Le Mans 2016 - percről percre

2016.06.18. 00:00 Módosítva: 2016-06-19 01:06:27
Belterjes háttérsztorik a helyszínről és profi szakértelem Budapestről, részben az Eurosport stúdióból. Ha nincs tévéd, vagy nem elég, amit ott látsz/hallasz, hagyd nyitva ezt a lapot egy napra. Küldjük az infót - ha nem is mindig percről percre, de amennyire lehet, gyakran.

16:30 - Dave

Ennél több nem is kell a Toyotától. A futam legbeszédesebb kiírása az övék.

14:59 - Zsolti

Hihetetlen dráma a végén! Öt perccel a vége előtt Nakadzsima alatt lerohadt a szinte végig hibátlan Toyota. A Porschénál már beletörődtek a vereségbe, és egy extra kiállást is bevállaltak. Végül Neel Jani behozza első helyre a 2-es rajtszámú autót. Elképesztő! Itt tegyen igazságot az ember: annyi szívás után a Porsche is megérdemli, de a Toyota az utolsó előtti körben kell, hogy feladja. Ráadásul ha van csapat, amelyiknek már kijárt volna, ők azok. A győztes csapat tehát: Neel Jani, Romain Dumas, Marc Lieb és a Porsche 919 Hybrid.

Az LMP2 viszonylag izgalommentesen zárult, a Signatech Alpine (Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes, Stéphane Richelmi) sikerével.

A GTE Próban a Ford megcsinálta a GT-vel (Dirk Müller, Joey Hand, Sébastien Bourdais). A Risivel nagyot vívtak, de onnantól, hogy Vilander megforgatta a Ferrarit, végleg eldőlt.

A GTE Amateurben kettős Ferrari-siker: a Scuderia Corsa Jeffrey Segallal, Townsend Bellel és William Sweedlerrel az első helyen.

És ne feledjük: CDNT-ben végigtolta Frédéric Sausset és csapata.

A helyszíni hangulatot Dávid örökítette meg:

Ilyen befutó csak a mesében van. Ami a Toyotának horror, az a Porschénak most egy Disney tündérmese. Nem volt egy könnyen emészthető utolsó perc, itt is eltartott pár percig, míg mindenki felfogta, amit lát. Videó.

A Toyota-boksz mögött a legkevésbé sem vidám a hangulat. A csapattagok egymást vigasztalják - de van ennek ilyenkor bármiféle hatása? - Kattintásra galéria a befutó utáni hangulatról

14:50 - Dave

Neel Jani rámegy a leggyorsabb körre? Mi más oka volt, hogy kihívták tíz perccel a vége előtt új gumikért a stabil második helyről. Nakadzsima és a Toyota nagyon közel a győzelemhez.

14:30 - Dave

Főnök!

14:08 - Dave

Kevesebb mint egy órával a cél előtt az élen állók.

13:44 - Zsolti

Az egyik hölgy versenyző, Inés Taittinger alatt kezd füstölni a Morgan-Nissan. Kicsit lángra is kapott a versenyautó. A pilóta épségben ki tudott szállni.

13:31 - Dave

A SPEED közben megint piszok gyors volt és már fel is tette az első 22 óra történéseinek összefoglalóját. Aki lemaradt, most pótolhatja a főbb momentumokat.

13:25 - Pista

A szerelők munkája véget ér lassan, gratulálnak egymásnak és feszülten várják a végét. A nagy kérdés most az, hogy Neel Jani megindul-e egy utolsó rohamra a vezető Toyota ellen. GTE Próban a Ford előnye negyven másodperc, de nincs még vége a meccsnek ott sem, egyedül az LMP2-ben tűnik biztosnak a Signatech Alpine első helye. Már amennyire Le Mans-ban biztosan vehetünk bármit is. Az Audi váratlan műszaki gondjai hátravetették mindkét autójukat a Porsche kettes számú autója pedig túlmelegedési problémák miatt zuhant hátra, hiszen a vízpumpa-csere sem oldotta meg a gondokat és még egyszer ki kellett állniuk még az éjszaka.

12:56 - Dave

Ezt a viszonylagos nyugalmat kihasználva megosztom, mibe botlottam tegnap egy pályán belüli kempinget járva. És igen, itt az is sátorban alszik, aki ritka Lambóval jön.

12:33 - Dave

Lieb már elengedte. A 2-es Porsche németjének eleve mindig olyan az arca, mintha haragudna a világra, de most belül sem vidám. Na, meg már nagyon fáradtnak is látszik. A spárgakrémlevesért sorban állva kaptam el egy tőmondatra. Azt mondja, ennél ők tudnak jobbat. Mondjuk ezt a Jani-Davidson meccset nézve most már csak abban bízhat, hogy baja lesz a Toyotának.

12:28 - Zsolti

És hogy honnan tudjuk, hogy közeledik a vége? A Twitteren már pörögnek a serleges fotók. A WEC hivatalos csatornája is retweetelte pl. ezt itt. Kettő és fél óra van hátra - de még mennyi izgalom...

12:14 - Pista

MEGŐRÜLÖK! A hatos Toyota a boxban, egészen elképesztő dráma lesz ez a végén, a harmadik helyen álltak, de most szerelni kell a Sarazzin által vezetett autót. Ennyi dráma egy egész Szomszédok-évadban nem volt, pedig ott még floppyn vették az internetet. Lassan egy kétszereplős, direkt párbajjá válik az idei 24 órás. Davidson vs. Jani, Toyota vs. Porsche, szétcsap az ideg, Móunika!

