50 lóerővel is versenyképes a könnyű Panhard

2022.03.01. 12:56

1887-ben alapította René Panhard és Émile Levassor az akkor még a kettejük neve után Panhard et Levassor-t, mely három évvel később adta el az első, Gottlieb Daimler licence alapján készült autót. A második világháború után aztán a Panhard rákényszerült, hogy acél helyett a drágább alumíniummal dolgozzon, így autóik roppant könnyűek lettek, ez az 1962-es CD kupé is kevesebb mint 600 kiló.

Aerodinamikus karosszériáját a témában jártas Charles Deutsch tervezte, aki már korábban is dolgozott Panhard alkatrészekkel. 1962 januárjában fogadta el a gyár az autó terveit, melyet a 24 órás Le Mans-i futamon is indítottak. Amíg a gyárigazgató, Etienne de Valance csapatot épített, addig a mérnökök az autón dolgoztak.

1962 júniusában négy autót CD Dyna versenyautót indítottak a Le Mans-i 24 óráson, amik közül az 53-as rajtszámú összetettben a 16. helyen végzett, de megnyerte az osztályát és a 11,4 l/100 km-es átlaggal fogyasztása is kiemelkedően jó volt. Guilhaudin és Bertaut leggyorsabb sebessége 160 km/óra feletti volt.

Markáns az orra, már csak a sárvédőkkal együtt felnyíló gépháztető miatt id, de az elvékonyodó farán és dupla buborék formájú tetején is látszik, hogy komolyan foglalkoztak azzal, hogyan halad körülötte a levegő. A Panhard CD légellenállási együtthatója ma is nagyon jónak számító 0,22. Költséghatékonyan gyártható üvegszálas karosszériája könnyű (40 kg) alvázra került.

Független felfüggesztése van, a dobfékek hűtőbordái pedig elég jellegzetes elemek, ahogyan a félig burkolt hátsó kerék is vagy az alacsony, 13 centis hasmagasság. A Panhard kupéjában 50 lóerős, 850 köbcentis, léghűtéses kéthengeres bokszermotor van, Zenith karburátorral, négysebességes váltóval és elsőkerék-hajtással.

Ezzel a restaurált, de azért nem makulátlan Panhard CD-vel már ötször járták meg a Le Mans Classic-ot és most 99 ezer euróért egy újabb ínyenc csöppenhet bele a ‘60-as évek világába vele.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!