Dr. Wéber elemez: Orosz diagnózis
Az Orosz Nagydíjak 2014 óta íródó történetében összesen nem volt annyi akció, mint a hétvégi nyolcadik kiadáson Szocsiban. Az időjárásnak köszönhetően a futam igazi orosz ruletté vált.
Státusz:
15. futam, Orosz Nagydíj, Szocsi
- A hétvége eredményét már annak megkezdése előtt befolyásolta Max Verstappen három rajthelyes büntetése Monzából, amit a Hamiltonnal való ütközésért kapott. Egy olyan pályán, ami a hibrid érában eddig a Mercedes egyik legerősebb helyszíne volt, eleve nehéz dolga lett volna a hollandnak az első sorba kerülni, így a büntetéssel együtt a 6. rajthely nézett ki a legvalószínűbbnek a papírforma alapján. A még hátralévő futamok számának ismeretében elkerülhetetlennek tűnő motorcsere bevállalása ezért itt tűnt a legvalószínűbbnek, és bár a Red Bull nem határozott a hétvége megkezdése előtt, végül mégis ezt a döntést hozták – helyesen. Ez volt a lehető legkisebb stratégiai kockázat a naptár hátralévő részének ismeretében. Utólag meg különösen jó húzásnak bizonyult.
- Szombatra 99%-os biztonsággal jósolták az esőt, és ezúttal nem tévedtek, a pálya komor szürkébe öltözött, és egyre csökkenő intenzitással, de folyamatosan esett. Az időmérőt szerencsére időben el lehetett kezdeni, a tervezett motorcseréje miatt pedig Verstappen és Leclerc idő előtt kiszállt, nem volt értelme kockáztatniuk. Nem úgy a Q3-ban a középmezőnynek, akik Russell vezérletével a még csak foltokban száradó pályán slickre váltottak az utolsó időmérő szegmens felénél, ezért kellő idejük maradt az 5-ös keverékű, leglágyabb slick felmelegítésére, hogy a legutolsó körre már az legyen a nyerő. Vékony jégen táncoló megoldás volt, és részben Russell és a Williams közti félreértés indította el a lavinát, amikor a csapat félreértette a versenyző kérését, és nem csak előkészítette a slickeket, de egyből ki is hívták kereket cserélni. Ugyan állóvíz már nem volt a pályán, de az intermediate-ek 70-100 Celsius fokos működési tartományának így is sokkal jobban kedvezett az időjárás, azonban 2-3 kör alatt a slickek is felkúsztak a bűvös 85 Celsius fokig, ahonnan már nyert ügye volt annak, aki korán váltott
- Az addig simán élen álló Mercedes nem volt közöttük, és nem csak késve és túl óvatosan reagáltak, hanem Hamilton falnak koccolását követően további időt is veszítettek az orrkúpcsere miatt, amivel ki is húzták magukat a pole-ért harcolók listájáról. A világbajnok csapat ráadásul azt a stratégiai hibát is elkövette, hogy legalább az egyik autójukkal nem követték le a korai cserélőket, hogy minden eshetőséget lefedjenek, márpedig Botasszal szinte kötelező lett volna a reagálás. Így viszont csak a 4. és 7. helyet szerezték meg a simának tűnő 1-2. helyett.
- Tökéletesen reagáltak viszont a középcsapatok, akik közül – ahogy az várható volt – Lando Norrisé lett a szabad préda, simán nyerve élete első F1-es időmérőjét Sainz és Russell előtt. Mclaren-Ferrari-Williams trió ebben a sorrendben utoljára 18 éve, a 2003-as Európa Nagydíjon indult az élről, akkor Räikkönen-M. Schumacher-R. Schumacher sorrendben. Hogy ez jó ómen-e Norrisnak, vagy sem, az majd kiderül, hiszen Räikkönen csak négy évre rá, és nem a McLarennel lett világbajnok, de az nem kérdés, hogy a wokingiaknak megint csak van egy hasonló kaliberű fiataljuk.