11:59 - Pista

Végre megérdemelt rivaldafényében a duct tape aka szigszalag! Illetve a guffer tape, amit aztán nyom nélkül le is lehet szedni. Tudták, hogy a ma ismert ragadós, textilbázisú szalagot egy aggódó anyának köszönhetjük, aki attól félt, hogy a második világháborúban tengerészként szolgáló két fia nem tudja megvédeni magát, mert folyton elázik a lőszeresládába pakolt lőszerük? Vesta Stoudt - aki akkoriban egy egyszerű gyári munkás volt -  írt egy levelet Frankklin D. Roosevelt elnöknek és javasolta a ládák vízhatlanná tételét az általuk kikísérletezett szigetelőszalaggal. A többi már történelem, a Johnson&Johnson-felkérve a munkára, akik egy általuk már 1927-től gyártott szalagot javítottak fel a Vesta által javasolt ötlettel és a duct tape immáron kézzel téphetővé vált.
Soha ne becsüljék le egy aggódó anya erejét! Nakajima Toyotájának is jól áll, így néznek ki a rendes versenyautók.

11:50

A Risi lassan tényleg összehozza a Fordnak a győzelmet.

11:38 - Dave

Azért az valamit elárul az elmúlt 15 év nyomasztó német dominanciájáról, hogy amikor Kobajasi kicsúszott, majd amikor a Manor nekikente a falnak és pár másodpercig mindenki azt hitte, az egyik Toyota az, a Porsche Hospitality-ben az első reakció az ohhh volt. Nem az a lesajnáló, az a bánatos-fajta. Itt, ahol a társaság felének közvetlen munkahelye a Porsche. Persze, nyerni akarnak, de tudja itt mindenki, hogy nagyon jót tenne Le Mans-nak egy Toyota-siker.

11:34 - Pista

A brit Forma-3-ban vitézkedő, 21 éves Matt Rao balesete megkaphatná az idei szezon legvicesebb díját, ha osztanának ilyet. Rao kicsúszott a körén a biztonsági zóna egyik szervizútjára kormányzott, de autójának orra megsérült. Pár pillanattal később a lefittyedt karosszériadarab a Porsche-kanyarokban bekerült a bal első kerék alá, az pedig maga alá húzta az autó orrát, púposan letörve azt. Éppen olyan volt, mint valami pocsék X-Men film speciális effektje. A Manornál várják az autót, de sok esélyük így sem volt, mélyen az LMP2-kategória középmezőnyében állnak.

11:27 - Zsolti

Egyetlen szó: hős. Frederic Sausset-ről van szó, aki a meghívásos kategóriában versenyez, itt pedig éppen beemelik speciálisan átalakított Morganjába. 2012-ben mindkét kezét és lábát amputálni kellett egy fertőzés miatt. Nem adta fel, most ott van, történelmet ír, és végignyomja. Példakép.

11:15 - Pista

A Toyota tavaly kiböjtölte mindezt, emlékezzünk vissza, hogy csak pofozóbábnak voltak jók, de most csattanós választ adnak. Bár hátra van még több, mint három óra, de nagyon nekik áll a zászló és szerintem senki nem gondolja úgy, hogy ne érdemelnék meg. Arra vagyok kíváncsi, hogy ha nyernek, akkor vajon visszavonulnak-e vagy maradnak? Ilyen képekből pedig lehetne többet is beadni adásba, imádom.

11:05 - Dave

Abban azért van közös vonás egy kormányszóvivő és egy versenycsapat között, hogy mindkettő csak akkor beszél tényekről, ha neki kedveznek. A Porsche például így tálalta Davidson előzését.

10:57 - Dave

Ha Davidson előzése nagyot szólt, mekkorát fog Kobajasijé? Előbb ment egy 3:27-et, öt másodperccel gyorsabb Liebnél.

10:41 - Dave

Azt megnézném, a fogadóirodák most hogyan adják az élő fogadásokat. Közel húsz óra után ilyen szoros élmeccs nem létezhet, pedig kettő is van a pályán. A GTE-ben mondjuk sokkal meglepőbb a helyzet. A Risi egy öt év után visszatérő csapat, a Ford meg egy ötven év után visszatért gyártó, és mégis hülyére verik a mezőnyt. Live timing továbbra is itt.

10:12 - Dave

Az előbbi felsorolásból méltatlanul kimaradt a SPEED. Nekik hála már a neten a az 50-es Corvette kicsúszása

és az előbbi LMP2-es pofozkodás

9:49 - Dave

Twitter-körkép. Jó látni, hogy a nagy csapatok mind pörgetik a Twitterüket a futam alatt. Nem mindenki egyformán informatív, de az összkép nagyon profi. A Porsche (Porsche LMP1 Team) és az Audi (Audi Sport) különösen aktív, mindketten jól ráéreztek a közönségigényre és sok friss fotót küldenek a backstage-ből. A Toyotánál (Toyota WEC Team) egész más a filozófia, ott valamiért előre betárazott bölcsességeket pakolnak ki a rajt óta, meg ezeket a sablonra szerkesztett eredményjelentéseket. Szerintem szimplán nem érzik ezt. 

Úgy fest, még a Rebellionnál (Rebellion Racing) is van külön Twitter-felelős, és érdemes időnként felnézni a GT-s Porschék (Porsche Motorsport), és az Aston (Aston Martin Racing) csatornájára is. A futam saját Twittere (24 Houres of Le Mans) a csapatok megosztásaiból szemezget, innen relatív kevés kattintással lehet jó csiripekbe botlani, és ott van még az FIA WEC csatorna, ami jó érzékkel válogatja a nagyon belterjes anyagokat. Az Instagrammon viszont siralmas a helyzet. Hartley rajt előtti bosszankodása óta talán csak Andy Prilaux tett ki bármit is. Húsz perce például ezt, ahogy elautózott a kempingek mellett.

