Egyre népszerűbb 25 évnél idősebb autóval nekivágni a Dakar ralinak, az idei versenyzők között pedig vannak Porschék, Audi S1 quattrók, korábbi bajnok versenygépek is, amikkel könyörtelenül túrják a homokot.
Magyar indulók is vannak a Dakar Classic mezőnyében. Hamza Péter és Kalmár András, Mikucza Tamás és Bakó András egy-egy 35 éves Mitsubishi Pajeroval álltak rajthoz. A V6-os vasak az eredeti 1985-ös versenyautók dekorját kapták.
Fotó: Gumisember - MIQ Dakar Team
Eric Van Loon küldi át éppen az Audi S1 Dakarra felkészített változatát. 2015-ben versenyzett először Dakaron, akkor a gyári MINI-vel az összetett negyedik helyen futottak be. 2024-ben már a feleségét támogatta, aki az első női kamion pilótaként a 14. helyen futott be. Van Loon nincs egyedül az Audijával, több csapattal kooperálva összesen négy ugyanolyan őrületes S1 quattróval álltak rajthoz.
Fotó: Aurélien Vialatte
Nem csak öreg, sokat is látott ez a Renault 30-as, 1981-ben pedig már egyszer részt is vett a Párizs-Dakaron, akkor sajnos nem ért célba. Jelenlegi pilótája és tulajdonosa, Patrice Auzet 600 munkaórát ölt bele saját kezűleg az autó teljes restaurálásába, miután homokszórt állapotban, teljesen alkatrészekre bontva jutott hozzá.
Fotó: Aurélien Vialatte
38 táltos lóerővel túrja a homokot maga előtt ez a Citroen 2CV. Mondhatjuk, hogy teljesen mezei, hiszen a futóműve is gyári és a motorja is a kéthengeres boxer. Pilótája, Florid de Raadt állítása szerint szándékosan tíz kilót fogyott a verseny előtt, hogy az alapból 740 kilós és harmatgyenge kisautó bírja a versenyt.
Fotó: Aurélien Vialatte
Lehetetlen autók is feltűntek idén is a Dakar Classicon. A spanyol John Morera és navigátora egyben felesége, Lidia Rubia pedig nem újoncok már, 2023-ban megnyerték a kategóriát ugyanezzel az autóval. Pedig volt nehézségük, a motor hűtőkörének szigetelése nem sikerült túl jól, mert verseny közben 60 fokra melegedett az utastér levegője.
Fotó: Aurélien Vialatte
Az eredeti Rothmans dekorral pont olyan, mintha 1985-ben készült volna a fotó, amikor ezek az autók először megjelentek a sivatagban, pedig csak alig pár napja, 2025 januárjában lőtték a képeket, az éppen dübörgő Dakaron.
Fotó: Aurélien Vialatte
Nem lehet elengedni szó nélkül a 959 Dakart, aminek 3,6 literes boxermotorja 275 lóerős, a korábbi 953-as Dakar versenyautó motorját használták benne a gyáriak.
Fotó: Aurélien Vialatte
Valódi sztár, Monsieur Dakar, azaz Karel Loprais egykori Tatra 815-öse is a mezőny tagja, amivel összesen kétszer állt rajthoz a Dakaron. Loprais 2021-ben elhunyt, de neve ott van a legnagyobb dakarosok között, miután kamionnal hatszor nyerte meg a kategóriát. Autóját most Jiri Husek terelgeti a dűnék között.
Fotó: Aurélien Vialatte
Elképesztő hangulatú a Classic mezőny idén is. Az indulók között sok a tapasztalt pilóta, akik modern technika helyett az eredeti kihívást keresik idén a 20-30-40 éves technikákkal.
Fotó: Aurélien Vialatte
Sokat látott autó ez a Mitsubishi Pajero Evo, 1999-ben már megjárta a Granada-Dakart, ráadásul tulajdonosa és pilótája, de még navigátora is azonos. Peter Brabeck-Letmathe már 80 éves, de még mindig nem sajnálja a technikát.
Fotó: Aurélien Vialatte
Peter Van Den Bosch neve is ismerős lehet, ez már a hetedik Dakarja, de az első a Classic kategóriában és az első Szaúd-Arábiában is. Korábban a kamionosok között nyomta a gázt, legjobb helyezése tizedik a kamionok között, állítása szerint most csak szórakozni jött az Audi S1 quattróval, amit minden tekintetben reálisnak is tűnik.
Fotó: Aurélien Vialatte
Axel Berrier áll bele a homokdűnébe épp a 964 DKR-rel, amit navigátora, Jérémy Athimon restaurált. A dubaji születésű pilótának tulajdonképpen hazai a környezet, bár a versenysportban idősen ugyan, de frissen próbálgatja tudását. Miután eladta alaposan felépített parfüm vállalkozását, nyugdíjas éveire az autók és motorsport iránti szenvedélyét választotta szórakozásként.
Fotó: Aurélien Vialatte
A lengyel Tomasz Staniszewski érkezik saját fejlesztésű Porsche 924 P-Rally versenyautójával. Tomasz évente legalább 35 rali versenyt szervez Lengyelországban, a szakág fontos szereplője. Land Roverrel kezdte a karrierjét, persze a terepmotorozás sem maradhatott ki.
Fotó: Aurélien Vialatte
A spanyol Porsche 959-ese óriási sztár.
Fotó: Aurélien Vialatte
Litván csapat állt rajthoz, szerintük a mezőny leglassabb autójával, bár a Citroen 2CV-hez képest is komoly előnnyel. A Land-Rover Series 3-at Karolis Raisys terelgeti, aki korábban egyszer már járt Dakaron, de csak a litván média csapat Discoveryjét vezette, most először versenyez is, legalábbis Dakaron.
Fotó: Aurélien Vialatte
A négy Audi quattro a korábbi sokszoros bajnok, sajnos tavaly elhunyt Jean De Rooy csapatának autói. Fia örökölte meg a műhelyt, az autókat pedig idén több csapat hajtja, de a De Rooy csapat szervizeli a klasszikus DAF kamionokkal.
Fotó: Aurélien Vialatte
A négy holland quattrót az eredetiek mintájára építették. Az öthengeres hússzelepes turbómotor 500 lóerőt ad le négy keréken és az autók 1350 kilogrammot nyomnak.
Fotó: Aurélien Vialatte
Egy Peugeot 504 kupé érkezik a homokban megemelve, kormánya mögött Ernst Amort, mellette Adi Ruhaltinger navigál, ráadásul papírról, ahogy régen, szerintük így élhetik át a maximális Dakar élményt.
Fotó: Aurélien Vialatte
A Classic kategória útvonala és lényege is más. Átlagtartó szakaszokat mennek, nem időre, mint a többi kategória.
Fotó: Antonin Vincent DPPI Images
A lengyel pilóta három éve látta először a Dakar Classic mezőnyt, ahol a Porschék fogták meg leginkább, de a 911-esek között nem látott 924-est, ezért akart ilyennel rajthoz állni.
Fotó: Antonin Vincent DPPI Images