Lényegében minden itt kezdődött

Golf50 - Volkswagen Golf GTI Cabriolet

2024.05.18. 07:07

A '70-es évek eleje nem volt zökkenőmentes a Volkswagen számára. Amerikai piaca részben a Nixon-sokknak köszönhetően összeomlott, '73-ban volt egy olajválság, a Typ 3 és Typ 4 gazdasági bukás lett, a Beetle utódja pedig még mindig nem volt végleges. A cég akkori vezetője, Rudolf Leiding ekkor csapott az asztalra, és döntötte el, hogy az EA377 legyen a végleges Golf formaterv, majd elment állambácsihoz pénzért kuncsorogni. A tét nagy volt, ugyanis ha a Golf bukik, a VW is bukik. Nem így lett, a modell idén 50 éves, a gyártó pedig az egyik legmeghatározóbb az európai piacon.

1974. március, Wolfsburg

Elkészült a legelső Golf, ami a VW reményei szerint rövidesen ezrével lepi el a kereskedéseket. A félsz megvolt a Volkswagenben, hiszen éppen egy legendát, a 21,5 milliós darabszámban gyártott Beetlet/Typ 1-t/Käfert/Bogarat, korának legsikeresebb autóját váltották le. A Golfnak nemcsak egy ikonnál kellett jobbnak lennie, hanem magát a gyártót is meg kellett mentenie a csődtől, a Volkswagen 20-ra húzott lapot.

Azért nem volt ez akkora szerencsejáték a VW részéről, ugyanis a rengeteg koncepcióból a legjobbat választották, amit nem más, mint Giorgetto Giugiaro alkotott. Ő nemcsak azt tudta, hogyan kell gyönyörű autót tervezni, hanem azt is, hogyan kell mindezt olcsón gyárthatóvá tenni – a VW-nek pedig pont erre volt szüksége (a sztorit Göbi korábban már alaposan feldolgozta).

A 20-ra ász jött, 1976 októberében már az egymilliomodik Golfot ünnepelték Wolfsburgban. A gyártó megmenekült, az ünnepi pezsgőt már ők állták, a Volkswagen pedig olyan projektekbe is belekezdhetett, mint a GTi vagy a Cabriolet.

Új sebességrekord. Nulláról 1 millióra 31 hónap alatt.
Új sebességrekord. Nulláról 1 millióra 31 hónap alatt.

1979. február 27., Genfi Autószalon

1976-ban a Wilhelm Karmann GmbH bemutatta a Volkswagen vezetőinek, ők hogyan képzelik el a már híres Golfot kabrióként. Ez főleg abban tért el a végleges verziótól, hogy nem volt benne bukócső, a ponyvatető alacsonyabb volt, ezek miatt az oldalsó ablakok is mások voltak.

A modellen egészen 1979-ig finomítottak, majd a végleges verziót az akkori Genfi Autószalonon mutatták be, júniusban pedig az értékesítés is megkezdődött. Nagy vonalakban megismétlődött a fenti sztori: (bár egészen 1980. január 10-ig gyártották) a Beetle Cabrioletet leváltotta a nyitott tetős Golf, sikertermék lett és elhozta a kabriózás reneszánszát.

Nincs tető a fejed felett, de vezethetsz egy Golfot - micsoda szlogen
Nincs tető a fejed felett, de vezethetsz egy Golfot - micsoda szlogen

Ennek a Beetle rajongók nem örültek, a wolfsburgi gyár előtt egy tüntető jellegű temetést is tartottak a kabrió Bogárnak. Ezt a VW akkori PR vezetője nem retorzióval, hanem kolbászokkal és Golf Cabriolet tesztvezetéssel honorálta. A Beetle klub elnökét pedig megnyerte a Golf, hiszen az bevallása szerint sokkal fejlettebb, kényelmesebb és gyorsabb is volt. A Golf Cabriolet rajta kívül további 388 521 embert is meggyőzött – köztük Pétert is. Igaz, a cikkben bemutatot Golfnak nem ő volt az első tulaja, sem a második, sem a harmadik...  hanem a tizedik.

Nap, Hold és kabrió
Nap, Hold és kabrió

2017 tavasza

Péter a Golf Cabrioletjét 2017-ben vette Magyarországon nagyjából 116 ezer kilométerrel. Elmondása szerint előző tulaja műszakilag rendbe rakta, neki leginkább a belsejével és egy-két aprósággal kellett foglalkoznia. Az 1,8 literes, 112 lóerős motor meglepően erőteljesnek hat, a váltó kézi, a kisebb, 1,6-os motorral szerelt Golfokkal ellentétben ebben ötsebességes. Külsőleg és belsőleg újszerű, de olyan sosem lesz, mint ahogy anno 1985-ben legördült a gyártósorról. Ez nincs is Péter tervei között, ahogy az OT-ztatás sem.

