Boldog születésnapot, magyar drift!

2006.05.08. 06:57

A lábujjamtól 40 centire, ütközésig kitekert kormánnyal, ordítva zúg el egy BMW. A szemem megtelik gumiporral, a torkomat facsarja a gumifüst. Isten hozta a 2006-os allergiaszezonban. Harákolva, pisolgva kurjongatok, éljen a drift, éljen Magyarország.

Ilyen itthon még sosem volt: hivatalos driftverseny, igazi autókkal, igazi drifeterekkel, igazi nézőkkel. Méghozzá sokkal, bő 3000 ember nézte meg Kecskeméten egy olyan sportág bemutatkozó versenyét, amiről még szinte senki sem tudja, hogy mi is egyáltalán.

A drift japán legnépszerűbb export-sportterméke, ha az egymás szétrúgását és szétvágását oktató küzdősportokat nem számítjuk. Eredetileg illegális hegyi versenyzésnek indult, melyben a résztvevők rájöttek, hogy nem okvetlenül az a legnagyobb király, aki hamarabb ér le (mert az autóversenyzők szamurájkódexe szerint felfelé csak a nyámnyilák versenyeznek, ott ugyanis túl sokat számít a motorerő különbsége), hanem az, aki a szerpentinen a leglátványosabban - azaz mindig keresztben csúszva - jön le.

Mint minden rendes autósportban, a driftben is megjelentek a profik és a szervezett versenyek. Nem kell hozzá sok, csak egy kacskaringós, jól belátható versenypálya, egy rakat erős, hátsókerék-meghajtású versenyautó, és egy halom autóvezetésügyi félisten. Utóbbi nagyon fontos: a driftet sokan hajlamosak összetéveszteni az ész nélküli forgással a Tesco mögötti parkolóban, pedig mennyire tévednek.

A driftverseny lényege, hogy a pályát, vagy annak egy kijelölt szakaszát kizárólag keresztben csúszó autóval kell teljesíteni. Egyszerre egy autó megy, a végrehajtást pedig rutinos bírói testület pontozza. Sok pontot a gyors, látványos és harmonikus driftelés ér, amikor a pilóta nagy sebességgel, már keresztbe fordított autóval esik be az első értékelt kanyarba (a tempóját mérik is), ott minél nagyobb szögben, látványosan, végig csúsztatva autózik, és ami a legnehezebb, az egymás utáni kanyarokat makulátlanul összefűzi, azaz egyikből a másikba úgy fordul át, hogy közben soha, egyetlen pillanatra sem engedi az autó hátulját megtapadni, soha nem megy egyenesen.

Az egyenesek mellőzése különösen nehéz ügy, mert kanyarban nem megforogni se könnyű, de egy sikítva csúszó fenekű autót jobbra-balra rakosgatni egy egyenes pályán, úgy, hogy a következő kanyarra megint szépen, lapjával essen rá, az nehezebb, mint egy részeg tevével átkelni egy tű fokán. A japánok ezen a szinten már túl vannak, ott páros és csoportos drifttel nehezítik a feladatot, és ejtik a közönség állát a lelátó alá, nálunk ez még beletelik pár évbe.

Az ívek összefűzése csodás tudomány, hangulatában és pontozásában is a jégtáncot idézi, csak nem kell hozzá tüllszoknya és lasztexnadrág, ami mindenképp a drift mellett szól. Ahogy az is, hogy a driftben minden látványelem megvan, ami egy autósportot népszerűvé tehet, és nem kell hozzá kamu szerződésekkel milliókat adócsalni szponzorokkal, hogy összeálljon egy autóra való. Driftelni lehet párszázezres Zsigulikkal, BMW-kkel, vagy épp Corolla GT-kkel és Nissan 200SX-ekkel. Egy-kétszáz lóerő, hátsókerékhajtás, sperrdiffi, betonkemény futómű, és kész is. És megad minden élményt, amit a profizmus kiöl a raliból és a pályaversenyzésből, ahol a tizedmásodpercekért kell autózni, nem pedig a nép elámításáért.

A szombati versenyen 37 autó rajtolt el végül, főleg BMW, Lada, Sierra és Corolla GT. Akadt egy SX és egy Supra is, meg egy eladó Skyline, ami sajnos nem indult, pedig az isten is erre teremtette. Valaki gyorsan vigye el, és építsen belőle rögtön versenyautót, sok nem kell hozzá.

Érdekes volt nézni az autók és a stílusok közti különbséget, némelyik BMW pusztító erejét, a Ladák rutinos hatékonyságát és a kis Corollák játékos könnyedségét. Ültem is M3-asban és Toyotában, ami 300 lóval finomság, uralkodás és önmérséklet, az 123-mal kemény küzdelem, kézifék és kuplungrúgás. De kívülről ez mind nem látszódik, ahogy az sem, hogy odabenn az ember alig lát a saját köddé vált gumijaitól, és hogy ami odakintről négy hibátlan ív, az bentről három pedál, a kormány és a kézifék élethalálharca.

A bírói testület (Szabó Gergő, Varga "Cigány" Zoltán és Árpa Attila) lelkes és lelkiismeretes volt, és a hétpróbás ralisok is elismerték, hogy ehhez bizony ügyesnek kell lenni. Driftverseny lesz még idén nyáron, remélhetőleg még több indulóval, egyre komolyabb autókkal és még több ezer nézővel. Megéri eljönni, a drift óriási móka, a nép igazi autósportja. Ahhoz képest, hogy Magyarországon még csecsemő, már nagyon szépen üvölt és füstöl, boldog gyermekkort jósolunk.

Részletes eredmények itt
A drift magyar központja: drifter.hu
A TC drift topikja Drift, avagy menjünk keresztbe!
Videofelvétel az eseményről itt. 42 MB, divX avi by Pasy