A szocialista autók iránt érzett nosztalgiát erősen torzítja a tény, hogy pont a hiánygazdaság értékelte fel ezeket a típusokat, vagyis elsősorban azért gondolunk vissza párás szemmel, mert az annak idején nehezen megszerzett tárgyak barátokká, családtagokká váltak. Mégis készült akkor néhány olyan kivételes darab, amiért nem csak a keleti, hanem a nyugati világ is képes rajongani, és szemmel jól látható összegeket fizetni. A 110 R Coupé ilyen, de Rozikát szeretetből támasztották fel újra és újra.
A szocialista Porsche
A hangzatos, mégis kissé lekicsinylő becenevet azzal érdemelte ki a 110 R Coupé, hogy a vasfüggöny innenső felén nagyon értékes valutáért cserébe próbálták meg eladni azoknak a nyugati vevőknek, akik szívük szerint Porschéba ültek volna, vagy legalábbis egy hasonló, mégis elérhető árú kupéra vágytak. Más kérdés, hogy az autóipar sötét évtizedének számító hetvenes években is érezhető volt a különbség egy nyugati és egy keleti gyártmány között. Ebben a közegben az egyik legvágyottabb szocialista autó is csak olcsó alternatíva lehetett, mégis emlékeznek rá.
Ahogy szinte mindenki, aki a rendszerváltás előtt született, érez valamit a különleges Skoda iránt. Nekem gyerekkoromban poszterként a falamon volt, és pontosan tudom, mit jelent egy ilyen vadhajtás a kicsit sárga és kicsit savanyú szocialista autók között. Igazi büszkeség, egy reménysugár, kikacsintás a nyugat felé, ami azt üzente, nem vagyunk elveszve, a mi világunkban is létezik olyan autó, amire vágyni lehet és érdemes. Ez olyasmi, amit mai szemmel megérteni lehet, átérezni talán lehetetlen. Bánóczi Zoltánt annyira megfogta a 110 R, hogy szerzett is egyet.
Születésem után már a kórházból is farmotoros Skodával vitt haza édesapám, azóta mindig van legalább egy Skoda a családban. A hetvenes évek legvégén, Nagyváradon születtem, ott akkoriban kevés import autó futott, ezért azok között, akiknek nem Daciája volt, kialakult egyfajta bajtársiasság, például ha az úton Skoda jött szembe, fénykürttel villantva köszöntöttük egymást. Ezt gyerekként nagyon menőnek éreztem.
Ahova lehetett mentem apukámmal, amikor kocsival ment valahova, együtt bütyköltük, csinosítottuk a Skodát. A farmotor brummogása pedig elvarázsolt és magával ragadott. Hatéves voltam, amikor egy magyarországi látogatásunkkor először láttam „sport Skodát”. Kétajtós volt és nem volt ajtókerete. Felfoghatatlanul menőnek tűnt a mi 120 L-ünkhöz képest. Akkor kijelentettem, hogy ha nagy leszek, lesz egy ilyen Skodám, egy S110 R Coupé.
Tiszta pedigré
Álomautóját 2004-ben írathatta a nevére. Már akkor is csillagászatinak tűnő összeget fizetett egy üres, igaz, felújított karosszériáért, meg egy kazalnyi alkatrészért. Szerencséje volt, az eladóval sikerült megállapodnia abban, hogy együtt rakják össze a kupét. Hat hétig minden hétvégét Mezőkeresztesen töltött, és tisztításra, polírozásra váró alkatrészekkel felpakolva ment haza Zuglóba. Hétköznap esténként igyekezett formába hozni az apróbb elemeket. Rozika egyébként akkor volt harmincéves, egészen pontosan 1974. január 15-én gyártották Kvasiny-ban.
Az 1973-as frissítésnél dupla fényszórókkal és a korábbinál hatékonyabb fűtéssel vonzóbbá tett, magyarországi exportra készült 110 R a hivatalos úton, a Merkuron keresztül került az országba, április 2-án helyezték forgalomba Jászberényben. A szürke forgalmi segítségével nyomon követhető tulajdonosi láncba ötödikként került Zoli sem ponyva alatt tartandó gyűjteményi darabként tekintett a mindig is ritka Skodára. Találkozóról találkozóra járt vele, nyilvános szereplést is vállalt. 2005-ben Karotta a Totalcar tévéműsorban, 2006-ban Winkler a könyvében mutatta be.