A rádió egy későbbi darabból van, a váltó előtti műszeregységek is utólagosak és az üléshuzat sem korhű. Az ajtók belső zárját kiszerelte, ugyanis találkozókon sokan nyúltak be az autóba, hogy kinyissák, beleüljenek. Kapott egy "picit" hangosabb dudát, valamint maga az autó is hangosabb az átlagosnál, ez az egyenkénti leömlőknek köszönhető. Ezek mind olyan alakítások, amitől az autó személyesebb: ez a Golf nem a múzeumnak készül, hanem a tulajdonosnak és családjának, hogy emlékeket alkossanak.

Péter a jó idő beköszöntével kiveszi a Golfot a garázsból és kirándul, találkozókra jár a vele, családostul. Nem kell, hogy csak a kabrióval utazzanak, ugyanis idősebb lányának egy kettes Golf GTi-je van, valamint ott van egy picit már jobban megpiszkált Bogár, a család szeme fénye.

Nagyjából két óra erejéig láthattunk bele Péterék életébe Petrány Máté kollégámmal, teljesen egyértelmű volt, hogy őszintén szeretik mindhárom autót. Egyik fotóhelyszínről a másikra utazva két dolog tett igazán boldoggá. Egyik, hogy ismét testközelből láthattam egy egyes Golf Cabrioletet, másik pedig a benne ülő Péter mosolya, amikor a volán mögött van.

Egy Golf Cabriolet már igen ritka, hazánkban sem árulnak belőle sokat, jelenleg a legolcsóbb egymillió forint és eléggé problémás állapotban van, miközben egy igazán szép állapotú darab külföldön 10 millió forintos ársávban mozog. 

2004 tavasza, Budapest

Ez pedig már az én sztorim. 2004-et írunk, amikor a család eldöntötte, hogy le kell cserélnünk a fikazöld Trabantunkat. A cél egy kényelmesebb, újabb, jobb autó volt. A nagyszüleim azt akarták, hogy Swiftünk legyen, de ha az nem, hát egy hármas Golf se lenne rossz.

15 hónaposan csipáztam a Trabantunkat
15 hónaposan csipáztam a Trabantunkat

Aztán jött a tavasz, én éppen a kertben hajtottam a Hot Wheelseim, amikor beállt a kapunk elé egy hófehér, lehajtott tetejű autó, amiből apám vigyorogva szállt ki. A mosoly az én arcomra is gyorsan ráült, hiszen akkor kapcsoltam, ez az új autónk, lett egy kabriónk. A család kirajzott a ház elé, megcsodáltuk az új szerzeményt, első közös utunk pedig a McDonald's-ba vezetett. Az autók iránti rajongásom itt váltott át szerelemmé, lényegében minden itt kezdődött.

De a Golfért rajongtam a leginkább
De a Golfért rajongtam a leginkább

A szerelmem egy 1992-es, 1,6-os volt, négysebességes kézi váltóval. Akkor ez nekem sokat nem mondott, de a fehér-bordó bőrülés és a fehér ponyvatető annál többet.

Aki ült kabrió hátsó sorában, tudja, hogy a szélvédelem ott már annyira nem hat. Nekem ez a gyerekkorom egy jelentős része volt. Ettől függetlenül imádtam a kabriózást – 40 km/h-ig, emiatt égethettem szüleim agyába a „húzzuk fel a tetőt, mert fázom” frázist.

Kabriós találkozóra is mentünk vele
Kabriós találkozóra is mentünk vele

Az is rengeteg boldog emléket idéz fel bennem, hogy a hó eleji nagybevásárlások során tipikusan mellém is került pár szatyor, ugyanis a Cabriolet nem a csomagteréről híres. Nem baj, nasizhattam hazafele sunyiban. Ám ez nem azt jelenti, hogy nem praktikus az autó, sőt! Simán belefért egy teljes kertibútor szett – igaz, ehhez le kellett nyitni a tetőt, a kertibútor pedig novemberben volt akciós, és az eső is esett.

A fehér-bordó bőrülés a mai napig az egyik legszebb kombináció szerintem
A fehér-bordó bőrülés a mai napig az egyik legszebb kombináció szerintem

Autós találkozók, naplementés jövés-menések a családdal, országúti krúzolások a napsütésben, ezeket az élményeket a Golfnak köszönhetem. Beceneve nem volt, a családban én vagyok az egyetlen, aki a mai napig kapásból tudja a rendszámát. Az autót 2008-ban adtuk el, új gazdájának boldog vigyora belém égett. Az autót 2022-ben végleg kivonták a forgalomból, de remélem csak külföldre vitték és olyan csodálatos állapotban van, mint az emlékeimben.