Aligha szerepelt valaha egy mondatban a Lexus LFA és a Dacia Nova, pedig van bennük közös: mindkét modellt egy szűk évtizeden át fejlesztették, de míg a japánok időben elrántották a kormányt és alapjaiban tervezték újra az egész koncepciót, addig a románok egy technikailag elavult, tízéves autót küldtek gyártásba
Fotó: Bogdan Florea / Wikipedia
Lett is belőle bukás, de legalább nem akkora, mint a Lastunból, ami politikai nyomásra készült és lett a román viccek Zaporozsece. Műszakilag a Nova sem sokkal jobb, az illesztési problémákat még a végső kétségbeesésben berendelt német mérnökök sem tudták kivasalni, a legenda szerint volt prototípus, aminek az ajtaját be sem lehetett csukni, az ablakoknál pedig jó 20 kiló extra tömítés kellett a hézagkitöltéshez
Fotó: Bogdan Florea / Wikipedia
Volt belőle Bosch MonoMotronic injektoros sportváltozat, a GTi, az 1,6-os Cléon-Fonte eredetű motorból 72 tüzes lóerőt hoztak ki, de így sem verekednek érte a Sotheby’s aukciókon a San Marinóban bujkáló román milliárdosok
Fotó: Wikipedia
Legenda az utód SupeRNovából sem lett, de legalább már élhető, olcsó kisautó volt, híd a korai Dacia katasztrófák és a későbbi Logan között. Köszönhető mindez főleg a Renault atyáskodásának: Renault motor (E7J) és Renault váltó került az autóba, és állítólag a névben szereplő nagy R-betű is a franciákra utal
Fotó: Bogdan Florea / Wikipedia
A Lada Novát nem kell bemutatni, ismerjük. A minimális műszaki eltérések helyett – amiket a márkára csavarodott szent emberek úgyis tudnak fejből – érdekesebb, hogy a világ különböző részein milyen neveket kapott a több mint 30 éven át gyártott típus
Fotó: X.com/Car Brochure Addict
Kanadában (az importőr után elnevezve) Dennis Signet és Lada 1500, a keleti blokkban VAZ, illetve Lada 2104/2105/2107, később Lada Classic, Ecuadorban ugyanígy Lada Clásico
Fotó: X.com/Car Brochure Addict
Dániában és a kelet-németeknél Lada Nova, a nyugatabbik németeknél, a franciáknál és az Ibériai-félszigeten Lada Kalinka, Argentínában és Brazíliában Lada Laika, a jugóknál és a briteknél Lada Riva, míg Kubában Lada Sputnik
Fotó: X.com/Car Brochure Addict
Láthatóan nem voltak restek rájátszani az orosz eredetre, így a béna számozásnál nálunk is lehetett volna mondjuk Lada Samovar vagy a szeszre receptív népességet figyelembe véve egyszerűen Vodka
Fotó: betterparts.org
A Ladához hasonlóan a Vauxhall Nova is egy közismert modell, csak más néven: egy Opel Corsa A
Fotó: Collecting Cars
Az 1972-es opelizáció (ahogy a cégvezetés nevezte) óta a Vauxhall szinte teljes modellpalettája minimálisan átrajzolt Opelekből, kisebb részt egyéb General Motors eredetű típusokból áll
Fotó: Collecting Cars
A Nova modellnév is GM védjegy, (ahogy később látni fogjuk) Amerikában is használták. Az autót 1983 és 1993 között gyártották Spanyolországban, kizárólag angliai forgalmazásra. Elődje a Kadett C/Chevette, utódja pedig már nemcsak technikájában, de nevében is Corsa volt
Fotó: Collecting Cars
A sportváltozat a facelift előtt GSi helyett még GTE néven futott, 1,6-osából 100 lóerőt és 135 Nm nyomatékot hoztak ki, mindehhez 845 kiló társult. Ami filmben a Human Traffic, az autóban a Nova GTE
Fotó: Wikipedia
Ha Ausztrália, akkor Holden, UTE-ok és Hilux. Előbbi persze már csak emlék/hagyaték, ugyanis 2017 óta helyi autógyártás nincs, a Holdennek vége
Fotó: Wikipedia
