A szocialista autók iránt érzett nosztalgiát erősen torzítja a tény, hogy pont a hiánygazdaság értékelte fel ezeket a típusokat, vagyis elsősorban azért gondolunk vissza párás szemmel, mert az annak idején nehezen megszerzett tárgyak barátokká, családtagokká váltak. Mégis készült akkor néhány olyan kivételes darab, amiért nem csak a keleti, hanem a nyugati világ is képes rajongani, és szemmel jól látható összegeket fizetni. A 110 R Coupé ilyen, de Rozikát szeretetből támasztották fel újra és újra.
A szocialista Porsche
A hangzatos, mégis kissé lekicsinylő becenevet azzal érdemelte ki a 110 R Coupé, hogy a vasfüggöny innenső felén nagyon értékes valutáért cserébe próbálták meg eladni azoknak a nyugati vevőknek, akik szívük szerint Porschéba ültek volna, vagy legalábbis egy hasonló, mégis elérhető árú kupéra vágytak. Más kérdés, hogy az autóipar sötét évtizedének számító hetvenes években is érezhető volt a különbség egy nyugati és egy keleti gyártmány között. Ebben a közegben az egyik legvágyottabb szocialista autó is csak olcsó alternatíva lehetett, mégis emlékeznek rá.

Ahogy szinte mindenki, aki a rendszerváltás előtt született, érez valamit a különleges Skoda iránt. Nekem gyerekkoromban poszterként a falamon volt, és pontosan tudom, mit jelent egy ilyen vadhajtás a kicsit sárga és kicsit savanyú szocialista autók között. Igazi büszkeség, egy reménysugár, kikacsintás a nyugat felé, ami azt üzente, nem vagyunk elveszve, a mi világunkban is létezik olyan autó, amire vágyni lehet és érdemes. Ez olyasmi, amit mai szemmel megérteni lehet, átérezni talán lehetetlen. Bánóczi Zoltánt annyira megfogta a 110 R, hogy szerzett is egyet.
Születésem után már a kórházból is farmotoros Skodával vitt haza édesapám, azóta mindig van legalább egy Skoda a családban. A hetvenes évek legvégén, Nagyváradon születtem, ott akkoriban kevés import autó futott, ezért azok között, akiknek nem Daciája volt, kialakult egyfajta bajtársiasság, például ha az úton Skoda jött szembe, fénykürttel villantva köszöntöttük egymást. Ezt gyerekként nagyon menőnek éreztem.
Ahova lehetett mentem apukámmal, amikor kocsival ment valahova, együtt bütyköltük, csinosítottuk a Skodát. A farmotor brummogása pedig elvarázsolt és magával ragadott. Hatéves voltam, amikor egy magyarországi látogatásunkkor először láttam „sport Skodát”. Kétajtós volt és nem volt ajtókerete. Felfoghatatlanul menőnek tűnt a mi 120 L-ünkhöz képest. Akkor kijelentettem, hogy ha nagy leszek, lesz egy ilyen Skodám, egy S110 R Coupé.
Tiszta pedigré
Álomautóját 2004-ben írathatta a nevére. Már akkor is csillagászatinak tűnő összeget fizetett egy üres, igaz, felújított karosszériáért, meg egy kazalnyi alkatrészért. Szerencséje volt, az eladóval sikerült megállapodnia abban, hogy együtt rakják össze a kupét. Hat hétig minden hétvégét Mezőkeresztesen töltött, és tisztításra, polírozásra váró alkatrészekkel felpakolva ment haza Zuglóba. Hétköznap esténként igyekezett formába hozni az apróbb elemeket. Rozika egyébként akkor volt harmincéves, egészen pontosan 1974. január 15-én gyártották Kvasiny-ban.
Az 1973-as frissítésnél dupla fényszórókkal és a korábbinál hatékonyabb fűtéssel vonzóbbá tett, magyarországi exportra készült 110 R a hivatalos úton, a Merkuron keresztül került az országba, április 2-án helyezték forgalomba Jászberényben. A szürke forgalmi segítségével nyomon követhető tulajdonosi láncba ötödikként került Zoli sem ponyva alatt tartandó gyűjteményi darabként tekintett a mindig is ritka Skodára. Találkozóról találkozóra járt vele, nyilvános szereplést is vállalt. 2005-ben Karotta a Totalcar tévéműsorban, 2006-ban Winkler a könyvében mutatta be.
