Kis autóba nagy motor, lehet ezzel hibázni?

Szerelem: Mercedes C55 AMG - 1999.

2017.05.23. 06:34 Módosítva: 2017.05.23. 09:07

Óvatosan D-be húzom a kart, majd leszállok a fékről és finoman nyomni kezdem a gázt. A motor felzúg, de a kocsi nem megy sehova. Úristen, máris kinyírtam?! Lenézek az előválasztóra, és a nagy izgalom miatt üresbe húztam D helyett. Basszus, kicsit stresszelek, elvégre hivatalosan csak 45 példány létezik a konkrét autóból, viszont közel 400 lóerős.

Egy reggel épp a Flórián tér felé gurultam, amikor kiszúrtam a parkolóban egy W202-es C Mercit, tudják, a 190-es utódja, a kilencvenes évek elejéről. Nem is a kerékméret volt feltűnő, hanem az AMG betűsor a csomagtartó bal oldalán. Hohó, ez nem gyakori madár, ráadásul a túloldalon ott volt a motorméret is: C 55. És itt lefagyott a szerver. Öreg Mercikben nőttem fel, betéve tudom az évjárathoz tartozó motorpalettát a 1990-től felfelé, márpedig ez az autó sosem készült 5,5 literes V8-assal.

Volt ugye a C 36 AMG, ami egy 3,5 literes sorhatos, aztán a C 43, egy 4,2 literes V8-assal. Akkor ez itt most mi? A tulaj éppen kiszállt a kocsiból, ezért le is támadtam. Mint Andrástól megtudtam, ilyen autó sosem hagyta el a Mercedes-AMG összeszerelő üzemét, de ha valaki vásárolt egy C 43-ast, visszavihette a céghez, ahol némi apróért beépítették a nagyobb motort. Hely persze volt neki, hiszen az M113-as motorcsalád tagjai lökettérfogattól függetlenül ugyanakkorák, a 43-as és az 55-ös motor között is csupán a furat-löket viszony változik, illetve egy másik karter kell alá. Ettől eltekintve Plug and Play.

A motor viszonyát az autóval érdemes ízlelgetni egy kicsit: a C osztály főleg mai szemmel egy kicsi autó, például az aktuális Renault Mégane 1,5 centivel hosszabb nála, a súlya pedig 1530 kiló, vagyis mint egy komolyabban motorizált kupola (B5-ös) Passat. Ebbe a kaszniba építettek 370 lóerős szívómotort, ami akkoriban felért egy atomvillanással, de még ma is van benne húzás, pedig már a gyengébb utódok is közelebb voltak az 500 lóerőhöz, mint a 400-hoz.

András ráindít a parkolóban, az érzés szürreális: a közeli rokonságban van ilyen C Merci, kétliteres dízellel, most a lüktető V8-as hanggal komoly tudathasadás nézni, a kereplést szoktam meg. Bestiálisan szól, nem az amerikai V8-asokra jellemző zsíros alapjárattal, inkább fémesen, keményen. Beletúr a gázba, és a nyomaték a hossztengely mentén csavarja a kasznit, de olyan könnyedséggel, mintha legalábbis papírból lenne, nem acélból. A legkeményebb a szívóhatás, elöl, a maszknál jó húsz centiről érezni a vákuumot, a légnyelés drasztikus.

Ebben az autóban is az a jó, mint a legtöbb kilencvenes évekbeli, erős Merciben, vagyis semmi sem látszik az erejéből. A kerekek talán árulkodóak, hiszen csak alattuk fér el a hatalmas fék, de ennyi, sehol egy túlzó légterelő vagy hegyes splitter. A kerékjárat peremezése az, ami minimálisan eltér a mezei változatoktól, erre szintén a kerekek miatt van szükség, de ez tényleg csak a beavatottaknak tűnik fel. Olyan az egész, mint a jó kidobóember, a zakó elrejti a méretes bickót, ellenben elég, ha a válladra teszi a kezét, hogy tudd, nem kell még egy kört kirendelni.

A C 55 pedig ráteszi. A szerpentin felé tartva is érezni, ahogy a motor ki akarja szakítani magát az autóból, már kis gyorsításra is ellentmondást nem tűrően indul el, úgy, ahogy csak a nevetségesen túlmotorizált autók tudnak. Az M113-as rendes sportmotor, hengerenként három szeleppel és két gyertyával a tökéletesebb égésért. Ekkora lökettérfogattal már bőven van tüdeje lent is, de az igazi vitamin fent jön elő belőle: hátborzongató érzés elforgatni 7000-ig, és az automata el is engedi. Ilyenkor berántja a teret, széttépi, és minden egyes feljebb kapcsolásnál úgy tűnik, mintha sosem fogyna el az erő.

A váltó az az ötfokozatú automata, amit a legtöbb korabeli Mercedesből ismerni lehet. Egészen a 2010-es évek végéig használta a gyár, mert ugyan rég volt akkor már hétsebességes is, de csak ez a régebbi szerkezet bírta el V12-es turbómotorok nyomatékát. Óvatos gyorsításnál finoman vált, de ha a pedált átrúgjuk a tűzfalon, gerincben érezni az 530 newtonmétert, határozottan kapcsol vissza. András szerint egy baj van vele, nem megfelelő a hűtése, és mivel az autó már a kisebbik V8-assal kinyírt egy váltót, most egy méretes olajhűtő figyel az első lökhárító alatt.