- Az eső némileg felborította a csapatok pénteki programját, de leginkább a pálya felgumizódását nehezítette meg, ami Szocsiban amúgy is mindig neuralgikus pont. Az F1-es hétvégén kívül szinte soha nem használt utcai pálya „bekoptatása” száraz hétvégén is napokba telik, a szombati egész napos esővel viszont a pénteki gumiréteg java is lemosódott az aszfalt felső rétegéről, így a szokásosnál nagyobb mértékben jelentkezett a gumik szemcsésedésének jelensége, amivel már a legelső köröket követően elkezdett küzdeni a közepes rajtolók többsége. Nem véletlen, hogy az akkor élen álló Sainz és a 12. helyezett körei között semmi különbség nem volt ebben a fázisban, az első tucat egymás tempóját másolta. A többség a gumik miatt, a gyorsabbak meg a bolyban együtt autózók DRS-vonatának semlegesítő hatása miatt, aminek következtében semmilyen tempóelőnyt nem tudtak szerezni az egyenesekben.
- A Mercedes a futamra próbálta javítani a szombati stratégiai bakit, és Bottast Monza után ismét erőforráselemeket cserélve visszasorolták Verstappen elé. Ugyan állításuk szerint szükségszerű reakció volt egy hirtelen meghibásodásra, de a hat fő motorelemből éppen hármat kellett cserélni, amivel pont a holland elé és nem mögé sorolt hátra. Ha véletlen volt, ha nem, a szituáció még inkább kedvezhetett volna Hamilton esélyeinek, a finnek viszont elvette a harci kedvét, aki a verseny 6. körében úgy engedte el maga mellett Verstappent, mintha a holland lenne a csapattárs, akit segítenie kell.
- A rajt után a bolyban még hátrébb eső Hamilton rutinosan és türelmesen kivárta az idejét, amíg megnyílik előtte az út, és az akkor már 13 másodperccel előtte járó Norris nyomába eredt, akit tempósan be is hozott. Azonban a McLaren szokás szerint gyors volt az egyenesekben, és az eső miatt nyers pálya annyira alulkormányzott irányba tolta el az autók balanszát, hogy nehéz volt igazán közel kerülni egy támadáshoz. A győzelem Lando kezében volt.
- Egészen 4-5 körrel a vége előttig, amikor megint leszakadt az ég a tenger felől, de az intenzitása nem volt egyértelmű az első körben, amit az addig slickeken pazar esőtáncot járó Norris félreértelmezett, és a megérzései alapján a kint maradás mellett döntött. Először Hamilton is ezt tette, ám egy körrel később a csapat meggyőzte, és a második helyen autózva veszíteni valója sem volt, olyan előnnyel vezettek a többiek előtt. Ez volt a döntő momentum, ugyanis a következő körben már szakadt az eső, Norris pedig kis híján a falban végezte, így nem ő nyerte élete első F1-es versenyét, hanem Hamilton a századikat! Hihetetlen mérföldkő Hamiltonnak is, a Forma–1-nek is.
- Az év egyik, ha nem a legjobb futama volt az Orosz Nagydíj, amely ugyan szinte végig Norrisról szólt, de egyetlen rossz döntésen elment a biztosnak tűnő győzelem. Utólag persze könnyű okosnak lenni, azonban az ember az élről csak nagyon indokolt esetben áll ki, és a körülmények ilyen fokú változását senki nem láthatta előre. Hátrébb könnyebb volt kockáztatni, vagy a Mercedesnek Hamiltonnal két bokszkiállásnyi előnyből, de az élen ez nem ilyen egyszerű. Ha Norris kiáll, Hamilton pedig kint marad, és az eső csak öt perccel később erősödik fel, akkor magától adja át a futamgyőzelmet, márpedig annál még ez is jobb forgatókönyv. Itt most a szerencse is döntött, azonban mégis Hamilton ünnepelhetett a végén. A legboldogabban viszont kétségkívül Verstappen távozott, aki az utolsó helyről lett második egy biztos Mercedes-pályán, és még a motorcseréjét is letudta. Hét futam van hátra, két ponttal megy Hamilton – mintha csak most kezdenénk a szezont.
Javaslat:
Kontroll: két hét múlva, Isztambulban.