2010-ben eljutottunk a típus 40. születésnapjának megünneplésére rendezett első nemzetközi Skoda 110 R Coupé találkozóra a csehországi Kvasiny-ba, akkor jártunk Mlada Boleslavban is, a gyári Skoda Múzeumban, fotózkodtunk a gyár alapítóinak Vaclav Laurin és Vaclav Klement szobrával. Óriási élmény volt 174 Skoda 110 R Coupét egy helyen látni. A cseh klub alapítójával, Martin Sulccal kötött barátságom azóta is fennáll.
Voltunk kiállításon a Hősök terén, a Városligetben a Közlekedési Múzeum előtt és a Hungexpón szervezett 2005-ös Nemzetközi Autókiállításon. Háromszor részt vettünk a Retropartyzánokon, kétszer a nívós Hungaroring Classicon, így száguldottunk a Forma 1-es versenypálya aszfaltján, de egy másik remek veterános dzsembori keretében Miroslav Spojka csehszlovák téeszelnöknek öltözve a Millenáris Velodrom betonteknőjében is.
Zűrös öregkor
Az elcsépelt kereskedelmi tévés fordulattal élve ekkor az álomból rémálom lett, az 52 lóerős farmotorjával csekély, 745 kilós tömege ellenére önerőből felelőtlenségre alig-alig képes, 0-ról 100 km/órára 17,5 másodperc alatt gyorsuló farmotorossal Zoli 2011-ben, 2012-ben és 2014-ben is balesetet szenvedett. Egyszer egy találkozón a felvonulók közé hajtó autó rohant bele, másszor az elsőbbséget nem kapta meg, a legnagyobb sokk mégis akkor érte, amikor szintén egy konvojban haladva Kerecsend és Eger között defektet kapott, és az árokba borult.
Zolinak a csuklója tört el, és a szíve szakadt meg, amikor látta Rozikáját totálkárosra törve az út szélén. A tető szinte csak a feje fölött nem lapult rá a karosszériára. A kupé sokáig Egerben maradt, semmi sem akart összejönni, úgy tűnt, hogy az autóról és a hobbiról is le kell mondania, majd két és fél hónappal később egy grillpartira hívták meg. A házigazda kihívta az utcára, hogy segítsen valamiben, és amikor kilépett, úgy érezte, megáll a szíve. A ház előtt a tökéletes állapotú Rozika állt az őt titokban helyreállító baráti társaságával. Tíz hét ment rá, de megérte!
Visszaadták a helyreállított autót, valahogy úgy, ahogy az autóépítős sorozatokban szokás. A baráti összefogásról több cikk és rádióműsor is született, az összetartó csapatnak azóta hálás vagyok, ezúton is köszönöm nekik az önzetlen segítségüket! A társaság egy része azóta is együtt van, megalapítottuk a Skoda Oldtimer Klub Egyesületet, amellyel Magyarországon igyekszünk öregbíteni a márka hírnevét és népszerűsíteni ezeket a szerethető, öreg vasakat.
Nincs az a pénz
A balesetek után megfogadta, hogy legkésőbb az ötvenedik születésnapjára OT rendszámot szerez a narancssárga kupéra, ami idén január 15-ére össze is jött. A megpróbáltatásoknak legfeljebb lelki nyoma maradt, az autó probléma nélkül megkapta a minősítést. Az utólagos fabetétet és a kormányvédőt korabeli extraként elfogadták, azoktól sem kellett megválnia a plakett és a rendszám kedvéért. Említettem, hogy megérte a munka, a Mobile.de-n éppen egyetlen hasonló állapotút hirdetnek 38 900 euróért, ami 15,3 millió forintot jelent, nem mintha el akarná adni.
Karotta 2005-ben azt mondta, 15-20 év múlva senki sem fog emlékezni a kommunizmusra, a szocializmusra, az igazságtalanságokra és a véráldozatokra, ez az autó viszont akkor is gyönyörűnek számít majd. Most itt vagyunk 19 évvel később, és az említett szörnyűségeket ugyan nem felejtettük el, de ezt az autót valóban ugyanolyan szépnek látjuk, és még csak jobban értékeljük a különlegességét. A gyár adatai szerint 57 085 darab készült belőle, miközben az alapját adó 100-as sorozatból 1 079 708! Nem csodálom, hogy nemzetközi szinten is értéket képvisel egy ilyen túlélő.
Szeptember 21-22., Retropartyzánok, Pécs
Érdekelnek a hetvenes, a nyolcvanas és a kilencvenes évek veteránjai? Akkor ott a helyed szeptember 21-én és 22-én Pécsett a Retropartyzánokon, ahol összesen 110 annak idején Magyarországon futott keleti és nyugati járművet láthatsz kordonok nélkül izgalmas programokkal színesítve!


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
