Enzo Ferrari és Henry Ford sakkcsatája

2008.08.30. 07:43

Henry Ford II legszívesebben napalmmal rombolta volna porig a Ferrari-birodalmat, Enzo Ferrari pedig örömmel tartósította volna Ford értékes szerveit egy kis üveg modenai ecetben. Ferrarik is lesznek a cikkben, bőven.

A történet előző részében nagyjából azt tudtuk meg, hogy a negyvenes években a Ferrarinál minden a Formula-1-es helytállás körül forgott, a következő évtizedben a sportautó-versenyek, különösen a Le Mans-i szereplés lépett a fókuszba. No meg elindult rendesen a személyautó-gyártás is. Ugorjunk fejest!

A Lampredi-vonal

Az ötvenes évek elején a Ferrari-gyár már méretes üzem volt, holott munkanaponként még legfeljebb egy autó készült. Harminc fő ellenőrizte a minőséget, nagyjából 2500 munkaóra volt elkészíteni egy sportkocsit, 3500-4000 egy versenykocsit. Tegyük hozzá, hogy a munkaerő nem villáskulcsokkal szaladgáló része is kitűnően képzett szakemberekből tevődött össze, az üzemben pedig megtalálhatók voltak a kor legmodernebb felszerelései. Sejthető, hogy Ferrari igen kevés pénzt kereshetett akkoriban, ha ugyan nem bukott minden autón.

Látva az anyagi csőd közeledtét, Ferrari arra a következtetésre jutott, hogy az addig csak versenycélra használt, Aurelio Lampredi-féle nagy V12-es motort is be kell tenni az utcai autókba, mert a kibővített modellválaszték nyilván több pénzt hoz. Ezzel jött létre a kis, Colombo-motoros autók mellett a nagy Lampredi-blokkos széria. Nem szabad persze azt képzelnünk, hogy ekkortól már két maranellói gyártószalag ontotta a soronként egyforma sportkocsikat. Hiszen üzemének mérete ellenére a Ferrari egészen a hatvanas évek elejéig maximum termelékeny manufaktúrának volt mondható, a sorozatok egydarabos megrendelésektől legfeljebb pár száz példányig terjedtek.

Az első Lampredi-motoros (tehát nagy) autó egy Mille Migliára szánt 275S sportkocsi volt 1950-ben, abban még 3,3 literesként szerepelt az új blokk. Aztán egy GP-versenykocsiban, a 375-ösben is ment a motor, 4,5 literes lökettérfogattal, az szépen leradírozta az akkor új Alfa Romeo Tipo 159-eseket a pályáról. Felemelő dolog versenyeket nyerni, megint más megkeresni a kenyérre valót, márpedig utóbbihoz autókat kellett volna eladnia Enzónak. Hús-vér vevőknek, pénzért. Márpedig a lábadozó Európában ez semmilyen luxusautó-gyártónak nem ment akkoriban, még a kétszériásra bővített Ferrari márkának sem. Az igazi fényűzést akkoriban csak néhány milliárdos engedhette meg magának Európában, hiszen a gazdagok is csak muszájból vásároltak cuccokat. Várták, hogy stabilizálódjon a gazdaság. Mindez persze csak Európára volt igaz.

Amerikai kapcsolat

Szerencsére Ferrarinak akadt egy olasz származású, New Yorkban élő versenyző-autókereskedő barátja, aki 1949-ben egy Ferrarival úgy nyerte meg a Le Mans-i 24 órás versenyt, hogy szinte végig ő vezetett. E sikere után elsőként el tudta érni Ferrarinál, hogy ő maga árusíthassa a márka sportkocsijait az Újvilágban.

Luigi Chinetti - az olasz-amerikai versenyző-kereskedő - üzleti érzéke jobbnak bizonyult Ferrariénál, és az import sportkocsik az első perctől kezdve rommá vertek minden járművet, amit az USA-ban egyáltalán be lehetett fogni versenyzésre. Chinettihez ömleni kezdtek a megrendelések, pláne, amikor 1950-től a Lampredi-motoros 340 America modelleket is készíteni kezdték Maranellóban. Addig is tetszett ugyan az amerikaiaknak, hogy a Ferrarik kisebb motorokkal is nyerni tudtak a versenypályán, de igazából már akkor is csak a köbinchekben hittek...

