A Routemaster tervezését már a II. világháború előtt elkezdte a London Transport. A cél az volt, hogy az akkoriban számos, más-más műszaki megoldásokat használó busztípus helyett, azonos műszaki alapokon nyugvó, ugyanolyan kialakítású buszokat használjanak a londoni buszközlekedésben. A háború miatt megakadt tervezést csak 1947-ben tudták folytatni a mérnökök. Az első négy, különböző gyártók által készített, prototípus 1954-re készült el. A London Transport az 1957-es évben választotta ki a győztes gyártót, amely az Associated Equipment Company (AEC) volt. Az AEC 1958 és 1968 között 2876 darabot gyártott a típusból. A Routemaster faék egyszerűsége, megbízhatósága és alacsony üzemelteti költsége miatt túlélt válságokat és több tucat olyan autóbuszt, amelyeket a leváltására szántak. Így nem csoda, hogy az állomány egy része egészen 2005-ig forgalomba maradt. A londoni utcakép ikonjává váló, a köznyelvben csak nagy piros buszként emlegetett Routemastereket ekkor csuklós Mercedesekre cserélték. A csuklós Mercedeseket pedig a New Routemasterek váltották 2012-ben.