9:30 - Zsolti

Most Yamagishi Yutaka dobja be Corvette-jét a kavicságyba. A kanyarban sok volt, elment a fara.

Az utolsó öt órához közeledve az élen a toyotás Buemi, mögötte a márkatárs, Conway, a harmadik Lieb a Porschéval. 292 kört tettek már meg.

Egy gyors játék:

Melyik gyártó nyeri a 2016-os Le Mans-i 24 órást?

  • 478
    Toyota
  • 328
    Porsche
  • 86
    Audi

9:20 - Dave

Szegény Ullrich. Remélem idén még tényleg nem megy el nyugdíjba, ahogy ígéri és jövőre, a búcsú-Le Mans-ján még összejön neki valami az Audival. Legalább egy dobogó, mert most még az is messze van.

8:55 - Zsolti

Lassan megkezdődik a verseny utolsó negyede, az utolsó hat óra. Sébastien Buemi vezet a Toyotával, mögötte a márka másik egysége, Mike Conway tekeri a kormányt. Ott van még mögöttük a Porsche, az Audiknak viszont már kisebbfajta csodára lenne szükségük, hogy beleszólhassanak. A Toyotánál közben Alex Wurz elemez.

8:34 - Dave

Pedig annyira büszke voltam rá, hogy nem mentem vissza a hotelbe, amikor a többség kidőlt. Úgy három körül. Helyette most itt ébredtem egy mindenhol kemény fotelben a Porsche paddockjában görbén, merev nyakkal. Kicsit már büdösen. Összekapom magam és megpróbálok valami értelmes tartalmat gyártani a megmaradt hat órában.

08:09 - Zsolti

GTE Próban Toni Vilander hatalmasat megy a Ferrari 488 GTE-vel. A bokszkiállásig tíz másodperces előnyt autózott ki. Friss gumikkal mehetett vissza helyette Matteo Malucelli.

8 hours remain of #lemans24 and sunlight has returned. @toni.vilander sits in P1 and the #Ferrari / Ford battle continues

Risi Competizione (@risicomp) által közzétett fénykép,

07:50 - Zsolti

Kimegy a biztonsági autó. Innentől kemény meccs van megint. Neel Jani az élen a Porsche 919 Hybriddel, mögötte a két Toyota.

LMP2-ben Stéphane Richelni vezet, az Alpine A460-Nissannal, mögötte az Oreca 05, René Rasttal.

GTE Próban Toni Vilander úgy tűnik, el tud szakadni a két Ford GT-től. GTE Amateurben szintén Ferrari vezet, a volánnál most William Sweedler.

07:24 - Zsolti

A Bykolles autója lángra kapott, a hétvége során már másodszor. Az első még a szabadedzésen volt. Közben még két kocsit eldobnak. Kezd fogyni a mezőny, és jön a safety car.

07:07 - Zsolti

És itt az újabb. Nelson Panciatici az Alpine A460-Nissannal. Úgy tűnik, későn fékezett, alaposan odaverte. Az LMP2-es kategória negyedik helyéről száll ki. Itt sem jön a biztonsági autó, lassú zóna van. Ezt ő még vissza akarta vinni a bokszba.

06:47 - Zsolti

Az első komolyabb bukás is megvan. Tommy Milner csapta oda keményen a Corvette-et. Mozog az autóban, nagy baj nincs. Elment a Chevy segge, egyelőre nem tudni, miért. Nem tudta összeszedni. Safety car egyelőre nincs, lassú zóna van. Milner közben már kiszállt. Jól van, és a fotókat is megnézte az esésről.

06:29 - Zsolti

Időközben Sarrazzin átvette a vezetést a Toyotával, így a Liebet váltó Romain Dumas már őt támadja az első helyért. LMP2-ben Stéphane Richelmi az élen, GTE Próban még mindig a Ferrari vezet, most Toni Vilanderrel. A GTE Amateur első helyét szintén Ferrarival őrizgeti Jeffrey Segal.

06:08 - Zsolti

A 240. kört Marc Lieb teljesíti elsőként. Ez azt jelenti, hogy a Porsche vezet, mögötte jön a két Toyota, majd két Audi. A levegő 12 fokos, ennél ma már csak melegebb lesz a versenyen.

05:32 - Zsolti

Egy kis érdekesség, ha már úgyis futball Európa-bajnokság van. A kép bal oldalán Fabien Barthezt láthatjuk. A 44 éves sportember 2000-ben a francia labdarúgó-válogatott kapusaként lett a kontinens bajnoka. Két évvel korábban világbajnoki aranyat nyert. A focitól 2007-ben vonult vissza, majd versenyezni kezdett. Számos különböző sorozatban kipróbálta magát. A Forma-1-et is megjárt honfitársával, Olivier Panisszal közösen alapított csapatot: idén az LMP2-ben a Panis Barthez Competition színeiben versenyez. Csapattársai Paul Loup Chatin és Timothé Buret.

04:58 - Zsolti

Miközben az élen két Toyota halad, a legjobb Corvette a GTE Pro kategória nyolcadik helyét foglalja el. Ezek pedig harcedzett gumik egy C7R-ről.

04:07 - Zsolti

Már a tizennegyedik órában a Le Mans-i 24 órás mezőnye. Az LMP1-ben továbbra is a Toyota vezet, a volánnál jelenleg éppen Kobajasi Kamui. Mögötte Marc Lieb (Porsche) és Anthony Davidson (Toyota). Az első négy helyezett kétszáz körön is túl.

