közti különbséggel, most ne firtassuk. Jóval elgondolkodtatóbb, hogy a Porsche Hungáriánál, ahol a vezérkar csupa Doktorból áll, és egyébként is, nyilvánvalóan számosan tisztában vannak a presztízs szó jelentésével, nem akadt senki, aki szólt volna, "főnök, imádom a humorod, zseni vagy, de ez most történetesen marhaság".

A Porsche Hungária ügyvezetője sértődött hangú levelében elsősorban azt bizonygatja, hogy az Audi presztízse változatlanul csodálatos, mindezt az eladási példányszámokkal próbálja bizonyítani, ami nyilvánvalóan nonszensz, hiszen ebben az esetben a Suzuki Swift volna a magyar presztízsautó, a Rolls Royce pedig, a maga nevetségesen alacsony adataival maga a megtestesült pária, valóságos leprás a prémium szegmensben.

A Porsche Hungáriánál uralkodó állapotokat jellemzi Szórád levelének utolsó, szlogennek is szánt mondata. Hasonló színvonalú munkáért egy reklámügynökségtől páros lábbal rúgnák ki a szövegírót. A gyöngyszem tehát a következő:
"Az újság ír. A vevő vásárol. Az Audi vezet."

Jézusmária!

És a szlogen annyira őrületesen jól sikerült, hogy a PH rögtön vásárolt is alá fél oldal hirdetést, a zseniális "Az újság ír. A vevő vásárol. Az Audi vezet." felett az MGE-től származó grafikonnal, mely azt illusztrálja, hogy az Audi eladásai 1993 óta folyamatosan nőnek. Amihez ugye a presztízsnek semmi köze, ugyanakkor 1999 és 2000 között már csak az MGE adatai szerint nőttek az eladások: a Belügyminisztérium máshogy tudja (Heti Világgazdaság 2001. április 14., 75.o.), a KSH szerint mínusz 52-vel nőtt a 2000-ben Magyarországon forgalomba helyezett Audik száma. De ez tényleg, viccen kívül, teljesen mellékes.

A kívülállók/olvasók gyakran nem sejtik, micsoda bruszt megy az autós szaksajtóban. Az autós sajtót, akárcsak a többit, a hirdetések tartják el, ezért rosszat senki sem ír szívesen. A TotalCar munkatársai azonban tanúsíthatják, a Porsche Hungáriának a pozitív cikk is kizárólag száraz autósújság-nyelvezeten, vagy egy tréfás 120 éves bácsi stílusában íródhat, és gyakorlatilag nem sokban különbözhet egy reklámanyagtól, ez a tárgyalási alap.

Megszokták a hagyományos furat-löket, MacPherson-rugóstag, csomagtartóliter, tengelytáv-milliméter nyelvezetet, a viccet viszont nem értik, vagy legalábbis úgy beparáznak tőle, mint az önkényuralmi struktúrákban utazó felső vezetők: nem tudják, nem értik, hogy vajon egy-egy poén esetén az olvasó rajtuk röhög-e, vagy csak a poénon, értük szórakozik vagy ellenük. Egyáltalán, mi az, hogy egy cikk a beszélt magyar nyelven íródik?!

Korábbi "együttműködésünk" alkalmával már feltűnt a PH illetékeseinek, khm, túlérzékenysége, ezért hálásan fogadtam, amikor szakírónk, Nínó Karotta szerfelett kíméletesen írt az Audi A2-ről , melyet magam is kellemes, de korántsem világverő autónak ismertem meg. A PH azonban annyira megsértődött a cikk Gombóc Artúr-hasonlatán, hogy azonnal beszüntetett velünk mindennemű együttműködést. Azaz nincs több tesztautó és hirdetés.

Össze persze nem omlott a TotalCar.hu Kft, mert a PH korábban sem hirdetett nálunk sokkal többet, mint mondjuk a NASA vagy Nestlé. De akkor is: rosszul esett látni, hogy valaki ennyire nem bízik a saját termékében. Hetekig vigasztalanok voltunk.