Közben a kisebb (Colombo-) motoros sorozatnál az új, 250-es széria nem várt fordulatot hozott. Első tagja a 250S sportkocsi volt, amelyet Mille Miglia-versenyekre, Carrera Panamericanára szántak, Colombo-féle motorját a nagyobb, Lampredi-féle V12-eseknél bevált fogásokkal módosítva. Görgős szelephimbák, hengerenként külön szívócsatornák a hengerfejben, furatmódosítással közel három literre növelt lökettérfogat - effélékkel. A Colombo-féle motor ekkor már kétszer akkora volt, mint megjelenése idején, s nagyjából ez lett az ideális mérete. Kívülről még mindig kicsi és könnyű, de nagy felületű dugattyúival, rendkívül rövid löketével félelmetes fordulatszámokat kibírt, és már 240 lóerőt tudott. A Ferrari a 250-eseire alapozva stabil világmárkává vált, a cég igazán ezzel a típuscsaláddal vált manufaktúrából sorozatgyártóvá.

Melyek is voltak a 250-es széria fontosabb tagjai? 250S (1952), 250 MM (1952), 250 GT Europa (1954, az első igazán szériagyártású Ferrari, Boano-karosszériával), 250 Cabriolet (1957, az első szériagyártású kabrió, mellesleg Pininfarina tervezte), 250 GT California Spyder (1959), 250 GT SWB (1959, Pininfarina-karosszéria), 250 GTE (1960), 250 GTO (1962). Mind fénylő ékkövei az autótörténelemnek, és valamennyi Colombo-motoros Ferrari.

A GTO

Álljunk meg egy szóra. Sanszos, hogy a felsorolás legutolsó autója, a 250 GTO ma a világ legértékesebb oldtimere. Ára ma egy-kétmilliárd forint között alakul, de oly' ritkán bukkan fel belőle eladó példány, hogy egy túlfűtött gyűjtő bármelyik aukción megadhatja érte ennek akár másfélszeresét is. A 250 GTO-t (Gran Turismo Omologato, azaz homologizált GT-sportkocsi) a Ferrarihoz 1957-ben belépett Giotto Bizzarini alkotásának tartják. Bizzarini 1953-ban végzett a pisai egyetemen, s a GTO tervezésének idején még vissza-visszajárt oda előadásokat tartani.

Mint tanár, természetesen hozzáfért az egyetem szélcsatornájához, magától értetődően az új sportkocsi végleges formáját is ott alakította ki. Az alap a 250 GT SWB volt, erre szabott új karosszériát a Scaglietti-stúdió. Ám a függőlegesen, kacsafarokban végződő Kamm-forma, a mélyre húzott maszk már a szélcsatornás kísérletek eredménye volt. A 250 GTO orrába természetesen a Colombo-motor legnagyobb, háromliteres variánsát tették, és valahol 280-310 lóerő között teljesített.

Magát a blokkot kicsivel hátrébb és lejjebb helyezték el a csővázban, új volt az ötfokozatú váltó, és a szélvédőn kívül minden ablak plexiből készült. De Ferrariék a homologizáció miatt nem módosíthattak sokat a futóművön: elöl kettős keresztlengőkarok, hátul De Dion híd, Watts-rúddal. Akárcsak a 75-ös Alfánál... Azon kevesek, akik vezettek ilyen autót - összesen 39 darab készült 1962-től 1964-ig, tehát még a tulajdonoscseréket számítva sincsenek sokan - állítják, hogy nemcsak elképesztően sikeres Gran Turismo-versenykocsinak volt kitűnő, de utcai autónak is. Sőt, a megbízhatóságával sem akadt probléma.

Ironikus, hogy Bizzarini nem lehetett ott, amikor élete legfontosabb alkotása megtette első köreit. Ugyanis 1961 novemberében több kollégájával hirtelen elhagyta a céget, hogy egy felháborodott Ferrari-megrendelőnek, bizonyos Volpi grófnak elkészítse minden Ferrarik talán legizgalmasabb példányát, a régi 250 GT szinte molekulaszintű átalakításával készült, szinte kombinak tűnő farrésszel ellátott 250 Breadvant . Amivel Volpi versenycsapata kis híján a földbe alázta az akkor agyonsztárolt, vadonatúj 250 GTO-kat. Enzo elmebaját, úgy tűnik, nemcsak a vevők, de a kollégák sem tolerálták könnyen...

Ebbe úgy belebukott Ferrari, hogy kis híján hasba szúrta magát egy rozsdás Borrani-kerékcsavarral. Aztán mégis ő röhögött a legjobban.

Az oldalról ajánljuk

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

2 órája
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44