LMP2-ben Nicolas Lapierre az élen Aléine A460-Nissannal. A GTE Próban Giancarlo Fisichella Ferrarijáé az első pozíció, megelőzte a Fordokat. A GTE Amateur első helyezettje most szintén Ferrari.

03:32 - Zsolti

A Toyota a magabiztos vezetés mellett a Twitteren különböző érdekességekkel próbálja fenntartani az érdeklődést, és ébren az embereket. Azt például tudták, hogy a tavaly rögzített, 345,6 km/h-s csúcssebességgel folyamatosan haladva 24 óra alatt hétszer tehetnénk meg oda-vissza a Le Mans-Spa Francorchamps-távot?

A Földet pedig öt és félszer kerülhetnénk meg, ha összeadjuk a mezőny futásteljesítményét.

03:04 - Zsolti

A Porsche szerelői csak látszólag tespednek. Épp most hozták ismét versenyképes állapotba azt az autót, amellyel az elején Hartley-ék még vezettek is.

02:52 - Pista

Az Audi-rémálom folytatódik. Nagyon felültek a rollerre a hetes autóval, ezúttal a Dunlop sikánban álltak meg, éppen akkor, amikor már szívós munkával ledolgozták sokkörös hátrányukat és visszajöttek az ötödik helyre. Ebből megint egy nem tervezett kiállás lesz és sok elvesztegetett idő. Nem az ő napjuk és most lépésben kell körbeérnie a pályán.

02:38 - Dave

Voltunk ugyan az Indianapolisban, de pont nem azon a részén, ahonnan az izzó féktárcsákat lehet látni. A hangok viszont a külső ívről sem voltak rosszak.

02:01 - Dave

Visszatértünk a szpottolásból. A La Sarthén tényleg óriásiak a távolságok, mert az egy dolog, hogy a pálya maga extrémhosszú, 13,5 kilométer, de mivel ez nagy részén nem egy épített versenypálya, nincsen jól kiépített szervízút-hálózata, ahol mozoghat a sajtó. Szóval még kisbusszal is 20-30 perc távolságra vannak egymástól a kanyarok. Leginkább azért, mert még ilyenkor is bedugulnak a közutak. A kempingek mind sötétek, rengetegen vannak a pályán, és folyamatos mozgásban van a tömeg. Furcsamód még a Porschénál is egész sokan húzzák, pedig kb. ilyenkorra szoktak lekopni az életmódújságírók, és 2-3 fele már tényleg csak az autósok vannak itt, meg a csapat személyzete. A Toyotánál bezzeg ciánoztak. Egy órával a féltáv előtt az ő központjuk így néz ki, hiába vezetnek.

1:55 - Zsolti

Aston Martint eddig nemigen mutattunk. Pedig ott vannak ám ők is. Nicki Thiim most például a GTE Pro kategória negyedik helyén halad. A verseny állása élőben követhető itt, a Live Timingon.

1:25 - Zsolti

A safety car kimegy, megint verseny van. Vezet Conway, mögötte Buemi - élen a két Toyota.

1:21 - Pista

Rossz hírek vidékről: defektet kapott a nyolcas Audi, ez állt a jobbik helyen.

00:59 - Zsolti

Ismételten pályán a biztonsági autó. Olaj a pályán - az egyik Porsche GTE lehelte ki a lelkét.

Mindeközben a 6-os rajtszámú Toyota vezeti az LMP1-et a 2-es Porsche és az 5-ös Toyota előtt.

00:57 - Zsolti

Így lazít egy Le Mans-i menő: Neel Jani kapja a masszázst, most éppen pihenőn van.

23:59 - Dave

Ebből egy ideig nem lesz boxlátogatás, de már meg is van a pótprogram: megyünk az Indianapolisba. 

23:54 - Zsolti

Zöld zászlót kap a mezőny, a biztonsági autó elhagyta a pályát. Az LMP1 eleje a 138. körét teljesítette éppen. Neel Jani átveszi a vezetést a Porschéval, megelőzve a bokszból éppen kiguruló toyotás Mike Conwayt. Most hat tized van köztük.

LMP2-ben Pierre Thiriet az élen Oreca 05-Nissanjával, GTE Próban Dirk Müller vezet Ford GT-vel, GTE Amateurben Patrick Long Porsche 911 RSR-rel.

23:49 - Zsolti

A korábbi balesetek viselhették meg a szalagkorlátot több helyen. Ezt javítják most, ezért van bent a safety car. Azt ígérik, nem tart sokáig ez a szakasz.

23:45 - Dave

Oké, a probléma legalább megvan, az okát keresik, de a megoldás még odébb.

23:33 - Dave

Be volt ígérve egy LMP1-es boxtúra is 23:50-re, de a kísérőnk itt a porschés sajtóközpontban azt mondja, senki sem veszi a telefont a boxban. Nem nehéz kitalálni miért. Úgy 150 méterre van egymástól a box és a sajtóközpont (Media Hospitality), de itt semmit nem érezni abból a feszültségből, ami odaát lehet most. Úgy 40-50 perce még Webber is benézet egy frissítőre. Vidám volt, fáradtságnak semmi nyoma rajta, még pacsizott is mindenkivel, aki szembe jött. Ha tudta volna, hogy idén se... :(

23:16 - Pista

Úgy az Audi, mint a Porsche is rutin karbantartásnak mondják azt, amikor az autót a garázsba betolva felemelik és lekapják elejét-hátulját, majd lázasan dolgozni kezdenek rajta. De ezt igazából senki nem hiszi el. A Toyota közben szépen-lassan ellép, de elég csúnyán. Mi lesz itt?
Update: legalább az Audi előjött a farbával: rosszul működött a rajtszám-világítás.

