Ez Közép-Európa legizgalmasabb autótípusa

2017.04.27. 15:10

A cseheket iparuk alapján okkal tartjuk alternatív németeknek, nem is kell ehhez jobb példa, mint a Tatra T87-es. Az némi büszkeséggel tölthet el bennünket, hogy az áramvonalas autóforma a magyar Járay Pál érdeme, és ha alaposabban megnézzük, akad némi köze a Zeppelin léghajókhoz is, csak azokra nem kellett kerék és első szélvédő. Járay dolgozta ki ugyanis a Zeppelinek aerodinamikai alapjait, majd az áramvonalas autóét is, az ő kutatásai szolgáltatták az első áramvonalas Tatrák fejlesztésének a bázisát. Az első, modellekkel végzett szélcsatorna-kísérletek során 0,24-es légellenállási együtthatót mértek, de a valódi autó alaktényezője is szenzációs 0,36 volt.

Nem a T87-es volt a első áramvonalas Tatra, a V570 (1933) prototípus és a T77 (1934) szériamodell után a harmadik. Az áramvonalas kialakításon kívül is roppant előremutató konstrukció volt műszakilag, központi csőváza hasonló, mint a később megjelenő Bogáré volt, ezért lett is per a két cég között. A T87-es motorja egy 3 literes, léghűtéses V8-as volt, 85 lóerővel, de az áramvonalas formája miatt megfutotta a 160 km/órát, ami akkoriban nagy szám volt. A kis légellenállás 12 liter körüli fogyasztást adott, ami a maga korában valószerűtlenül jó értéknek számított, a hasonló, erős nagykocsik könnyedén bekajáltak 20-30 litert száz kilométerenként.

A karosszériába süllyesztett kerekek, a döntött szélvédő, a cseppforma hosszú ideig meghatározta a Tatrák formáját. Magát a T87-est 1950-ig gyártották, az őt követő olcsóbb és kisebb Tatraplan is ezt a formát követte, de még a 603-as is ennek az iskolának a gyermeke. Persze a T87-es hosszú gyártási periódusa ne tévesszen meg senkit, hisz volt közben egy világháború, de még így is csak bő 3000 készült belőle. Magyarul: nem jön könnyen szembe az utcán.

A veteránvilág az elmúlt évtizedben felkapta a Tatrákat, és ahogy tavaly a Balatonfüred Concours d'Élégance-on egy Tatraplan szerepelt, így az idén is lesz egy csodálatos T87-es, méghozzá egy szlovák gyűjtőtől - ezek az autók rettenetes árnövekedésen mentek keresztül az elmúlt években, utolérték a Porschékat, most már a Ferrarik nyomában kullognak, érthetően. A T87-es tulajok közül érdemes még megemlíteni Jay Lenót, az ő gyűjteményében is akad egy ilyen Tatra.

Balatonfüred Concours d'Elegance

bcde logo.png


Nyolcvanévnyi kihagyás után Magyarországon 2014 óta megint létezik autósszépség-verseny, melyet a balatonfüredi Tagore sétányon tartanak, idén a május 5-7. közötti hétvégén. Jó hír: a belépés ingyenes. A nézők szombat délelőtt 10-től járhatják körbe a parkban álló autókat, szavazhatnak, melyik tetszik nekik. Majd este hat tájban az éjszakai parc fermébe vonul a mezőny, de jó idő esetén esélyes, hogy a járművek egy része még körbekorzózza a környéket, érdemes hát kivárni. Vasárnap megint csak délelőtt tízes kezdés a látogatóknak, délután 1-kor pedig jön az eredményhirdetés – ehhez idén is meglesz a csinnadratta, ahogy illik: felhajtó, vörös szőnyeg. Ezt követően felvonulás, a szünetekben a BMW és a Mini legfrissebb kínálata tekinthető meg. 45 (plusz-mínusz egy-kettő) rettentő érdekes, zömében külföldről érkező autóra készülhetünk, melyek a füredi parkban, szétszórva parkolnak majd, azokról konkrétumokat a rendezvény facebook oldalán lehet megtudni.

A helyszínt a füredi önkormányzat, a szponzorációt a BMW és az MKB Bank ZRt. biztosítja, a szervezők a VGT Group, a CeAuto és a Katti Zoób divatház, a Totalcar pedig idén már harmadszor a rendezvény médiapartnere.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.