Ez a gyönyörűség egy korai Morgan Three Wheeler. A Morgan 1909 óta gyárt autókat, és ilyen háromkerekű cycle-carokkal kezdte. Olyan fantasztikus ádáz harcsafeje van a kipufogó-leömlőkkel és a kábelekkel, hogy már készítené az ember a támolygót és a pergetőbotot. Ebbe a gyárba igyekeztünk épp, amikor...
Fotó: Nínó Karotta
...támadt ez a kisebbfajta nehézség az úton. Nagy-Britannia tele van ilyen sövényfalak között futó, három méter széles utacskákkal, melyek közös jellemzője, hogy kétirányúak, és egy hét gyakorlás után is megáll a szíved, ha szembe jön rajta egy Daewoo Matiz. Ez nem egy Daewoo Matiz.
Fotó: Nínó Karotta
A gyár két alapterméke a háromból. A poszteren a világháborús repülőgép-paródia 3-Wheeler, alatta a Classic termékskála közepén ülő Plus 4. 1936 óta gyártják, 81 (nyolcvanegy) éve, ugyanitt, ugyanígy.
Fotó: Nínó Karotta
Aztán megérkeztünk, isten segedelmével. Ez itt a gyár udvara. Száznyolc (108) éve áll itt, Malvernben. Azóta egyhuzamban a Morgan család tulajdona, sose adták el. Időnként kapnak pár millió fontot az angol államtól, fejlesztésre, azt megköszönik az adófizetőknek (tényleg, nekünk is megköszönték), és cserébe le is nyomták a várakozási időt szűk egy évre.
Fotó: Nínó Karotta
Itt egy szakmai titok látható. A Classic sorozat minden autója ugyanúgy néz ki, pedig 1,6-os, 110 lovastól 3,7-es, 280 lovas V6-ig tart. Mind Ford, utóbbi a Mustangból. Onnan lehet felismerni őket, hogy a lámpaház és a géptető közöti árok milyen széles. Itt például keskeny, ez egy kétliteres Plus 4.
Fotó: Nínó Karotta
A Morgan AeroMax, a legszebb modern Morgan, melynek 100-as limitált szériája azonnal elfogyott, és túravezetőnk, Bill (64) szerint még mindig, minden nap szekálják őket, hogy gyártsanak még. Itt váltottak új Bogárról új Mini lámpákra, amitől kevésbé bandzsa, de...
Fotó: Nínó Karotta
... a versenyautókon megmaradt a magukba roskadt, reményvesztett részegekről ismert kocsmai tekintet, mert aerodinamikailag előnyösebb.
Fotó: Nínó Karotta
Az Aero 8 nem viccel, igazi GT3-as versenyautó is van belőle. A BMW V8 az utcai autóban is 370 ló az 1180 kilóra. Nagyon szexi a sok csipke!
Ez a mindennél aranyosabb jelen. Az EV3 az eleve vicces 3 Wheeler elektromos változata, amit jövére dobnak piacra, idén még tesztelik. Öt másodperc alatt van százon, 250 km körüli hatótáv, de igazából minden mindegy, én a nappaliba és a hálószobába is szeretnék egyet.
Fotó: Nínó Karotta
Hát micsoda tekintet ez!
Fotó: Nínó Karotta
És azok a letakart szúrófények a mellső lábain, végem van, valaki áramozzon meg!
Fotó: Nínó Karotta
Ez itt a - megőrülök, elnézést - tekerős villanykapcsolóból készített irányváltó-kapcsoló. Tudják, ami miatt bizonyos öregek azt szokták mondani, hogy "Csavard le a villanyt magad után, fiam". Semmi sem üt akkorát, mint a humorérzék a dizájnban.
Fotó: Nínó Karotta
Ez aztán a felvillanyozó autókerék
Fotó: Nínó Karotta
Üzemanyagtöltő nyílás, más néven konnektor
Fotó: Nínó Karotta
Ilyen az Aero 8, ha meztelen. Az orrában a 4,8-as BMW V8, mögötte a 6 sebességes Getrag kézi, vagy a ZF automata. Szűk 4 másodperc a száz.
Fotó: Nínó Karotta
Ami ott kilóg, az a Gurrit Essex nevű spéci ragasztó. Ez tartja össze az Aero 8 vázát a szegecsek mellett. Ennél menőbb kötéstechnológiai megoldás kevés van, ilyenek a repülők is.
Fotó: Nínó Karotta
Ez pedig néhány hegesztés, a szétvarrt idomok kedvelőinek. A Morgannál nem dolgoznak robotok, egy sem.
Fotó: Nínó Karotta
BMW váltó mögé BMW difi az Aero 8 alá.