23:10 - Dave

Tessék az ígért porschés boxjárás. Mázlinkra pont volt egy kiállás, míg ott jártunk. Képalás galériában elmesélve:

22:50 - Pista

Nem áll jól az Audi szénája. A korábban már turbócserén sokat vesztett autójuk versenye ezzel az újabb garázsmenettel lényegében teljesen elúszott, és most könnyen elképzelhetőnek tartják, hogy a másikkal is gond lesz.

22:40 - Dave

Az Audi Twittere nagyon rákattant a sötétre. Azért ennyire még nincs itt az éj, csak a kamerák tolerálják nehezen a kevés fényt. Hogy otthon már sötét van? Az otthoni fényviszonyok nem relevánsak, Magyarország ugyanazon időzóna keleti végén van, aminek Le Mans majdnem a nyugati felén. Sötétedik, de még nincs full éjszaka.

22:25 - Dave

A profizmus csúcsa a GT-s Porsche boxában.

22:20 - Zsolti

Szuperlassításban a Proton Competition 89-es rajtszámú Porschéjának bukása. Pár órával ezelőtt, ötven kör után szállt ki a GTE Amateur mezőnyéből. A kategória többi versenyzője most éri el a százat.

22:16 - Pista

Csak a miheztartás végett, ha netán nem tudná valaki, micsoda keménytökű srácok ezek az éjszakában. Ilyen egy kör belülről, este.

A két Porsche a vezető Toyota után vetette magát és 2-2,5 másodpercet hoznak rajta körönként. A japánok tempója egyre aggasztóbb nekik, remek lett az új aero-csomag a Toyotán.

22:08 - Zsolti

A hamisítatlan Le Mans-i hangulat része, amikor lassan közelít az éjszaka. Az audisok fotója.

21:49 - Pista

Végre itthon a stúdióból, most éjfélig van időm, hogy megrendeljem a kedvenc szendvicsemet és lazítsak a képernyő előtt. Remek a verseny, inkább nézném most, de puhapöcs lennék, hiszen ha Edsel B. Ford is ott van és bírja, akkor nekem is kell. 1966-ban volt ott utoljára és ha ezt most behúzza a Ford a GTE Pro-ban, az hatalmas fegyvertény lenne. Bár tény, hogy nem bíztak semmit a véletlenre és jól is tették, mert a 67-es autóra rájár a rúd, a kezdeti váltóolaj-nyomásproblémák után most kicsúsztak a kavicságyba. Jön az este, a turbómotorok ideje, a hideg levegőn érezhetően nagyobb teljesítményt adnak le, pedig eddig sem voltak lassúak. Egyedül a Fisichella-féle Ferrari tűnik képesnek arra, hogy bekavarjon a Ford terveibe. Az LMP1-ben az első öt helyezett még mindig körön belül (107). Jönnek az éjszakai menők, én pedig éjfélkor visszaszivárgok a képernyőre. Talán. Ilyenkor hideg tud ám lenni Le Mans-ban, pláne ha kialvatlan az ember, remélem, Dávidnak akad idén robogója, a bringával tavaly befürödtünk.

21:31 - Zsolti

Túl a verseny negyedén a 7-es rajtszámú Audi újra az első tízben. Aki nem emlékszik esetleg: ebben kellett turbót cserélni az elején. A volánnál André Lotterer.

21:01 - Dave

A 31-es Extreme Speed Motorsport-féle Ligier bakija nézői videón. Tényleg a tempó volt extrém. 

20:53 - Dave

Azért csendben megjegyzem, hogy bár egy ideje nem sok izgalom volt a pályán, ilyen éles ritkán marad az eleje a hatodik óra szájában. Bernhard ugyan pokoli erősen kezdett, 3:23-at ment az előbb, de a Toyoták messze gyorsabbak, mint várható volt. Akinek még ne lenne meg, live timing egy kattintásra.

20:45 - Zsolti

A Porsche egy kis betekintést enged a kulisszák mögé. A német Timo Bernhard így készül, amíg társa, Mark Webber építi a csapat előnyét. Közben már váltotta is az ausztrált. Átmenetileg Kobajasi veszi át a vezetést, de a Porsche gyorsan cserélt, a japán kiállásánál minden bizonnyal visszavehetik az első helyet.

20:26 - Dave

Amíg ilyen nagy a pangás, bedobok egy nyitott kérdést, hátha valakinek van tippje rá: hol vannak a svájci drukkerek Le Mans-ból? Tegnap mentem egy nagy kört a tömegben a pályán és ma is fanokkal tömött villamossal jöttem ki a pályára, aztán még egy kempingen is átsétáltam, de se svájci zászlók, se svájci rendszámok nem voltak sehol. Dánból még mindig rengeteg van, pedig Kristensen már második éve nem indul, az LMP1-ben viszont svájci pilótából van a legtöbb, a főesélyes hármasok majd' mindegyikében van egy. Fassler ráadásul már nyert nekik három Le Mans-t, azt sem lehet mondani, hogy nem volt idejük megszeretni ezt. Ennyire szolid a szurkolási kultúrájuk, hogy láthatatlanok vagy szimplán nem érdekli őket?

Na mindegy, nélkülük is jó itt a hangulat. Ez itt például egy olyan nemzeti összeborulás, amilyet még nem látott a történelem.

