2011 után újra igazán rangos, nagy nemzetközi raliversenyt rendezhetett Magyarország. Az I. Rally Hungary az FIA European Rally Championship (továbbiakban ERC) utolsó futamaként került a naptárba. A magyar futam szempontjából a lehető legszerencsésebben alakult az idei bajnokság, ugyanis az utolsó pillanatig kérdéses volt a bajnok személye. Nyíregyházára hárman is esélyesként érkeztek, a bajnokság pedig csak a legutolsó gyorsasági céljában dőlt el. A legnagyobb meglepetést azonban mégis Turán Frigyesék okozták, futamgyőzelmükkel ralirajongók tízezreinek szereztek óriási örömet.
Ébredezik a szervizpark a nyíregyházi KGST-piac parkolójában. A versenyre összesen közel 120 páros nevezett. Az autók ugyan még a zárt parkolóban (kép alja) álltak, a sátrak alatt azonban már javában zajlott az előkészítő munka. Kulcsfontosságú kérdés volt a gumiválasztás, a versenyt rengeteg defekt jellemezte. Akik nem a Hankook abroncsokat választották, akár 4-5 defektet is könnyen összeszedhettek.
A mindössze 25 éves brit pilóta Chris Ingram, és navigátora, Ross Whittock idei éve bármelyik komoly hullámvasúttal felveszi a versenyt. Egyetlen futamot sem tudtak megnyerni, Csehországban a Barum ralin csupán másodperceken bukták el a junior bajnoki címet, azt követően pedig még a további versenyzésük is megkérdőjeleződött. A szurkolók összefogásának és anyagi támogatásának eredményeképp azonban a ciprusi és magyar futamon is rajthoz állhattak és ezen a két futamon nyújtott teljesítményükkel megnyerték a 2019-es ERC bajnokságot! 52 év után kerülhet fel újra brit páros neve az Európa-bajnokság bajnokai közé, így nem csak nekik, de a brit ralisportnak is óriási eredmény az, amit 2019-ben sikerült elérniük.
A Turán Motorsport ERC-n látott versenyautó dizájnja a Rallye Dream Blog és a Shell Orbico közös pályázatának eredménye. Rengeteg remek anyagot kaptunk, Friciék pedig tettek róla, hogy a győztes pályaművet az egész világ láthassa, hiszen első magyar párosként nyertek futamot az ERC érában. A pályázat eredménye.
4: A versenyt megelőző hivatalos teszten láthattuk először Magyarországon menni Abarth 124 RGT versenyautókat, amik meglepően jól szóltak! Az ERC2 kategóriájában induló kocsikból év közben egyre többet láthattunk a bajnokságban is. Teszt képeink.
Bútor Róbert a szurkolók egyik nagy kedvence. 2013-as visszavonulása óta több magyar futamon is láthattuk, sőt, az idei Veszprém Ralit meg is nyerte. Nyíregyházára őt választotta a rendező a local hero-nak, így nem csak a magyar, de az EB értékelésben is részt vehettek. Sajnos ezúttal a Skoda motorja nem bírta végig a versenyt, és már az első napon fel kellett adni a küzdelmet.
A Rally Hungaryra a környező országokból is rengetegen érkeztek. A képen látható cseh szurkolók épp az idei junior ERC bajnok Mares-Hlousek párosnak lengetik zászlójukat, akik az első nap végén, az abszolút negyedik helyről kényszerültek kiállni.
Az FIA ERC Ladies Cup történetének első magyar pontszerzőjeként zárta a hétvégi Rallye Hungary-t Vogel Adrienn és navigátora, Notheisz Ivett. A Roger Racing Team női párosa egy R2-es Ford Fiestával vett részt a 2019-es rali-Eb évadzáró nyíregyházi fordulóján, és az extrém időjárási körülmények közepette végig koncentráltan haladva úgy teljesítette az összesen 13 gyorsaságit, hogy a végén dobogóra állhatott.
Bár a magyar nyelvű szurkolói molinó szövegéből valószínűleg nem sokat érthetett, a 2018-as ERC bajnok Alekszej Lukjanuk elég jól "rúgta neki" a zempléni ralipályákon. Ahhoz, hogy életben tartsa idei címvédő reményeit, mindenképp győznie kellett volna. Ez az utolsó előtti gyorsig úgy tűnt sikerülhet is, hiszen közel két perccel vezetett összetettben. A fonyi gyorson kapott defekt azonban elvette tőle a győzelmet, és a címvédés esélyét is. Az orosz pilóta egyébként kifejezetten sokat panaszkodott a körülményekre és kicsit sem rejtette véka alá csalódottságát sem. Legjobb citroenesként az abszolút második helyen zárta a magyar futamot.