Vezettem már Mercit hasonló méretű motorral, ott hamarabb jutott eszembe a pusztítás, mint a menés, mert egyenesben keményen meglódult, de kanyarban olyan érzés volt, mintha egy széfet próbálnék meglovagolni. Mivel a C Mercedes tervezésénél sem nagyon vehették számításba, hogy valaha ekkora motor kerül bele, itt is azt vártam, hogy szerencsétlenség lesz, de nem, minden várakozás ellenére lehet vele önfeledten szerpentinezni. A kormány még mindig a globoid csigás szerkezet, messze nem olyan pontos, mint egy kortárs BMW, de a viszonylag kis autó, orrában a könnyűfém ötvözet motorral szinte él. A futómű gyári AMG, de olyan ügyesen terpeszt be a kanyarokban, hogy meg sem fordult a fejemben az elsokallás, majdhogynem önfeledten lehet autózni a közel 400 lóerővel.

Kapcsolódó
Mercedesszel a nirvánába

Mercedesszel a nirvánába

Ritka, kényelmes, és bődületesen erős. Az E 500-ast csak az szúrja ki, aki akarja, de pont ettől remek.

Több mint egy évig készült, az alap, az 1999-ből származó C 43 AMG-n a két hátsó ajtó kivételével szinte minden elemet rozsdátlanítani kellett. Ezt az autót már itt, Magyarországon rakták össze, ugyanis az AMG-nél mindössze 45 darabot építettek, már ha netes fórumoknak hinni lehet. Később több Mercedesre szakosodott tuner készített ilyet, a Brabus például hatliteresre fúrta a V8-ast, mielőtt beépítette volna. Azt sem lehet tudni, hogy hány tulajdonos építette át a kocsiját, hiszen sokan dönthettek úgy, mint András, aki egy komplett E 55 AMG-t bontott szét, hogy legyen donor a C Mercihez.

Erre a tuningstílusra leggyakrabban OEM-ként (Original Equipment Manufacturer) hivatkoznak, lényege, hogy minden utólagos alkatrész beépítése rendben van, amíg ugyanattól a gyártótól, vagy konszerntől származik. Így kerülhettek fel még az SL 55 AMG kompresszoros változatának a nyolcdugattyús fékei. Nem a fékhatás növelése volt a cél, hiszen a mezei négydugattyús AMG nyergek sem fogtak rosszul, viszont rövid idő alatt hajlamosan voltak túlmelegedni. Ezekben a nyolcdugattyús nyergekben viszont eleve nagyobbak a betétek, ráadásul nyergenként négy van belőlük. A lassulás elementáris, fékezésre az autó tótágast áll és összegyűri maga előtt az aszfaltot. Speciális közdarabokat kellett gyártani, hiszen ezekre a csonkállványokra sosem került gyárilag ilyen féknyereg. Sokat elmond, hogy a 2000-es évek mindent vivő Mercijje, a 620 lóerős SLR is ezekkel a nyergekkel lassult, igaz, karbon-kerámia tárcsákkal.

És ez az egész legális

Akármennyire is furcsa, egy ilyen volumenű átépítés is könnyedén legalizálható. András egy mérnököt bízott meg, aki 30 ezer forintért megcsinálta a tervdokumentációt a motor és a fékek cseréjére, így a Közlekedési Főfelügyelet kiadta az engedélyt az átépítésre. Illetékként további 15 forintot kellett befizetnie, a folyamat eddig mindössze két hétig tartott. A műszaki vizsgán ezekkel az engedélyekkel már vizsgázhatott az autó, utána már csak két hónapot kellett várni az új forgalmira, amelyben a C 43 AMG típusnév alatt már az 5439 cm3 szerepel, mint motorméret. Amíg ez meg nem érkezett, András a régi forgalmival és az műszaki igazolólappal tudta használni az autót. Természetesen a folyamatot megkönnyítette, hogy az autót már szerelték ezzel a motorral, és igaz csak 45 darabot helyeztek forgalomba, de ez már elég volt ahhoz, hogy a magyar hatóságok elismerjék típusváltozatnak. A fék is engedéllyel került az autóba, ez is szerepel a forgalmi hivatalos megjegyzések rovatában.

Amikor elhagyjuk Visegrádot, már csak poroszkálunk, van idő egy kicsit jobban megnézni az autó belsejét. A karbonra emlékeztetni akaró műanyagbetétek kicsit bazáriak, viszont a középkonzol meglepő látvány: minden gomb a helyén van, hiszen az AMG-k eleve szinte mindig a legjobban felszereltek. A gyári Becker Grand Prix rádió a korszak Ferrarijaiban és Porschéiban is megfordult, igaz, azokban indítás után kiírta a modell nevét, a Merciben ilyen nincs. Érdekes viszont, hogy létezik hozzá egy adapter, amellyel rá lehet kötni egy iPodot, ráadásul úgy, hogy kiírja a számok címét, és fejegységről léptethetők a dalok, de az egység több mint ezer euróba kerül. Ez már a tulajdonosnak is meredek lett volna, de némi kutatással a töredékéből összejött a kapcsolat a modern lejátszóval.

A kocsi napi használatban van, jelenleg 12,5 liter körüli átlagfogyasztással teljesíti a Szentendre-Budapest ingázást. Meglepően kevésnek tűnik, viszont az autó könnyű, így nem is annyira lehetetlen elérni az értéket, autópályán állítólag a 10 literes átlag sem jár önkínzással. Cserébe ott a hang, és a tudat, hogy nincs az a forgalmi helyzet, amit erőből ne lehetne megoldani. Még csak pár hete készült el, de András már el akarja adni, szívesen nekiesne már egy újabb építésnek. Most egy 190-es Evo jár a fejében, amelybe az A 45 AMG kétliteres turbómotorját építené be. Hiszen amíg gyári az alkatrész, addig rendben van, nem?

Az oldalról ajánljuk

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

9 perce
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott