- Magazin
- Szerelem
- mg
- saic
- saic motor
- kínai autó
- jozef kaban
- bugatti
- formaterv
- formatervező
- budapest
- skoda
Bugattit tervezett, most MG-ket rajzol
Akit komolyan vehető szakembernek tartanak az autóiparban, azt előbb vagy utóbb Kína magához édesgeti. A Bugatti Veyron egykori főtervezője, Jozef Kabaň is átigazolt, Budapesten beszélgethettünk vele.
Újabb kínai autómárka érkezik Magyarországra, de helyesebb talán óriásnak nevezni, mivel egyenesen a SAIC Motorról, az egyik nagy állami vállalatról van szó. Eddig a Duna Autó végezte az MG modellek importőrségét, mostantól viszont központi irányítás alá kerül. Egyelőre semmit nem lehet tudni arról, miért történik most ez, mik a távoli terveik Magyarországon, mit jelent ez nekünk és nem is szívesen találgatnék ennyire korán, a lényeg, hogy nagy erőkkel jönnek.
Ennek okán rendeztek viszonylag szűk körű sajtótájékoztatót Budapesten, amin egészen váratlan módon mutattak meg nekünk két olyan új modellt, amiről fotókat még nem közölhetünk és egy-két évig még beszélni sincs mit igazán róluk. Ennél talán fontosabb, hogy személyesen találkozhattam a SAIC Motor júliusban kinevezett új dizájn alelnökével, Jozef Kabaňnyal, ilyen lehetőség pedig csak nagyon ritkán adódik még nekünk is.
Érdemes a nevét észben tartani, mivel olyan modellek fűződnek a hozzá, mint a Volkswagen Lupo/Seat Arosa páros, az elmúlt évtized Skoda modelljeinek jelentős része, de igazán az 1999-ben bemutatott Bugatti Veyron prototípus miatt jegyeztük meg. Rengeteg BMW-n is dolgozott Adrian van Hooydonk irányítása alatt, most pedig a sok-sok németekkel töltött év után Sanghajba költözött és a SAIC Motor formatervező irodáját vezeti.
Kevés szakember tud ennyire tartalmas és színes önéletrajzot beadni, mint a szlovák származású formatervező, akivel egy sor új MG modell előtt kezdtem el beszélgetni. „Az autóipar elképesztő sebességben változik a kínai gyártók pedig szintén felfoghatatlanul gyorsan fejlődnek. Tagadhatatlanul jelentősek a világpiacon, és előbb-utóbb mindenkinek eljön a lehetőség, hogy nekik dolgozhasson. Korábban is voltak már közös munkáink a SAIC-kal, így ismertük már egymást, de ez egy egészen új fejezet.” - Kezdi rögtön Kabaň, amikor a váltásról kérdezem.
Alkotott legendát és maradandó hétköznapi autókból is volt néhány, rövid ideig még a Rolls-Royce-hoz is beköszönt. Most éppen az MG-vel kapcsolatban találkozhattunk vele, de a SAIC Motor alatt jelenleg 9 saját márkát és több szövetséget sorolhatunk fel, ez alapján Kabaň most vezetheti a legnagyobb csapatot eddigi karrierje alatt. Hogy pontosan melyik márkákért felel, egyelőre nem árulta el, de az MG-ért mindenképp.
Két évtizednyi német vállalati működés – legalábbis anyavállalat – után egy kínai márka működése szokatlan lehet. A tervező ráadásul ezért a munkáért Sanghajba költözött, de havonta egyszer legalább Angliába utazik, mert az MG szíve még mindig a szigeten dobog. „A korábbi munkák miatt volt olyan, hogy reggel még egy amerikai ügyféllel tárgyaltam online, éjszaka pedig a kínai irodával. Így, hogy ott élek végre nem kell 24 órában rendelkezésre állnom, de azért rengeteg az utazás. Az MG miatt a brit központban is dolgozom a dizájnerekkel, így ez egy elég globálisnak mondható projekt.”
