2022.01.28. 14:37

Milliónyi Citroën BX készült, tengernyi változatban, de a francia családi autók között mégis ott a B csoportos raliautónak készült 4TC, melynek csak kicsi esélye volt a nagy sikerre.

Marcello Gandini egy igazi zseni, hiszen nem csak a mennyeien szép Lamborghini Miurát és az ütős Countach-t rajzolta meg, hanem mellette olyan autókat is, mint a ‘90-es évek hírhedt biturbó Maseratijai, de akkor is nagyot alkotott, amikor a ‘70-es évek végén a Volvo kérésére megrajzolta a Tundra tanulmányautót. Az ötlet egyszerűen túl merész volt a svédeknek, de szerencsére a franciák lecsaptak a futurisztikus formára, így született meg a Citroën BX, melynek 1982. október 2-án tartották a BX bemutatóját, stílusosan az Eiffel torony árnyékában.

Hagyományos négyajtós és kombi a Peugeot 405-ös, pedig a platformon osztoznak a BX-szel, csak épp a felfüggesztésük és persze, a felépítésük teljesen más. Már akkor is a Citroën szólította meg a merészebbeket, ezért az ötajtós (és kombi) karosszéria alá remek hidropneumatikus felfüggesztés került, a karosszériaelemek közül pedig nem csak a két lökhárító, de a csomagtérfedél és a gépháztető is műanyagból készült. Ezzel nem csak hegesztési varratokat spóroltak, hanem súlyt is csökkentettek.

Nagy lépés volt a GSA után a BX, hiszen egy sokkal modernebb autó lett, nem mellesleg kifejezetten az volt a cél, hogy egy költséghatékonyan gyártható, megfizethető, de megbízható családi autó legyen az utód. Az ígéret teljesült és a BX hatalmas siker lett, az 1982-től 12 éven át gyártott autóból több mint 2,3 millió darab készült. A karburátoros négyhengeres motorok mellett befecskendezős és turbó dízelek is készültek, de nem maradtak el az olyan sportváltozatok, mint a GT vagy a GTi 16V.

Mindennek a teteje viszont a BX 4TC volt, mely egyszerre néz mókás tákolatnak és fenyegető célgépnek, mert pontosan arra a célra készült, mint az Audi S1 Quattro vagy házon belül a Peugeot 205 T16. Míg a németek egyszerűen kivágtak egy jelentős darabot a kupéjukból, addig a francia mérnökök egész másképp oldották meg a B csoportos raliautót. Jelentős különbség volt, hogy az Audi, a Ford vagy a Lancia jóval mélyebb kútból meríthette a pénzt a versenyautó fejlesztésre és a minimum 200 darab utcai homologizációs példány előállítására, mint a Citroën.

Egyszerűen nem volt pénz arra, hogy egy középmotoros alapot készítsenek, ezért Guy Verrier, a Citroën Compétitions vezetője kitalálta, hogy meglévő cégekkel együttműködve építenek prototípusokat azokból az alkatrészekből, melyek megtalálhatóak a polcon. Mokrycki-vel együttműködve készült el az autó, melyhez a Chrysler-Simca motorját használták, hozzá az SM 5 sebességes váltója kapcsolódott és a hátsó hajtáshoz a Peugeot 505 differenciálműve.

2,1 literes, Bosch K-Jetronic befecskendezős, négyhengeres turbómotorja 200 lóerőt ad le 5250-es fordulaton és közel 300 Nm nyomatéka van 2750-től. Ezzel a BX 4TC 7,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 200 km/óra a végsebessége. Technikai színvonala nem érte el a versenytársakét, de kormányzása és a hidropneumatikus felfüggesztés mégis adott annyit, hogy indítsák a futamokon. Néhány futam után viszont véget is ért a BX 4TC nem túl sikeres karrierje, hiszen beszántották az egész B csoportot, legjobb eredménye az 1986-os svéd rali hatodik helye volt, de előfordultak műszaki problémák is.

62 közúti változat kelt el a legsúlyosabb BX-ből, melyen egyértelműen látszik, hogy valami több ez, mint egy átlagos családi autó. A hosszában beépített motor miatt ugyanis megnyújtották az orrát, a fényszórók közé pedig kiegészítő szúrófényeket sorakoztattak. a CX Turbo felnik felett pedig masszív sárvédőszélesítek vannak, de a fehér szín és a látványos matricázás miatt is elég feltűnő a 4TC. 20 versenyverzió készült, de bármilyen ügyesen szerepeltek ezek más kisebb futamokon, a Citroën igyekezett minden autót visszaszerezni.

Ezt a 0069-es példányt újonnan vették át Párizsban és egészen 2000-ig maradt az első tulajdonosánál, mostanra pedig 52 532 kilométer van benne. Egyike annak a nagyjából 30 darab BX 4TC-nek, mely menekült. Ezek a BX 4TC-k akkor megmutatták, hogy mekkora lendülettel álltak bele a franciák ennek az egésznek, mindezt annak ellenére, hogy csak a zsebük alján csörgő apróból kellett megvalósítani. Ma nem éppen a legismertebb, de talán mindennél ritkább B csoportos, homologizációs autók, egy nagyon érdekes, végtelenül merész szelete a motorsportnak.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!