Korábban sem volt egyszerű a déli kontinensen hatékonyan autót gyártani, a helyi autóipar fellendítése érdekében a kormányzat 1983-ban nagyívű tervet dolgozott ki, amire az akkori kereskedelmi és ipari miniszter után Button-tervként szoktak hivatkozni
Fotó: Wikipedia
A terv keretében fokozatosan csökkenteni kezdték az autóimportot sújtó 60 százalékos vámot, hogy a komolyabb versenykörülmények erősítsék a helyi szereplőket, emellett ösztönözték a külföldi gyártókkal közös munkát is. Ennek eredménye lett a Holden Nova
Fotó: Wikipedia
A Nova név persze itt is egy imposztornak jutott, az autó egy átmatricázott (6. és 7. generációs) Toyota Corolla, ami a Holden és a Toyota közös, United Australian Automobile Industries (UAAI) vállalkozásának gondozásában született
Fotó: Wikipedia
A Holden két Toyotát kapott, a Corollából készült a Nova, a Camryből pedig az Apollo, cserébe a Toyota a Commodore-t kapta meg, amit Lexcen néven hozott forgalomba
Fotó: Wikipedia
A vállalkozás nem volt különösebben nagy siker, az eredeti modellekből nagyságrendekkel több fogyott, így szűk 9 év után felhagytak a próbálkozással
Fotó: Wikipedia
Az Advanced Automotive Design Nova egy fiatal srác agyszüleménye volt a hetvenes évek Angliájában. Richard Oakes ugyanúgy el volt ragadtatva a sportautóktól, mint bármelyikünk, el is döntötte, hogy épít egyet
Fotó: Wikipedia
A lemezmunka talán olaszos V8-at sugall, de ennek legalábbis a hengerszámot tekintve a fele igaz: az alapot egy Volkswagen Bogár adta, a motor a hátsó tengely mögött helyezkedett el, az autó pedig egy kit car volt
Fotó: Wikipedia
De hogy jön mindehhez a The Who dobosa? A legendárium szerint Oakesnak volt bejárása abba a garázsba, ahol Keith Moon összetört Miuráját pihentették, és ami mellett Oakes órákat töltött. A sztori annyiban sántít, hogy Moonnak nem volt jogsija, nem vezetett, illetve egyszer, de annak haláleset lett a vége
Fotó: ebay.com
Bár az eredeti, 200 körüli példányszámot gyártó vállalkozás tönkrement, azóta rengeteg kézen átmentek a karosszériaelemek öntőformái, így legalább hatféle változat létezik az autóból. A jogok megjárták Amerikát (Sterling Kit Cars) és Indiát (Aerotec Nova), legutóbb elektromos hajtáslánccal tűnt fel a sajtóban, mint India első elektromos sportautója
Fotó: ebay.com
Amikor egy egykori izomautó hátulról úgy fest, mint egy Skoda Favorit, nagy a baj. Ez történt a nagybetűs Novával is, ami egy 18 hónap alatt a semmiből gyártásba küldött, belépőszintű modelltől indulva megjárta a 380 lóerős big blockkal szerelt magasságokat, hogy aztán egy Toyota-alapú szomorú hatchbackként érjen véget
Fotó: Wikipedia
A Chevrolet Chevy II első generációja a 60-as években született, mint a Corvair utódja és a Ford Falcon ellenfele. A Nova eleinte a csúcsváltozatokat jelentette, csak jóval később lépett elő önálló modellnévvé
Fotó: Wikipedia
A széria csúcsát egyértelműen a harmadik generációból készült Yenko Supernova (ismét egy Dacia-párhuzam, ugye) jelentette. Az autóban egy 7 literes (427 köbhüvelykes) 456 lóerős L72 került, ami könnyedén mozgatta a másfél tonnás, erősített vázzal és felfüggesztéssel szerelt Novát
Fotó: Wikipedia
A 3. generáció faceliftjénél már lehetett sejteni, hogy a Nova legszebb napjainak vége. Az újabb Novák egyre satnyább dizájnokat kaptak, míg végül 1985-ben a név a GM és a Toyota együttműködésének eredményeképp egy átcímkézett Corollára került, ugyanúgy, ahogy fentebb a Holden. AE82 platform, 1,6-os négyhengeres, a legerősebb változatában 110 lóerővel
Fotó: Picasa / Wikipedia