Miután hónapokon át mindenki csak a négy falat nézte, na meg a TV-ben folyamatosan futó ismétléseket, érthető módon nagy várakozás előzte meg a múlt hétvégi Kisvaszar Ralit. Mivel gyakorlatilag Európában sem tartottak mostanság sok futamot, az eredetileg harmadosztályú futamra folyamatosan érkeztek a nagyobbnál nagyobb versenyzők nevezései, sőt, még külföldi bajnokok is ellátogattak a Baranya megyei kis faluba. Az Alsómocsoládot Kisvaszar szélével összekötő szakasz híres gyorsasági, egy nyomsávos, keskeny erdei út. Eredetileg zárt kapus ralit terveztek, melyre már készültek a „gombaszedő és kiránduló” szurkolók, szerencsére azonban nem kellett kamu kifogással útnak indulniuk. Sőt, talán sosem voltak ennyien egy korábban még sprintnek nevezett futamon. A futam besorolásának megfelelően a mezőny elején a Rally3 (harmadosztály) versenyzői mehetettek, őket követték az első osztályú liszensszel rendelkező, profi pilóták. Az ő eredményüket külön értékelik, a verseny abszolút végeredményébe nem számítanak bele.
Nincs is annál jobb érzés, mint amikor egy raliautó hangja töri meg egy Kisvaszarhoz hasonló kis falu vasárnap reggeli csendjét. A Bajor Motor hangja élettel töltötte meg az alig 300 fős baranyai települést.
Annak ellenére, hogy egy harmadosztályú futamról beszélünk, még külföldről is érkeztek indulók. A képen látható Nikolai Landa már nem először indul magyar futamon. Az ifjú osztrák versenyzői idei tervei között Európa-bajnoki (ERC) raliversenyek is szerepelnek.
A gumimelegítés fontos és nélkülözhetetlen része a rajt előtti szertartásnak. Ahol a körülmények engedik, különböző módszerekkel próbálják üzemi hőfokra melegíteni abroncsaikat a pilóták, hogy a lehető legjobb tapadású gumival teljesíthessék a kijelölt szakaszt.
Tesztverseny jelleggel Turán Friciék is ellátogattak a kisvaszari futamra. A Turán Motorsport párosa 2020-ban új autóval, a képen látható Volkswagen Polo Gti R5-tel indul az Országos Rally Bajnokságban. Egy rövid tesztet leszámítva tulajdonképp most először indultak a Polóval, így kifejezetten biztató, hogy már az első szakaszon a legjobb időt autózták és mindössze 2,3 másodperccel maradtak le a liszenszes kategória első helyéről.
Bár az első osztályból érkező versenyzők számára ez a futam abszolút nem volt mérvadó (hisz nem része a bajnokságuknak), nem vették félvállról és saját határaikat feszegetve autóztak. Vagy talán még kicsit azon túl is, ahogy azt a képen látható Kovács Anti-Istovics Gergő páros is tette. Egy jobbos kanyart túl nagy tempóval próbáltak abszolválni, de a kifejezetten keskeny kisvaszari pályán ez már nem fért bele. Bár a szakaszt még teljesítették, ez a hiba a verseny végét jelentette a legtöbbször külföldi futamokon induló párosnak.
Ritkán láthatunk Ladát egy ilyen kamionban, de meg kell hagyni, ritka szép látvány is. A Horváth Rally Team megadta a módját! Méltó környezet az egyes rajtszámot viselő versenyautónak.
Únyi Trabisokk, szevasztok! Még mindig hihetetlenül népszerűek a Trabantok, bár sajnos napjainkban már a ralipályákon is ritkák. Balázs Kornélék a verseny leggyorsabb trabisai voltak, ezt pedig a liszenszes kategória abszolút 2. helyezettjei, Turán Friciék is díjazták: saját serlegeiket is a srácoknak adták, ezzel biztatva őket a további sikeres folytatásra.
Hogy mennyire nem sétakocsizásról szólt a vasárnap, jól mutatja ez a kép, melyen az osztrák bajnok, Niki Mayr-Melnhof új Mk2-es Fiestája látható. Egy tempós poros balos tréfálta meg a fordos párost, akik szerencsére nem vették el és végig a gázon állva nem az út széli fák között, hanem a liszenszes kategória abszolút 6. helyén fejezték be a versenyt.