2010-ben eljutottunk a típus 40. születésnapjának megünneplésére rendezett első nemzetközi Skoda 110 R Coupé találkozóra a csehországi Kvasiny-ba, akkor jártunk Mlada Boleslavban is, a gyári Skoda Múzeumban, fotózkodtunk a gyár alapítóinak Vaclav Laurin és Vaclav Klement szobrával. Óriási élmény volt 174 Skoda 110 R Coupét egy helyen látni. A cseh klub alapítójával, Martin Sulccal kötött barátságom azóta is fennáll.
Voltunk kiállításon a Hősök terén, a Városligetben a Közlekedési Múzeum előtt és a Hungexpón szervezett 2005-ös Nemzetközi Autókiállításon. Háromszor részt vettünk a Retropartyzánokon, kétszer a nívós Hungaroring Classicon, így száguldottunk a Forma 1-es versenypálya aszfaltján, de egy másik remek veterános dzsembori keretében Miroslav Spojka csehszlovák téeszelnöknek öltözve a Millenáris Velodrom betonteknőjében is.
Zűrös öregkor
Az elcsépelt kereskedelmi tévés fordulattal élve ekkor az álomból rémálom lett, az 52 lóerős farmotorjával csekély, 745 kilós tömege ellenére önerőből felelőtlenségre alig-alig képes, 0-ról 100 km/órára 17,5 másodperc alatt gyorsuló farmotorossal Zoli 2011-ben, 2012-ben és 2014-ben is balesetet szenvedett. Egyszer egy találkozón a felvonulók közé hajtó autó rohant bele, másszor az elsőbbséget nem kapta meg, a legnagyobb sokk mégis akkor érte, amikor szintén egy konvojban haladva Kerecsend és Eger között defektet kapott, és az árokba borult.
Zolinak a csuklója tört el, és a szíve szakadt meg, amikor látta Rozikáját totálkárosra törve az út szélén. A tető szinte csak a feje fölött nem lapult rá a karosszériára. A kupé sokáig Egerben maradt, semmi sem akart összejönni, úgy tűnt, hogy az autóról és a hobbiról is le kell mondania, majd két és fél hónappal később egy grillpartira hívták meg. A házigazda kihívta az utcára, hogy segítsen valamiben, és amikor kilépett, úgy érezte, megáll a szíve. A ház előtt a tökéletes állapotú Rozika állt az őt titokban helyreállító baráti társaságával. Tíz hét ment rá, de megérte!
Visszaadták a helyreállított autót, valahogy úgy, ahogy az autóépítős sorozatokban szokás. A baráti összefogásról több cikk és rádióműsor is született, az összetartó csapatnak azóta hálás vagyok, ezúton is köszönöm nekik az önzetlen segítségüket! A társaság egy része azóta is együtt van, megalapítottuk a Skoda Oldtimer Klub Egyesületet, amellyel Magyarországon igyekszünk öregbíteni a márka hírnevét és népszerűsíteni ezeket a szerethető, öreg vasakat.
Nincs az a pénz
A balesetek után megfogadta, hogy legkésőbb az ötvenedik születésnapjára OT rendszámot szerez a narancssárga kupéra, ami idén január 15-ére össze is jött. A megpróbáltatásoknak legfeljebb lelki nyoma maradt, az autó probléma nélkül megkapta a minősítést. Az utólagos fabetétet és a kormányvédőt korabeli extraként elfogadták, azoktól sem kellett megválnia a plakett és a rendszám kedvéért. Említettem, hogy megérte a munka, a Mobile.de-n éppen egyetlen hasonló állapotút hirdetnek 38 900 euróért, ami 15,3 millió forintot jelent, nem mintha el akarná adni.
Karotta 2005-ben azt mondta, 15-20 év múlva senki sem fog emlékezni a kommunizmusra, a szocializmusra, az igazságtalanságokra és a véráldozatokra, ez az autó viszont akkor is gyönyörűnek számít majd. Most itt vagyunk 19 évvel később, és az említett szörnyűségeket ugyan nem felejtettük el, de ezt az autót valóban ugyanolyan szépnek látjuk, és még csak jobban értékeljük a különlegességét. A gyár adatai szerint 57 085 darab készült belőle, miközben az alapját adó 100-as sorozatból 1 079 708! Nem csodálom, hogy nemzetközi szinten is értéket képvisel egy ilyen túlélő.
Szeptember 21-22., Retropartyzánok, Pécs
Érdekelnek a hetvenes, a nyolcvanas és a kilencvenes évek veteránjai? Akkor ott a helyed szeptember 21-én és 22-én Pécsett a Retropartyzánokon, ahol összesen 110 annak idején Magyarországon futott keleti és nyugati járművet láthatsz kordonok nélkül izgalmas programokkal színesítve!