Fotó: Nínó Karotta
Itt aztán semmi merev híd, akkora a lengőkarpornó, hogy ki kéne kockázni.
Fotó: Nínó Karotta
Ódonnak tűnik, de a klasszikusan kunkorodó sárvédőt szuperformálják, azaz lágyra melegítve préselik formába, ahol lehűl, amitől csodaszép rádiuszai lesznek, és kevesebb benne a belső feszültség, mint egy posztkoitális cigarettában.
Fotó: Nínó Karotta
A szuperformált alumínium kevésbé hangzik szexinek, mint amikor angolkerékkel és végtelen kalapálással alakították az íveket, de egészen tökéletes, lényegében instant fényezhető felület a végeredmény, hibátlan hézagokkal. És így ugye nem öt év a várólista, mint régebben.
Fotó: Nínó Karotta
Ettől még azért nem lesz sorozattermék.
Fotó: Nínó Karotta
Oldalütközés-védelem. Így sem az Aero 8-ammal mennék jobbkezesutca-oroszrulettre, bár állítólag minden biztonsági normának megfelel.
Fotó: Nínó Karotta
Ez egy klasszikus Morgan (Plus 4) alváza. Az Aero előtti Morgan kőrisfa vázas felépítményű, de az alváz maga, ami a teherviselő, az acél, és mindig is acél volt. A "favázas Morgan" félrevezető, mindjárt látszik is, mit jelent igazából.
Fotó: Nínó Karotta
No, itt a nevezetes faváz. Ez kész is van, ni. 83 darab, ragasztva, csavarozva egy csodálatos illatú asztalosműhelyben.
Fotó: Nínó Karotta
Bill (64), azt meséli, milyen nehéz manapság rendes kőrisfához jutni; a belga beszállítójuktól, amelyiktől az utóbbi 50 évben vásároltak, meg kellett válniuk. Az ok: az Ardennek erdejében mostanra megnőtt és kivágott fák tele vannak golyóval és srapnellel a II. világháborúból, amitől rengeteg a selejt és a kicsorbult szerszám. Sose háborúzz!
Fotó: Nínó Karotta
A mester épp az alu héjazat felfekvését finomhangolja.
Fotó: Nínó Karotta
A sárvédőket 80 éves sablonok közé szorítva laminálják, az a két darab van, amióta létezik a modell.
Fotó: Nínó Karotta
A pink Plus 4-hez pink bőrt és pink tetőtextilt is rendelt a dizájnérzékeny leendő tulaj. Utóbbihoz 6000 fontért (kétmillió forintért) legyártatta az anyagot magát, mert nem létezett. A gyár - láthatóan nagyot nyelve - teljesít. Kacsintva megsúgták, hogy maradt még egy tetőre való, ha valaki megkívánta.
Fotó: Nínó Karotta
Így lehet rendesen átadásra előkészíteni egy autót. Minden autókozmetikának így kéne kinéznie.
Fotó: Nínó Karotta
A 3 Wheeler hajtáslánca. Egy kétliteres S&S Harley Davidson tuningblokk 90 lóval, mögötte a tökéletes kapcsolásérzet örökös méterrúdja (centiméterrúdja), a Mazda MX-5 váltó. Odakint elmeséltem az RF-ünknek, nagyon büszke volt!
Fotó: Nínó Karotta
A kardán mögött Quaife végáttét és szöghajtás, onnan meg vaskos szíj az egy darab hátsó kerékig. Bill szerint zseniálisan tudja a driftet és a három kerékkel finoman sodródást is. Fél tonna üresen. Én Spitfire-festéssel kérem a sajátomat, jól megy majd a konyhába.
Fotó: Nínó Karotta
És ilyenek a szabadon garázdálkodó 3 wheelerek a vadonban. Ez itt például Svédországból jött Angliába vissza, gyalog
Ez a 90 éves Darmont-Morgan háromkerekű megfutotta a 150-et, és rommá nyerte magát Franciaországban. Nagy-Britanniában ekkoriban olyan verhetetlenek voltak, hogy Brooklandsben egy kör hátránnyal indították őket a négykerekű autók mögül.
Fotó: Nínó Karotta
A Morgan gyár után olvasói javaslatra elindultunk Devil's Bridge Falls felé. Így szólt Nagy Ádám próféciája: Ha érdekel Anglia (Wales) egyik legszebb útja, akkor tessék: B4574 Rhayader felé. Ha arra jársz, szégyen kihagyni." Erre visszatérünk ugyanitt holnap. Most vár minket a velszi tartomány. Ezen a linken gyűjtjük az Anglia töviről hegyire posztjait, és kövess bátran az Instagramon és Facebookon is, ahol sűrűbben esik a tartalom apraja.
Fotó: Nínó Karotta