A befuccsolt szupersportautó projekteket bemutató cikksorozatunk harmadik részében ezúttal három, kevéssé ismert modellről lesz szó. Az egyik a kezdetektől problémákkal küzdött, a másikból egyetlen darabot sem adtak el, a harmadik pedig kétszer is újjászületett.

Bricklin SV-1 – Olyan volt, mint egy Corvette, csak rosszabb
Malcolm Bricklin amerikai vállalkozó azzal vált ismertté az autóiparban, hogy elhozta a Subaru és a Yugo márkákat az USA-ba. Az üzletember azonban nem elégedett meg ennyivel, és elhatározta: saját autómárkát alapít. Ez lett a Bricklin.
Kezdetben egy kicsi és megfizethető sirályszárnyas sportautó volt a cél, benne egy négyhengeres Opel motorral. Egy probléma akadt csak: Bricklinnek nem volt pénze az autó fejlesztésére. Ekkor került képbe a kanadai állam, mely hajlandó volt 4,5 millió dollárnyi kölcsönnel támogatni a projektet – más kérdés, hogy ők úgy tudták, a tömeggyártás beindítására adják a pénzüket, holott még kész prototípusról sem beszélhettünk ekkor.
Az első kezdetleges prototípus végül 1972 decemberében készült el, és a Grey Ghost, azaz Szürke Szellem becenevet viselte. Az autó lényegében egy halom innen-onnan összeszedett alkatrészből állt: a hátsó felfüggesztés egy Datsun 510-ből, a kormány egy Chevrolet-ből származott, míg a fékrendszer Opel, Datsun és Toyota alkatrészeket is tartalmazott. A motorháztető alá egy hathengeres Chrysler motor került.
A prototípus azonban nem volt elég jó, így a Bricklin Vehicle Corporation alaposan újratervezte az egészet, majd a javított változatból három prototípust készített. Az SV-1 névre keresztelt modellt elsőként 1974 februárjában mutatták meg egy csapat válogatott hírességnek és potenciális ügyfélnek, míg a nagyközönség júniusban pillanthatta meg először. Ekkor az SV-1 a Chevrolet Corvette mellett Amerika második üvegszálas karosszériával szerelt, V8-as sportautója lett. A végleges változatba ugyanis egy 5,9 literes nyolchengeres motor került, mely azonban csak 220 lóerővel forgatta a hátsó kerekeket. Valamivel később 5,8 literes Ford V8-assal szerelt változatok is épültek, ám ezek teljesítménye még ennél is kevesebb, csupán 175 lóerő volt.
A gyárban sem volt minden rendben. A gyártósoron rengeteget szenvedtek az üvegszálas karosszériaelemek előállításával. Az eredetileg használt anyag nem bírta a magas hőmérsékletet, az ellenállóbb alkatrészek pedig hajmeresztő selejtaránnyal készültek. Mindeközben a minőség-ellenőrzés úgy zajlott, hogy a kész elemekre Albert Bricklin, az alapító Malcolm Bricklin apja rácsapott egy jókora kalapáccsal.
A végül elkészült Bricklin SV-1-ek közel sem nyűgözték le a kor autós újságíróit. A folyamatos minőségi problémák mellett a modellt súlyos tervezési hibák hátráltatták. Az egyenként több mint negyven kilós szárnyas ajtókat például 12 másodperc alatt nyitotta vagy csukta egy hidraulikus rendszer, mely előszeretettel romlott el. Ehhez elég volt egyszerre az egyik ajtót nyitni, a másikat pedig zárni. További gondot jelentett, hogy Bricklin egyáltalán nem lett az a kicsi, könnyű és olcsó sportautó, melynek eredetileg tervezték. A végső változat 4,5 méter hosszú és 1600 kilós lett, az árát pedig folyamatos emelésekkel két év alatt a duplájára növelte a gyártó.
Ezek után a Bricklin SV-1 felkerült Dan Neil "Minden idők 50 legrosszabb autója" nevű listájára, elsősorban kiábrándító teljesítménye miatt.
Az SV-1-ből végül 3000 darab készült, mielőtt a gyártást leállították.
