Ötnapos az új parkolási rendszer: mit gondolnak róla az autósok?

2022.09.09. 11:09

A lakók imádják, a csak parkolni vágyók ki nem állhatják - öt nap után nagyjából ez a mérlege Budapesten az új parkolási rendszernek az autósok körében.

Semmivel nem teszi jobbá az autósok életét az új rendszer Budapesten – a jogász így kommentálja a hétfőn életbe lépett parkolási metódust. Az autósoknak már nem ennyire egyértelmű a véleménye, ami persze attól is függ, hogy helybéliként, vagy látogatóként próbálják-e letenni a kocsit a díjakkal terhelt négy zóna valamelyikében.

„Kell a pénz az önkormányzatnak, azért csinálják!”, „Így akarják elüldözni az autósokat Budapestről, de akkor mivel járjunk be az agglomerációból dolgozni?”, „Végre van szabad hely a házam előtt, ahol múlt héten még megállni sem lehetett” – ha nem is feszülnek egymásnak az autósok, de azért jelentősen eltér a véleményük az új parkolási rendszer bevezetéséről. Hétfőn lépett életbe a Fővárosi Közgyűlés által még nyáron jóváhagyott rendelet, ami Budapest fizetős részét négy zónára osztotta fel, a részletekről korábban itt írtunk.

Az autósok lassan kezdik megszokni, hogy több aprót kell kihalászni a buksza mélyéről, ráadásul nem is mindenhol várakozhatnak olyan hosszan, mint korábban. Az biztos, hogy az első napokban jól jártak a parkolási társaságok, ugyanis a legtöbb kerületben 10-20 százalékkal több bírságot osztottak ki a szokásosnál. Ez nem feltétlenül a több nemfizető autós miatt van, belejátszik az is, hogy hosszabb lett a parkolási idő, így értelemszerűen nőtt az elbambuló parkírozók, ezzel együtt a büntetések száma is.

Kovács Kázmér ügyvédhez, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnökéhez hivatalosan még nem jutottak el az autósok tapasztalatai az új budapesti parkolási rendszerrel kapcsolatban, úgy gondolja, nem telt még el elég idő ahhoz, hogy a sofőrök számára is kiderüljenek a buktatók, kényelmetlenségek, vagy éppen pozitívumok.

- Ugyanakkor természetesen már több véleményt is hallottam ezzel kapcsolatban - mondta Kovács. - Az autósok egy része szerint a fővárosnak kell a pénz, ezért vezették be az új rendszert, mások szerint ez az intézkedés beleillik egy már megkezdett sorozatba, aminek célja az autók kiszorítása a belvárosból.

A jogász egyébként maga sem látja indokoltnak a zónák kiterjesztését és a díjak megemelését.

- Olyan helyekre és olyan időben is kiterjesztették a fizetési kötelezettséget, ami a forgalom mértékével nincs arányban. A helyzet egyáltalán nem lesz könnyebb ott, ahol ezt bevezették, mint korábban volt.

Tény, hogy a fővárosban nem sokat javultak a körülmények a sofőrök szempontjából: Kovács Kázmér úgy látja, sem parkolóházból, sem P+R parkolóból nem épül elég, így pedig nehéz hitelesnek tekinteni a környezetvédelmi és forgalomszervezési szempontokat.

Pedig Karácsony Gergely főpolgármester korábban éppen azzal indokolta az új zónák és díjak bevezetését, hogy a jelenleg autóktól túlzsúfolt fővárosban kevesebb legyen a kocsi, és átláthatóbb legyen a rendszer – ezért lett a 29 zónából mostanra mindössze négy.

Terézváros talán az egyik legjobban érintett fővárosi kerület, ami a fizetős parkolást illeti. Az autósok részéről ők is kaptak hideget és meleget is.

- A változásokról a fővárosi önkormányzat és mi is tájékoztattuk az elmúlt hetekben offline és online (honlap, Facebook-oldal, újság) az autósokat, emellett a különböző parkolást segítő applikációkban, illetve a parkolóórákon is frissültek a hétvége folyamán a tudnivalók – tudtuk meg a VI. kerületi önkormányzat sajtófőnökétől, Gerencsér Máriától. - Nemtetszésüket elsősorban azok az autósok fejezték ki a megemelt üzemidő és magasabb tarifa miatt, akik nem a kerületben élnek, és nincs éves parkolási engedélyük, azaz parkolási díjat fizetnek. A lakóktól, akik rendelkeznek éves várakozási engedéllyel, egyelőre szubjektív, de kizárólag pozitív visszajelzéseket kaptunk – elsősorban arról, hogy a korábban telített területeken a munkából hazatérve könnyebben találtak parkolóhelyet.

A zuglói Közbiztonsági Non-profit Kft. ügyfélszolgálati vezetője, Bánki István tájékoztatása szerint a rendelet 3 órás időkorlátra vonatkozó része életszerűtlen, az ellenőrzést lényegében ellehetetleníti, továbbá a várakozási időkorát szabályát sértő autóssal szemben nem tartalmaz szankciót. Tekintettel arra, hogy a GPS-rendszer a jármű helyét 10m –es körzetű pontossággal képes meghatározni, így a bírósági eljárás esetében – egy „meghosszabbított” parkolásnál - a vitatható jogalapon túl, a pótdíjazás bizonyíthatósága is ellehetetlenül.

A „B” várakozási övezetben a forgalom és a telítettség nem indokolja, hogy az üzemidő vége este 20 órában legyen meghatározva.

A hosszabb üzemidő fenntartása a teljes területen gazdaságtalan.

A „B” várakozási övezet meghatározott részén, a Stefánia út - Semsey Andor utca – Francia út – Kerepesi út- Ifjúság útja által határolt területen (beleértve a határoló utakat is) a rendezvények miatt indokolt a 08:00-20:00 óráig tartó üzemidő.

Az eddigi tapasztalatok alapján a Városliget területén (az Állatkerti körút – Hermina út – Ajtósi Dürer sor – Dózsa György út – Hősök tere által határolt terület jelzőtáblákkal megjelölt része) viszont a jelenlegi telítettség indokolttá teszi, hogy a díjfizetési kötelezettség a hét minden napján 08:00 és 20:00 között fennálljon.

A fentiek alapján Budapest Zugló képviselő-testülete határozatában is javasolta, hogy a Városliget területén a díjfizetési kötelezettség a hét minden napján 08:00 és 20:00 között fennálljon. A „B” és „C” várakozási övezetek XIV. kerületi területén a díjköteles várakozás leghosszabb időtartama ne kerüljön 3 órában meghatározásra, hanem maradjon időkorlát nélküli, illetve legyen lehetőség a kerületi rendeletben az üzemidő hosszától eltérően rövidebb üzemidőt megállapítani.

Vidéken sem sokkal olcsóbb

Nem csak Budapesten húzósak a díjak, július elsejétől több vidéki nagyvárosban is igazítottak a tarifákon. Győrben például a legdrágább övezetben a jelenlegi 400 helyett már 520 forintot kell fizetni óránként, Debrecenben pedig 480 forintba kerül egy óra parkolás a kiemelt övezetben.