Fiatal tervező gárdát vezet Sanghajban, akikben főleg az óriási munkabírás a különbség az európai szakemberekhez képest. „Egészen másként fognak neki egy munkának, óriási a lelkesedés a csapatom tagjaiban. Kiválóan szervezett a SAIC működése is, ilyen szempontból nincs különbség az európai gyártókhoz képest. Mivel nem csak az európai piacra, sőt, főként nem oda tervezzük az autókat, így a legnagyobb kihívás most ebben a szakaszban, hogy megértsem az ázsiai piac igényeit, ehhez pedig jó lehetőség, hogy Sanghajban élhetek és megtapasztalhatom a világ ezen részét.”
A divat egyik fővárosa és a világ harmadik legnagyobb városa is egyben 29 milliós lakossággal. Az autók jelentős része elektromos, a motorok szinte 100 százaléka, a közlekedés elképzelhetetlenül más, mint ahogy mi ismerjük, az autópiac pedig felfoghatatlanul óriási. Egy ilyen szegmensben kitűnni vagy maradandót alkotni igazi kihívás, egyben egészen jellemző az ázsiai márkákra, hogy európai szakembereket vonzanak magukhoz.
Az európai ízlésvilághoz, vagy inkább trendekhez képest a kínai modellek, legyen az az angol gyökerekkel rendelkező MG, vagy akár más márkák, szokatlanul máshogy mutatnak. Az előttem álló négy modell, az új HS, a friss ZS, a Cyberster és az MG 3 formavilága is kicsit talán szokatlan a szememnek, de ízlésről semmiképp sem szeretnék vitát nyitni.
Ezek még nem Kabaň irányítása alatt készültek, az érkező két új modell viszont már igen, annyit elárulhatok, hogy nem lesz nagy különbség az új HS-hez képest, csak a méreteiben. „Jelentős változtatásokkal, vagy szignifikánsan új formatervvel egyelőre nem készülünk az MG palettáján, inkább minden modell megújításán, frissítésén, a jelenlegi formanyelv új generációján dolgozunk.”
„Minden piacnak megvannak a saját igényei, ilyen téren az ázsiai alaposan különbözik az európaitól. Egészen más irányból közelítenek egy autó felé. Miután rengetegen nagyon sok időt töltenek az autóikban, a nyüzsgő városi életben ez egy menedék, szűk privát szféra is lehet, ezért a legfontosabbak a kényelmi extrák és szórakoztató berendezések. Sokkal könnyebb megfogni egy kínai vásárlót egy tisztességesen masszírozó üléssel vagy jól használható multimédiával mint látványos formatervvel.”
Ezért is lehetséges, hogy a legtöbb új kínai autó – legalábbis az elektromosak – letisztult, elegánsnak is mondható kevés kirívó részlettel. Belesimulnak a forgalomba, mint egy Tesla, miközben az utastérben nagyon is kirívó elemeket találunk az összes ülés elektromos állításától kezdve hűtés, fűtés, masszírozás, aromaterápia, fényterápia, kijelzők hada játékokkal, megnyugtató animációkkal (például akvárium teljes szélességben, láttam ilyet), és minden, amit még el tudsz képzelni.
Ilyen szinten logikus lehet a kérdés, mit nehezebb rajzolni formatervezőként: szupersportautót, aminek a megjelenése pillanatában rajongást kell keltenie, vagy átlagautót, amit tömegek számára kell vonzóvá tenni? Kabaň szerint, mindkettőnek megvannak a maga kihívásai, innen nézve egyik sem nehezebb vagy könnyebb feladat, mindig a projektben rejlő kihívás az érdekes. Megismerni az igényeket és tökéletesen kivitelezni a formatervet, ez a cél.
Számos esetben sikerült már ez Kabaňnak, ha csak a Volkswagen modellekre gondolunk, vagy a Bugattira, a nevére emlékezni fogunk és érdemes is megjegyezni. Hogy mikor érkezhet az első MG vagy inkább SAIC modell az ő ceruzájából, egyelőre nem mondhatta meg, de a közeljövőben már számíthatunk rá.
Letette a kézjegyét már nagyon sokszor az autóiparban. Ha csak a Skoda modellekre gondolunk, a második generációs Fabia modellcsalád, a harmadik generációs Octaviák, Superbek és az SUV modellek a mai forgalom szerves részét képezik, ezekhez mind-mind köze volt a szlovák tervezőnek, így a munkájával Ti is szembe találkozhattok bármelyik percben.