Argyll GT – Az autó, amiből egyetlen példányt sem tudtak eladni
Valamikor 1976 előtt Bob Henderson, volt autóversenyző és turbófeltöltő guru elhatározta, hogy egy saját sportautóval hódítja meg a világot. Az általa alapított új gyártó az Argyll nevet kapta, mivel az egyik befektető nagyapja az 1899 és 1932 között működött egykori Argyll gyárban dolgozott.
A "modern" Argyll első és egyetlen modellje egy csővázas felépítésű, üvegszálas karosszériával szerelt középmotoros sportautó lett GT vagy Turbo GT néven. Az első prototípus 1976-ban készült el, és – a Bricklin SV-1-hez hasonlóan – a legkülönbözőbb helyekről érkező alkatrészekből szerelték össze. A turbós V8-as motor a Rovertől, a felfüggesztés a Triumph-tól, az ötsebességes váltó pedig a ZF-től érkezett. Az 1983-as végleges verzióban már a Peugeot, Renault és Volvo által közösen kifejlesztett Douvrin Euro V6-as motor dolgozott, egy Renault váltó társaságában.
A 4674 milliméter hosszú és 1826 milliméter széles, 2+2 üléses Argyll GT legnagyobb különlegessége, hogy csupán tíz csavar kitekerésével a teljes hátsó rész leszerelhető motorral, váltóval és felfüggesztéssel együtt. A későbbi modellek aztán Lancia Beta és Buick V6-os motorokkal is készültek, de turbós V8-asok is választhatók voltak ZF váltókkal.
Az Argyll GT-t igencsak borsos, 25 000 és 30 000 font körüli áron próbálták eladni, de végül egyetlen darab sem talált gazdára. Az elkészült példányok száma és teljesítménye rejtély, mivel ezeket az adatokat Bob Henderson alapító a mai napig titkolja.
MCA Centenaire – Egyszer megépült, aztán kétszer újjászületett
Rohamosan közeledett az Automobile Club de Monaco századik születésnapja, Fulvio Maria Ballabio pedig egy új, exkluzív középmotoros sportautóval szerette volna megünnepelni a kerek évfordulót. Megalapította hát a Monte Carlo Automobile-t, vagy röviden MCA-t.
Az új gyártó egyből hatalmas célokat tűzött ki maga elé: egy olyan modellt akartak építeni, mely mind a versenypályán, mind a közutakon képes felvenni a versenyt a világ legjobbjaival. Hogy ez megvalósítható legyen, Ballabio leszerződtette a Forma–1-ben már bizonyított kompozit-szakértőt, Guglielmo Bellasit, hogy tervezzen egy teljes egészében karbonból készült alvázat a világverő modellhez.
Az aprólékos munka közel öt évig tartott, időközben pedig Ballabio sikeresen megegyezett a Lamborghinivel, hogy új autójában használhassa az olasz gyártó 455 lóerős, legendás V12-es motorját.
Az MAC Centenaire végül 1990-ben mutatkozott be, pont az Automobile Club de Monaco századik születésnapján, III. Rainier monacói herceg előkelő társaságában. Csakhogy időközben megváltoztak a piaci viszonyok, a drága, exkluzív sportautók iránti érdeklődés pedig jelentősen lecsökkent. Végül 1990 és 1992 között csupán 5 darab Centenaire készült, mielőtt a gyártást leállították.
Ezzel azonban a történet messze nem ér véget. 1993-ban ugyanis egy grúz üzletember megvásárolta az autó jogait, majd egy versenyváltozat elkészítése után benevezett a Le Mans-i 24 órás futamra. Az ekkor MIG M100 névre keresztelt modell azonban csúfosan leszerepelt: annyira lassúnak bizonyult, hogy nem jutott be a futamra.
Ezután a Centenaire jogait az elsősorban mopedautóiról ismert francia Aixam vette meg, akik az autót továbbfejlesztve megalkották a Mega Monte Carlót. Ez a változat már egy Mercedes-Benz V12-essel érkezett, és az 1996-os Genfi Autószalonon mutatkozott be. Ebből a modellből is készült legalább egy versenyváltozat, ám ez végül homologizációs problémák miatt sosem állt rajthoz.
A sorozat előző két epizódját Itt és Itt találjátok.
Még öt befuccsolt szupersportautó-projekt
A vezethetetlen, a megbízhatatlan és a többiek.
Autót építeni nehéz, avagy öt befuccsolt szuperautó-projekt
Mert attól, hogy erős és gyors, még nem biztos hogy venni fogják...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
