Milliónyi Citroën BX készült, tengernyi változatban, de a francia családi autók között mégis ott a B csoportos raliautónak készült 4TC, melynek csak kicsi esélye volt a nagy sikerre.

Marcello Gandini egy igazi zseni, hiszen nem csak a mennyeien szép Lamborghini Miurát és az ütős Countach-t rajzolta meg, hanem mellette olyan autókat is, mint a ‘90-es évek hírhedt biturbó Maseratijai, de akkor is nagyot alkotott, amikor a ‘70-es évek végén a Volvo kérésére megrajzolta a Tundra tanulmányautót. Az ötlet egyszerűen túl merész volt a svédeknek, de szerencsére a franciák lecsaptak a futurisztikus formára, így született meg a Citroën BX, melynek 1982. október 2-án tartották a BX bemutatóját, stílusosan az Eiffel torony árnyékában.
Ötszemélyes Lotus hidróval
Tonna alatti össztömeggel gyenge motor is boldogul, így lesz a családi batárból hülyegyerek-játékszer. Óda egy bolond Citroënhez!
Hagyományos négyajtós és kombi a Peugeot 405-ös, pedig a platformon osztoznak a BX-szel, csak épp a felfüggesztésük és persze, a felépítésük teljesen más. Már akkor is a Citroën szólította meg a merészebbeket, ezért az ötajtós (és kombi) karosszéria alá remek hidropneumatikus felfüggesztés került, a karosszériaelemek közül pedig nem csak a két lökhárító, de a csomagtérfedél és a gépháztető is műanyagból készült. Ezzel nem csak hegesztési varratokat spóroltak, hanem súlyt is csökkentettek.
Ha én Vatanen lennék
Csillagszemű ábrándozók vigyázat: ilyen autót venni belépő a szopórollerre. Pedig a rali legenda szelleme ott lebeg a Peugeot 405 GRix4 felett.
Nagy lépés volt a GSA után a BX, hiszen egy sokkal modernebb autó lett, nem mellesleg kifejezetten az volt a cél, hogy egy költséghatékonyan gyártható, megfizethető, de megbízható családi autó legyen az utód. Az ígéret teljesült és a BX hatalmas siker lett, az 1982-től 12 éven át gyártott autóból több mint 2,3 millió darab készült. A karburátoros négyhengeres motorok mellett befecskendezős és turbó dízelek is készültek, de nem maradtak el az olyan sportváltozatok, mint a GT vagy a GTi 16V.
Mindennek a teteje viszont a BX 4TC volt, mely egyszerre néz mókás tákolatnak és fenyegető célgépnek, mert pontosan arra a célra készült, mint az Audi S1 Quattro vagy házon belül a Peugeot 205 T16. Míg a németek egyszerűen kivágtak egy jelentős darabot a kupéjukból, addig a francia mérnökök egész másképp oldották meg a B csoportos raliautót. Jelentős különbség volt, hogy az Audi, a Ford vagy a Lancia jóval mélyebb kútból meríthette a pénzt a versenyautó fejlesztésre és a minimum 200 darab utcai homologizációs példány előállítására, mint a Citroën.
Hányinger, sokszor negyvenmillióért
Kávészünet a Turini hágónál, 1607 méteren. Itt állítják ki Walter Röhrl egykori versenyautóját. Jellemző a hangulatra, hogy komolyan merül fel bennem, esetleg mi is kipróbálhatjuk.
Egyszerűen nem volt pénz arra, hogy egy középmotoros alapot készítsenek, ezért Guy Verrier, a Citroën Compétitions vezetője kitalálta, hogy meglévő cégekkel együttműködve építenek prototípusokat azokból az alkatrészekből, melyek megtalálhatóak a polcon. Mokrycki-vel együttműködve készült el az autó, melyhez a Chrysler-Simca motorját használták, hozzá az SM 5 sebességes váltója kapcsolódott és a hátsó hajtáshoz a Peugeot 505 differenciálműve.
2,1 literes, Bosch K-Jetronic befecskendezős, négyhengeres turbómotorja 200 lóerőt ad le 5250-es fordulaton és közel 300 Nm nyomatéka van 2750-től. Ezzel a BX 4TC 7,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 200 km/óra a végsebessége. Technikai színvonala nem érte el a versenytársakét, de kormányzása és a hidropneumatikus felfüggesztés mégis adott annyit, hogy indítsák a futamokon. Néhány futam után viszont véget is ért a BX 4TC nem túl sikeres karrierje, hiszen beszántották az egész B csoportot, legjobb eredménye az 1986-os svéd rali hatodik helye volt, de előfordultak műszaki problémák is.
62 közúti változat kelt el a legsúlyosabb BX-ből, melyen egyértelműen látszik, hogy valami több ez, mint egy átlagos családi autó. A hosszában beépített motor miatt ugyanis megnyújtották az orrát, a fényszórók közé pedig kiegészítő szúrófényeket sorakoztattak. a CX Turbo felnik felett pedig masszív sárvédőszélesítek vannak, de a fehér szín és a látványos matricázás miatt is elég feltűnő a 4TC. 20 versenyverzió készült, de bármilyen ügyesen szerepeltek ezek más kisebb futamokon, a Citroën igyekezett minden autót visszaszerezni.
Ezt a 0069-es példányt újonnan vették át Párizsban és egészen 2000-ig maradt az első tulajdonosánál, mostanra pedig 52 532 kilométer van benne. Egyike annak a nagyjából 30 darab BX 4TC-nek, mely menekült. Ezek a BX 4TC-k akkor megmutatták, hogy mekkora lendülettel álltak bele a franciák ennek az egésznek, mindezt annak ellenére, hogy csak a zsebük alján csörgő apróból kellett megvalósítani. Ma nem éppen a legismertebb, de talán mindennél ritkább B csoportos, homologizációs autók, egy nagyon érdekes, végtelenül merész szelete a motorsportnak.
Visszapillantó

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
