Egymás után húzódunk le az Érdi útról. Ebben kivételesen nincsenek festékesvödrök, egyébként is gyanúsan jó állapotban van. A szoborparknál már egyértelmű, hogy túlmentünk. Nekem nem újdonság, én mindig túlmegyek, a türelmetlenek már csak így élnek.
Egy patent BX ritka madár, pláne a kombi, nem is láttam még ilyet,
de most jobban örülnék a találkozónak. Visszafordulva szembejön még
vagy fél tucat másik frissen mosott BX, akiket szorgosan szétvillogok,
és kezdek megriadni: nem leszünk egy kicsit sokan, mi, türelmetlenek?
De, sokan voltunk.
A szoborpark parkolójában 29 BX jött össze, a C5 mellé érkezett
egy Xantia is, pedig a Citroën-klub junior részlegének elnöke, Tuttenuy
Tamás nem reklámozta agyon a dolgot.
Első ránézésre a BX-esek normális emberek, csak a szerelők kicsit
túlreprezentáltan vannak jelen. Ez viszont nem feszélyezte a
többieket a hidrogömbfejszelepzsírzó-témák körül forgásban.
Hiába jöttek nők is, nem tudtam lecsatlakozni egy kis körömlakkrúzsozásra. Tartani kellett magam. Nem baj, jó hideg van, majd elmegy a kedvük, az én lábam az első tíz percben elfagyott, hátha az övék is. Sajnos nem, a márkabuzi mind szívós fajta, töretlenül lelkesedtek három óra múlva is. Végül is van miért, a BX elég fura.
A lényeg a hidró, ezért veszik a BX-eket. Előfordulnak szakítások, de mindig visszatérnek hozzá, vagy egy másik Citroënhez, az elcitroënesedő létforma menthetetlen. Az 1982-től gyártott BX elődje, a GSA hidropneumatikus felfüggesztési rendszerét kapta, a futóművet viszont egyszerűsítették, az első futómű McPherson-rendszerű, a GSA két lengőkaros megoldású volt. A BX-et a felfüggesztése viszi a hátán, azért imádják. (A hidrogömbökről bővebben Belsőség: Min úszik a Citroën? )
Hiába a hidró a BX lelke, muszáj a formáját is összenyálazni. Pláne, mert Marcello Gandini tervezte a Bertone stúdiótól, aki a Countacht. És a Miurát. És az Espadát. És még sok kultikus autót . A BX-et és a Countacht elnézve Marcello szeretheti az origamit, de szerintem felnőtt ember nem tervez ilyen autókat. A Citroënnél, természetesen titokban, ovisokkal dolgoztattak, a DS gátlástalan halszerűsége és a BX mulatságos kockasága nem lehetnek egy korlátolt felnőtt agyának szülöttei. Ezt a hagyományt a C6-tal feltámasztották, csak most már kokót is adnak a kis szorgalmas rajzolók vajas zsömléje mellé.
A BX kasztniját finoman szólva határozott élek alkotják, a legérdekesebb a C-oszlopba épített, sötétített ablakos változat. A kombi arányai is harmonikusak, alig különbözik az ötajtóstól. A sok lemeztörés, fény-árnyék vonal és rácsozás szokatlanul mozgalmassá teszik a síkokból kialakított kasztnit - csinosnak nem mondanám, de izgalmas. A BX felnikészlete még a felsorakozott csapat téligumi-állományán is figyelemreméltó, a tervezők igyekeztek eltérni a megszokott, szerkezetből adódóan középpontos elrendezéstől.
Csendben észreveszem azt is, hogy a BX hasonlít a későbbi, szintén Bertone rajzolta Skoda Favoritra, ezt persze nekik arcba nem merem mondani. De a bajsza alatt kuncogva kimondja magától az egyik tulaj, akinek pont Favoritja volt a BX előtt.