20:12 - Dave

Hiába szoros az eleje, nagyon leült a hangulat a Porschénál. A mellettem ülő spanyol kolléga már egy órája divatoldalakat nézeget a laptopján. Mondjuk jól is néz ki a srác. Jó lenne már menni valamerre a paddockból, de beírtak egy 21:50-es boxlátogatásra. Másfél óra, azalatt itt a sarokig jutsz meg vissza, akkorák a távolságok. A Porsche-kanyar megmarad éjjelre, fényesen izzó féktárcsákkal.

20:03 - Zsolti

Ajtócserével pazaroltak el most sok időt az Audinál. Jarvis így alaposan lemaradt, Anthony Davidson is megelőzte a Toyotával. A foci Eb-n Magyarország 1-1-re végzett Izlanddal, most már át lehet kapcsolni a Le Mans-i 24 órásra.

19:44 - Dave

Bölcsességbe ágyazott érdekesség a Toyotától. Átlag 2,5 milliószor fordul egy kerék a 24 órás futam alatt. Nyilván nem ugyanaz az egy kerék, az 5-ös Toyota például - az élmezőnyben egyetlenként - már a túl van a hatodik kiállásán.

19:28 - Dave

Ugyan már nem, vagy éppen nem aktuális, de attól még egy kifejező gif a GTE-Próról. Itt mindig szoros a meccs, de amit a Risi és a két GT csinál mindent felülmúl. Az 50 év után visszatérő Ford GT-ről itt írtunk

19:15 - Dave

Ha azt hinnéd, a nyugdíjas autóversenyzők lazulni és jópofizni jönnek ide, hát tévedsz. Ő itt még mindig Hans-Joachim Stuck, akinek reggel óta világítják folyamatosan a képét a különféle stábok. Nem egy vastag öregember, de ennyi wattól az arcában már kiizzadhatott pár kilót.

18:59 - Pista

Az Eurosport stúdiójában nem hanyatt fekve okoskodunk, és semmiféle habzsi-dőzsi, de a hangulat garantált és a verseny csudajó ám!

18:50 - Zsolti

Mark Webber (Porsche) jelenleg tizenegy másodperccel vezet Kobajasi Kamui (Toyota) előtt. Mögöttük Oliver Jarvis (Audi). A leggyorsabb a pályán jelenleg a porschés Marc Lieb.

LMP2-ben Richard Bradley az élen, majd Matthew Rao, Gustavo Menezes a sorrend. GTE Próban Toni Vilander őrzi az első pozíciót a Ferrarival, Amateurben négy Porsche az elején, Wolf Henzler közülük legelöl.

Aránylag sok most a szerviz. A képen Gianmaria Bruni, aki az AF Corse színeiben 19 kör hátrányban.

18:47 - Dave

Az ACO-nál is dolgoznak a srácok. Lemaradtál az első órákról? A YouTube-on már fent van a lényeg.

18:41 - Dave

Egy megérdemelt vállveregetés Hartley-nak. Aki adja: Mark Webber.

18:26 - Zsolti

LMP1-ben megkezdődnek a pilótacserék. Loic Duval helyett Oliver Jarvis az Audi R18 volánjánál.

18:22 - Zsolti

A Porsche bokszánál ilyen szépen játszanak most a fények az árnyakkal.

18:07 - Dave

Hartley elképesztő, sorra hozza a 3:23-as köröket, miközben Conway mögötte 3:26 fölé lassult.

18:00 - Zsolti

Az első három óra alatt 42 kört teljesített az LMP1-es mezőny eleje. Brendon Hartley 8,456 másodperccel vezet a toyotás Mike Conway előtt. A harmadik Loic az Audi R18-cal. LMP2-ben a manoros Merhi vezet.

17:59 - Dave

Csak meglett a Porsche-Twitter. Elkövették azt a hibát, hogy egy háromnapos bejegyzést rögzítettek a hírfolyam tetején. Elég amatőr, miközben zúz a futam. Alább viszont kiderül, hogy náluk is járt Pitt. A twit hírére még a nap is kisütött, a paddockban tombol a nyár.

17:34 - Zsolti

A boxkiállásoknál azt is érdemes figyelni, hogy pilótát cserélnek-e a csapatok. A Porschénál egyelőre Brendon Hartley és Romain Dumas is folytatja. A 7-es rajtszámú Audit továbbra is Benoit Tréluyer hajtja.

17:26 - Dave

Az a bizonyos rajt előtti tömegnyomor, amiben sajnos nem volt részem. Hartley is dühöngött egyet rajta, de most már biztos hidegen hagyja; szépet megy az új-zélandi srác az élen.

17:18 - Dave

Felajánlok egy Porsche-pendrive-ot annak, aki megtalálja a Porsche LMP1-es Twitterét. (ha van egyáltalán) A Porsche Motorsporton csak a GT-t nyomják.

17:05 - Dave

Pitt végül odatalált Ullrich-ékhoz. Az esőnek amúgy semmi nyoma, sőt, félpercekre még a nap is kisüt. 

16:55 - Dave

Vezethet bármeddig a 911, nyerhet akár meglepetésre a Ford visszatérőként, Le Mans hangkirálya továbbra is a Corvette.

16:46 - Zsolti

LMP1-ben tehát az élen Brendon Hartley a Porschéval. LMP2-ben egy ismerős név vezet, a Forma-1-et is megjárt Vitalij Petrov a BR01-Nissannal. GTE Próban Frédéric Makowiecki Porsche 911 RSR-je az első, Andy Priaulx Ford GT-jét megint szerelni kell. GTE Amateurben Patrick Long és a Porsche vezet.

