A Monteverdi Safari minden luxus SUV őse
Peter Monteverdi versenyzői karrierje mellett az apja szervizét fejlesztette komoly kereskedéssé, ahol Ferrari, BMW és Lancia modellek közül lehetett válogatni. 1963-ban azonban véget ért a kapcsolat a Ferrarival, amikor az il Commendatore követelte, hogy fizessenek meg előre egy 100 autóból álló szállítmányt, amit persze Montevedi nem fogadott el. 1967-ben döntötte el, hogy maga is exkluzív és gyors autókat fog gyártani, és eddig a történet felvet némi párhuzamot a Lamborghini sportautók születésével. Monteverdi első saját modellje egy kétajtós kupé lett, de a ‘70-es évek közepére azt is látta, hogy volna igény egy minden luxussal megtömött terepjáróra is, ez lett a Safari.
Monteverdi rájött, hogy Svájcban bőven akad kereslet a Ferrarikra és Maseratikra, de télen ezek az emberek kénytelenek átülni a Range Roverekbe, hiszen más nem nagyon kínált még erős, összkerékhajtású terepjárót, melynek beltere az olasz sportautókéhoz mérhető. 1977-ben a Safari 39 ezer svájci frankos ára csak 5 ezerrel nőtte túl egy Range Roverét, de az angol népszerűségét nem tudta megtörni.
Fissore építette a karosszériát, melynek magassága megadta a terepjárós biztonságérzetet, ahogyan a kapcsolható összkerékhajtás is, de a vezetési pozíciót sportosabbra vették, a kényelmet pedig az automataváltó és az elektromos ablakok adták. Négyszemélyes belterét a legjobb minőségű bőrrel varrták, a hátsó ülések közötti konzolban pedig pezsgőhűtő van, rajta pedig Richard Sapper és Marco Zanuso által tervezett Brionvega Algol hordozható televízió.
Vezethetőségét a nyomatékos motorok miatt is kedvelték, a Safariban a legkisebb motor az 5,2 literes, V8-as a Chryslertől bő 150 lóerővel és közel 350 Nm nyomatékkal. Ezzel 13,1 másodperc alatt futja a 100-as sprintet és 165 km/óra a végsebessége. Mivel hátsókerék-hajtásra kapcsolható, ezért takarékosabb is tudott lenni, mint a Ranger Rover.
További opcióként ott volt az 5,7 literes nyolchengeres 165 lóerővel és a 7,2 literes is 305 lóval, amivel 50%-kal nagyobb a fogyasztása (több mint 25 l/100 km-s átlag), mint az alapmotorral, cserébe viszont megfutotta a 200 km/órát.
Nagyban javította volna a Safari használhatóságát a háromajtós modell mellé tervezett ötajtós, melyből csak egyetlen prototípus épült, két évvel a plusz két ajtót kínáló Range Rover előtt, ami nem véletlen. Monteverdi tervei szerint az angolokkal kötött megállapodás szerint extra ajtókkal érkező hagyományos Range Rovereket a Carrozzeria Fissore alakítaná át. Később viszont a gyári kínálatban is megjelentek a praktikusabb Range Roverek, a mértéktelen luxust kínáló Monteverdi Safari egyedi darab maradt. A sima Safarinak pedig az alapját adó International Harvester gyártásának beszüntetése vetett véget.
Nézd, ilyen egy V8-as Bentley Bentayga 99 millió forintért!