Az első Porsche Cayenne-ek már lekoptak az utakról, de Levente felkarolt egy szép állapotút, hogy egy őszinte terep-túragépet építsen belőle. Az egyik legalapabb változatot választotta, hogy kevesebb legyen a hibaforrás, ez jó döntésnek bizonyult: egy-két apró hibával sikerült letolnia a Budapest-Bamako Rallyt egy 20 éves Porsche kényelmében.
2024-ben már nem feltétlen az a művészet, ha valaki végigcsinálja a Budapest-Bamako Rallyt, inkább az a nagy dobás, ha valami arra alapvetően alkalmatlan dologgal sikerül, lásd a négyütemű Trabantot vagy a 40 éves dízel Mercedest közel gyári állapotban. Levente története viszont pont a másik irányból érdekes: ő egy elég modern autóval indult el, ráadásul egy korosodó német prémiummal, amitől még a hétköznapi használat során is félnek az emberek. Drágán haldokló technika, követhetetlen elektronika? Ezekre Levente most mind rácáfolt.
Az alap egy hibás Porsche Cayenne volt
A projekt egy 2005-ös Porsche Cayenne-nel indult, amit Levente hajtáshibásan vásárolt. A tulajhoz hagyaték útján került és nem tudta mi baja lehet, nem is érdekelte. Pedig az autó nem volt rossz állapotban, Leventének 3000 euró (szűk 1,2 millió forint) letétele után csak az első diffiben kellett csapágyakat cserélnie. Ettől függetlenül szétszerelés következett, mert stabil autót akart, aminek az az alapja, hogy tud benne mindenről. Felújította a hűtőrendszert, foglalkozott a motorral és a váltóval. Kicserélte a vezérlést, ami különösen szívás a VR6 motorok esetében, mert a lánc a váltóoldalon van, tehát csak a blokk kiemelése után végezhető el.
A váltó érdekes pontja a Cayenne-nek, Levente autójában egy 6 gangos kézi kapcsolású szerkezet van. Ez egy ekkora prémium típusban ritkaság számban megy, sőt, Levente emlékei szerint később ez nem is az alapmodell kiváltsága volt, hanem feláras extra lett. Az övé azonban egy alapváltozat a legkisebb, leggyengébb motorral. Ez nem véletlen, direkt ilyet keresett, mert terep-túra autó építése volt a cél, annak meg csak előnyére válik az egyszerűség. Minél kevesebb az extra, annál kevesebb dolog mehet tönkre, de még így is egyszerűsítettek az autón, kikerült például az elektronikus kormányzár, mert ha az elromlik, akkor vége a dalnak, az autó nem megy tovább.
Brutál off-road kiegészítőket kapott
Ahogy telt az idő, épült az alapmotoros Cayenne, lassan körvonalazódott Leventében a Budapest-Bamako Rally lehetősége, és ehhez mérten is kezdtek foglalkozni az autóval. Az építés sok időt és pénzt emésztett fel. Pontos számokat nem tud és nem is mer mondani, de az biztos, hogy valahol 10 millió forint felett járnak. A futómű bölcsőket lejjebb helyezték és egyedi gólyalábakat készíttettek, amikhez módosították a rugótornyok szögét a nagyobb rugóút érdekében. Az első lökhárító alsó része ment a kukába, helyette egyedi csövezést építettek vaskos koptató lemezekkel és haspáncéllal, a felső része pedig szinte csak dísznek került vissza.
A hátul elhelyezett pótkereket és vizestartályt tartó konzol teljesen egyedi építés, de annyira masszív, hogy Levente fel is rá tud állni, ha kell valami a tetőről. Belül is történtek változások, kezdve azzal, hogy az autó kétszemélyessé lett alakítva. Hátul egy ágy kapott helyet, ami alapesetben 170 centi hosszú, de előredöntött első ülésekkel toldható bő 2 méteresre, azért az már kényelmes. Alatta rengeteg tároló doboz, 230 voltos inverter és egy kihúzható kiskonyha is van asztallal, főzőlappal, mosogatóval. Ez egy igazi túlélőautó, amibe mindent belefűztek, amire csak szükség lehet egy ilyen túra során.
Még a Bamako előtti utolsó napokban is dolgoztak az autón, de elkészült és elindulhattak vele a ralin. Az európai autópályákon nem tolták neki annyira, a stabil 100 km/h körüli tempót jól tolerálta a 3,2 literes VR6-os motor. Semmi gond nem volt a hűtéssel, bár Levente eleinte aggódott. Az autó alap 2,3 tonnájából néhol faragtak, máshol pedig visszaszedték, így 2,5 tonna körül mozog az önsúly.