16:34 - Pista

Brendon Hartley rohadtat megy az élen, 3:27 vége körökkel tolja az ezer lóerős 919-est.

16:27 - Zsolti

Lotterer Audijában turbót kell cserélni - írja Twitterén a csapat. Közben a márkatárs Loic Duval az első helyen.

16:20 - Zsolti

Az Audi számára rossz hír: már ennyire az elején kiáll Lotterer az élről. A motorborítást már le is kapták, szerelni kell. Porsche-vezetés.

16:16 - Zsolti

A kerékcserékből jól jön ki az Audi. André Lotterer az élen, mögötte Brendon Hartley a Porschéval. A Toyoták 4-5. helyen.

16:06 - Pista

Na ezért nem szabad következtetéseket levonni jó előre. Nézzék csak, hogy a másodhegedűsnek mondott Porschék hogyan kavarják a gulyást a GT-kategóriában! 911 power!
Közben a két Toyota az élen, súlyos másodperceket (6-7) vernek még mindig körönként a 919-esekre. A tempójuk egyelőre jó, de hol van még a vége! Ezt azonban nem várta senki. És megint jön az eső!

16:00 - Zsolti

Meglepően jól megy a Toyota. A 6-os rajtszámú autóval Mike Conway tör az élre, az 5-össel Sebastien Buemi fut egy leggyorsabb kört. Felzárkózik az Audikra.

15:53 - Zsolti

Zöld zászló! Közel egy óra után elengedik a mezőnyt, éles a verseny.

15:47 - Pista

Kész szerencse, hogy találtam még két húsvéti csokoládényulat, így nem alszom el, mire elindítják a futamot. Most már az Audi és a Porsche is menne. Loic Duval az imént még rossz körülményeket emlegetett, most már határozottan javult a helyzet. Külön bosszantó, hogy a Corvette onboard streamje nem működik, hallgattam volna most egy kis alapjárat-közeli V8 varacskos hörgést :( Btw. valaki tudja, hogy Bakuban röpködnek-e még a csatornafedelek Bernie játszótere felett? A Michelin 6000 abroncsot hozott az idei 24 órásra.

15:36 - Pista

Többen is kérték, hogy a biztonsági autóval tegnap olyan remekül driftelő, négyszeres Le Mans-győztes Yannick Dalmas növelje a tempót, mert nem csak a pálya szárad, hanem az autók is kezdenek melegedni a menetszélhiány miatt.

15:33 - Dave

Egyelőre nem sok az izgalom, a Porschénél többen is inkább az Eb-t néznék. Kint már a nap is süt, lassan elengedhetnék a mezőnyt. Minket innen mindjárt elvisz a Porsche egy kis körre a pálya körül. Mire kiérünk, talán már élesben megy majd.

15:30 - Zsolti

Az eső már nem esik, de még mindig sok vizet vernek fel az autók, a látási viszonyok hagynak kívánni valót maguk után. Addig is nézzék, ahogy Brad Pitt Jean Todttal fotózkodik. Balról a második Pierre Fillon, a Le Mans-i futamot szervező ACO elnöke. Vannak még ismerős arcok rajtuk kívül is.

15:15 - Zsolti

Közben az Audinál is elindult az élő stream. Fedélzeti kamerán keresztül ezen a linken követhetjük a futamot.

15:10 - Dave

Egy perce, hogy feltűnt Jacky Ickx. Kért egy vékony dzsekit a kicsit ázott ingje fölé, majd sarkon fordult és elsétált a pit felé. Az öreg bírja az esőt.

Friss: Ickx érezte jól, teljesen elállt az eső.

15:10 - Pista

Ha nem tudnád, miért kerültek többen a rajtrács végére, itt elolvashatod. Közben a 67-es rajtszámú Ford GT-nek a váltóját még mindig javítják. Nem jó kezdet, mindjárt az elején körhátrányba kerülni. A pálya használhatatlanul nedves.

14:59 - Dave

Fólia nélkül sehova - általános kép a paddockban percekkel a rajt előtt. Itt már csak szemereg, de azt kitartóan; az ég egybefüggően felhős. Kevés itt a belsőkörös porschés, ők nem féltik Webberéket az esőtől. Mindenki fedél alá menekült, amiért teljesen lehalt a net. Minden bitért megküzd a technika.

14:45 - Pista

Na bumm, annyira ömlik, hogy biztonsági autó mögül rajtol a mezőny. Csúnyán megszívják azok, akik hátul jönnek. Annyira sűrű a mezőny még ilyenkor, hogy hátul már szinte nulla a látótávolság.

Közben Jason Statham benézett az Audihoz. Vajon mit mondhatott nekik? Csak keményen? Lol.

14:37 - Dave

Hirtelen jött, szinte viharként az eső. Az eleje durva volt, de úgy öt perc alatt lenyugodott. Most csak esik, de azt bővízzel. Legalábbis a paddockban, a rajtrács mögött.

14: 33 - Dave

Szakad, ömlik az eső!

14:29 - Dave

A rajt előtti izgalmi vákuumot kihasználva idetettem volna egy kis galériát a már említett tegnapi tömeges pályán sétálgatásból, de miután mindenki visszajött a rajtrácsról, lehalt a net a Porschénál. Az történik itt most, ami általában egy sajtóközpontban: mindenki a tévére tapad, ahol ugyanazt látjuk, mint bárki otthon.