Érdemes szétnézni a parkolókban is, hiszen ilyen csodákkal érkeznek a komálósok egy-egy versenyre. Pécsi volános dekorral ellátva, ahogy illik. Nincs olyan raliszurkoló, akinek ez a látvány ne dobogtatná meg a szívét. Igazán szép darab!
Míg a kis BZMot beér Alsómocsolád vasútállomásra, van idő a rajt előtti guminyomás-ellenőrzésre, mely a navigátor teendői közé tartozik. Ahogy az Escort Cosworth, úgy annak pilótája sem mai darab már. Lajtai Zsolt túl van a hatvanon is. Hosszú évtizedek tapasztalataival a háta mögött a tavalyi Mecsek ralin egy Evo IX-es Mitsubishivel állt rajthoz, ahol mindössze 15 másodperccel maradt le a kategória győztes párosa mögött.
Ha Kisvaszaron jártok számítsatok erre a Traki paxra! A helyiek jópofa építése figyelmeztet a sebességhatárok betartására a falu elején található hosszú egyenesek előtt.
Kerék Balázs neve hallatán (bár már jó ideje a kormány mögött ül) a régi raliszurkolók számára Szabó Gergő navigátora jut eszébe. Mellette a Rally Hungary ERC futam promótere, Őry Tamás navigál.
„Köszönjük, hogy velünk tartasz az első Rally3 futamunkon”! Áll a kis plaketten, mely nem csak az év első raliversenyére utal, hanem a rendező, a Wild Dogs Slalom csapatának első ralihármas rendezésére is. Az új gárda komoly pályát biztosított az indulóknak és bár az utolsó hatodik gyorsasági elmaradt, ezt leszámítva nem lehetett panaszra oka sem a nézőknek, sem az indulóknak a hétvége után. Csak így tovább!
Semmivel sem összetéveszthető a hangja, mely már messziről hallatszik. „Álljunk fel, tiszteljük meg, ha jön a Bayer” – hangzott el a mellettem kempingszékükben ülő szurkolóktól, akik a Nivával előfutó páros után is állva maradtak, hiszen a ladás párost már az éles versenyautók követték.
Ralivideósként kezdte, ma már az egyik legjobb kezű ladásként tartják számon az amatőr versenyekre járó szurkolók. Ötből öt szakaszt nyert vasárnap, de az új szabályok miatt abszolút első helyet már nem lehet nyerni versenygumival. Nem csak gyors, de kifejezetten látványos autózásával hamar a közönség egyik nagy kedvence lett, mellette párja, Kata diktálja az itinert. Köszi a képet Bitto Zsolt!
A futam abszolút győztesei Geng Bence és Geng Ferenc porolnak a kis A Corsával. Bár egy féltengelytörést is összeszedtek, így is ők voltak az utcai gumikkal autózók közül a leggyorsabbak.
Kisvaszari hangulatkép.
Szivárványos szervizpark. Az oda-vissza irányba teljesítendő szakasz alsómocsoládi végén jelölték ki a szervizparkot, ami kicsiknek és nagyoknak is egyaránt remek programot kínál. Míg a gyerekek biztonságos körülmények között csodálhatják a csillogó-villogó versenyautókat, a nagyobbak akár a versenyzőkkel is beszélgethetnek.
Libasorban a rajtra várakozva. Délen sajnos nincs túl sok indulója a Rally3 bajnokságnak, bízunk benne azért, hogy a későbbiekben többen is kedvet kapnak majd hozzá.
Rögtön az elején tisztázzuk, hogy a képen a verseny záróautója látható, mely már nem versenytempóban teljesíti a szakaszt. Ezért is merészkedtek közelebb a szurkolók, akik tényleg képesek megőrülni ezekért az autókért. A rendező kérte fel a veterános srácokat, akik 3-4 nap alatt készítették fel a Merlin garázsból kigördülő Trabit. Sajnos nem volt belső kamerájuk, de beszámolójuk szerint földöntúli élmény volt ennyi szurkoló előtt menni, akik a rajttól a célig sikítva fogadták őket a pálya szélén.