2021.09.14. 10:47

A századik évfordulóját ünneplő Olasz Nagydíj idén Sprint-hétvége lett, és az új formátum megint Hamilton-Verstappen ütközést hozott. Meg egy népszerű meglepetésgyőztest.

Státusz:

14. futam, Olasz Nagydíj, Monza

  • Monza hetében szinte minden építőkocka a helyére került a jövő évi pilótapárosok szempontjából. Valtteri Bottas a várakozásoknak megfelelően az Alfa Romeo első számú versenyzője lesz majd jövőre, míg George Russell érkezik a helyére a Mercedeshez. Ezt a két lépést előre borítékolni lehetett, azonban Alex Albon gyors bejelentése a Williamshez valamivel meglepőbb volt, hiszen semmi nem sürgette a gyors megegyezésre a csapatot. A Red Bull támogatásával visszatérő thai-brit a biztos pont, Nicolas Latifi mellé érkezik az erősödőben lévő régi nagycsapathoz.
    2021-09-12T131000Z 139306987 UP1EH9C10KL6F RTRMADP 3 MOTOR-F1-IT
  • Az olajnyomás-problémás holland hétvége nem múlt el nyom nélkül a Mercedes-motoros csapatok számára, így Bottas autójában stratégiai motorcserét hajtottak végre. A friss motortól és alfás szerződésétől megtáltosodó finn óriási formában vezetett egész hétvégén, megnyerte az időmérőt és a sprintfutamot, majd a motorcsere miatt a mezőny végéről lett harmadik vasárnap. Pont egy ilyen kaliberű versenyző kell az Alfának a középmezőny sűrűjében. Bottas motorcseréje egyúttal előrevetíti Hamilton későbbi negyedik erőforrásegységét is, a kérdés az, mikor?
  • A pénteki nap után egyértelmű volt a Mercedes előnye a motorerő-igényes monzai pályán, amit viszont nem nagyon végsebességre, hanem több tapadásra váltottak, így stabilabb autót kaptak a féktávokon és a kanyarbejáratokon is. Ez jól látszott a telemetriai adatokból, a Mercedesek főleg a féktávokon és a kanyarkijáratokon verték meg Verstappent, akivel így végsebesség szempontjából egálban voltak. Várható volt a McLaren jó szereplése is, hiszen idén a legkisebb légellenállású autó az egyenesekben, és nem is okoztak csalódást, szinte a Red Bull tempóját hozták egy körön.
  • A sprintfutam rajtjánál Hamilton túl hamar engedte fel a kuplungot és a kipörgő kerekek miatt a másodikról az 5. helyen találta magát, Lando Norris mögött, akit hiába támadott, nem tudott legyűrni 18 körön keresztül, így a vasárnapi nagydíj rajtrácsán csak a 4. hely jutott neki. A sprintverseny – a rajtot kivéve – dögunalom volt, és ez előrevetítette a vasárnapi futam képét is, mert óriási sebességkülönbség kellett ahhoz, hogy valaki eséllyel próbálkozzon az előzéssel. Hiába a 350-es tempó és a szélárnyék, a kanyarokban szinte lehetetlen volt elég közel maradni egy valós támadáshoz.
  • Daniel Ricciardo az 5. leggyorsabb volt az időmérőn, mindössze 6 ezreddel lemaradva Norristól, ami már önmagában jelentős javulás volt az idei formájához képest. A sprintfutamon aztán jól rajtolt, szerencséjére a beragadó Hamilton inkább Norrist igyekezett blokkolni, így rögtön a 3. helyig kúszott fel, ami a befutó után már első sort ért vasárnapra, hiszen Bottast a motorcsere miatt a rajtrács végére száműzték. Innen már csak egy újabb jó rajt kellett, amit ismét megcsinált, így vezette a nagydíjat, de az első körben senki nem gondolta volna, hogy ezt 53 körön keresztül meg is tudja tartani. Pedig DanRic ezúttal jókor volt jó helyen, a pályával tökéletesen harmonizáló, egyenesben piszok gyors McLarenben ülve, hét futamgyőzelem tapasztalatával a háta mögött csak annyi volt a feladata, hogy ne hibázzon. És nem is tette, helyette megtették mögötte mások, így tulajdonképpen senkitől nem zavartatva húzta be az első mclarenes győzelmét. A csapat a 2012-es interlagosi futam óta várt erre a sikerre.
    2021-09-12T143353Z 1811348025 UP1EH9C14GFB4 RTRMADP 3 MOTOR-F1-I
  • A világbajnoki éllovasok ezzel szemben pocsék hétvégén vannak túl, amit Hamilton már szombaton megalapozott a rossz rajttal, Verstappen meg vasárnap a Ricciardo mögé szorulással. Mindketten beragadtak a McLarenek mögé, a hab a tortán pedig a boxutcai időveszteség volt mindkettejük számára: Verstappen 9, Hamilton 2 másodpercet hagyott ott pluszban a problémás kerékcseréje miatt, így pont egymás mellé kerültek a célegyenes végén...
    2021-09-12T135032Z 807428762 UP1EH9C12G791 RTRMADP 3 MOTOR-F1-IT
  • ...mivel egyikük sem engedett, ismét ütközés lett a vége, ezúttal azonban mindkettejük versenyének ott lett vége a Rettifilio bukóterében. A Hamilton autóját megmászó Red Bull hátsó kereke meg is koccolta Hamilton sisakját, és a lassítások tanúsága szerint a glória most is jó szolgálatot tett egy esetleges súlyos sérülés megakadályozásában. Az eset versenybalesetnek tűnt, azonban a sportfelügyelők nagyobb részben Verstappent látták hibásnak, amiért három rajthelyes büntetést kapott a következő futamra. A stewardok döntésének az indoklása az volt, hogy az előzési kísérletet olyan későn és hátulról indította Vertsappen, amivel nem volt elvárható az egy autó hely nyitva hagyása Hamilton részéről. Az ilyen esetek elbírálása mindig nagyon bonyolult, de alapvető ökölszabályként mindig azt kell vizsgálni, hogy ki volt a támadó és ki a védekező. Ebben az esetben Hamiltoné volt a pozíció, az extrém későn ráforduló holland szokatlanul nagy kockázatot vállalva tette be magát kívülről, hiszen simán levezethették volna a pályáról. Ott még nem értek össze, de az irreális szögben forduló Red Bull hátsó kerekét megdobta a belső kerékvető, rásodródott a Mercedesre, a kerekek összeérése után meg vége volt a dalnak. Verstappen számára ez is megfelelő kimenetel volt, hiszen ha ott elengedi Hamiltont, nem lett volna esélye megelőzni már a hétvége korábbi akciótlanságának a fényében. A kockáztatása egyfajta kalkulált taktikai szabálytalanság is volt, hiszen a tabellát ötpontos előnnyel vezetve így gond nélkül konzerválta az előnyét. És talán ez a szempont is közrejátszott a felügyelők döntésének meghozatalánál.

Javaslat:

 Két hét múlva, Szocsiban.