14:08 - Pista

Lassan belecsapunk a lecsóba, kellő mennyiségű utánpótlással és energiaitallal odaszögezem magam a tévé elé, körbevéve laptopokkal. Egyiken fixen a Live Timing fut, a másik a médialaptop, ezen váltogatom az egyes streameket, a tévén a közvetítés fut. Hogy ön se vesszen el, összegyűjtöttem pár hasznos linket.

Ez itt a Ford élő videócsatornája, hat darab váltogatható kamerával, ezekből négy onboard az egyes autókból, egy Live Timing és egy mix, folyamatos és jó minőségű adás minden V6-os turbómotorhang-dzsankinak. Nálam a mindenki által leginkább elérhető, legprofibb megoldás díját meg is kapják érte, hiszen nem vacakoltak saját médiaoldalakkal és lejátszóval: kitolták az egészet Youtube-ra, így bármiről és szinte bárhol követhető. Nagy like!

A GTE Pro-kategória talán legnagyobb esélyese - és a Ford gigantikus, autóipari ellenfele, a Chevrolet is több kamerával tolja, sajnos nem a Youtube-on, hanem a FOXSports saját felületén és lejátszóján, három különböző kameraállásból. Most éppen nem megy, de nem csoda, jó eséllyel a Forma-1 iránt kevésbé rajongó amerikai nézők rommá terhelik a rendszert. Erre a linkre kattintva elérhető.

Az Audi is nyomja a saját onboard és online streamjét, az ő felületük egyelőre zökkenőmentesen működik, mindkét autóból váltott onboard-közvetítéssel. Ezen a linken elérhető ez is.

Az esős időmérőn az első két rajthelyet megszerző Porsche egy fokkal egyszerűbben felhasználható felületet készített, ráadásul nem csak az LMP1-es autóikba, hanem a GTE Pro 911-esekbe is beülhetünk. Ne feledjék: a tavalyi győztes trió két tagja idén ebben az autóban ül. Itt kattintva elérhető.

És a végére a legfontosabb: a hivatalos Live Timing, remélhetőleg gyorsabb és pontosabb lesz, mint tavaly.

Végül pedig a hivatalos Spotter Guide, még nem késő kinyomtatni!


Na, hirtelen ennyi, ha nem fog esni, akkor nagy esély van arra, hogy a második sorból rajtoló Toyoták a Mulsanne-ban elmennek a Porschéknak, nem mintha bármit is számítana. Strietzel Stuck pedig valahogy nem öregszik: ugyanúgy néz ki 25 éve. Találkozunk a képernyő előtt, este hattól pedig ez Eurosporton!

13:37 - Dave

Azzal, hogy nem jutok be a rajtrácsra elszállt az a kevés esélyem is egy Brad Pittel közös fotóra. Ő lesz idén, aki formálisan elindítja majd a mezőnyt. Aki ne értené, miért jó egy világsztárra bízni mondjuk akár Stuck vagy más Le Mans-legendák helyett, az gondoljon Steve McQueenre, és arra, hogy az ő Le Mans-mániája mennyit tett azért, hogy ennek a futamnak ma Amerikában is nagy legyen a reszpektje. Közben itt végigmentek a himnuszok, lassacskán elkezdik leterelni a tölteléknépet a pályáról.

Ha pedig már Brad Pitt: az Audinál így rajt előtt talán ő az egyetlen, aki nem zavar.

13:13 - Dave

Bosszankodtam magamban, hogy villámgyorsan elfogytak a rajtrácsra szóló karszalagok a Porschénál, de egy jó hozadéka lett, hogy itt ragadtam a felére ürült sajtóközpontban. A kollégák elpárolgásával lett egy kis levegő a reggel óta egyfolytában nyilatkozó Hans-Joachim Stuck körül. Egy ussie-nyi időre legalábbis. 65 éves, és még mindig az a vékony, kicsit görbe magas bácsi, akinek megismerte a világ. Jövőre lesz harminc éve, hogy megnyerte első Le Mans-ját a Porschéval, de ötből négyen még mindig utánafordulnak, mindegy hol jár a pályán.

12:35 - Dave

Mentem egy rövid kört a pitben, ahol egyelőre nincs esőpara. Sőt, gumisokat most nem látni sehol munkálkodni, talán mindenki betárazta már az első körre valót. Eközben két és fél órával a rajt előtt nagyon vegyes az ég. Van, ahol ilyen tiszta:

egy fejmozdulattal arrébb viszont:

12:30 - Dave

Ez a sok ember itt mind arra vár, hogy felmessen a pályára. Ez még nem a girdwalk. Ha minden igaz, megnyitják a pályát mindenki előtt, ahogy tegnap. Pénteken órákig nyitva volt, fel lehetett sétálni egész a Dunlop-kanyarig.

11:58 - Dave

Live timing itt lesz majd a futam alatt, de addig is ott a szabadedzés eredménye.

11:37 - Dave

Egy kis belterjesség a reggelről. A képen nagyjából minden, amivel kihúzható egy 24 órás Le Mans-ban. A Porsche médiaközponjában ennyi idő alatt elfogyasztható cafetéria persze nincs rajta, de a kaján túl ezekkel itt ki lehet bírni terepen. Az ott balra fent a naptej. Eddig nem úgy néz ki, hogy szükség lesz rá, a laptop jobb alsó sarkán lévő esőköpényre talán inkább. A tegnap délutáni versenyzői parádéba is belerondított az eső, és eddig a szombat is felhős. Van pár sötétebb pamacs az égen, de a paddock környékén még nem esik. 

Mi ez?

Hogy ne nézd fogalmatlanul az év talán legjobb autóversenyét, összeszedtük, amit az idei indulókról tudni érdemes. Változások, felállások, esélyek és némi technika ezen a linken