Ford T, A, V8, Fordson Model F...

2001.05.24. 11:30

"Joe, új autót szeretnék tervezni. Készíts elő magadnak egy speciális szobát a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztábládat és egy palatáblát, és kezdjünk el dolgozni az új típuson" - emlékezett vissza a T-Ford születésére közel 50 évvel késobb "Joe", Galamb József.

 
   
    A makó szegénylegény, aki befutotta az amerikai álomkarriert: Galamb József

Galamb József karrierje tipikus amerikai álomsztori: elindul a szegénylegény és szívós munkával, akaraterővel híres és gazdag lesz. A történet ráadásul igaz. Galamb 1881. február 3-án született Makón, többgyermekes családban. Atyja korai halála miatt ügyvéd bátyja állta taníttatásának költségeit. A fiatal Galamb a Budapesti Felsôipariskola elvégzése mellett a Műegyetem különbözô tanfolyamait látogatta szakmai tudását szélesítve. A kötelező katonai szolgálat elvégzése után, ahogy akkoriban szokás volt, elindult világot látni, és 1903. őszén landolt Amerikában.

Több aljamunka, mint dobozsarok-ragasztás, szerszámkészítés után véletlenül egy napon három autógyár is munkalehetőséggel kecsegtette. Ösztönös megérzéssel választhatta az ekkor még csöppnyi Ford Motor Company-t. Eltelt egy kis idő és a magyar rajzoló, "Joe" felkeltette a cégfőnök, Henry Ford érdeklődését is. "1907. elején Ford azt mondta nekem: "Joe, új autót szeretnék tervezni. Készíts elő magadnak egy speciális szobát a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztábládat és egy palatáblát, és kezdjünk el dolgozni az új típuson" - emlékezett vissza a T-Ford születésére közel 50 évvel késobb "Joe", Galamb József.

 
   
  A Ford birodalom urai. Középen Henry Ford, jobbra fia Edsel, balra Henry II.

Henry Ford, Charles Harolde Wills és Galamb mellett egy másik magyar, Farkas Jenő is ott bábáskodott a T-Ford körül. Henry kedvenc karosszékében üldögélt és ontotta magából az ötleteket, melyeket a magyarok igyekeztek műszaki rajzokba önteni. A bolygóműves váltó viszont teljes egészében Galamb elgondolását követte.

A T-Ford 1908. október elsején mutatkozott be. Ahogy mondani szokás a többi már történelem. Galamb azonban nem üldögélhetett nyugodtan a babérjain. Henry percnyi pihenőt sem engedélyezett - egyre újabb és újabb járműfajtákban gondolkodott. Az otromba, hatalmas méretű mezőgazdasági traktorok helyett kisebb, könnyebben kezelhető modellt kívánt megvalósítani.

 
   
    Az első nagysorozatban készített automobil, az első tömegautó, a legendás Model T

Több éves kísérletezés után végül Farkas Jenő, Galamb mellett a másik jelentős Ford-magyar készítette el a Fordson Model F-et, amely az első világháború folyamán először az angol mezőgazdaságot forradalmasította: a munkaképes férfiakat ugyanis besorozták, de a Fordsonnal még a nők is el tudták végezni a fáradságosabb gazdasági munkák nagy részét. Nem véletlen, hogy a huszas évek folyamán Magyarországon is kedvelték. Ehhez járult, hogy 1925. után hirtelen új vámtarifákat léptettek életbe: a 15 mázsa alatti traktorok vámját szállították le. A Ford nem tehetett arról, hogy egyedül az ő típusuk volt ennyire könnyű....

Galamb József 1919-ben kapott hivatalos titulust. Henry ugyanis jobban szerette munkatársait nevükön szólítani, nem kedvelte az igazgató vagy osztályvezető megnevezéseket. Amikor Edsel Ford került formálisan a vezérigazgatói székbe, elkészítette a vállalati hierarchiát. Galamb főmérnöki beosztást kapott, 200 ember dolgozott a keze alatt.
A húszas évek folyamán Galamb leginkább a T-Fordot csiszolgatta: "Én voltam a közvetítő a szervízrészleg és Mr Ford között.. Ha egy vásárló panaszkodott, a szervizesekhez fordult, ők meg hozzám". Később az A-Ford és a V8-as típusok megalkotásába is besegített.

 
   
  A Fordson traktor, amelynek megalkotásában szintén jelentős szerepet játszottak a magyarok

Galamb magyarságát sem feledte. Családja 1922. őszén Makón beindíthatta a Ford kereskedést, amely szépen gyarapodott: a forgalom növekedésével Békéscsabán is nyílt egy lerakatuk. Szintén Galamb József volt, aki a háttérből segített Horthy Istvánnak, a kormányzó fiának, hogy a Fordnál dolgozhasson Amerikában. Ez több lépésben oda vezetett, hogy amikor az ifjabb Horthy 1935-től a MÁVAG vezérigazgató-helyettesi teendőit is ellátta, a Ford V8 és Eifel típusait Magyarországon szerelték össze.

Galamb József 1955. december 4-én hunyt el. Akkoriban Magyarországon nem olyan szelek fújtak, hogy megemlékezéseket tarthattak volna. Galambról az első nagyobb lélegzetű életrajz 1967-ben jelent meg A műszaki nagyjaink című kötetben. Ezt követte 1981-ben egy emléktábla avatás, az egykori makói Ford-műhely falán. Idén pedig Galamb egyik unokájának és több Ford reprezentáns jelenlétében mellszobrot lepleztek le Makón.

 
   
    Ford Model A, a Model T utódja, melyet szintén Galamb bábáskodása alatt fejlesztettek ki.

A Közlekedési Múzeum restaurálatlan T-Fordját odaadta a makói Galamb József Szakközépiskola diákjainak, cserébe pedig kapott egy frissen restaurált T-Fordot. E remek üzlet hallatán csak csendben sóhajthatunk, vajh' miért nem dolgoztak ismert magyarok a Maybachnál vagy a Delahaye-nél, hátha a Múzeum restaurálatlan példányai így végre ismét régi fényükben pompázhatnának.