A Hadik Rallye Team jóvoltából most először láthattunk Magyarországon MKII-es Ford Fiesta R5-öt versenyezni. A 2018-as magyar bajnok a Rally Hungaryn debütált új versenyautójával és bár voltak bíztató részeredményei, ezúttal nem sikerült a nyíregyházi célbaérés.
A magyar raliszurkolók már jól ismerhetik Lángi Attila Z4-es BMW-jét, de Európa-bajnoki futamon nem sűrűn láthatunk ilyet (még ha Atiék ezúttal „csak” a magyar mezőnybe is neveztek.) A legtöbb fan már hangjáról megismeri a bajor csodát, mellyel legtöbbször kifejezetten látványosan autóznak a srácok. Most sem volt ez másképp.
Akik nélkül valószínűleg nem lenne raliverseny Magyarországon: a szurkolók! A rossz idő sem szegte kedvét a fanatikusoknak, akik a szakadó esőben is izgatottan várták, hogy magyar pályákon láthassák versenyezni Európa legjobbjait. A kép a péntek esti máriapócsi shown készült, melyet 8000 ember tekintett meg a helyszínen.
A verseny alatti időjárás szinte minden oldalát megmutatta a három nap alatt. A szombati napsütésen kívül szinte végig esett, sokszor ködös, párás körülmények nehezítették a versenyzők dolgát. Mindezek mellett azért így is gyönyörű hátteret szolgáltatott a zempléni táj. A kép hátterében a tokaji TV torony látható.
Ingram és Lukjanuk mellett Lukasz Habaj volt a harmadik pilóta, aki valós esélyekkel érkezett Nyíregyházára a bajnoki címért folytatott küzdelemben. A lengyel versenyző esélyei azonban már majdnem a versenyt megelőző pénteki hivatalos teszten odalettek, a Skoda Fabia R5 ugyanis az út melletti patakban végezte és csak a szervizcsapat nagyon kemény erőfeszítései révén tudtak vele végül a péntek esti szuperspeciálon is elrajtolni.
Négy defektet követően is ötödik hely a versenyen, de az éves értékelésben is. Így lehetne röviden összefoglalni Herczig Norbi és Ferencz Ramón nyíregyházi hétvégéjét. Az ERC sorozat állandó magyar résztvevője, a MOL Racing Team párosa a verseny előtt az összetett ötödik hely megszerzését tűzte ki elsődleges célul, de nem titkolták azt sem, hogy minél jobb helyezésre törekednek majd a sorozat utolsó, magyar versenyén. Talán a szurkolók is Herczig Norberttől várták a legjobb magyar eredményt, de az első napi három, majd az utolsó gyorson szerezett negyedik defekt megpecsételte a mezőny egyetlen volkswagenes párosának eredményét. Összességében azért így sincs okuk panaszkodásra, hiszen a 2018-as eredményükhöz képest sikerült az Európa-bajnokságon egy helyet előre lépniük és az abszolút ötödik pozícióban zárták az évet az ERC értékelésben. Égéstér Herczig Norbival!
Ifjabb Érdi Tibor számára 2019 a tanulás éve volt, ezt jól tükrözték eredményei is. A kategóriájában korábban kétszeres Európa-bajnok pilóta idén állandó résztvevője volt az ERC sorozatnak, a pontszerzés azonban még Nyíregyházán sem jött össze.
Akiket a legtöbben nem is látnak, mégis óriási munkát fektetnek egy-egy hétvégébe: ők a szervizesek. Korán kelnek – későn fekszenek és sokszor emberfeletti teljesítménnyel segítik versenyzőiket. Akármikor jártunk a szervizpark közelében, szinte sosem volt üres. Köszönet az ott dolgozók munkájáért is!
Az időjárási körülmények miatt szinte használhatatlanná vált pályák nem kímélték a gumikat sem. Több páros 2-3 defektet is összeszedett a hétvége alatt, sokszor szinte felnin érkeztek be egy-egy szakasz céljába.
Osváth Péter és Papp Tamás élete eddigi legjobb eredményét, a magyar bajnoki értékelés abszolút harmadik helyét szerezték meg Nyíregyházán! Hiába a három defekt, taktikus és egyenletes versenyzésükkel még az Európa-bajnoki értékelésben is pontszerző helyet értek volna el (azonban csak a magyar értékelésbe neveztek.)
A Városháza előtt felállított céldobogón a verseny első három helyezettje, mögöttük pedig a fehér Fabiával 2019 ERC bajnoka várakozik. A korábbi WRC-s és mostani nyíregyházi eredményét is figyelembe véve újfent kijelenthető, hogy a nemzetközi eredményeket tekintve jelenleg még mindig Turán Frigyes a legsikeresebb magyar ralipilótánk.
A versenyhez hasonlóan a képeket is a záróautóval zárjuk. Bár a Kodiaq RS 4X4-es, így sem lehetett egyszerű dolga Géczy Tamásnak végigmenni a mezőny után utcai Skodájával.