A Monteverdi Safari minden luxus SUV őse

2021.11.30. 10:44

Peter Monteverdi versenyzői karrierje mellett az apja szervizét fejlesztette komoly kereskedéssé, ahol Ferrari, BMW és Lancia modellek közül lehetett válogatni. 1963-ban azonban véget ért a kapcsolat a Ferrarival, amikor az il Commendatore követelte, hogy fizessenek meg előre egy 100 autóból álló szállítmányt, amit persze Montevedi nem fogadott el. 1967-ben döntötte el, hogy maga is exkluzív és gyors autókat fog gyártani, és eddig a történet felvet némi párhuzamot a Lamborghini sportautók születésével. Monteverdi első saját modellje egy kétajtós kupé lett, de a ‘70-es évek közepére azt is látta, hogy volna igény egy minden luxussal megtömött terepjáróra is, ez lett a Safari.

Monteverdi rájött, hogy Svájcban bőven akad kereslet a Ferrarikra és Maseratikra, de télen ezek az emberek kénytelenek átülni a Range Roverekbe, hiszen más nem nagyon kínált még erős, összkerékhajtású terepjárót, melynek beltere az olasz sportautókéhoz mérhető. 1977-ben a Safari 39 ezer svájci frankos ára csak 5 ezerrel nőtte túl egy Range Roverét, de az angol népszerűségét nem tudta megtörni.

Fissore építette a karosszériát, melynek magassága megadta a terepjárós biztonságérzetet, ahogyan a kapcsolható összkerékhajtás is, de a vezetési pozíciót sportosabbra vették, a kényelmet pedig az automataváltó és az elektromos ablakok adták. Négyszemélyes belterét a legjobb minőségű bőrrel varrták, a hátsó ülések közötti konzolban pedig pezsgőhűtő van, rajta pedig Richard Sapper és Marco Zanuso által tervezett Brionvega Algol hordozható televízió.

Vezethetőségét a nyomatékos motorok miatt is kedvelték, a Safariban a legkisebb motor az 5,2 literes, V8-as a Chryslertől bő 150 lóerővel és közel 350 Nm nyomatékkal. Ezzel 13,1 másodperc alatt futja a 100-as sprintet és 165 km/óra a végsebessége. Mivel hátsókerék-hajtásra kapcsolható, ezért takarékosabb is tudott lenni, mint a Ranger Rover.

További opcióként ott volt az 5,7 literes nyolchengeres 165 lóerővel és a 7,2 literes is 305 lóval, amivel 50%-kal nagyobb a fogyasztása (több mint 25 l/100 km-s átlag), mint az alapmotorral, cserébe viszont megfutotta a 200 km/órát.

Nagyban javította volna a Safari használhatóságát a háromajtós modell mellé tervezett ötajtós, melyből csak egyetlen prototípus épült, két évvel a plusz két ajtót kínáló Range Rover előtt, ami nem véletlen. Monteverdi tervei szerint az angolokkal kötött megállapodás szerint extra ajtókkal érkező hagyományos Range Rovereket a Carrozzeria Fissore alakítaná át. Később viszont a gyári kínálatban is megjelentek a praktikusabb Range Roverek, a mértéktelen luxust kínáló Monteverdi Safari egyedi darab maradt. A sima Safarinak pedig az alapját adó International Harvester gyártásának beszüntetése vetett véget.

Nézd, ilyen egy V8-as Bentley Bentayga 99 millió forintért!

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!