A magyar MotorPresse lapok a továbbiakban is kapnak Porsche Hungária-tesztautókat. Ez a PH legelemibb érdeke, hiszen ellenkező esetben drasztikusan csökken az ingyen publicitás, ráadásul az Autó Piac bármikor bármilyen tesztet átvehet egy külföldi testvérlaptól, és ha az Autó Piac aznap bal lábbal kelt fel, olyan tesztet vesznek át, amelyben kiderül, hogy az Audinak botrányosan rossz az imidzse: tessék, nem leesett az útról már megint?

Pillanatnyilag a TotalCar is demonstrációs stádiumát éli: Porsche Hungária-autók Tabuk Nélkül munkacímet viselő sorozatunkban kertek alatt beszerzett PH-tesztautókat mutatunk be. PH-tesztautót szerezni Magyarországon is meglepően könnyű, mindössze az autók kiadója inkognitójának megőrzéséhez más, az eredetihez hasonló autókat kell fényképeznünk.

A visszajelzések alapján az Olvasók kedvelik a sorozatot, a Cordoba, a Bora, a Beetle sokaknak szerzett kellemes perceket, miközben számos olyan információt is megtudhattak, ami a szaksajtóból - a korábban részletezett okok miatt kimaradt. A Tabuk Nélkül sorozat következő darabjai egyébként a Transporter és a Golf IV Cabrio lesznek.

És most térjünk vissza a Motor Presse és Szórád József immár nem száz százalékosan felhőtlen viszonyára, és annak fejleményeire. Először is, a márciusi Autó Magazin, és az olvasói szavazás megjelenése után a Porsche Hungária töröltette az Audi A4 Németországból finanszírozott reklámkampányát, közölte lapunkkal Balázs Viktor, az Autó Magazin főszerkesztője.

 
   
  A képre kattintva a teljes Octavia cikket olvashatják

Hogy, hogy nem, az Autó Magzin testvérlapjában, az Autó Piac április 4-i számában megjelent egy közel egy éve húzódó ügyről szóló cikk. A tartalom röviden: a Porsche Pest új autóként adott el egy Skoda Octaviát, mely meglehetősen amatőr módon volt átfényezve. Átfényezni pedig törött autókat szokás, bár ezt a példásan visszafogott cikk meg sem említi, csak a gépjárművek festésekor megkövetelt rétegvastagságokat.

Lényeg a lényeg, a Porsche Pest véleménye szerint a több réteg festés direkt növelte az autó értékét, és bár a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség államigazgatási határozata kötelezte a céget a teljes vételár visszafizetésére, inkább még egyszer átfújták volna az autót. Legalábbis a Porsche Pest ügyvédje ilyen ajánlatot tett, akárcsak a Gyalog galopp fekete lovagja, aki mindig győz, teljes végtagcsonkolás esetén is maximum döntetlen. Aztán, amikor az Autó Piac is heves érdeklődést mutatott a téma iránt, végre fizettek. De nem hagytak kétséget: nem szívesen.

Többek között azt szerettem volna megkérdezni Szórád Józseftől, az újsághirdetések arra valók-e, hogy a cég eljuttassa üzenetét az olvasókhoz, vagy arra, hogy féken tartsa a sajtót. Esetleg valami harmadik dologra, amiről mi még nem is hallottunk.

A cikk megjelenése után a Porsche Pest lemondta hirdetését az Autó Magazinban.

Munkatársunk felhívta Wolfsburgban a Volkswagen Konszern sajtóosztályát, vajon hogyan vélekednek magyar helytartójuk újabb kori ténykedéséről. Érdeklődve, meglehetős empátiával hallgatták, és alaposabb tájékozódás után visszahívást ígértek. Két óra múlva vissza is hívták munkatársunkat: nem nyilatkoznak, az ügyben a Posche Hungária sajtófőnöke, (Dr.) Vérten Sándor az illetékes.

Vérten Sándor példás önmérséklettel csak annyit kért, hogy a Motor Presse munkatársai közül a további tesztautókért ne Hernádi Géza, az Itt a piros, hol a piros? című cikk szerzője jelentkezzen, mert ő szerinte nem olyan jó újságíró.

Utoljára április 10-én, múlt hét kedden kértünk interjút Szórád Józseftől, és bár (Dr.) Vérten Sándortól kértük, hogy legalább a nemleges választ küldjék el faxon, azóta sem jelentkeztek.
Az Audi imidzsével lapzártakor nem tudjuk, mi van, de drukkolunk neki.