A legkisebb, legegyszerűbb motor a legjobb a célra
Ez a legkisebb motor, ráadásul csak szívó – ezért is olyan egyszerű –, alig 250 lóerő és 310 Nm, ami nemcsak ezt a nagy testet kell, hogy megmozdítsa, de az állandó összkerékhajtás elemeit is folyamatosan át kell forgatnia. Van dolga bőven, a német mérnökök viszont a nagyobb V8-as Cayenne-ek hűtőjét hagyták a motortérben. Levente szerint sosem volt gond, a forró sivatagi időjárás sem fájt a motornak, csak egyszer emelkedett kicsit a hőfok, amikor komolyabb tempóval vontattak egy versenytársat.
Tehát a kontinenst kulturált autósként hagyták el, de Észak-Afrika már más: egy kiszáradt tó medrében simán megvolt a 160 km/h, de a sivatagban sem sajnálták. Mutatott felvételt, ahogy tempóval tűnik el a porban egy szintén nem lassan haladó Hilux mellett. Ha elfogyott a türelme, akkor nem sajnálta 7000 fölé forgatni a motort, ahol egyébként az utólagos saválló kipufogórendszeren keresztül valami mesésen szól. Ilyen hangja nincs másnak, ezt csak a különleges VR motor tudja produkálni, egészen fantasztikus.
Csak apró hibák voltak
Hazafelé már kicsit óvatosabban közlekedett, bár az autó nem panaszkodott. Egyszer az egyik kardán porvédő gumiharangja szakadt ki, ami miatt kosz került a csuklóba és elkezdett ropogni. Ezzel csak nagyon óvatosan mert volna tovább menni, de szerencsére találtak cseredarabot. Az sem állította meg annyira, hogy egyszer az egyik hátsó gátló elengedte az olajat, de némi utánajárás után ezt is sikerült orvosolni valamennyire. Miután hazaértek a raliról, a motorban olajat, a futóműben pedig egy szilentet kellett kicserélni és a Cayenne újra bevetésre készen állt.
Kell gyomor a Bamako Rallyhoz, de Levente nagyon élvezte
Levente nagyon élvezte az utat, érdekes élmény volt neki a Bamako. Egyfelől ajánlja mindenkinek, aki egy kicsit is autós beállítottságú és szeret utazni, mert vannak technikai helyzetek, amikből csak akkor tudod kivágni magad, ha felkészült vagy. Egyszer nekik is ki kellett ásni a Cayenne-t a homokból, mert rossz helyen fékeztek le, jöhetett a homokvas. Emellett viszont úgy gondolja, hogy kell hozzá egyfajta gyomor, mert azt a szemetet és szegénységet, ami ott van, nem egyszerű elviselni.
Engem továbbra is érdekel a dolog, a múltkori W123 óta csak erősödött a lelkesedésem. Most a Cayenne-nél is azt érzem, hogy bármikor elindulnék vele Afrikába, mert nagyon masszívnak érződik minden porcikája. Vezettem kicsit a lepencei szerpentinen, elbűvölt a hangja, nem vágta szét a világot, de nem is mertem nagyon 4-5 ezres fordulat fölött izgatni. A tulaj viszont minden kigyorsításnál belenyomta 7000-be, ahol már nagyon intenzív az élmény.
Gyere ki a Parkoló Parádéra és próbáld ki!
Ez az a fajta üvöltés és mozgás, amit neked is meg kell tapasztalnod, és most meg is van rá a lehetőséged. Az április 28-án (vasárnap) esedékes Parkoló Parádén ugyanis te is beülhetsz majd Levente Porsche Cayenne-jébe, és ha szépen nézel rá, visz is vele egy kört . Persze sok másik érdekes autó is lesz az autóztatáson, akár megjárta a Budapest-Bamako Rallyt, akár nem, úgyhogy gyere el, érdemes!
Köszönjük, hogy idén ennyire eljöttetek a Parkoló Parádéra!
2025-ben újra találkozunk!
Ilyen volt a Parkoló Parádé
- Vannak még tartalékok a V8-ban?
- Alkalomhoz illő előadással készülünk az idei utolsó, nyárzáró 44. Parkoló Parádéra, amit a V8 jegyében tartunk!
- Amikor az amerikai autók szeretetéből kinő egy háromnapos fesztivál a strandon
- Napsütés, strand, buli, koncertek és mindenfelé hatalmas V8-as motorok. Ilyen egy American Motors on the Beach fesztivál.