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megveheted Bill Clinton páncélozott, elnöki limóját, és ez baromi nagy szó
A speciális, dollármilliókból átalakított Cadillac Fleetwood az egyetlen elnöki limuzin, vagyis First Car, ami végül a privát szektorban landolt.
- Olajdoktor
Maradt egy kis régi olaj, beletölthetem-e az új kocsiba?
A viszkozitás ugyanaz, de más a minősítése. Utántöltésre használhatom azért?
- Hírek
Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége
Az Egri Járási Ügyészség a férfit a közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével vádolja.
- Hírek
A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól
Harmadával csökkentek a luxusszedánok eladásai 2024-ben. Nem a vásárlóerő szűnt meg: a drága SUV-kből egyre többet adnak el.
- Hírek
Autóból, menet közben lőtték a tűzijátékot az Üllői úton
Egy E39-es BMW tetőablakán át repültek magasba a rakéták.
- Hírek
Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból
Hidegfront hoz magával csapadékot, érdemes lesz óvatosan közlekedni.
- Hírek
Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot
A T-Roc második generációját még idén bemutatják.
- Hírek
Al Rajhi nyerte a Dakar 48h Chrono szakaszát, de összesítettben még mindig Henk Lategan vezet
A kétnapos szakaszon sok volt a büntetés, volt aki emiatt csúszott vissza egy helyezést.
- Tesztek
Öt liter körül az egész családdalTeszt: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
Kevés biztosabb pont létezik az Octaviánál, ráadásul minden generációval feltűnően modernebbé válik, így nem csoda, hogy uralja a piacot.
- Hírek
4,3 millió autót adott el a BYD 2024-ben, ami 41 százalékos növekedés
Ennek viszont alig 10 százalékát értékesítették külföldön.
- Hírek
Először csökkent a Tesla éves kereslete
A Cybertruck sem segített. A részvények így is növekedtek az előző évhez képest.
- Hírek
Hiányzó csavarok miatt hívnak vissza 23 ezer Kiát
A probléma állítólag egy gyári munkás miatt alakult ki.
- Hírek
Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás
A járőr egy darabig üldözte a BMW-st, de végül felhagytak a követésével.
- Hírek
A Tesla 1,2 millióért javította volna a Cybertruck ajtaját, egy youtuber megoldotta tízezerből
Nem kellett új ajtópanel a horpadás javításához, csak egy kis leleményesség.
- Hírek
Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről
A rendőrök már keresik az autóst, a lakosság segítségét kérik.
- Hírek
Hagyják már a fenébe a hibrideket! – mondja Andy Palmer, a Leaf atyja
Szerinte tévút a hibridekkel foglalkozni.
- Hírek
Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják
A 8-as sorozat új generációja 2026-ra volt tervezve, de a vezetőség még nem döntött a modell jövőjéről.
- Hírek
Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút
A köd miatt akár 100 és 300 méter között lehet a belátható út hossza.
- Hírek
Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját
Nem ideális megoldás, de vannak előnyei.
- Belsőség
Rohadt drága autók kvíze: tippeld meg, hogy pontosan mennyibe kerülnek!Kvíz: Új autók árai Vol. 4
Nagyon képben vagy a rettentő drága autók áraival? Ebben a kvízben megmutathatod!
- Hírek
Autópályára mész? Csekkold a matricát! – Árkörkép a külföldi matricaárakról
Van idő a pótlásra.
- Hírek
Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét
Állítólag így is 2,6 tonna az elektromos kupé, várjuk, mennyi lesz az átalakítás után.
- Hírek
Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez
Az alapból is kedves Toyota Roomy kapott egy izgalmas off-road csomagot.
- Hírek
2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk
A hetedik generáció Hilux Revo, a nyolcadik Hilux Vigo néven futott.
- Hírek
Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban
Nincs kizárva, hogy terrorcselekmény volt.
- Gumidoktor
Eltérhet-e tengelyenként a téli gumi?
Meglévő pár mellé kéne még egy. Vegyek ugyanolyat, vagy nem kötelező, csak téli legyen?
- Közélet
A vásárlás másnapján széthullott az autó motorja - a kár 6-8 millióZsákutca a szavatosság, ha magánszemély volt az eladó?
Könnyedén válhat rémálommá a szent magánszemélytől vásárolt autó, amikor hibába futunk, de az eladót az nem érdekli. Olvasónknak szerencséje volt.