A múlt héten avatta fel a DaimlerChrysler konszernhez tartozó TEMIC autóelektronikai cég legújabb magyarországi gyártó üzemét, ahol elektronikus blokkolásgátlókat (ABS) szerelnek majd össze. A legnevesebb európai autógyárak stabil beszállítója öt éve kezdte meg működését Budapesten s az eltelt időszakban több mint 20 millió eurós beruházást hajtott végre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ülésállító kismotor |
A fejlesztések révén a TEMIC Hungary mára már a
DaimlerChrysler kelet-európai gyártóbázisává vált, s olyan cégeknek
szállít többek között
olajszenzorokat, kismotorokat, ülésmemóriákat vagy mostantól
blokkolásgátlókat, mint a Mercedes, a VW, az Opel, a BMW és a
Renault. A most átadott gyár avatóján elhangzott, hogy az Audi, az
Opel és a Suzuki nagyberuházásai mellett az autógyárak háttéripara
terén Magyarország a régió központjává nőtte ki magát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ülésmemória |
Köszönhető ez annak az 1997-ben elindított
folyamatnak, amelynek első lépése a beszállítói célprogram
továbbfejlesztése volt. Ennek keretében például a TEMIC
magyarországi megtelepedése óta mintegy
1,1 milliárd forintos állami támogatást nyert el. Többek
között ez teszi lehetővé, hogy a gyártáson túl három fejlesztő
laboratóriumot is létrehozzanak, ahol hazai mérnökökre bíznák az
egész konszern bizonyos gyártmányfejlesztési feladatait.
![]() |
|
![]() |
![]() |
ABS blokkolásgátló |
Az ilyen törekvések egyébként nem újkeletűek az
itthon megtelepedő multik részéről. A magyar kormány 1996-ban
például egyedülálló megállapodást kötött a General Motors-szal.
Ennek értelmében azóta is
állandó munkacsoport figyeli a hazai beszállítási
lehetőségeket. A multinacionális cég, feladva eddigi
gyakorlatát, miszerint nem vállal hosszú távú kötelezettséget,
folyamatosan vizsgálja például a kutatás-fejlesztés egyes részeinek
Magyarországra történő telepítését.
Ez a kapcsolattartás készítette elő az
Opel-összeszerelés leállítása után azt a szentgotthárdi 285 millió
márkás beruházást is, amelynek eredményeként 2001-től itthon kezdik
gyártani a GM valamennyi autójába beszerelhető fokozatmentes
automata sebességváltókat. A GM/Opel magyarországi beruházásainak
értéke ezzel elérte az egymilliárd márkát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
QLT olajszenzor |
Ezt az 1994-ben megtelepülő
Audi jelentősen felülmúlja - az indulás óta majd 3,5 millió
benzin- és dízelmotort állítottak elő, miközben az Audi teljes
győri beruházásainak értéke jövőre eléri a kétmilliárd német
márkát.
Mindamellett azt is látni kell, hogy a magyar beszállítói arány továbbra is elég lassan növekszik, az Audinál jelenleg 2-4 százalék, az Opelnél cél a 10 százalék és a mi autónknak nevezett Suzuki esetében is épphogy eléri a 30 százalékot. Ez azért is gyöngécske eredmény, mert az autóiparnak beszállító kis- és középvállalkozások árbevételét jövőre az 1997-es duplájára prognosztizálták a szakértők, miközben az új munkahelyek számában is legalább 15 százalékos emelkedést vártak.
