Mit tehet az apuka, akinek van egy öregecske, csúnyácska lánya? Egy napon váratlanul beállít egy kérő, akit egyébként a környék házasságszédelgőjének tartanak, de most esküdözik, hogy komolyak a szándékai?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mit tehet a szerb állam, ha a Zastava gyár senkinek nem
kell, csak Malcolm Bricklinnek, az autóipar avatott lúzerének?
Nos, olybá tűnik, Gyingyics szerb miniszterelnök és Vlahovics
gazdasági miniszter odaadják nevelt lányukat. A
szándéknyilatkozatot már aláírták, és ha minden jól megy, jövő
márciusban pecsét kerül a Zastava Motor Works alapító okiratára.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Zastava Motor Works, Kargujevac, 2002 |
Az új cégben húsz százalékot ér a Zastava Automobili összes
ingósága, beleértve a most futó sikermodelleket, a 71 óta piacon
lévő klasszikus Skala 101-et (
Zastava Classic), a
80 óta létező Tempót (akkor még Koralnak hívták) és a 88 óta
készülő Floridát; 80 százalékot pedig a Bricklin vezette NUCARCO
azon állítása, hogy három év alatt 150 millió dollárt fektet be.
Büszkén lobogtatja bankgaranciáit is: a Kaupthing Bank áll a háttérben. Nos, ha a kedves autórajongó olvasóknak nem ismerős a név, elárulhatjuk, hogy a Kaupthing izlandi pénzintézet, amelynek 2002 első kilenc hónapjában realizált nyeresége 2.2 millió izlandi korona volt.
Egy kis számológép-csattogtatás után kiderül, hogy ez nagyjából hatmillió forintnak felel meg. A 150 millió dollár viszont majdnem 36 milliárd forint. Hm.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Élvezd a kabriót, feel the sunshine |
A BMW müncheni főhadiszállásán a sarokba kucorodva
reszketnek a cég igazgatói, az új autógyár ugyanis ZMW néven fog
autókat gyártani. És micsoda autókat! Győztes csapaton nem szokás
változtatni, így az originál Zasti kivételével a teljes paletta
menni Amerika. A
cég weblapján ismerősként
üdvözölhetjük a Tempót és a Floridát is, illetve az ezekből
kialakított pickupot és kabriót (!). Az autók kaptak egy szolíd
sminket, de a legnagyobb változás a motortérben található: a
Peugeot 1.1-es motorját építik be, ami hozza az EURO-3 normákat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Yugo Florida VVT-i |
Tárgyalnak a Toyotával is, hogy az Amerikába szánt autókba
egy EURO-4-et is tudó japán motort szerelhessenek. Prototípus már
készült Toyota motorral. Az autók ezen kívül - Kragujevac
történetében először -
légzsákot is kapnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ami az üzleti tervet illeti, valóban brilliáns. Bár a
Zastava 2002 végére éppen elérheti a 10 ezer legyártott autót, a
ZMW-k első évében Bricklin 60 ezer autót akar eladni egyedül
Amerikában, ám öt éven belül ez a szám - szerinte - elérheti a 180
ezret is. "A nyolcvanas években főleg a minőséggel volt probléma,
de most éppen erre fogunk koncentrálni" - nyilatkozta az Automotive
News-nak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A leendő alapmodell - Tempo |
Az autók nyilván alacsony árukkal hódítanak majd. A leendő
ZMW alapmodell ára 5000 dollár alatt (1,2 millió forint) lesz, ami
kábé a fele az Amerikában kapható legolcsóbb autók árának: a Daewoo
Lanos 9700, a Hyundai Accent 9500, a Kia Rio 9600 dollárba kerül.
Bricklin szerint az összes autógyár, beleértve a koreai márkákat
is, egyre feljebb pozícionálja kisautóit, így a 6-10 ezer dollár
közötti piaci szegmens egyszerűen kiürült, remek lehetőségeket
nyújtva egy egyszerű, ámde sármos kocsi piacra lépésének.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Born in YU |
Bricklin és a Zastava egyébként nem most működnek együtt először.
Bricklin volt a Yugók amerikai importőre 1985 és 92 között.
Ebben az időszakban 141 ezer bátor amerikai ülhetett Yugóba. Igaz,
egy részük úgy, hogy az eladhatatlan készletekből egy
luxusautó-kereskedő akciózott: aki vett egy méregdrága nagyautót,
kapott mellé egy Yugót. Többen inkább a másik opciót, a
tízsebességes biciklit választották.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Subaru 360, 1968 |
A most 63 éves Bricklin ifjú titánként az egyetem elvégzése
helyett inkább az olasz Lambretta robogók amerikai piaci
bevezetését szervezte meg, és két keze munkája nyomán került a
Subaru is Amerikába, 1968-ban. Persze az a Subaru még nem a mai
Subaru volt: a 360-as modellt 360 köbcentis kétütemű motorja, de
leginkább nevetségesen alacsony, 1360 dolláros ára különböztette
meg konkurenseitől. Meg persze a puszta megjelenése.
1970-ben a Subaru bemutatta az 1000-es modellt, amiben már bokszermotor dolgozott és immár négykerékhajtással is rendelni lehetett. Ellentétben a 360-assal, ezt már rendelték is, de addigra Bricklin már saját projektjén dolgozott, a Bricklin SV-1 szupersportkocsin.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Bricklin SV-1 |
Érdekes autó volt, az szent, anyagában festett műanyag
karosszériával, felfelé nyíló "sirályszárny" ajtókkal, 220 lóerős
V8 motorral - és Bricklin mániájához híven elképesztően alacsony
árral. A 74 és 76 között gyártott Bricklin-ek ára nem érte el a
tízezer dollárt.
Az autó minden vonzó tulajdonsága ellenére óriási bukás volt: ahhoz képest, hogy összesen 3000 darab készült, a cég 34,6 millió dolláros tartozással ment csődbe - ez alighanem világrekord az egy autóra jutó veszteség- bajnokságban.
Az 1985-ös Yugobiznisz előtt Bricklin a Fiat két sportkupéját importálta Amerikába (124 Spider, X 1/9), majd amikor Jugoszlávia összeomlásával befellegzett a Yugóknak, elektromos hajtású robogókat kezdett gyártani és forgalmazni EV-1 Warrior néven, ám ez a projekt sem húzta három évnél tovább.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Pillanatnyilag mindenki abban bízik, hogy a ZMW projekt
végre áttörést jelent. Ebben bízik Bricklin, akinek igazán
kijárna már egy kis siker hosszú, úttörő, ám eddig némileg
dicstelen autós karrierjében. Ebben bízik fél Szerbia, hiszen a
Zastava és beszállítói összesen 100 ezer embernek adnak munkát. És
ebben bíznak a Yugók elégedett amerikai használói is. Hogy vannak-e
ilyenek? Az epinions.com-on található 8
értékelésből 6 a maximum pontszámot adta.
És akkor még nem is szóltunk az amerikai és a magyar rajongókról...
|
|
