Ebből a bőséges listából nem nehéz megfelelő modellt választani. Ugyanis Jaguar-tulajdonossá válni sokkal könnyebb, mint képzelnénk. Egy-kétszázezer forintért simán vehetünk évtizede álló darabokat. A működőképes, magyar forgalmis XJ40-esek félmilliótól indulnak. De még X300-ast is találunk 2 millió forint alatt. Az más kérdés, hogy mikor és mitől lesz belőlünk boldog Jaguar-tulajdonos.
Kezdjük az elején: kiből lesz rajongó? A legtöbben a típusválaszt adják: már kicsiny gyermekkoruk óra vágynak a Jaguarra. Az ízlés ösztönös voltát még nem támasztották alá cáfolhatatlan bizonyítékokkal, ez talán adu ász lesz a tétel mellett hitet tévőknek. A józanabbja késő kamaszkorára datálja az érzelem fellobbanását, amikor már észérvek alapján is különbséget tudott tenni autó és autó között. Aztán a későn érő típust is meg kell említenünk, aki már végigkóstolta ez élet örömeit, de még van valami hiányérzete.
És kinek érdemes megvalósítani az álmát? Mint láttuk, nem árkérdés. Két, egymástól gyökeresen eltérő módon nekirugaszkodó típust látok. Az egyik (anyagi vagy elvi okból) filléres romot vásárol és elkezdi az alapoktól újraépíteni. Márkatársakkal barátkozik, donorokat vásárol, börzékre jár, íbéjezik, sufniműhelyek ódzkodó szerelőit vesz rá berhelésre, kényesen válogat a még nem drága, de már profi munkára képes lakatosok, fényezők közül. Ez is egy módszer, de csak a nagyon kitartóknak, a végső befejezésre hosszú és gondterhelt éveket szánóknak ajánlom. Sokan rugaszkodnak neki, kevesen jutnak értékelhető eredményre.
A másik csoport nem az egyedüli üdvözülést látja célravezetőnek. Azt mondják, arra való a szakember, hogy a nyomokban autóra emlékeztető kupacból fényes kultusz- és használati tárgyat varázsoljon. Akármennyiért jut hozzá, tudja, hogy onnan kezdve 2-3-5 millió forintot úgy elnyel, mint a pinty. Persze ezek a számok a régebbi és ritkább példányokra érvényesek, fiatal jaguarosnak elég némi mercis vagy BMW-előélet, nagy meglepetések nem fogják érni.
Sokaknak a legcsábítóbb kategória a most 15 éves, akár millió környékén megkapható XJ6-os. Nem tagadom, a dupla kereklámpást magam is elérhetőnek tarto(tta)m. Azt már korábban megtudtuk, hogy inkább a '90 utáni évjáratokat érdemes mustrálni. Azt mondom, a látványosan szakadt kocsikat kerüljük el. Nem olcsóbb annyival egy elhanyagolt, amivel többe kerül életre kelteni. Igen ám, de hiába a bőkezű tulajdonos, a kor és a gyártási minőség bizony szokatlan költségeket okozhat.
Itt van például egy gyönyörű világoskék, 16 éves, már a hirdetés szövegéből kiolvashatóan gondos gazdától kínált négyliteres. Vanden Plas kivitel, vagyis a legmagasabb felszereltség, rózsafagyökér kilószámra, vaj bőr, csupa hasznos és haszontalan extra. Másfél milliós áron. Nézem, a biztosításom nem lenne több, mint a háromliteres Saabomra. Átírás egyszeri költség, lenyelhető. Teljesítményadó nem kevés, de nem is több, mint most, hisz' öregebb és nem sokkal erősebb. Szakszervizben álldogál, a tulaj és a szervizvezető is készséggel informál az előéletről és a várható jövőről.
Na, ez okozza a borús hangulatomat. A '91-es Jaguar rozsdásodik, pedig már javították. Küszöbök, csomagtartó padlólemez, csomagtartó fedele, csak amit már felderítettek. Nem adom valami amatőr heftelő kezébe: 300.000,- + ÁFA. Egy Opel (vagy bármi más) lehet rozsdás ennyi idősen, ha Jaguarral járok ugyanígy, szánni fogják a cifra nyomorúságom. Szervokormány nincs, javítása egy százas, akad pár ismert hiba, máris félmillió plusz forgalmi adónál járunk. És ez az autó volt a legjobb állapotban azok közül, amit láttam. Rohadó belsejű, lógó kárpitokkal, gyanúsan villódzó hibaüzenettel, évek óta nem használva, na olyan van dögivel. Ne vegye meg, ön is azok közé tartozik majd, aki keserűséggel telve ül majd át egy olcsó, ehhez képest megbízható (vagy legalább működő) tucatautóba.
Ha igazán úriember volnék, eszembe sem jutna a benzinköltség. De a négyliteres Jaguar elkéri azt a 14-18 litert. Meg úgy egymilliót a karbantartásra évente, és ehhez nem is kell interkontinentális utakra menni vele. Furán is néz ki, ha a lakótelepen tartjuk, Suzuki Swiftek és Opel Vectrák (A) között. Át kell még lépnem a nagyságrend határát a jövedelmemben, hogy jó érzéssel üljek bele egy XJ-be. Addig viszont csak lerombolnám a szép illúziót.
Szerény klubélet, elérhető szervizárak
Kevés Jaguar van Magyarországon, könnyű lenne tulajdonosaikat egy helyiségbe összehozni, nem kéne hozzá a Sportaréna. Kicsi márkához kicsi klub tartozik, ezt igazgatja pár éve Dr. Pallay Miklós ügyvéd. Aki maga is többszörös tulajdonos, egy szép Series II és a mindennapokra egy X300-as gazdája. A közösség elég laza szálakkal kapcsolódik össze, inkább baráti jellegű, fanatikusoknak nem merném őket nevezni. Havonta egyet közösen vacsoráznak, évente egy-kettőt autóznak valahol a belföldön. A klubelnök szimpatikus úriember, gyanítom, hogy csapata is barátságos.A klubtagság kézzelfogható előnyökkel is jár, miszerint a "királyi autószervizük" a Jaguar Murányi. Kevesek mellett ők értenek mélyebben az XJ-hez, áraik nem túl magasak. Murányi Levente és szervizének vezetője, Péter sokat tesz a belföldi Jaguar-kultusz fennmaradásáért.